محبوب‌‌ترین لپ‌تاپ‌های سال ۱۴۰۱ در بخش محصولات زومیت

شنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۰
مطالعه 8 دقیقه
محبوب ترین لپ تاپ های سال ۱۴۰۱ زومیت
درحالی‌که در ساعات پایانی سال ۱۴۰۱ قرار داریم، بد نیست فهرست محبوب‌ترین لپ‌تاپ‌های سال ۱۴۰۱ در بخش محصولات زومیت را با‌هم مرور کنیم.
تبلیغات

سال ۱۴۰۱ سالی بسیار تاریک برای علاقه‌مندان و دنبال‌کنندگان حوزه‌ی تکنولوژی در ایران بود؛ از قطع دسترسی میلیون‌ها نفر به پلتفرم‌های اجتماعی و ارتباطی و خدماتی و درگیر‌کردن بخش اعظمی از زمان و انرژی کاربران برای اتصال به آن‌ها و در پی آن متلاشی‌شدن بسیاری از کسب‌وکارها گرفته تا موج تازه‌ای از تورم و گرانی‌ ناشی از جهش نرخ ارز که التهاب شدیدی در بازار انواع کالاهای مصرفی و اقلام ضروری شهروندان به‌وجود آورد و محصولات وارداتی چون موبایل و لپ‌تاپ نیز از این گرانی در امان نبودند.

افزایش قیمت‌ها در دو ماه پایانی سال به‌اندازه‌ی بود که دیگر بودجه‌ی کمتر از ۱۰ میلیون تومان کفاف خرید ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین لپ‌تاپ نو را نمی‌دهد و لپ‌تاپ‌های پرچم‌دار و قدرتمند بازار برای اولین‌بار ارقام چندصد‌میلیونی را به‌ خود دیدند. بااین‌همه‌‌، آمار بازدید دسته‌ی لپ‌تاپ محصولات زومیت از محبوبیت چشمگیر مک‌بوک‌های اپل خبر می‌دهند و انواع مدل‌های مختلف مک‌بوک جایگاه محبوب‌ترین محصولات را ازآنِ خود کرده‌اند.

در انتهای فهرست، سه مدل از لپ‌تاپ‌های اقتصادی و گیمینگ ایسوس به‌چشم می‌خورد که حاکی از آن است که پس‌ از اپل، ایسوس در بین برندهای دیگر طرفداران بیشتری دارد. در‌ادامه، توجه شما را به ده لپ‌تاپ‌ محبوب بخش محصولات زومیت در سال ۱۴۰۱ جلب می‌کنیم.

۱۰. مک بوک پرو 13 اینچی 2020 اپل

مک بوک پرو M2

با وجود گذشت بیش‌ از دو سال از عرضه‌ی «مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی ۲۰۲۰» با تراشه‌‌ی M1، این لپ‌تاپ همچنان بازدید فراوانی را در سال ۱۴۰۱ به خود اختصاص داده است. این لپ‌تاپ از همان تراشه‌ی M1 به‌کار‌رفته در مک‌بوک ایر با CPU و GPU هشت‌هسته‌ای بهره می‌برد و به‌دلیل بهره‌مندی از فن، از پایداری عملکرد بیشتری در پردازش‌های طولانی‌مدت برخوردار است. از دیگر مشخصات لپ‌تاپ یادشده می‌توان به تاچ‌بار و نمایشگر با حدود ۱۰۰ نیت روشنایی بیشتر و باتری با ظرفیت و طول عمر بیشتر اشاره کرد.

۹. ایسوس TUF Dash F15 مدل FX516PM

لپ تاپ TUF Dash F15 ایسوس مدل fx516pm

سری TUF از سری مقرون‌به‌صرفه لپ‌تاپ‌های گیمینگ ایسوس به‌شمار می‌روند که نه‌تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورها طرفداران زیادی دارد. البته به‌کاربردن واژه «مقرون‌به‌صرفه» درحالی‌که باید نزدیک به ۶۰ میلیون تومان بابت یکی از اعضای این خانواده هزینه کرد، برای ما مجدداً یادآور وضعیت تأسف‌بار اقتصادی و نگرانی از خراب‌شدن گجت‌های «اقتصادی» گران‌قیمتمان می‌شود!

لپ‌تاپ «ایسوس FX516PM» از سری TUF Dash F15 برای اجرای نرم‌افزارهای مهندسی و بازی‌های سنگین، سخت‌افزار قدرتمند و متناسبی دارد. این لپ‌تاپ به تراشه‌ی Core i7-11370H و نسخه‌ی ۸۰ واتی گرافیک RTX 3060 با ۶ گیگابایت رم ویدئویی GDDR6 مجهز شده است. نمایشگر ۱۵٫۶ اینچی FHD این لپ‌تاپ نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتزی ارائه می‌دهد و درگاه Type-C آن از تاندربولت ۴ پشتیبانی می‌کند. از دیگر مشخصات این لپ‌تاپ می‌توان به رم ۱۶ گیگابایتی و SSD یک‌ترابایتی و باتری ۷۶ وات‌ساعتی اشاره کرد. فراموش نکنید که این لپ‌تاپ فاقد دوربین وب‌کم است.

۸. ایسوس VivoBook X543MA

لپ تاپ ایسوس VivoBook X543MA

هشتمین جایگاه لپ‌تاپ‌های محبوب به «ایسوس VivoBook X543MA» اختصاص دارد که با مشخصات سخت‌افزاری نه‌چندان مطلوب، از وخامت قدرت خرید عمومی خبر می‌دهد. تراشه‌ی Celeron N4000 که از گرافیک یکپارچه HD Graphics 500 استفاده می‌کند، کل امور پردازشی CPU و GPUمحور این لپ‌تاپ را برعهده دارد.

صفحه‌نمایش ۱۵٫۶ اینچی این لپ‌تاپ از نوع TFT است؛ ولی وضوح FHD ارائه می‌دهد. متأسفانه از حافظه‌ی SSD در این لپ‌تاپ خبری نیست و یک هارد دیسک یک‌ترابایتی برای ذخیره‌سازی اطلاعات در نظر گرفته شده است. این لپ‌تاپ به‌صورت پیش‌فرض از رم چهارگیگابایتی بهره می‌برد؛ ازاین‌رو، برای بدترنشدن کارایی آن بهتر است که پس‌ از خرید، هارد دیسک آن را با SSD جایگزین کرد.

۷. ایسوس TUF Dash F15 مدل FX516PR

لپ تاپ TUF Dash F15 ایسوس مدل fx516pm

یکی دیگر از اعضای TUF Dash F15 با مدل FX516PR رتبه‌ی هفتم محبوب‌ترین محصولات زومیت را کسب کرده است. این لپ‌تاپ در تمامی بخش‌ها کاملاً مشابه با مدل FX516PM است و تنها از گرافیک RTX 3070 به‌جای RTX 3060 استفاده می‌کند. RTX 3070 به‌کار‌رفته با توان مصرفی ۸۰ وات و هشت گیگابایت رم ویدئویی GDDR6 این لپ‌تاپ را در اجرای سنگین‌ترین بازی‌ها در وضوح و نرخ‌ فریم‌های عالی یاری می‌کند.

۶. مک بوک پرو 16 اینچی 2021 اپل

مک بوک پرو ۱۶ اینچی ۲۰۲۱ اپل

«نسخه‌ی ۱۶ اینچی مک بوک پرو ۲۰۲۱ اپل» با تراشه‌ی M1 Max قدرتمندترین و گران‌ترین مک‌بوک موجود در فهرست لپ‌تاپ‌های محبوب سال ۱۴۰۱ است. این لپ‌تاپ در گرافیک ۲۴ و ۳۲ هسته‌ای و رم ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی و حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۵۱۲ گیگابایت تا هشت‌ترابایتی عرضه می‌شود. صفحه‌نمایش Mini-LED این لپ‌تاپ با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و تولید یک‌میلیارد رنگ از دقیق‌ترین نمایشگرهای دنیای لپ‌تاپ‌ها محسوب می‌شود و می‌تواند فضای رنگی DCI-P3 و sRGB را به‌طورکامل پوشش دهد. ناگفته نماند باتری حجیم ۱۰۰ وات‌ساعتی این لپ‌تاپ می‌تواند شارژدهی آن در کاربری روزمره را به‌مدت ۲۱ ساعت تضمین کند.

۵. لنوو IdeaPad 5

لپتاپ IdeaPad 5 لنوو

در فهرست محبوب‌ترین لپ‌تاپ‌ها، «IdeaPad 5» از لنوو به‌عنوان تنها نماینده‌ی این برند حضور دارد. آیدیاپد لنوو پرشمارترین سری از لپ‌تاپ‌های این برند است و در میان برند‌های دیگر نیز از‌نظر پیکربندی بیشترین تنوع را دارد تا طیف وسیعی از نیازها و کاربری‌های مختلف را پوشش دهد. دراین‌بین، یکی از مدل‌های IdeaPad 5 با تراشه‌ی Core i7-1165G7 و پردازنده‌ی گرافیکی مجزای GeForce MX450، نظر تعداد زیادی از کاربران ما را به خود جلب کرده است.

این لپ‌تاپ به‌صورت استاندارد و در همه‌ی پیکربندی‌ها از صفحه‌نمایش با وضوح FHD بهره می‌برد و در دو اندازه‌ی ۱۴ و ۱۵ اینچی عرضه می‌شود. مدل مذکور ۱۵ اینچی است و رم ۱۶ گیگابایتی و حافظه‌ی ذخیره‌سازی هیبریدی متشکل از SSD با ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت و HDD با ظرفیت یک ترابایت و باتری با ظرفیت ۵۷ وات‌ساعتی از دیگر مشخصات آن محسوب می‌شوند.

۴. مک بوک پرو 13 اینچی 2022 اپل

مک بوک پرو M2

«نسخه‌ی ۱۳ اینچی مک‌بوک ۲۰۲۲ اپل»، تنها بازمانده‌ی این خانواده است که هنوز به طراحی قبلی خود وفادار مانده است تا زمانی‌که احتمالاً نسخه‌ی جدید آن را در سال آینده با طراحی مشابه نسخه‌های ۱۵ و ۱۶ اینچی و تراشه‌ی M3 ببینیم. مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی درحال‌حاضر از تراشه‌ی M2 استفاده می‌کند که روی کاغذ تفاوتی در عملکرد این تراشه در‌مقایسه‌با مک‌بوک ایر M2 وجود ندارد؛ اما مجهز‌بودن مدل پرو به فن، قاعده‌ی بازی را تغییر می‌دهد تا عملکرد پردازنده‌ی این لپ‌تاپ را در پردازش‌های طولانی‌مدت پایدار نگه دارد.

۳. مک بوک ایر ۲۰۲۲ اپل

مک بوک ایر M2 2022

مک بوک ایر همواره از گذشته در کانون توجه علاقه‌مندان به لپ‌تاپ‌های باریک و سبک بوده است و «مک‌بوک ایر ۲۰۲۲ اپل» که با بازطراحی کامل شاسی و بدنه همراه بوده است، از این قاعده مستثنی نیست. این لپ‌تاپ از نسخه‌ی پایه‌ی تراشه‌ی M2 اپل استفاده می‌کند که با گرافیک ۸ یا ۱۰ هسته‌ای و پردازنده ۱۰ هسته‌ای همراه می‌شود. گفتنی است باتری ۵۲٫۶ وات‌ساعتی این لپ‌تاپ شارژدهی ۱۵ ساعته را در استفاده ترکیبی به‌ارمغان می‌آورد که کمتر لپ‌تاپ مشابه ویندوزی می‌توان یافت که با باتری با ظرفیت مشابه، به این عمر باتری دست پیدا کند. بازگشت درگاه شارژ MagSafe ضعف کمبود درگاه‌های Type-C دردسترس هنگام شارژ نسل قبلی را تا حدی پوشش داده است.

۲. مک بوک ایر ۲۰۲۰ اپل

نمایشگر و نمای جلو مک بوک ایر ۱۳ جدید با تراشه M1

مک‌بوک ایر‌ها را می‌توان بهترین‌ توصیف از واژه‌ی لپ‌تاپ دانست؛ چراکه معیارهایی مانند «سبکی و حمل‌پذیری» و به‌لطف تراشه‌های قدرتمند و کم‌مصرف و بهینه‌ی سری M اپل، «عمر طولانی باتری» را می‌توان مک‌بوک ایرها تجربه کرد. ناگفته نماند با وجود پیشرفت‌های حاصل‌شده در صنعت تراشه‌های x86 درزمینه‌ی مصرف انرژی فاصله‌ی رقبای ویندوزی آن‌ها در حال کمتر‌شدن است و امروزه لپ‌تاپ‌های ویندوزی باریک، سبک، قدرتمند و با عمر باتری طولانی حضور پررنگ‌تری پیدا کرده‌اند، هنوز‌هم ارزش خرید دارد.

«مک‌بوک ایر سال ۲۰۲۰ اپل» که از اولین نسل از تراشه‌ی سری M استفاده می‌کند، با وجود گذشت سه سال محبوبیت خود را از دست نداده و دومین جایگاه از پربازدیدترین لپ‌تاپ‌های بخش محصولات زومیت را ازآنِ خود کرده است. درحالی‌که پاشنه‌‌ی آشیل مک‌بوک ایر M2 سرعت SSD آن است،‌ نسل قبل آن به‌لطف استفاده از دو ماژول ۱۲۸ گیگابایتی از این نظر بر نسل بعدی خود برتری دارد.

محبوب‌ترین لپ‌تاپ: مک بوک پرو 14 اینچی 2021 اپل

مک بوک پرو 2022

در‌نهایت عنوان محبوب‌ترین لپ‌تاپ سال ۱۴۰۱ به «مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی ۲۰۲۱ اپل» می‌رسد. این لپ‌تاپ مشابه نسخه‌ی ۱۶ اینچی، با دو تراشه‌ی M1 Pro و M1 Max عرضه می‌شود و مدل منتخب از تراشه‌ی M1 Pro با پردازنده ۸ هسته‌ای و گرافیک ۱۴ هسته‌ای استفاده می‌کند. باتری ۷۰ وات‌ساعتی این لپ‌تاپ می‌تواند کاربر را در استفاده‌های ترکیبی به‌مدت ۱۷ ساعت همراهی کند. همچنین، این لپ‌تاپ مانند نسخه‌‌ی ۱۶ اینچی، از پنل با فناوری Mini-LED با همان دقت فراوان، روشنایی ۱۵۰۰ نیتی در حالت پخش HDR، نمایش یک‌میلیارد رنگ و پوشش کامل فضاهای رنگی DCI-P3 و sRGB بهره می‌برد.

در فهرست پربازدیدترین لپ‌تاپ‌های ۱۴۰۱، مشاهده کردیم که لپ‌تاپ‌های اپل با تعداد و اختلاف زیادی از لپ‌تاپ‌های ویندوزی با استقبال کاربران مواجه شده‌اند. دیدگاه شما کاربران زومیت چیست؟ لپ‌تاپ محبوب خود را در بخش دیدگاه‌ها به ما معرفی کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات