هرآنچه در مورد بزرگ‌ترین بازطراحی تاریخ مک بوک ایر در سال ۲۰۲۲ می‌دانیم

دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۲
مطالعه 11 دقیقه
طبق پنجره دو ساله اپل برای گذار از تراشه‌های اینتل، به‌نظر می‌رسد که مک‌بوک ایر امسال بزرگ‌ترین بازطراحی خود را از سال ۲۰۰۸ تجربه خواهد کرد. ما نیز در این مقاله بررسی اخبار و شایعات پیرامون این اولترابوک خواهیم پرداخت.
تبلیغات

اپل قبل از آغاز دهه‌ی جدید از معماری تازه‌ای برای کامپیوترهای مک رونمایی کرد و شاید بتوان آن را طلوعی دیگر برای کامپیوترهایی یاد کرد که تقریباً با بدقولی‌های اینتل به انزوا کشیده شده بودند. اکنون اپل در اواخر دوران گذار به تراشه‌های اخصاصی خود مبتنی‌بر معماری آرم است و پیش‌بینی می‌شود که با‌ توجه‌ به ضرب‌الأجل دو ساله، به‌زودی تمامی کامپیوترهای مک، از جمله خانواده‌ی مک‌بوک ایر در کالبد و قلب تپنده‌ای جدید به‌روز شوند. در نهایت، گمان می‌رود مک پرو به‌عنوان آخرین سنگر اینتل در کامپیوترهای مک، روند مهاجرت را تکمیل کند.

در این‌ میان، تقریباً بیش از یک‌ سال از رونمایی آخرین مک‌‌بوک ایر می‌گذرد و به‌نظر می‌رسد که غول دنیای فناوری نسخه جدیدی از اولترابوک یادشده را در دست توسعه داشته باشد. گفته می‌شود مدل آینده بزرگ‌ترین بازطراحی مک‌‌‌بوک ایر از سال ۲۰۰۸ را ایجاد خواهد کرد. با نگاهی به نخستین نسل از مک‌بوک ایر، متوجه می‌شویم که این نوت‌بوک به‌نوعی استاندارد جدیدی را برای رایانه‌های قابل‌حمل ایجاد کرد؛ بنابراین، بزرگ‌ترین بازطراحی مک‌بوک ایر نیز می‌تواند بسیار حائز اهمیت و پایه‌گذار مؤلفه‌های جدیدی برای نوت‌بوک‌های آینده اپل باشد.

طراحی مک‌بوک ایر ۲۰۲۲

معرفی مک‌بوک ایر اورجینال توسط استیو جابز

استیو جابز نخستین نسل مک‌بوک ایر را یک سال پس از رونمایی انقلابی آیفون، در سخنرانی کنفرانس Macworld سال ۲۰۰۸ رونمایی کرد؛ رایانه قابل‌حملی که از نظر طراحی و مشخصات فنی شگفت‌انگیز به‌نظر می‌رسید. این لپ‌تاپ، به شاسی نقره‌ای از جنس آلومینیوم پولیش‌شده‌ای در ضخامتی ۱.۹ سانتی‌متر و وزن کمتر از سه پوند مزین شده بود که در‌ واقع نظیرش در نوت‌بوک دیگری دیده نمی‌شد.

جابز در یکی از به‌یادماندنی‌ترین معارفه‌های تاریخ محصولات فناوری، مک‌بوک ایر را درون پاکت نامه‌ای قرار داده بود که به‌طور هوشمندانه‌ای ضخامت و وزن کم نوت‌بوک جدیدش را در ذهن مخاطب حک می‌کرد. البته مک‌بوک ایر نخستین نوت‌بوک با طراحی پریمیوم و ضخمات بسیار کم بازار نبود؛ اما فرمول اپل به‌قدری موفق، جذاب و تأثیرگذار بود که دیدگاه مردم را در خرید لپ‌تاپ‌ها و روند به‌کلی بازار را تغییر داد؛ به‌طوری که اکنون پس از گذشت سال‌ها، بازار مملؤ از لپ‌تاپ‌های باریک و خوش‌ساختی است که میراث جابز را دنبال می‌کنند.

حال، مک‌بوک ایر ۲۰۲۲ می‌تواند این میراث و طراحی فنی را با کمک تراشه‌های اختصاصی و بسیار کم‌مصرف به سطح دیگری برساند. اپل اکنون تراشه‌هایی را طراحی می‌کند که می‌توانند کم‌ترین مصرف انرژی را داشته باشند؛ بنابراین طراحان و مهندسان غول فناوری کوپرتینو بدون حراس از مشکلات گرمایشی ناشی از تراشه، می‌توانند ضخامت شاسی را به‌طور قابل‌توجهی کاهش دهند.

رندرهای منتسب به مک بوک ایر ۲۰۲۲ نشان می‌دهند که هویت اصلی این اولترابوک، یعنی نازک و سبک‌ بودن، حفظ خواهد شد و ظاهراً ضخامت دستگاه در تمامی جهات به‌صورت یکسان درخواهد آمد. این در حالی است که اپل از زمان رونمایی نخستین نسل مک‌بوک ایر، همواره از زبان طراحی شاسی ضخیم‌تر در عقب و نازک‌تر در جلو پیروی کرده است.

در حقیقت، بخش ضخیم‌تر مک‌بوک ایرهای کنونی محل تعبیه تراشه‌های پردازشی و سایر سخت‌افزار است. اپل به‌لطف تراشه‌های جدید قادر خواهد بود تا شاسی مک‌بوک ایر را به‌ گونه‌ای کاملاً باز‌طراحی کند که همچنان ضخامت اندک، اما یکسانی در تمامی جهات داشته باشد. با استناد به تصاویر رندر، شاسی مک‌بوک ایر بعدی می‌تواند شباهت انکارناپذیری به آیپد پرو داشته باشد و ضخامت آن نیز احتمالاً تنها کمی بیشتر از ضخامت درگاه USB-C و جک ۳٫۵ میلی‌متری صدا خواهد بود.

اپل در طراحی مک‌بوک ایر ۲۰۲۲ از زبان طراحی محصولات گذشته‌اش الهام خواهد گرفت

از قرار معلوم در یک سوی فریم، درگاه مگ‌سیف و USB-C مبتنی‌بر تاندربولت ۴ قرار می‌گیرد و در سوی دیگر، یک درگاه تاندربولت ۴ و جک ۳٫۵ میلی‌متری صدا تعبیه خواهد شد. از دیگر مشخصه طراحی کمی بحث برانگیز می‌توان به حاشیه‌های سفید نمایشگر با ناچ مشابه مک‌‌بوک پرو اشاره کرد. اپل سال گذشته با عرضه آی‌مک ۲۴ اینچی نشان داد که می‌خواهد کامپیوترهای جدید مک را با مؤلفه‌هایی از طراحی محصولات پیش تلفیق کند. حاشیه نمایشگر سفید رنگ و گزینه‌های رنگی متنوع به‌نوعی یادآور طراحی نخستین نسل آی‌مک هستند و به‌نظر می‌رسد مک‌بوک ایر نیز همین رویه را دنبال خواهد کرد.

در حقیقت، مک‌بوک ایر بعدی می‌تواند ارجاعی به iBook G3 باشد و حاشیه‌های سفید نمایشگر نیز به‌عنوعی زبان طراحی کلاسیک اپل را یادآوری می‌کند. جالب است بدانید که مک‌بوک ایر تا پیش از سال ۲۰۱۸ نیز با حاشیه‌های سفید عرضه می‌شد. جدا از حاشیه‌ها، به‌نظر می‌رسد که صفحه‌کلید جزیره‌ای کاملاً سفید رنگ خواهد بود و خوشبختانه کلیدهای نیم‌قد فانکشن نیز جای خود را به کلیدهایی در سایز کامل مشابه مک‌بوک پرو ۲۰۲۱ می‌دهند. افزون‌براین، پیش‌بینی می‌شود که اپل نوشته‌ی «MacBook Air» را در حاشیه تحتانی نمایشگر حذف کند.

نمایشگر و شارژدهی

رندر منتسب به مک‌بوک ایر ۲۰۲۲

تاکنون اطلاعات کمی از نمایشگر نسل بعدی مک‌بوک ایر منتشر شده است؛ اما بر کسی پوشیده نیست که کوپرتینویی‌ها به استفاده از نمایشگرهای باکیفیت در محصولاتشان شهرت دارند و با قطعیت می‌توان گفت که اولترابوک یادشده نیز می‌تواند به یکی از بهترین نمایشگر موجود مجهز شود.

اپل در مدل‌های جدید مک‌بوک پرو نمایشگرهای سنتی مجهز به نور پس‌زمینه LED را کنار گذاشت و برای غوطه‌ورکردن کاربران در محتوای بصری، از نمایشگرهایی با نور پس‌زمینه مینی ال‌ای‌دی بهره گرفت. شواهد حاکی از آن است که مک‌بوک ایر نیز به همین نمایشگری مشابه مجهز خواهد شد؛ اما ظاهراً از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز پشتیبانی نخواهد کرد.

عدم پشتیبانی از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز منطقی به‌نظر می‌رسد؛ چرا مک‌بوک ایر قیمت بسیار کم‌تری درمقایسه‌با مک‌بوک پرو دارد و بنابراین، اپل باید برای حفظ بازه‌ی قیمتی از ارائه برخی از قابلیت‌ها صرف‌نظر کند. به هر حال، استفاده از نمایشگر مینی ال‌ای‌دی خبر بسیار خوبی برای طرفدان خواهد بود؛ چراکه سبب می‌شود تا کنتراست، روشنایی و عمق رنگ مشکی همچون نمایشگرهای گران‌قیمت OLED باشد.

در بخش شارژدهی به‌ نظر نمی‌رسد که تغییر خاصی را شاهد باشیم، مک بوک ایر کنونی با بهره‌گیری از باتری لیتیوم پلیمری با ظرفیت ۴۹.۹ وات‌ساعت و به‌ لطف تراشه بسیار کم‌مصرف، می‌تواند ۱۵ تا ۱۸ ساعت شارژدهی را ارائه دهد. دور از انتظار است که مدل جدید به‌ دلیل ضخامت اندک بتواند باتری حجیم‌تری را در خود جای دهد؛ اما شاید تراشه M2 باتوجه به لیتوگرافی چهار نانومتری بتواند شارژدهی را هرچند اندک افزایش دهد. در نهایت، آداپتور برق ۳۰ وات نیز انرژی مورد نیاز دستگاه را تأمین خواهد کرد.

پردازنده M2

تراشه M2 اپل

انتهای سال ۲۰۲۰، اپل با معرفی تراشه قدرتمند M1 دوره‌ی جدید را در کامپیوترهای مک ایجاد کرد که شاید بتوان آن را مهم‌ترین تغییر تاریخ این رایانه‌ها دانست. تراشه ام‌وان نشان داد قابلیت آن را دارد که به‌عنوان نیروگاهی قدرتمند ظاهر شود، عملکرد پردازشی را یک سطح بالا ببرد و در عین ‌حال، مصرف انرژی کامپیوتر‌های مک را به پایین‌ترین حد ممکن برساند.

اکنون زمان آن رسیده است که اپل نسل بعدی این تراشه را رونمایی کند و گمان می‌کنیم که مک‌بوک ایر جدید نخستین محصولی باشد که به تراشه M2 مجهز می‌شود. تراشه یادشده احتمالاً تکنولوژی ساخت و هسته‌های جدیدتری خواهد داشت و قدرت پردازشی نسل بعدی محصولات پایه اپل را تأمین خواهد کرد.

پردازنده‌ی M2 مانند نسل قبل، یک سیستم-روی-یک-‌چیپ (SoC) خواهد بود؛ یعنی یک تراشه‌ی مجتمع که بیشتر اجزای اصلی مربوط به پردازش شامل، پردازنده مرکزی، پردازنده گرافیکی، مدیا انجین، حافظه و... را به‌صورت یک واحد کلی در خود جای خواهد داد. به‌نظر می‌رسد که این پردازنده با استفاده از فرایند ساخت چهار نانومتری ساخته شود. لیتوگرافی جدید این امکان را به اپل می‌دهد تا از ترانزیستورهای بیشتری را در سطح سیلکون تعبیه کند و متعاقباً قدرت و بهره‌وری انرژی را افزایش دهد.

تراشه M2 با ریزمعماری ARM V9 و طراحی هسته‌های جدید می‌تواند یک غول پردازشی برای محصولات قابل حمل باشد

تراشه مذکور مانند دیگر پردازنده‌های استفاده‌شده در آیفون‌ و آیپد، از طراحی هسته‌های اپل برای قدرت بخشیدن به کامپیوتر‌های مک در کلاس دسکتاپ استفاده خواهد کرد و مانند نسل گذشته‌ می‌تواند دارای ۸ هسته پردازشی (CPU)، شامل ۴ هسته قدرتمند و ۴ هسته کم‌مصرف باشد؛ با این‌ تفاوت که هسته‌های یادشده از طراحی جدیدی برخوردار هستند و قدرت به‌مراتب بیشتر به ارمغان می‌آورند. افزون‌براین، پیش‌بینی می‌شود که پیکربندی جدید گرافیک تا ۱۰ هسته را نیز شاهد باشیم. این در حالی است که تراشه M1 شامل دو گزینه‌ی گرافیکی ۷ و ۸ هسته‌ای بود.

نسخه هشت هسته‌ای تراشه ام‌وان می‌تواند تقریباً ۲۵ هزار تِرِد را اداره کند و با قدرت ۲٫۶ ترافلاپس، به ۱۲۸ واحد اجرایی دست یابد. اکنون، تراشه M2 می‌تواند با استفاده از تعداد هسته‌های گرافیکی بیشتر و طراحی جدید این اعداد و ارقام را روی کاغذ دستخوش تغییر کند. علاه‌براین، شایعاتی وجود دارد که این تراشه مبتنی‌بر ریزمعماری ARM V9 خواهد بود و از قابلیت‌های جدید همچون رهگیری پرتو نیز پشتیبانی خواهد کرد.

درگاه و وب‌کم جدید

رندر منتسب به فریم مک‌‌بوک ایر ۲۰۲۲

همان‌طور که در بخش طراحی اشاره شد، درگاه‌های شایعه‌شده شامل دو تاندربولت ۴، یک کانکتور مگ‌سیف و یک جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون خواهد بود. کانکتو مگ‌سیف به کاربران امکان می‌دهد تا برای شارژ کردن اولترابوک یادشده از درگاه‌های USB-C استفاده نکنند و از آن‌ها برای فعالیت‌های دیگر بهره بگیرند.

به‌لطف استاندارد تاندربولت ۴ روی کاغذ می‌توان داده‌ها را با سرعت ۴۰ گیگابایت بر ثانیه انتقال داد یا در صورت لزوم راینه را با سرعت ۱۰۰ وات شارژ شارژ کرد. بااین‌حال، ازآنجاکه باتری مک‌بوک ایر بسیار کوچک‌تر از مک‌بوک پرو خواهد بود، برای شارژ سریع به انرژی زیادی نیاز نخواهد داشت.

اپل پس مک‌بوک پرو، اکنون قصد دارد مک‌بوک ایر را نیز به ناچ مجهز کند. غول دنیای فناوری به‌منظور پنهان‌کردن دوربین فیس‌تایم، میکروفون و حسگر نور محیط از ناچ بهره خواهد گرفت؛ بنابراین شاهد آرایه فیس آی‌دی برای احراز هویت نیستیم. بااین‌حال، یک دوربین وکم 1080p وجود دارد که می‌تواند تا دو برابر عملکرد بهتری را در محیط‌های کم‌نور ارائه دهد.

با شیوع ویروس کرونا و رواج دورکاری، حفظ ارتباط و تعامل با دیگران مهم‌تر از همیشه است و به‌همین‌دلیل، وب‌کم جدید مک‌بوک ایر می‌تواند دارای رزولوشن و لنزی با دیافراگم گسترده‌تر برای جذب نور بیشتر باشد.

سایر احتمالات

شنیده‌ها از آن حکایت دارند که اپل به‌دنبال سیاست نام‌گذاری ساده‌تری برای محصولات آینده‌اش، به‌خصوص کامپیوترهای جدید مک است. اخیراً گزارشی از سوی افشاگری با نام کاربری Dylandkt منتشر شده که در آن ادعا می‌شود نسل بعدی مک‌بوک ایر احتمالاً تنها «مک‌بوک» نام خواهد گرفت.

در صورت صحت خبر، این نخستین بار نیست که کوپرتینویی‌ها محصولی با نام «مک بوک» معرفی می‌کنند. در‌ واقع، این شرکت نوت‌بوک‌های پایه خود را از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۲ و سپس ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ با همین نام‌گذاری روانه بازار می‌کرد و شاید بتوان گفت مک‌بوک‌ها مهم‌ترین نوت‌بوک‌های اپل بوده‌اند؛ زیرا معمولاً تغییرات جدید ابتدا در این مدل ایجاد و سپس در سایر مدل‌ها به‌کارگرفته می‌شد؛ برای مثال، مک‌بوک ۱۲ اینچی ۲۰۱۵ نخستین نوت‌بوک اپل بود که به ترک‌پد مبتنی بر فناوری فورس‌تاچ، نمایشگر رتینای فوق‌باریک، درگاه USB-C، طراحی بدون فن و صفحه‌کلید پروانه‌ای مجهز شده بود.

اپل ممکن است مک بوک ایر ۲۰۲۲ را تنها «مک‌بوک» نام‌گذاری کند

البته این گزارش بسیار مبهم است و ما نمی‌دانیم که «مک‌بوک» جایگزین مدل ایر خواهد شد یا خود محصولی جدا خواهد بود. در‌ صورت صحت‌ داشتن گزارش، تغییر در نام‌گذاری بدین معنی خواهد بود که اپل قصد دارد نام‌گذاری محصولاش را ساده‌تر کند. لپ‌تاپ‌های اپل تنها در دو مدل «مک‌بوک» و «مک‌بوک پرو» عرضه خواهند شد.

از دیگر احتمالاً می‌توان به مک‌بوک ایر ۱۵ اینچی اشاره کرد. گفته می‌شود اپل در حال توسعه مدلی بالارده از مک‌بوک ایر در ابعاد ۱۵ اینچی است که در دسته‌ای جدا از مدل کنونی قرار می‌گیرد.

شاید جالب باشد بدانید که شایعات مربوط به علاقه اپل به مک‌بوک ایر ۱۵ اینچی به سال ۲۰۰۹ بازمی‌گردد و شایعات اخیر در رابطه با نسخه‌ ۱۵ اینچی مک‌بوک ایر بازطراحی‌شده احتمالاً از مصمم بودن اپل برای رونمایی از نسخه‌ی ۱۵ اینچی حکایت دارد. اپل تاکنون متعهد به عرضه‌ی نسخه بزرگ‌تر نوت‌بوک محبوب خود نبوده است؛ اما در بازه‌ی ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ یک مدل کوچک‌تر ۱۱ را تولید و عرضه می‌کرد.

قیمت و تاریخ عرضه مک‌بوک ایر ۲۰۲۲

رندر منتسب به مک‌بوک ایر ۲۰۲۲

اپل در حال حاضر مک‌بوک ۱۳ اینچی را با قیمت پایه ۹۹۹ دلار به فروش می‌رساند. به‌طور کلی، به نظر نمی‌رسد با وجود بهبود سخت‌افزار و استفاده از نمایشگر مینی ال‌ای‌دی در مدل ۲۰۲۲، شاهد افزایش قیمت باشیم و احتمالاً اپل همین بازه‌ی قیمتی را حفظ خواهد کرد؛ البته به یاد داشته باشید که اپل مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی را بسیار گران‌تر از نسخه ۱۳ اینچی قیمت‌گذاری کرد؛ بنابراین اگر امسال شاهد رونمایی از مک‌بوک ایر ۱۵ اینچی باشیم قطعاً می‌تواند قیمت بیشتری در مقایسه با مدل کنونی داشته باشد.

تاکنون شایعات متعددی در مورد بازه‌ی رونمایی از نسل بعدی نوت‌بوک‌های حرفه‌ای اپل با طراحی و پردازنده‌ای جدید منتشر شده است و احتمالاً غول دنیای فناوری نیمه‌ی نخست سال جاری میلادی را برای این کار مغتنم دانسته و قصد دارد با برگزاری رویدادی ماه مارس‌، پیش‌نمایشی از آخرین دستاورد خود در رایانه‌های مک و طراحی تراشه ارائه بدهد. مارک گِرمن اخیراً در خبرنامه هفتگی‌اش موسوم به Power On، تأکید کرده است که مک‌بوک ایر بعدی می‌تواند در نیمه نخست ۲۰۲۲ رونمایی شود.

علاوه بر گِرمن، مستندات فاش‌شده از دیتابیس محصولات اورآسیا نشان می‌دهد که اپل به‌تازگی سه مک‌بوک جدید را در این پایگاه رجیستر کرده است که این می‌تواند مهر تأییدی بر رونمایی از مک‌بوک ایر در رویداد پیش رو باشد. البته اگر به خاطر داشته باشید، اپل مک‌بوک ایر و مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی و مک‌مینی را در ماه نوامبر با تراشه M1 به‌روز کرد؛ بنابراین این احتمال نیز وجود دارد که معارفه مک‌بوک ایر به اواخر سال جاری میلادی موکول شود.

جمع‌بندی

به‌طور کلی، اپل سال بسیار مهمی را در پیش دارد؛ چراکه پنجره دو ساله این شرکت برای گذار از تراشه‌های اینتل تکمیل خواهد شد و احتمالاً با عرضه مک پرو دیگر هیچ‌کدام از کامپیوترهای اپل به تراشه‌های اینتل مجهز نخواند شد. مک‌بوک ایر نیز نقش مهمی در این گذار ایفا خواهد کرد؛ زیرا همان‌طور که گفته شد نخستین محصولی خواهد بود که به نسل دوم تراشه‌های اختصای سری M اپل مجهز خواهد شد؛ تراشه‌ای که بسیاری از علاقه‌مندان به دنیای فناوری منتظر رقابت آن با تراشه‌های جدید اینتل و AMD هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات