پاسخ به پرسش پرحاشیه: آیا ۸ گیگابایت رم برای مک بوک پرو کافی است؟

دوشنبه ۶ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
کار با مک بوک پرو M1 Max
آیا رم ۸ گیگابایتی واقعاً برای مک‌بوک پرو کافی است؟ در‌ادامه تلاش می‌کنیم این پرسش را پاسخ دهیم.
تبلیغات

بحث درباره‌ی کافی‌بودن رم ۸ گیگابایتی برای مک بوک پرو، سال‌ها است که در میان علاقه‌مندان به حوزه‌ی لپ تاپ و کامپیوتر جریان دارد. اولین مجادله‌ها درباره‌ی این موضوع به حداقل سال ۲۰۱۲ برمی‌گردد؛ زمانی‌که اپل اولین مک بوک پرو مجهز به نمایشگر رتینا را با ۸ گیگابایت رم عرضه کرد.

پس از یک دهه، اپل هنوز‌هم کانفیگ پایه‌ی مک‌بوک پرو را با تنها ۸ گیگابایت رم در‌دسترس قرار می‌دهد. قبلاً این رمِ پایه مختص‌ به مک بوک پرو ۱۳ اینچ بود؛ اما اکنون مک بوک پرو ۱۴ اینچ پایه هم به ۸ گیگابایت رم مجهز است.

پس از یک دهه، کانفیگ پایه‌ی مک‌بوک پرو همچنان ۸ گیگابایت رم دارد

هشت‌گیگابایتی‌بودن رم مدل پایه‌ی مک‌بوک پرو تصمیمی بسیار بحث‌برانگیز است، آن هم در شرایطی اکثر لپ‌تاپ‌های هم‌رده حداقل ۱۶ گیگابایت رم دارند. شکاف قیمتیِ بین مک‌بوک پرو ۸ گیگابایتی و ۱۶ گیگابایتی بسیار زیاد است و همین موضوع آتش انتقادها را بار دیگر شعله‌ور کرده است.

به‌روایت مک‌رومرز، کامپیوترهای اپل در دهه‌ی اخیر تغییرات چشمگیری تجربه کرده‌اند. اپل دیگر به CPU Intel وابسته نیست و از پردازنده‌ های اختصاصی سری اپل سیلیکون استفاده می‌کند که در عین ارائه‌ی سرعت زیاد، انرژی کمی مصرف و شارژدهی لپ‌تاپ را به‌شدت بهتر می‌کنند.

آنچه اپل در کامپیوترهای سری مک استفاده می‌کند، سیستم-روی-چیپ یا SoC است. در این نوع تراشه، واحدهای پردازشی مختلف مثل CPU ،GPU، رم و حافظه ذخیره سازی روی بستری واحد قرار می‌گیرند و با فناوری‌هایی ویژه در بین آن‌ها ارتباط برقرار می‌شود.

کاربر درحال کار با مک بوک پرو M1 Max
مک‌های اپل رم مجتمع فاقد قابلیت ارتقا دارند

در کامپیوترهای اپل استفاده از رم مجتمع را شاهد هستیم؛ یعنی رم به تراشه‌ی اصلی لحیم شده است. تراشه‌های اپل رمِ کم‌تأخیر با پهنای باند زیاد دارند که ظرفیتش بسته به شرایط مختلف دراختیار CPU و GPU قرار می‌گیرد تا بر‌اساس هر نوع پردازش، بهینه‌ترین حالت ممکن انتخاب شود.

سبک طراحی سیستم-روی-چیپ باعث می‌شود رم بهینه‌تر و قوی‌تر باشد؛ با‌این‌حال، مشکل اصلی این است که نمی‌توان رم را جداگانه ارتقا داد. بدین‌ترتیب، اگر مک‌بوکی با رم ۸ گیگابایتی بخرید، تنها راه برای افزایش ظرفیت رم، فروش لپ‌تاپ و خرید کانفیگ قوی‌تر است.

اگر مک‌بوکی با رم ۸ گیگابایتی بخرید، تنها راه برای افزایش ظرفیت رم، خرید لپ‌تاپ جدید است

تهیه‌ی مدل‌هایی با بیشتر از ۱۶ گیگابایت رم هزینه‌ی زیادی روی دست کاربر می‌گذارد؛ خصوصاً در ایران. مدل ۱۶ گیگابایتی و ۲۴ گیگابایتی مک‌بوک پرو به‌ترتیب ۲۰۰ دلار و ۴۰۰ دلار گران‌تر از مدل ۸ گیگابایتی است. بدین‌ترتیب، هنگام خرید مک جدید باید نیازهای خود را بررسی کنید و سراغ تهیه‌ی مدلی با رم کافی بروید.

برخی از کاربران رم ۸ گیگابایتی را کافی می‌دانند؛ با‌این‌حال، همین ظرفیت ممکن است برای بسیاری از مردم محدود‌کننده باشد. در‌نهایت، همه‌چیز به این موضوع برمی‌گردد که چگونه از لپ‌تاپ خود استفاده می‌کند.

۸ گیگابایت رم واقعا کافی است؟

برای پاسخ دقیق به این پرسش بهتر است دو دسته‌بندی کلی را بررسی کنیم: در دسته‌ی اول پردازش‌های روزانه و کارهای معمولی قرار می‌گیرند و در دسته‌ی دوم پردازش‌های سنگین و حرفه‌ای.

  • کارهای روزانه و پردازش‌های سبک: برای کارهای ساده‌ای مثل وب‌گردی و ویرایش اسناد و تماشای ویدئو، ۸ گیگابایت رم معمولاً کفایت می‌کند. مک‌های جدید به قابلیت‌هایی مثل فشرده‌سازی و تخصیص هوشمند حافظه مجهزند و این باعث می‌شود سیستم‌عامل macOS حتی هنگام مولتی‌تسکینگ عملکردی روان ارائه دهد.
  • کارهای حرفه‌ای و پردازش‌های سنگین: برای پردازش‌های سنگین‌تر مثل تدوین ویدئو و مدل‌سازی سه‌بعدی یا توسعه‌ی نرم‌افزار، رم ۸ گیگابایتی دست‌و‌پای شما را می‌بندد و باعث افت عملکرد می‌شود. اگر روی پروژه‌های پیشرفته‌ای کار می‌کنید که نیازمند فایل‌های پرحجم هستند، هرگز کامپیوتری با ۸ گیگابایت رم نخرید.

در‌نهایت وقتی برای خرید مک‌بوک یا سایر مدل‌های مک به بازار مراجعه می‌کنید، به‌یاد بسپارید که مدل ۸ گیگابایتی قیمت بسیار منطقی‌تری از مدل‌های دیگر دارد.

اگر از کامپیوتر خود استفاده‌ی سنگین نمی‌کنید، شاید بهتر باشد با رم ۸ گیگابایتی مک‌ کنار بیایید. پیشنهاد بهتر؟ با همان پول مک‌بوک، لپ‌تاپ ویندوزی مجهز به رم ۱۶ گیگابایتی یا حتی بیشتر بخرید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات