از مک بوک پرو M4 اپل چه انتظاراتی داریم؟

شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
لوگوی مک‌بوک پرو روی مک‌بوک پرو M2
مک‌بوک پرو یکی از مهم‌ترین محصولات اپل به‌شمار می‌رود؛ اما نسل جدید آن میزبان چه تغییراتی خواهد بود؟
تبلیغات

اپل احتمالاً مک‌بوک‌ پرو مجهز به تراشه‌ی M4 را اواخر سال ۲۰۲۴ رونمایی خوهد کرد. این لپ‌ تاپ اپل به احتمال زیاد افزون‌بر بهره‌مندی از پردازنده‌ی قدرتمند، یک‌سری تغییرات دیگر نیز تجربه می‌کند که اکثر آن‌ها چندان چشمگیر نیستند.

پردازنده‌ M4

پردازنده‌ی جدید بی‌شک یکی از مهم‌ترین تغییرات مک‌بوک‌های جدید اپل خواهد بود. تراشه‌ی M4 احتمالاً مانند M3 براساس لیتوگرافی سه نانومتری TSMC ساخته خواهد شد؛ اما با بهینه‌سازی‌هایی همراه خواهد بود که آن را کارآمدتر و کم‌مصرف‌تر می‌کنند. بعید است که این تغییرات باعث افزایش قابل توجه قیمت لپ تاپ شوند.

M4 روی هوش مصنوعی تمرکز زیادی خواهد داشت. اپل می‌خواهد عملکرد هوش مصنوعی را بهبود بخشد و شایعات حاکی است که M4 (و تراشه‌های A18 و A18 پرو برای گوشی آیفون) از موتور عصبی ارتقایافته با هسته‌های بیشتر بهره خواهند برد.

مدل پایه‌ مک‌بوک پرو ۱۴ اینچ

با عرضه‌ی تراشه‌ی M3، اپل مک بوک پرو ۱۳ اینچ را کنار گذاشت و مک بوک پرو ۱۴ اینچ پایه را جایگزین آن کرد. این لپ‌تاپ در سه کانفیگ مختلف در دسترس است.

قیمت مک بوک پرو M3 در کانفیگ پایه ۱٬۵۹۹ دلار است و این محصول در آینده با تراشه‌ی M4 به‌روزرسانی می‌شود. تراشه‌ی M3 در واحد CPU از هشت هسته و در واحد GPU از ۱۰ هسته بهره می‌برد. M4 احتمالاً مشخصات مشابهی خواهد داشت.

مدل‌های رده‌بالای مک‌بوک پرو ۱۴ اینچ و ۱۶ اینچ

به روایت مک‌رومرز، نسخه‌های قدرتمندتر مک بوک پرو ۱۶ اینچ و ۱۴ اینچ به تراشه‌ی M4 پرو و M4 مکس مجهز خواهند بود.

تراشه‌ی M3 پرو ۱۲ هسته در واحد CPU و ۱۸ هسته در واحد GPU دارد. تراشه‌ی M3 مکس دارای ۱۶ هسته در واحد CPU و ۴۰ هسته در واحد GPU است.

فعلاً مشخص نیست که پردازنده‌های M4 پرو و M4 مکس از نظر تعداد هسته و عملکرد، تغییری خواهند کرد یا خیر.

تغییر در طراحی

مک بوک پرو M1 Max در حالت بسته

در حال حاضر هیچ شایعه‌ای مبنی‌بر تغییر طراحی مک‌بوک پرو وجود ندارد. اپل طراحی مک‌بوک را در سال‌های ۲۰۱۲، ۲۰۱۶ و ۲۰۲۱ دست‌خوش تغییر کرد. با پیروی از این الگو احتمالاً شاهد تغییر طراحی در سال‌ ۲۰۲۵ یا ۲۰۲۶ خواهیم بود.

تاریخ معرفی

به گفته‌ی مارک گرمن، افشاگر خوش‌سابقه، مدل پایه‌ی مک‌بوک پرو ۱۴ اینچ در اکتبر ۲۰۲۴ (مهر و آبان ۱۴۰۳) معرفی خواهد شد. رونمایی از مک‌بوک پرو ۱۴ اینچ و مک‌بوک پرو ۱۶ اینچ با تراشه‌ی M4 پرو و M4 مکس اوایل سال ۲۰۲۵ تخمین زده می‌شود.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات