روانشناسی بازاریابی: ۱۸ روش استفاده از تایید اجتماعی برای بهبود بازاریابی

پنج‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
مطالعه 15 دقیقه
علم در بازاریابی نقش کلیدی ایفا می‌کند، بخصوص علم روانشناسی. تایید اجتماعی یک پدیده روانشناسی بسیار تأثیرگذار است.
تبلیغات

کاربرد تأیید اجتماعی در بسیاری از زمینه‌های بازاریابی اعم از آنلاین و آفلاین دیده می‌شود. در ادامه با زومیت همراه شوید تا به شما نشان دهیم چگونه عملکرد تأیید اجتماعی در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به تأثیرگذاری بازاریابی شما منتهی شود.

تایید اجتماعی یک پدیده روان‌شناختی است که در آن افراد از واکنش‌های دیگران برای بازتاب رفتار صحیح در یک شرایط خاص استفاده می‌کنند.

بر اساس گفتهٔ روبرت سالدینی که در زمینه تأیید اجتماعی در کتاب خود، تأثیر روانشناسی ترغیب، تحقیق بسیار کرده است، «ما رفتاری را در یک شرایط خاص نسبت به وقتی که دیگران آن را اجرا می‌کنند، درست‌تر می‌بینیم.» بنابراین در اغلب شرایطی که نمی‌دانیم و مطمئن نیستیم چه کاری باید انجام دهیم، فرض می‌کنیم که افرادی که در اطراف ما هستند (شامل متخصصین، ستاره‌ها و افراد مشهور، دوستان و ...) درباره آنچه اتفاق می‌افتد و آنچه باید انجام دهیم، اطلاعات و آگاهی بیشتری دارند.

به‌جز این نکته، ما اغلب بر اساس تأثیر کلی که از فردی می‌گیریم قضاوت می‌کنیم که از آن به نام اثر هاله‌ای نیز نام برده می‌شود. این نامی است که ادوارد تورنلایک روانشناس به آن اختصاص داده است. برای مثال:

  • ما فکر می‌کنیم استفاده از متخصصین عالی است؛ زیرا آن‌ها احتمالا دانش بیشتری نسبت به ما در زمینه‌های تخصصی دارند.
  • ما محصولاتی را می‌خریم که ستاره‌ها و افراد مشهور آن‌ها را تأیید و تبلیغ کرده باشند؛ چرا که می‌خواهیم شبیه آن‌ها باشیم.
  • ما به نظرات کاربران اعتماد می‌کنیم؛ چرا که آن‌ها تجربه استفاده از محصول یا خدمات را داشته‌اند، چیزی که خودمان از آن بی‌بهره‌ بوده‌ایم.
  • به‌طور کلی ۶ نوع تأیید اجتماعی وجود دارد:

    ۱. متخصص: تأیید اجتماعی متخصص وقتی است که یک فرد متخصص در صنعت شما یک محصول یا خدمت را که با برند شما مرتبط است، پیشنهاد کند. مثلا در توییتر یک متخصص از برند نام ببرد یا در مکالمات توییتری با یک متخصص گفتگو کنید.

    ۲. ستاره: تأیید اجتماعی ستاره‌ها و افراد مشهور وقتی است که یک ستاره محصول شما را تأیید کند. مثلا یک پست اینستاگرامی یا توییتی درباره محصول شما که توسط یک ستاره یا فرد تأثیرگذار پست شده باشد.

    ۳. کاربر: تأیید اجتماعی کاربر وقتی است که کاربران فعلی شما، محصولات یا خدماتتان را بر اساس تجربه‌ای که با برند شما دارند به دیگران پیشنهاد کنند. مثلا در شبکه‌های اجتماعی یا در نظرسنجی‌های سایت ارزش‌گذاری و نظردهی‌های مثبت ارائه دهند.

    ۴. خرد جمعی: این نوع از تأیید اجتماعی وقتی است که گروه زیادی از مردم یک برند را تأیید کنند. مثلا داشتن هزاران مشتری یا میلیون‌ها دنبال‌کننده در پروفایل‌های شبکه‌های اجتماعی.

    ۵. خرد دوستان: این نوع از تأیید اجتماعی زمانی است که مردم می‌بینند دوستانشان یک محصول را تأیید می‌کنند. برای مثال وقتی می‌بینند دوستان آن‌ها محصول شما را استفاده می‌کنند یا در شبکه‌های اجتماعی دنبال‌کننده‌ی شما هستند.

    ۶. اعتباری: وقتی یک مهر تأیید از طرف یک سازمان، نهاد یا فرد روی محصول شما باشد، تأیید اجتماعی اعتباری آن است. برای مثال وقتی علامت تیک آبی‌رنگ توییتر یا فیسبوک در کنار نام برند شما در شبکه اجتماعی نمایان شود.

    حالا بیایید بررسی کنیم که چطور می‌توانید از این تأیید اجتماعی در بازاریابی استفاده کنید.

    ۱۸ راه آسان برای استفاده از تأیید اجتماعی در بازاریابی

    ۱. از متخصصین دعوت کنید تا مسئولیت شبکه‌های اجتماعی شما را به عهده بگیرند

    کنترل پروفایل شبکه‌های اجتماعی توسط متخصصین صنعت می‌تواند یک راه عالی برای تأثیرگذاری و ارتباط مثبت است؛ چرا که دنبال‌کننده‌های آن‌ها می‌توانند آنچه آن‌ها دارند و انجام می‌دهند، دنبال کنند. (اثر هاله‌ای)

    مثلا، وقتی یک متخصص حساب اینستاگرام شما را به دست می‌گیرد تا محتوای آموزشی منتشر کند، داستان‌های اینستاگرامی بیان کند یا برنامه زنده اجرا کند، مردم می‌دانند که آن فرد احتمالا برند شما را دوست دارند و حضور آن فرد در شبکه ‌اجتماعی شما می‌تواند تأثیر مثبت بسیاری بر آن‌ها داشته باشد.

    بهترین قسمت این‌چنین همکاری‌ها‌یی این است که معمولا شرایط برد-برد به وجود می‌آید و متخصصین نیز از این‌که به دنبال کنندگان شما دسترسی پیدا کرده‌اند خوشحال خواهند شد.

    هرازگاهی شرکت‌های بزرگ از متخصصین و تأثیرگذاران بازاریابی دعوت می‌کنند تا کنترل حساب شبکه‌های اجتماعی آن‌ها را به دست بگیرند و با دنبال کنندگان در ارتباط قرار بگیرند و نکات و محتوای آموزشی به اشتراک بگذارند. مثلا به‌تازگی بافر، از رایان هوور و نیک درور  از وب‌سایت پروداکت هانت دعوت کرده بود تا داستان‌های اینستاگرامی درباره نحوه استفاده‌شان از بافر برای دنبال کنندگان انتشار دهند و همچنین محل کار جدید خودشان را به کاربران نشان دهند.

    به‌عنوان پاداش، این وب‌سایت درباره به دست گرفتن حساب اینستاگرام بافر در توییتر خود یک پست منتشر کرد.

    ۲. با متخصصین درباره اتفاق‌های شبکه‌های اجتماعی همکاری کنید

    به‌طور مشابه می‌توانید از متخصصین به‌عنوان مهمان‌های اتفاق‌های شبکه‌های اجتماعی خود دعوت کنید تا در چت توییتر یا ویدئوی زنده فیسبوک همراه شما باشند و گفتگو‌های زنده داشته باشید. این دست همکاری‌ها به شما کمک می‌کنند تا از تأثیرات مثبت متخصصین بهره بگیرید و به کاربران شبکه‌های اجتماعی خود امکان دهید تا از متخصصین درباره صنعت شما بشنوند و بیاموزند.

    مثال:

    بافر تقریبا هر هفته، یک فرد آشنا با شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی یا فرهنگ محیط کار را به چت توییتر با هشتگ bufferchat# دعوت می‌کند و از مهمان (و همچنین دنبال کنندگان) مجموعه سؤالاتی می‌پرسد تا نظرات و دیدگاه‌های آن‌ها درباره موضوع را بهتر درک کند.

    یک نمونه از این مکالمات با کوان لی، مدیر بازاریابی:

    چت توییتر

    ۳. از پیام‌ها تشکر و قدردانی کنید

    ممکن است هرازگاهی از طرف سایر نشریه‌ها، برندهای بزرگ یا یک تأثیرگذار در صنعت خود پیام‌هایی دریافت کنید. این مواقع برای نشان دادن تأیید اجتماعی متخصصان یکی از بهترین موقعیت‌ها است.

    روش‌های بسیاری برای به اشتراک‌گذاری چنین تأییدهای اجتماعی در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد. می‌توانید از عباراتی همچون «از پیام شما سپاسگزارم»، «توجه شما باعث افتخار است» و پاسخ‌های این‌چنین استفاده کنید.

    ابتدای امسال شرکت تسلا برای سومین سال متوالی برنده جایزه بهترین خودرو در آلمان شد و آن‌ها قدردانی خود را چنین ابراز کردند:

    قدردانی تسلا

    جالبی پیام آن‌ها این بود که حتی از آن ۱۲۴ هزار نفری که رأی داده بودند نیز غافل نشدند و از آن‌ها هم سپاسگزاری کردند.

    ۴. نقاط عطف را به اشتراک بگذارید

    یک راه سریع دیگر برای ایجاد تأیید اجتماعی، نشان دادن حق‌شناسی نسبت به نقاط عطف کاربران و دنبال‌ کنندگانتان است. رسیدن به نقاط عطف می‌تواند یک اتفاق سرگرم‌کننده و یک زمان عالی برای تشکر و قدردانی از کسانی باشد که شما را برای رسیدن به آن همراهی کرده‌اند.

    برخی از این نقاطی که می‌توانید با همراهی دنبال کنندگان آن‌ها را جشن بگیرید:

  • رسیدن به تعداد X کاربر 
  • رسیدن به تعداد X مشتری
  • رسیدن به تعداد X دانلود از اپلیکیشن شما
  • رسیدن به تعداد X دنبال کننده در شبکه‌های اجتماعی
  • سالگردها
  • یک مثال را می‌توانید در جشن پنج سالگی پیک‌توچارت و توییتی که به این مناسبت ارسال کرده بود، ببینید:

    جشن ۵ سالگی

    ۵. بازاریابی نفوذ (میکرو) را تجربه کنید

    بازاریابی تأثیرگذار یا بازاریابی نفوذ می‌تواند برای به دست آوردن تأیید اجتماعی ستاره از نظر هزینه‌ای یک راه مقرون به‌صرفه باشد.

    این روش معمولا در اینستاگرام متداول‌تر است. برندها از افراد تأثیرگذار میکرو (کوچک) با تأثیر قابل توجه در شبکه‌های اجتماعی در یک محیط خاص کمک می‌گیرند تا درباره محصول آن‌ها مطالبی را به اشتراک بگذارند. 

    به دلیل تأثیر شبکه‌های اجتماعی آن‌ها، این افراد همانند مشاهیر در محیط خاص خودشان نمود پیدا می‌کنند. وقتی دیگران آن‌ها را با یک محصول خاص می‌بینند، نسبت به آن محصول احساس مثبت پیدا می‌کنند.

    مثلا: دانیل ولینگتون، یک شرکت ساعت‌سازی سوئدی که به خاطر ساعت‌های زیبا و مینیمالیستی شهرت دارد، معمولا یک تخفیف کوچک برای این دست تأثیرگذاران در نظر می‌گیرد.

    micro influencer

    ۶. در پی داشتن سفیران برند باشید

    سفیران شبکه‌های اجتماعی، (با توجه به سفیری که انتخاب می‌کنید) ترکیبی از تأیید اجتماعی متخصص، ستاره و کاربر را فراهم می‌آورند. آن‌ها می‌توانند متخصصین صنعت (تأیید اجتماعی متخصص)، تأثیرگذاران شبکه‌های اجتماعی (تأیید اجتماعی ستاره) و کاربران علاقه‌مند (تأیید اجتماعی کاربر) باشند.

    سفیرها معمولا کارت سفیری خود را با افتخار در قسمت بیوگرافی شبکه‌های اجتماعی به نمایش می‌گذارند و از هشتگ برند در پست‌های مرتبط شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

    مثال:

    یک برند جهانی دوچرخه‌سواری به نام Specialized از سراسر دنیا دوچرخه‌سواران حامی برجسته‌ای دارد که سفیران آن هستند. این برند برای این سفیران آموزش‌های شخصی و شبکه‌های اجتماعی برگزار می‌کند. سفیران آن‌ها معمولا با هشتگ specializedambassador# در پست‌های اینستاگرامی به این برند اشاره می‌کنند.

    specializedambassador

    ۷. از محتوای تولیدشده توسط کاربرها استفاده کنید

    محتوای تولیدشده توسط کاربر استراتژی محبوب در اینستاگرام است، زیرا با مشارکت کاربران می‌توان تعداد دنبال کننده‌ها را به‌خوبی افزایش داد؛ بعلاوه این‌که یک استراتژی عالی برای تولید تأیید اجتماعی کاربر است.

    می‌توانید کاربرهایتان را به استفاده از هشتگ برند تأیید کنید و محتوای شبکه‌های اجتماعی آن‌ها را دوباره به اشتراک بگذارید.

    مثال:

    یک شرکت آب آشامیدنی پایدار به نام Boxed Water، پست‌های اینستاگرامی کاربرانش را در حساب اینستاگرامش دوباره پست می‌کند. این کار را تقریبا برای تمام عکس‌های مشتریان انجام می‌دهد.

    BoxedWater

    ۸. علاقه کاربران به محصول خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

    دریافت پیام‌های مشتریان از طریق شبکه‌های اجتماعی می‌تواند یکی از بهترین تبلیغات از نظر مدیر شبکه‌های اجتماعی باشد.

    یک راه جالب برای اینکه چنین واکنش‌ها و پیام‌هایی را از طرف مشتریان دریافت کنید این است که پیام‌های سایرین را در پروفایل شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید و به همه نشان دهید که کالا یا خدمات شما مورد علاقه آن‌ها است.

    مثال:

    slack در شبکه اجتماعی توییتر پیام‌های محبت‌آمیز بسیاری دریافت می‌کند؛ برای آنکه این پیام‌ها را با سایرین به اشتراک بگذارد، یک حساب کاربری جدید به نام SlackLoveTweets@ ایجاد کرده است و پیام‌های کاربران را ریتوییت می‌کند. البته ایجاد یک حساب کاربری تازه شاید راهکاری نباشد که در استراتژی هر سازمان یا موسسه‌ای قرار بگیرد. شما می‌توانید از همان حساب اصلی نیز برای این منظور استفاده کنید.

    slack love

    ۹. از پیام‌های کاربران در محتوای تولیدی خود استفاده کنید

    یک راه دیگر برای ایجاد تأیید اجتماعی این است که پیام‌های کاربران را علاوه بر اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی، در محتوایی که تولید می‌کنید نیز مورد استفاده قرار دهید. برای این منظور می‌توانید کامنت‌ها، پاسخ‌ها، عکس‌ها، توییت‌ها و ... را در یک ویدئو گرد هم آورید و یک رسانه سرگرم‌کننده بسازید.

    ۱۰. نظرات را در وب‌سایت خود نمایش دهید

    سومین راه برای نمایش پیام‌های کاربران، نمایش آن‌ها در وب‌سایت است. مثلا Slack علاوه بر ساختن حسابی تازه برای ریتوییت‌ کردن پیام‌های کاربران، ۸۶۴۷ توییت (و هر آنچه به آن اضافه شود) را در یک صفحه در وب‌سایت خود قرار داده است.

    ۱۱. تعداد کاربران خود را در بخش بیوگرافی شبکه‌های اجتماعی قید کنید

    اگر تعداد کاربران و مشتریان زیادی دارید، می‌توانید تعداد آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی مطرح کنید. این یک مثال هوشمندانه از تأیید اجتماعی جمعی است. وقتی سایر کاربران این تعداد از مصرف‌کنندگان محصول شما را می‌بینند تحت تأثیر اولیه مثبتی قرار می‌گیرند.

    علاوه بر تعداد کاربران می‌توانید به نکات دیگری نیز اشاره کنید نکاتی نظیر:

  • تعداد کشورهایی که محصول شما مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ مثلا در  بیش از ۱۰۰ کشور
  • تعداد فروش‌های هفتگی، ماهانه، سالانه؛ مانند ۱۰۰ اتاق در هفته رزرو می‌شود
  • تعداد بازخوردها و توصیه‌نامه‌هایی که دریافت کرده‌اید؛ بیش از ۱۰۰ امتیاز ۵ ستاره در Yelp
  • مثال:

    شرکت‌هایی نظیر HubSpot و Help Scout تعداد مشتریان در کشورها محل اقامت آن‌ها را در حساب توییترشان بیان کرده‌اند.

    costumer number

    ۱۲. با کمک Facebook ads به طرفداران صفحه فیسبوک خود نزدیک‌تر شوید

    اگر برای تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی بودجه دارید، یک تاکتیک آسان وجود دارد: از تبلیغات فیسبوکی استفاده کنید و صفحه فیسبوک خود را به کاربران بیشتری معرفی کنید. دقت کنید که هنگام پیدا کردن مخاطبان مورد نظر، نوع ارتباطات را مشخص کنید.

    facebook ads

    با انتخاب و تنظیمات درست، وقتی تبلیغات فیسبوکی نمایش داده می‌شود، دوستان مشترک که صفحه شما را دوست داشته‌اند، نمایش داده می‌شوند. مانند تبلیغ نت‌فلیکس در فیسبوک:

    netflix

    ۱۳. از تأیید اجتماعی در تبلیغات خود استفاده کنید

    یک راه دیگر برای استفاده از تأیید اجتماعی در تبلیغات این است که از آن در تبلیغ اصلی (ad copy) استفاده کنید. می‌توانید از انواع مختلف تأییدهای اجتماعی برای این منظور بهره بگیرید.

  • تأیید اجتماعی متخصص: پیشنهاد یک حرفه‌ای و متخصص برای استفاده از محصول شما است.
  • تأیید اجتماعی ستاره: نشان از تأکید یک ستاره یا تأثیرگذار برای استفاده از محصول شما است.
  • خرد جمعی: تعداد کاربرانی که محصول شما را استفاده می‌کنند نشان می‌دهد.
  • مثال:

    یک پلتفرم آموزش آنلاین به نام SkillShare در تبلیغ فیسبوکی تازه خود، به این‌که بیش از ۲ میلیون دانش‌آموز از پلتفرم آن‌ها برای یادگیری استفاده می‌کنند، اشاره کرده است.

    skillshare

    ۱۴. کاربران را به ارسال نظر و امتیاز مثبت به صفحه فیسبوکی خود تشویق کنید

    اگر شما یک کسب و کار محلی دارید، می‌توانید امتیازدهی را در صفحه فیسبوک خود فعال کنید. امتیازها و نظرات خوب یک تأیید اجتماعی کاربر عالی است.

    تحقیقی که توسط G/O Digital انجام‌ شده است، نشان می‌دهد که:

  • ۸۰ درصد گفته‌اند این‌ احتمال بیشتر است که از جایی خرید کنند که نظر کاربران در صفحه فیسبوک آن مثبت باشد.
  • ۴۱ درصد گفته‌اند مهم‌ترین فاکتور در اعتماد و همکاری با یک کسب و کار محلی این است که نظرات و امتیاز مشتریان روی صفحه فیسبوک آن را ببینند.
  • facebook page ranking

    فیسبوک گزینه‌ای با نام Local Search Feature دارد که می‌توانید با استفاده از آن، تمام کسب و کارهای محلی که بهترین امتیازها و نظرها را در این وب‌سایت داشته‌اند پیدا کنید. داشتن امتیاز خوب در فیسبوک می‌تواند در نتیجه جستجوی شما اثر مثبت داشته باشد. پس از مشتریان خود بخواهید برایتان نظر و امتیاز بگذارند.

    ۱۵. تأیید شوید

    در حساب‌های توییتر، اینستاگرام و فیسبوک امکانی به نام Verify شدن وجود دارد که یک تیک آبی در کنار نام کاربری شما اضافه می‌کند و تأییدی بر صحت حساب شما است.

    داشتن این تیک آبی نوعی تأیید اجتماعی اعتباری است. پلتفرم شبکه اجتماعی، مانند یک شکل معتبر، شما را فردی شناخته‌شده فرض می‌کند. این تیک آبی عموما به برندهای برجسته و ستاره‌ها اهدا می‌شود.

    سوای اعتبار و احترامی که از طرف جامعه به دارندگان این تیک داده می‌شود، امکان دسترسی به برخی ویژگی‌های تازه نیز فقط برای آن‌ها وجود دارد.

    blue checkmark

    یک مزیت دیگر داشتن تیک آبی این است که حساب‌های دارنده این تیک، معمولا در صفحه نتیجه جستجوها در جایگاه بالاتری قرار می‌گیرند.

    ۱۶. پاسخگو باشید

    در صفحه فیسبوک خود می‌توانید ساعت‌ها و زمان‌هایی را که برای پاسخگویی به سؤالات، پیشنهادات و انتقادات مراجعه‌کنندگان در دسترس هستید، مشخص کنید و در این زمان‌ها پاسخگوی آن‌ها باشید. این کار کاربران را به ارتباط با شما تشویق می‌کند.

    برای فعال کردن این زمان‌های چه باید کرد؟

  • فیسبوک: به تنظیمات صفحه خود بروید و تب «Messaging» را انتخاب کنید. به قسمت «Response Assistant» بروید و زمانی را که با احتمال بیشتری در دسترس هستید، انتخاب کنید. همچنین می‌توانید به کاربران اطلاع دهید که با چه سرعتی به سؤال‌ها و پیام‌های آن‌ها پاسخ خواهید داد.
  • توییتر: به این لینک بروید و روی «Add business feature» کلیک کنید. برای فعال کردن این ویژگی باید ابتدا بپذیرید که بتوانید از همه کاربران پیام مستقیم دریافت کنید. سپس می‌توانید ساعت‌هایی را که بیشترین احتمال پاسخگویی وجود دارد، انتخاب کنید.
  • Apple Support

    ۱۷. تعداد دفعاتی را که یک مطلب به اشتراک گذاشته می‌شود، بشمارید و نشان دهید

    نشان دادن تعداد دفعاتی که یک مطلب در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده، شکلی از تأیید اجتماعی خرد جمعی است. هرچه تعداد افرادی که موضوعی را به اشتراک گذاشته‌اند بیشتر باشد، تعد‌اد متقاضیان خواندن آن نیز بیشتر می‌شود. 

    اما دقت داشته باشید که اگر این عدد کوچک باشد می‌تواند اثر عکس داشته باشد و بازدیدکنندگان به این نتیجه برسند که آن مطلب و محتوا ارزش چندانی برای خواندن ندارد؛ حتی اگر به‌خوبی نوشته شده باشد و حاوی مطالب ارزشمندی باشد. برای مقابله با این اتفاق می‌توانید از ابزاری نظیر Social Warfare استفاده کنید که دکمه‌های به اشتراک‌گذاری را نمایش می‌دهد اما تعداد دفعات را تا زمانی که به عدد مورد نظر برسد، مخفی نگه می‌دارد.

    Social Media Tool

    ۱۸. میزبان چت‌های توییتر باشید

    ترند شدن در توییتر یکی دیگر از راه‌های تأیید اجتماعی خرد جمعی است. وقتی هشتگ شما به یک ترند توییتری تبدیل شود توجه بسیاری را به خود جلب خواهد کرد. 

    یکی از بهترین راه‌ها برای ترند شدن در توییتر این است که میزبان چت‌های توییتری باشید. مانند زمانی که بافر از هشتگ bufferchat# برای میزبانی و ترند شدن بهره می‌گیرد.

    ترند شدن در توییتر، دیده شدن و جلب مشتریان و کاربران بیشتر را امکان‌پذیر می‌کند.

    buffer chat

    شما تاکنون چطور از شبکه‌های اجتماعی برای تأیید اجتماعی بهره می‌گرفتید؟ آیا ایده‌های دیگری برای این کار دارید؟

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات