با کاهش فروش کامپیوترهای شخصی، سازندگان لپ‌تاپ به ارائه خدمات روی آورده‌اند

شنبه ۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۰
مطالعه 5 دقیقه
طراحی لپ‌تاپ HP Spectre x360 16
در جهانی که بیشتر افراد درحال‌حاضر یک لپ‌تاپ دارند، چگونه می‌توان آن‌ها را به خرید مدل‌های جدید ترغیب کرد؟
تبلیغات

بازار کامپیوترهای شخصی وضعیت مساعدی ندارد و در چند سال اخیر، همواره شاهد کاهش میزان فروش این محصولات بوده‌ایم. براساس تجزیه‌وتحلیل Canalys، عرضه‌ی جهانی کامپیوترهای شخصی در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۶ درصد کاهش یافته است؛ درحالی‌که گارنتر هم گزارش داده که فروش کامپیوترهای شخصی در سه‌ماهه‌ی پایانی سال گذشته ۲۸٫۵ درصد افت کرده است. این رقم بزرگ‌ترین میزان کاهش فروش کامیپوترها در سال‌های اخیر بوده است. درواقع، همه‌ی تولید‌کنندگان کامپیوترهای شخصی غیر از اپل، فروش کمتری درمقایسه‌با سال‌ قبل داشتند و دراین‌میان، فروش لپ‌تاپ‌ها بیشترین کاهش را تجربه کرده است.

شرایط یادشده باعث شد پس‌زمینه‌ای حدوداً نامشخص در CES2023 ایجاد شود؛ کنفرانس سالانه‌ای که شرکت‌های فناوری در آن محصولات جدیدشان را رونمایی می‌کنند و جدیدترین فناوری‌های خود را به‌نمایش می‌گذارند. در این نمایشگاه، مدیران و نمایندگان شرکت‌های سازنده‌ی کامپیوترهای شخصی اعلام کردند صنعت وظیفه‌ی بزرگی در پیش دارد و باید امسال لپ‌تاپ‌ها را بیش‌ از هر زمان دیگری هیجان‌انگیز نگه دارند.

برخی از شرکت‌ها تلاش می‌کنند با سخت‌افزارهای مدرن، محصولات هیجان‌انگیزتری عرضه کنند که ازجمله‌ی آن‌ها می‌توان به Yoga Book 9i با نمایشگرهای دوگانه‌ی OLED و بدون پد لمسی اشاره کرد. برخی دیگر نیز به‌جای سخت‌افزار، تمرکز خود را روی قابلیت‌های نرم‌افزاری معطوف کرده‌اند تا امکانات و قابلیت‌های جدیدی دراختیار کاربران قرار دهند.

لپ‌تاپ‌ها به نقطه‌ای رسیده‌اند که از‌پسِ اجرای اکثر نیازهای مردم بر‌می‌آیند و محصولاتی که با قیمتی مشخص و بیشتر عرضه می‌شود، از بدنه‌هایی با‌کیفیت و سخت‌افزار قدرتمند بهره می‌برند و می‌توان تا مدت‌ها از آن‌ها استفاده کرد. به‌روزرسانی تدریجی در نسل‌های بعدی تراشه‌ها، اغلب برای مصرف‌کنندگان کافی نیست تا به خرید دستگاه جدید ترغیب شوند. برای متفاعد‌کردن مردم به خرید مدل‌های جدید، باید ویژگی‌های فانتزی و جدیدی به کامپیوترها اضافه شود.

تماشای فیلم در لپ‌تاپ گیمینگ Stealth GS77 ام‌اس‌آی

این قطعاً دیدگاهی است که جیسون بانتا، معاون شرکت AMD و مدیرکل بخش مشتریان این شرکت دارد. نظریه‌ی بانتا که در مصاحبه‌ با ورج مطرح شد، این است که همه‌گیری کووید ۱۹ و انفجار ناشی از کار از راه‌ دور، بسیاری از مصرف‌کنندگان را به خرید کامپیوترهای شخصی جدید وادار کرد. اکنون این سؤال در ذهن آنان وجود دارد که چه کار جدیدی می‌توان انجام داد؟ بانتا گفت:

ما می‌دانیم که افراد زیادی در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ کامپیوترهای شخصی خریده‌اند و حالا متوجه شده‌اند که چقدر برایشان اهمیت دارد که کامپیوتر بعدی آن‌ها چه امکاناتی ارائه خواهد داد.

برای سازندگان تراشه، بخشی از پاسخ به پرسش‌های یادشده هوش مصنوعی و کاربردهای جدید است. درحالی‌که اینتل و AMD امسال تراشه‌های لپ‌تاپ بسیار قدرتمندی معرفی کرده‌اند، این پردازنده‌ها در‌کنار اعلان‌های هوش مصنوعی به‌ همان اندازه هیجان‌انگیز بودند. AMD اعلام کرد برخی از تراشه‌های جدیدش با اولین موتور هوش مصنوعی رایزن عرضه می‌شوند که براساس معماری XDNA ساخته شده است.

تراشه‌های سری Meteor Lake اینتل نیز قابلیت‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی را ارائه خواهند داد. AMD درباره‌ی این جنبه از سخنرانی خود در CES آن‌قدر هیجان‌زده بود که پانوس پانای از مایکروسافت را روی صحنه آورد؛ جایی‌ که او بیان کرد هوش مصنوعی چگونه همه‌ی کارها را در ویندوز انجام می‌دهد.

درحال‌حاضر، برنامه‌های زیادی برای موتورهای هوش مصنوعی وجود ندارد؛ اما جدیدترینِ این برنامه‌ها ویژگی‌های مرتبط با وب‌کم مثل ردیابی چشم و تاری پس‌زمینه و قاب‌بندی خودکار را ارائه می‌دهند. علاوه‌براین، نرم‌افزارهایی روانه‌ی بازار شده‌اند که براساس رفتار شما به‌طور‌خودکار تنظیم می‌شوند.

بانتا می‌گوید:

آنچه در فضای هوش مصنوعی از آن هیجان‌زده هستم، درواقع تجربه‌ها یا کاربردهای است که هنوز توسعه نیافته‌اند. این مانند کنسولی جدید با قابلیت‌های جالب است؛ اما بازی‌های بعدی هستند که تجربه‌ی کاربری را واقعاً مهم جلوه می‌دهند.

استفاده از قابلیت‌های هوش مصنوعی موضوعی نیست که بخواهیم مردم به‌‌یک‌باره به آن روی بیاورند؛ بلکه می‌خواهیم مردم آن را ببینید و به آن به‌عنوان وسیله‌ای توانمند برای انجام بسیاری از کارها نگاه کنند. به‌همین‌ترتیب، به‌نظر می‌رسد بسیاری از شرکت‌ها در رویداد CES 2023، سعی کردند نهایت تلاش خود را برای معرفی ویژگی‌ها و راهکارها و اکوسیستم‌های جدید روی لپ‌تاپ‌ها نشان دهند.

کاربری حرفه‌ای در لپ‌تاپ HP Spectre x360 16

HP نمونه‌ی بارز یکی از این شرکت‌ها محسوب می‌شود. الکس چو، رئيس سیستم‌های شخصی این شرکت، در مصاحبه‌ با ورج تأکید کرد HP در حال تحول است و امید دارد امسال نه به‌عنوان شرکت تولیدکننده‌ی کامپیوترهای شخصی، بلکه به‌عنوان شرکت ارائه‌دهنده‌ی راهکارهای جدید شناخته شود. چو می‌گوید:

کار ما فقط فروش کامپیوترهای شخصی نیست.

اعلامیه‌های لپ‌تاپ محور HP در CES2023 زیاد نبودند. این شرکت برخی دستگاه‌های مخصوص بازی خود را به‌روزرسانی کرد. مهم‌ترین خبر این برند مربوط به اکوسیستم بازی‌های ابری آن و قابلیت‌های جدید Omen Gaming Hub بود که ازجمله‌ی آن‌ها می‌توان به ادغام با GeForce Now انویدیا اشاره کرد. این مرکز بازی در رویداد معرفی دسکتاپ‌ها و لوازم‌ جانبی جدید این شرکت رونمایی شد. چو می‌گوید هدف شرکتش ارائه‌ی کامپیوترهای شخصی گیمینگ نیست و درواقع، قصد دارد ارائه‌دهنده‌ی راهکارهای گیمینگ باشد.

بخش تجاری وب‌کم‌ها را در خط‌مقدم قرار می‌دهد؛ ازجمله تجربه‌ی چند‌دوربینه‌ی جدید که به تماس گیرندگان ویدئویی اجازه می‌دهد به‌طور‌خودکار بین دو دوربین متصل و KeyStone Correction جابه‌جا شوند. این ویژگی ورودی‌های ویدئویی را به‌طور‌خودکار نمایش می‌دهد تا به اشتراک‌گذاری تخته‌سفید در تماس‌ها کمک کند. سایر اطلاعیه‌ها نیز به ارائه‌ی خدمات مدیریت از راه‌ دور برای فناوری اطلاعات تأکید می‌کردند.

آیا استراتژی جدید اچ‌پی به این شرکت کمک می‌کند تا بازار روبه‌افول خود را بهبود دهد؟ چو اطمینان دارد این هدف دست‌یافتنی است.

کیبورد لپ‌تاپ گیمینگ Scar 15 ایسوس

غیر از HP تعداد کمی از تولیدکنندگان کامپیوترهای شخصی در CES 2023 حضور یافتند و محصولاتشان بیشتر به ارائه‌ی ویژگی‌های نرم‌افزار مثل ردیابی دوربین و هوش مصنوعی متمرکز بود. به‌عنوان مثال، می‌توان به نمایشگرهای سه‌بعدی بدون عینک ایسوس و ایسر و ساندبار ریزر اشاره کرد.

روند کنونی در بازار لپ‌تاپ‌ها مسئله‌ای است که نمونه‌ی آن را قبلاً در تلویزیون‌ها نیز دیده‌ایم. ازآن‌جاکه فناوری نمایشگرها تغییر چندانی نکرده است، تقریباً همه‌ی تولیدکنندگان به ترفندهای مبتنی‌بر هوش مصنوعی روی آورده‌اند تا مشتریان بیشتری را به محصولات خود جذب کنند. حال باید دید آیا این استراتژی روی لپ‌تاپ‌ها نیز تأثیر مثبت خواهد داشت یا خیر.

اگرچه بعید به‌نظر می‌رسید چرخه‌ی رونق بازار لپ‌تاپ‌ها در دوران همه‌گیریبرای همیشه ادامه پیدا کند، شرکت‌های تولیدکننده‌ی لپ‌تاپ‌های ویندوزی باید به این واقعیت توجه کنند که مک‌ بوک‌های کنونی اپل عملکرد موفقی در بازار از خود نشان داده‌اند. علاوه‌براین، قابلیت‌هایی مثل بهبود امکانات ویدئو‌کنفرانس‌ها هنوز به‌اندازه‌ی معیارهای دیگری مثل عملکرد و عمر باتری و قیمت گران مخاطبان جذابیت ندارند.

برای فروش بیشتر یک محصول، باید تعداد زیادی از مشتریان را متقاعد کرد که به چیزی نیاز دارند که قبلاً به آن دسترسی نداشته‌اند. بیش‌ از نیمی از کارمندان آمریکایی هنوز این فرصت را دارند که حداقل یک روز در هفته از محیط خانه کار کنند و به‌نظر می‌رسد شرکت‌ها هنوز در حال شناسایی نیازهایی هستند که چنین اکوسیستمی را ایجاد می‌کند. شاید سال ۲۰۲۳ نشان دهد که مشتریان چقدر اتوماسیون را امری لوکس و چقدر به‌عنوان ضرورت در نظر می‌گیرند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات