مدل ۲۰۲۳ لپ‌تاپ Zenbook Pro 16X ایسوس؛ رقیبی جدی برای مک‌بوک پرو

پنج‌شنبه ۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۸
مطالعه 3 دقیقه
Asus Zenbook Pro X16
مدل ارتقایافته لپ‌تاپ پریمیوم Zenbook Pro 16X ایسوس با پردازنده نسل سیزدهمی سری H اینتل و گرافیک سری RTX 40 به رقابت جدی با مک‌بوک پرو می‌رود.
تبلیغات

ایسوس در جریان مراسم CES 2023، چندین مدل از لپ‌تاپ‌های Zenbook Pro از جمله Zenbook Pro 14 OLED و Zenbook Flip OLED و Zenbook 14X را با به‌روزرسانی‌های چشمگیر معرفی کرد که در میان آن‌ها به نظر می‌رسد لپ‌تاپ پرچمدار Zenbook Pro 16X شانس زیادی برای رقابت جدی با مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی دارد.

کیبورد مدل ارتقایافته‌ی Zenbook Pro 16X که ایسوس آن را AAS Ultra (سیستم آئرودینامیک فعال اولترا) می‌نامد، مانند مدل پیشین کماکان تا ۷ درجه از سطح بدنه جدا شده و بالا می‌آید تا به‌گفته‌ی ایسوس، هم تجربه‌ی تایپ را بهبود بخشد و هم تا ۳۰ درصد به خنک شدن سیستم کمک کند. علاوه‌بر این، هر کلید به طور مجزا به نور پس‌زمینه RGBW (قرمز، سبز، آبی، سفید) مجهز شده است.

Asus Zenbook Pro X16
Asus Zenbook Pro X16
Asus Zenbook Pro X16
Asus Zenbook Pro X16

به‌گفته‌ی ایسوس، مدل ۲۰۲۳ لپ‌تاپ Zenbook Pro 16X به نسل سیزدهم پردازنده سری H اینتل و گرافیک سری RTX 40 مجهز شده و از طراحی سفارشی برای بسته‌بندی CPU استفاده می‌کند، به‌طوری که رم درست درکنار پردازنده قرار دارد؛ بدین‌ترتیب، امکان استفاده از LPDDR5X DRAM کم‌مصرف با فرکانس ۷۵۰۰ مگاهرتزی فراهم می‌شود. علاوه‌براین، این لپ‌تاپ از نوعی ترکیب حرارتی فلز مایع برای خنک کردن سیستم استفاده می‌کند که دمای پردازنده را تا ۷ درجه در پردازش‌های سنگین کاهش می‌دهد و بیشینه‌ی توان مصرفی را برای CPU و GPU روی هم به ۱۵۵ وات می‌رساند.

افزایش سرعت ویرایش ویدیو و رندر در Asus Zenbook Pro X16
ایسوس مدعی است در Zenbook Pro 16X سرعت ویرایش ویدیو ۱٫۴ برابر و سرعت رندر 3D تا ۸٫۹ برابر شده

ضخامت کلی بدنه لپ‌تاپ نیز حدود ۱۷ میلی‌متر کاهش داشته، اما همچنان از همان مجموعه‌ی متنوع پورت شامل USB-A و USB-C به‌اضافه‌ی HDMI و درگاه SDCard بهره می‌برد. وب‌کم نیز همانند مدل پیشین 1080p است، اما سیستم صوتی از چهار اسپیکر به شش اسپیکر ارتقا یافته است.

نمایشگر ۱۶ اینچی Zenbook Pro 16X نیز همانند بسیاری از لپ‌تاپ‌های ایسوس از نوع اولد است، با این تفاوت که وضوح‌تصویر به 3.2K و نرخ‌فریم به ۱۲۰ هرتز ارتقا یافته است.

لپ‌تاپ Zenbook Pro 14 OLED نیز که از سال ۲۰۲۱ به‌روز نشده بود، در جریان مراسم CES 2023 با مدل ارتقایافته‌ای معرفی شد که به‌نظر می‌رسد رقیب خوبی برای مدل ۱۴ اینچی مک‌بوک پرو اپل باشد. این لپ‌تاپ از طراحی خاص کیبورد مدل ۱۶ اینچی بی‌بهره است، اما از تراشه‌های نسل بعدی اینتل و انویدیا بهره می‌برد که روی هم، بیشینه‌ی توان مصرفی‌شان به ۱۰۵ وات می‌رسد. Zenbook Pro 14 OLED همچنین از نمایشگر 2.8K با نرخ‌فریم ۱۲۰ هرتز، وب‌کم 1080p و همان مجموعه متنوع پورت‌های نسل قبل بهره می‌برد.

لپ‌تاپ‌های 14X OLED و 14 Flip OLED از برخی از قابلیت‌های نسخه‌ی پرو بی‌بهره‌اند، اما آن‌ها نیز امسال به‌طرز چشمگیری ارتقا یافته‌اند. مدل جدید 14X OLED به پردازنده نسل سیزدهمی سری H اینتل و گرافیک RTX 305 مجهز شده و مدل جدید Flip OLED اگرچه از گرافیک مجزا بهره نمی‌برد، در کنار پردازنده AMD، حالا گزینه‌ی سری P پردازنده‌های نسل سیزدهمی اینتل را نیز ارائه می‌دهد. این لپ‌تاپ را همچنین می‌توان با حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۱ ترابایت خریداری کرد.

هنوز هیچ اطلاعاتی از تاریخ عرضه و قیمت لپ‌تاپ‌ های جدید سری Zenbook در دست نیست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات