تیم گروپ با شرکت‌های سازنده مادربرد وارد مرحله‌ اعتبارسنجی حافظه‌های DDR5 شد

چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
تیم گروپ با نزدیک‌ترشدن به مرحله‌ی‌ اعتبارسنجی حافظه‌های DDR5، امیدوار است بتواند هم‌زمان با رقبایش این نوع حافظه‌های رم را به بازار عرضه کند.
تبلیغات

انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۱ عرضه حافظه‌هایی از نوع DDR5 را شاهد باشیم که از‌نظر سرعت و عملکرد به‌مراتب بهتر از نسل پیشین خود هستند. در میان شرکت‌های فعال در زمینه‌ی تولید حافظه‌های رم، تیم گروپ می‌کوشد از بازه‌ی زمانی عرضه‌ی حافظه‌های DDR5 به بازار عقب نماند. به‌نظر می‌رسد تیم‌گروپ در مسیر درستی قرار دارد و حتی گزارش‌ها نشان می‌دهد که به مرحله‌ی اعتبارسنجی نیز رسیده است.

طبق اخبار به‌دست آمده، تیم‌گروپ با شرکت‌های سازنده‌ی مادربرد مانند ایسوس، MSI ،ASRock و گیگابایت وارد مرحله همکاری شده است تا حافظه‌های رم نسل جدید خود را با مادربردهای شرکت‌های ذکرشده هماهنگ سازد. درصورتی‌که مراحل مدنظر با موفقیت طی شوند، انتظار می‌رود تیم‌گروپ اولین سری از حافظه‌های رم DDR5 خود را در ظرفیت ۱۶ گیگابایت به بازار عرضه کند. حافظه‌های ذکرشده که در رده‌ی DDR5-4800 قرار می‌گیرند، به ولتاژ ۱/۱ ولت DRAM برای فعالیت نیاز خواهند داشت؛ البته مشخصات رم‌های تیم‌گروپ هنوز به مرحله‌ی نهایی نرسیده و امکان دارد محصول آماده‌ی عرضه به بازار مشخصات متفاوتی داشته باشد.

ازجمله ویژگی‌های مثبتی که رم‌های DDR5 تیم‌گروپ را از مدل‌های DDR4 متمایز می‌سازد، ساده‌تر‌شدن نحوه‌ی استفاده از آن‌ها خواهد بود. درواقع، کاربر به ویرایش تنظیمات BIOS برای بهبود عملکرد حافظه رم نیازی نخواهد داشت. اصولا برای رسیدن به عملکرد تجاری حافظه‌ی رم DDR4 که شرکت‌ها در هنگام فروش تبلیغ می‌کنند، پس از نصب حافظه روی مادربرد، از طریق تنظیمات BIOS از حالت JEDEC باید به توان دلخواه رسید یا تنظیمات XMP را فعال کرد.

طبق گفته‌های مقام‌های تیم‌گروپ، چنین فرایندی در حافظه‌های DDR5 دیگر وجود ندارد. بااین‌حال، مشخص نیست آیا حافظه‌های رم از نوع DDR5 با همان توانی فعالیت خواهند کرد که هنگام فروش تبلیغ شده‌اند یا فرکانسی کمتر را تجربه می‌کنند تا کاربر در‌صورت تمایل، فرکانس حافظه را افزایش دهد. بااین‌حال، وجود تراشه‌ای که بتواند تنظیمات را به‌صورت خودکار فعال کند، در نوع خود جالب خواهد بود و کار را برای دارندگان کامپیوتر‌های شخصی به‌مراتب ساده‌تر خواهد کرد.

ازنظر پشتیبانی از حافظه‌های DDR5، تنها مادربردها ملاک نیستند و پردازنده‌ها نیز باید از چنین حافظه‌های رمی پشتیبانی کنند. در‌حال‌حاضر، دو خانواده از پردازنده‌ها وجود دارند که گفته می‌شود با حافظه‌های رم DDR5 سازگار خواهند بود. خانواده‌ی اول را پردازنده‌های آلدر لیک اس (Alder Lake S) شرکت اینتل تشکیل می‌دهند که اولین پردازنده‌های هیبریدی اینتل محسوب می‌شوند. پردازنده‌های سری آلدر لیک اس از سوکت‌های LGA1700 پشتیبانی می‌کنند؛ به‌همین‌دلیل، سازگاری با حافظه‌های DDR5 چندان هم ناممکن نیست.

در برنامه‌های شرکت AMD نیز اشاره شده است که پردازنده‌های نسل بعدی این شرکت از حافظه‌های رم DDR5 پشتیبانی خواهند کرد. اگر حدس‌و‌گمان‌ها درست باشد، منظور از نسل بعدی پردازنده‌های شرکت AMD سری ذن ۴ شامل مدل‌های Ryzen 6000 خواهد بود. پردازنده‌های سری Ryzen 5000 آخرین مدل‌هایی بودند که از AM4 پشتیبانی می‌کردند. با‌این‌حساب، مدل‌های بعدی پردازنده‌های AMD باید از AM5 پشتیبانی کنند؛ البته برای نتیجه‌گیری کمی زود است و باید صبر کرد و دید شرکت AMD چه برنامه‌هایی برای رقابت با شرکت اینتل در سر دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات