تماشا کنید: کالبدشکافی مک‌بوک ایر M2 نشان می‌دهد بیشتر قطعات آن روی برد اصلی لحیم شده‌اند

چهارشنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
ویدئو کالبدشکافی مک‌بوک ایر M2 نشان می‌دهد بیشتر قطعات این دستگاه روی برد اصلی آن لحیم‌ شده است و کاربران نمی‌توانند به‌راحتی قطعاتی مثل SSD را تعویض کنند.
تبلیغات

مک‌بوک ایر M2 جدید بالاخره روانه‌ی بازار شد. برخی از خریداران این محصول باید یک ماه دیگر برای خرید آن صبر کنند؛ اما این لپ‌تاپ اکنون برای افرادی ارسال شده است که ازقبل آن را پیش‌خرید کرده‌اند. iFixit نیز با دسترسی به این دستگاه، مثل همیشه ویدئو کالبدشکافی آن را آماده کرده است تا ببینیم چه قطعات جدیدی به آن اضافه شده و درمقایسه‌با نسل قبل چه تغییراتی کرده است.

iFixit قبلاً ویدئو کالبدشکافی مک‌بوک پرو M2 جدید اپل را نیز منتشر کرده است که برخلاف مک‌بوک ایر، غیر از تراشه‌ی جدید سایر اجزای آن درمقایسه‌با نسل قبل تقریباً بدون تغییر مانده بود. iFixit با استفاده از تصویری که با اشعه‌ی ایکس ثبت شده است، نشان داد یکی از تغییرات اصلی در مک‌بوک ایر جدید محل قرارگیری بلندگوهای آن است. پیش‌از‌این اسپیکرها در سمت چپ و راست لپ‌تاپ قرار داشتند و حالا جایگاهشان به بالای صفحه‌کلید تغییر کرده است؛ به‌طوری‌که بین قاب و صفحه‌نمایش پنهان شده‌اند.

برد مک بوک ایر M2

جدا‌کردن قاب زیرین مک‌بوک ایر M2 آسان‌تر از نسل قبلی این محصول شده است؛ زیرا اکنون به‌جای ۱۰ پیچ، فقط چهار پیچ دارد. این تغییر به ساده‌سازی طراحی مینیمالیستی این لپ‌تاپ کمک می‌کند؛ اما ارتباطی به آسان‌تر‌شدن تعمیر دستگاه ندارد. بیشتر کانکتورهای برد و باتری این لپ‌تاپ مخفی هستند و با پوشش‌هایی محافظت می‌شوند؛ اما جدا‌کردن آن‌ها کار چندان سختی نیست.

برد اصلی مک‌بوک ایر M2 با یک لایه‌ی فلزی محافظت می‌شود و جای تعجب ندارد که ابعاد این برد بسیار فشرده شده است. با نگاه به این برد، به‌نظر می‌رسد یک آیپد در این مک قرار داده شده که این ادعا به‌نوعی صحیح است؛ زیرا مک‌ها و دستگاه‌های مجهز به iOS اکنون از تراشه‌های اختصاصی اپل با معماری مشابه بهره می‌برند. علاوه‌براین، قطعات به برد اصلی دستگاه لحیم‌ شده‌اند و نمی‌توان آن‌ها را به‌راحتی تعویض کرد.

SSD کُندتر و شتاب‌سنج

اپل قبلاً استفاده از SSD کُندتر در مک‌بوک ایر M2 را تأیید کرده بود و مدل پایه‌ی این لپ‌تاپ با تراشه‌ی ۲۵۶ گیگابایتی NAND عرضه می‌شود. این دستگاه درست مثل مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی جدید، درمقایسه‌با مدل‌های مجهز به دو تراشه‌ی NAND از SSD ضعیف‌تری استفاده می‌کند.

در مقام مقایسه، سرعت خواندن اطلاعات در SSD مک‌بوک‌های M1 به ۳ گیگابایت‌برثانیه می‌رسد؛ اما سرعت خواندن داده‌ها در SSD مدل ۲۵۶ گیگابایت مک‌بوک ایر M2 نهایتاً ۱٫۵ گیگابایت‌برثانیه است. بدین‌ترتیب، سرعت خواندن اطلاعات در نسل جدید مک‌بوک ایر درمقایسه‌با نسل قبلی این محصول ۵۰ درصد کاهش یافته است.

تماشا در آپارات

نکته‌ی دیگر اینکه اپل از درایور جدید تاندربولت ۳ ساخت خود استفاده می‌کند؛ درحالی‌که این درایور را قبلاً اینتل ارائه می‌داد. همچنین، مک‌بوک ایر M2 به یک تراشه‌ی USI برای وای‌فای و بلوتوث و یک شتاب‌سنج مجهز شده است. اگر با شتاب‌سنج آشنایی ندارید، باید بگوییم این حسگر برای تشخیص حرکت استفاده می‌شود.

هنوز نمی‌دانیم چرا اپل از این حسگر در مک‌بوک ایر استفاده کرده است. شاید این قابلیت برای ارائه‌ی ویژگی‌هایی به این محصول اضافه شده باشد که هنوز دردسترس کاربران قرار نگرفته است. همچنین، احتمال دارد اپل برای تشخیص اینکه آیا لپ‌تاپ به‌طوراتفاقی از دست کاربر افتاده است یا خیر، از این حسگر استفاده کند.

iFixit اشاره می‌کند که مک‌بوک ایر M2 فاقد سیستم پخش‌کننده‌ی حرارت است؛ بنابراین، برای دفع گرما از اجزای داخلی، منحصراً به چسب‌های حرارتی و نوار گرافیکی متکی است. برخی از آزمایش‌های اخیر نشان داده‌اند که این لپ‌تاپ در برخی شرایط درمقایسه‌با مدل M1 آن بیشتر داغ می‌شود و ظاهراً این اتفاق هنگام اجرای وظایف سنگین ممکن است برای برخی کاربران مک‌بوک ایر M2 مشکل‌ساز باشد.

باتری ۵۲٫۶ وات‌ساعتی با برچسب‌هایی به قاب مک‌بوک ایر M2 چسبانده شده است و ترک‌پد نیز به‌راحتی از آن جدا می‌شود. بنابراین، به‌طور‌خلاصه می‌توان گفت این لپ‌تاپ یک باتری غول‌پیکر و یک ترک‌پد بزرگ و یک برد بسیار فشرده دارد که همه‌ی قطعات روی آن لحیم شده‌اند.

آیا مک‌بوک ایر M2 تعمیر‌شدنی است؟

اگرچه می‌توان برخی قطعات مک‌بوک ایر M2 جدید را جایگزین کرد، انجام این‌ کار دقیقاً قطعی نیست و به ابزار مناسب نیاز دارد. البته کاربران نمی‌توانند قطعاتی مثل پردازنده یا SSD را تعویض کنند؛ بنابراین، در این‌جا درباره باتری، ترک‌پد، بلندگوها و صفحه‌کلید صحبت می‌کنیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات