بازار داغ کامپیوترهای هوش مصنوعی؛ مک‌های M4 اپل همین امسال رونمایی می‌شوند

پنج‌شنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۲
مطالعه 2 دقیقه
مک بوک پرو M1 Max در حالت بسته
به ادعای بلومبرگ، پردازنده‌های سری M4 اپل در اواخر سال ۲۰۲۴ با تمرکز ویژه بر هوش مصنوعی معرفی خواهند شد.
تبلیغات

خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی اختصاصی می‌نویسد اپل در اواخر سال ۲۰۲۴ شروع‌به رونمایی مدل‌های جدید مک با پردازنده‌ی M4 خواهد کرد. ظاهرا M4 قرار است روی بهبود عملکرد هوش مصنوعی تمرکز ویژه‌ای داشته باشد و شاید روی قیمت مک بوک و سایر مدل‌های مک تأثیر بگذارد.

اپل آبان سال گذشته پردازنده‌های M3 و M3 Pro و M3 Max را رونمایی کرد و انتظار می‌رود که پردازنده‌های سری M4 قبل از پایان پاییز ۱۴۰۳ رسما معرفی شوند. به گفته‌ی بلومبرگ، تمامی مدل‌های مک در اواخر ۲۰۲۴ و اوایل ۲۰۲۵ به پردازنده‌های سری M4 مجهز خواهند شد.

بلومبرگ به‌طور دقیق‌تر می‌گوید که آی مک، مک بوک پرو ۱۴ اینچ، مک بوک پرو ۱۶ اینچ و مک مینی قبل از بقیه‌ی محصولات تراشه‌ی M4 را دریافت خواهند کرد و سپس در بهار ۲۰۲۵ نوبت‌به مک بوک ایر ۱۳ اینچ و مک بوک ایر ۱۵ اینچ می‌رسد. اپل در اواسط سال ۲۰۲۵ مک استودیو را به M4 مجهز می‌کند و پس از آن شاهد رونمایی مک پرو با تراشه‌های این خانواده خواهیم بود.

گفته می‌شود که اپل به آغاز تولید M4 نزدیک شده است و انتظار می‌رود این پردازنده حداقل در سه نسخه از راه برسد. اسم رمز پردازنده‌های جدید Donan و Brava و Hidra (به‌ترتیب برای مدل‌های استاندارد، میان‌رده و بالارده) است. تراشه‌ی Donan در مک بوک پرو ۱۴ اینچ پایه و مک بوک ایر و مک مینی پایه استفاده می‌شود و تراشه‌ی Brava مخصوص مدل‌های رده‌بالاتر مک بوک پرو و مک مینی خواهد بود.

بلومبرگ می‌گوید پردازنده‌ی Hidra برای مک پرو طراحی شده است؛ بدین ترتیب احتمالا این پردازنده در نهایت با نام M4 Ultra یا M4 Extreme رونمایی می‌شود. مک‌های دسکتاپ مجهزبه M4 احتمالا حداکثر ۵۱۲ گیگابایت رم خواهند داشت که پیشرفتی چشمگیر نسبت‌به محدودیت ۱۹۲ گیگابایتی فعلی است.

پردازنده‌های سری M4 اپل بر پایه‌ی لیتوگرافی سه نانومتری TSMC ساخته می‌شوند؛ با این‌حال احتمالا لیتوگرافی سه نانومتری تراشه‌ی M4 بهبودهایی نسبت‌به لیتوگرافی سه نانومتری تراشه‌ی M3 تجربه می‌کند. به ادعای بلومبرگ، اپل می‌خواهد موتور عصبی به‌شدت بهبودیافته را با هدف تقویت پردازش‌های هوش مصنوعی وارد M4 کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات