اینتل خبر از عرضه نوت‌بوک‌های اندرویدی با قیمتی معادل ۲۰۰ دلار داد

دوشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۸
مطالعه 3 دقیقه
به گفته مدیر ارشد محصول اینتل، نوت‌بوک‌های لمسی ۲۰۰ دلاری به زودی از راه خواهند رسید؛ ولی اغلب این نوت‌بوک‌ها به جای استفاده از ویندوز از سیستم‌عامل اندروید بهره خواهند برد.
تبلیغات

پائول اوتللینی، مدیر‌عامل اینتل، هفته گذشته عنوان کرده بود که در ماه‌های آینده، رایانه‌های شخصی با صفحه‌نمایش‌های لمسی و قیمتی کمتر از ۲۰۰ دلار عرضه خواهند شد. اما او هفته قبل جزئیاتی از سیستم‌عامل مورد استفاده در این دستگاه‌ها را ارائه نکرده بود.

اپس از آن ددی پرلماتر، معاون ارشد اجرایی محصولات اینتل، پنج‌شنبه هفته گذشته در گفتگو با CNET بیان کرد که نوت‌بوک‌های ۲۰۰ دلاری، عمدتا با سیستم عامل اندروید و با استفاده از پردازنده‌های اتم عرضه خواهند شد. وی به نکته نیز اشاره کرده بود که قیمت رایانه‌های شخصی مبتنی بر ویندوز ۸ تا حد بسیار زیادی وابسته به مایکروسافت است:

ما دارای یک تکنولوژی خوب هستیم که تعیین قیمتی بسیار مقرون به صرفه را ممکن می‌سازد. قیمت لپ‌تاپ‌های ویندوز هشتی به مایکروسافت و قیمت ویندوز ۸ وابسته است. این ممکن است بیشتر از قیمت تعیین شده باشد. ما با مایکروسافت مکاتبه کرده‌ایم و زمانی که اطلاعات بیشتری در دست داشته باشیم، گزارش خود را به‌روز خواهیم کرد.

اینتل که اکثر رایانه‌ها و سرورها، قدرت‌ گرفته از چیپ‌های ساخت آن می‌باشند، در حال عرضه نسل جدیدی از رایانه‌ها برای غلبه بر رکود بازار می‌باشد. به بیان واضح‌تر، این کمپانی انتظار دارد تا با‌عرضه محصولی تبدیل‌شونده/جدا شونده، خریداران را به سوی خود جذب نماید. این دستگاه قابلیت تبدیل شدن از تبلت به نوت‌بوک و بالعکس را طبق نیاز کاربر و در زمان مقتضی، خواهد داشت. البته یکی از انتقادهای وارده به این سبک تبدیل شوندگی، افزایش قیمت نهایی محصول است.

پرلماتر جزئیاتی از مشخصات فنی نوت‌بوک‌های اندرویدی مورد اشاره‌اش را اعلام نکرده است و به نظر می‌رسد که این نوت‌بوک‌ها همان دستگاه‌های تبدیل شونده خواهند بود. همچنین او اعلام کرده است که انتظار دارد بازار رایانه در نیمه دوم سال، شاهد رشد خوبی باشد و با ادامه این روند در سال ۲۰۱۴، شاهد عرضه محصولات جدید باشیم.

در حالی که اغلب لپ‌تاپ‌های ارزان از چیپ‌های اتم استفاده می‌کنند، پرلماتر، معتقد است که دستگاه‌هایی که با پردازنده‌های اصلی سری ‌Core این کمپانی ارائه می‌شوند را می‌توان با قیمتی در محدوده ۳۹۹ تا ۴۹۹ دلار به فروش رساند. همچنین می‌توان اغلب دستگاه‌های سطح بالای مبتنی بر اتم را به این سطح ارتقا داد.

پرلماتر در ادامه سخنان خود افزوده است که  اینتل از اواسط سال جاری میلادی عرضه چیپ‌های چندوضعیته LTE خود را با قابلیت انتقال داده آغاز خواهد کرد. همچنین این کمپانی چیپ‌های چندوضعیته (MultiMode) خود با قابلیت انتقال صدا را نیز از اواخر سال ۲۰۱۳ روانه بازار خواهد کرد. در حال حاضر اینتل فقط چیپ‌های تک‌وضعیته LTE را ارائه می‌دهد که این ویژگی آنها را به بازار Access Pointها محدود می‌نماید.

در مقابل، رقیب سرسخت اینتل، یعنی کوالکام، مدت زیادی است که با‌عرضه چیپ‌های چندوضعیته LTE، جایگاه خود را در بازار تلفن‌های همراه تثبیت کرده است. بد نیست بدانید که آیفون ۵ و گلکسی اس ۴ از همین چیپ بهره می‌برند.

پرلماتر افزوده است که اینتل در سال ۲۰۱۴ از چیپ موبایل خود که در قطعه سلیکونی مشابهی با LTE یکپارچه گردیده است، رونمایی خواهد کرد. وی بدست آوردن کشش زیاد در بازار تلفن‌های هوشمند را کمتر از میزان پیش‌بینی شده عنوان کرد و ابراز امیدواری کرد که این میزان در سال ۲۰۱۴ از رشد بیشتری برخوردار باشد.

در شرایطی که بازار رایانه‌‌ها با رکود قابل توجهی مواجه است، گسترش فعالیت در زمینه گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها برای اینتل حیاتی می‌باشد. ماه گذشته، مؤسسات تحقیقاتی Firms و IDC، از رکود شدید بازار رایانه در سه ماهه ابتدای سال جاری خبر داده بودند.

نظر شما در رابطه با نوت‌بوک‌های اندرویدی ارزان قیمتی که به زودی توسط اینتل ارائه خواهند شد چیست؟ آیا اینتل می‌تواند با ارائه نوع جدیدی از گجت‌های قابل حمل و البته ارزان‌قیمت، جایگاه خود را در میان رقبا تقویت نماید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات