ایسوس لپ‌تاپ‌های Zephyrus G14, G15 و Duo را با نمایشگر بهتر و Ryzen 6000 به‌روز کرد

پنج‌شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
ایسوس لپ‌تاپ‌های محبوب Zephyrus G14 و G15 را به‌همراه لپ‌تاپ منحصربه‌فرد Zephyrus Duo با پردازنده‌های سری Ryzen 6000 و نمایشگرهای بهتر به‌روز کرد.
تبلیغات

ایسوس در رویداد CES ۲۰۲۲ نسل جدید لپ‌تاپ‌های G14، G15 و Duo از خانواده‌ی ROG Zephyrus را با قطعات جدید و نمایشگرهای پیشرفته‌تر به‌روز کرد؛ لپ‌تاپ Zephyrus G14 نخستین لپ‌تاپ دنیا با گرافیک موبایل جدید AMD Radeon RX 6800S به‌حساب می‌آید.

Zephyrus G14

لپ‌تاپ Zephyrus G14 برای نخستین‌بار در سال ۲۰۲۰ رونمایی شد و به‌لطف ابعاد کوچک و عملکرد بسیار خوبش، به‌سرعت، نظرها را به‌سوی خود جلب کرد. این لپ‌تاپ در سال ۲۰۲۱ با قطعات جدید به‌روز شد و اکنون نیز شاهد معرفی مدل ۲۰۲۲ آن هستیم.

Asus Zephyrus G14 2022

لپ‌تاپ جدید G14 از تراشه‌ی نسل ششمی Ryzen 9 6900HS به‌همراه گرافیک Radeon RX 6800S قدرت می‌گیرد؛ البته تایوانی‌ها یک سوئیچ MUX نیز برای لپ‌تاپ جدیدشان در نظر گرفته‌اند؛ بدین‌مفهوم که کاربر به‌دلخواه خود برای دستیابی به شارژدهی بیشتر، می‌تواند گرافیک مجزای لپ‌تاپ را غیرفعال سازد. G14 را می‌توان با حداکثر ۳۲ گیگابایت رم DDR5-4800، یک ترابایت حافظه‌ی پرسرعت PCIe 4.0 SSD و سیستم‌عامل پیش‌فرض ویندوز ۱۱ خریداری کرد.

تایوانی‌‌ها با لپ‌تاپ محبوبشان درگاه‌های متنوعی را نیز دراختیار کاربر می‌گذارند؛ Zephyrus G14 یک درگاه USB 3.2 Gen 2 Type-C با پشتیبانی از DisplayPort 1.4، یک درگاه USB 3.2 Gen Type-C عادی، دو درگاه USB 3.2 Gen 1 Type-A، یک درگاه HDMI 2.0b، یک درگاه کارت حافظه‌ی microSD و جک هیبریدی میکروفون/هدفون ۳٫۵ میلی‌متری دارد.

Asus Zephyrus G14 2022

مهندسان ایسوس برای G14 محفظه‌ی بخار سفارشی‌شده‌ای تدارک دیده‌اند که ۴۸٫۲ درصد از مادربرد، شامل CPU و GPU و VRM را دربرمی‌گیرد. فن‌های Arc Flow نیز با وعده‌ی حفظ جریان هوا در سطح بالا و کاهش نویز روی مادربرد نصب شده‌اند. تایوانی‌ها برای بهبود هرچه‌بهتر فرایند خنک‌سازی سیستم، از فلز مایع Thermal Grizzly به‌جای خمیر سیلیکون عادی روی پردازنده‌ها استفاده کرده‌اند؛ به‌طوری که اکنون توان مصرفی GPU با فناوری AMD SmartShift به ۱۰۵ وات نیز می‌رسد؛ البته یک حالت Silent برای انجام پردازش‌های سبک وجود دارد که به‌موجب آن، فن‌ها غیرفعال می‌شوند.

Asus Zephyrus G14 2022

Zephyrus G14 جزو نخستین لپ‌تاپ‌های خانواده‌ی ROG با Nebula Display به‌حساب می‌آید؛ بدین‌مفهوم که نمایشگر این دستگاه از پنل هم‌سطح IPS با وضوح QHD یا ۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ پیکسل، نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز، زمان پاسخ‌گویی ۳ میلی‌ثانیه‌ای و فناوری Adaptive-Sync بهره می‌برد. تایوانی‌ها می‌گویند نمایشگر G14 به‌لطف روشنایی بیشینه‌ی ۵۰۰ نیتی و پوشش ۱۰۰ درصدی فضای DCI-P3 از محتوای Dolby Vision پشتیبانی می‌کند. نمایشگر G14 با نسبت ۱۶:۱۰ و حاشیه‌های باریکش، ۹۱ درصد از فضای جلویی لپ‌تاپ را دراختیار دارد. کاربر می‌تواند G14 را با نمایشگر استاندارد Full HD با نرخ ۱۴۴ هرتز نیز سفارش دهد.

مشخصات فنی Zephyrus G14 و G15 مدل ۲۰۲۲

پارامترها / مدل لپ‌تاپ

Zephyrus G14

Zephyrus G15

نمایشگر

۱۴ اینچ، ۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ پیکسل، نسبت‌تصویر ۱۶:۱۰، پنل IPS-Level

پاسخ‌گویی ۳ میلی‌ثانیه‌ای، روشنایی ۵۰۰ نیت، سازگاری با Dolby Vision

پوشش ۱۰۰ درصدی DCI P3، نرخ ۱۲۰ هرتز، Adaptive-Sync

۱۵٫۶ اینچ، ۱۴۴۰ × ۲۵۶۰ پیکسل، نسبت‌تصویر ۱۶:۹، پنل IPS-Level

پاسخ‌گویی ۳ میلی‌ثانیه‌ای، روشنایی ۵۰۰ نیت، سازگاری با Dolby Vision

پوشش ۱۰۰ درصد DCI P3، نرخ ۲۴۰ هرتز، Adaptive-Sync

پردازنده

Ryzen 9 6900HS

۸ هسته/۱۶ رشته

تا ۴٫۹ گیگاهرتز

Ryzen 9 6900HS

۸ هسته/۱۶ رشته

تا ۴٫۹ گیگاهرتز

گرافیک

Radeon RX 6700S

Radeon RX 6800S

تا ۱۰۵ وات با ۸ گیگابایت حافظه‌ی GDDR6

RTX 3080Ti با ۱۶ گیگابایت GDDR6

RTX 3080 با ۸ گیگابایت GDDR6

RTX 3070Ti با ۸ گیگابایت GDDR6

RTX 3060 با ۶ گیگابایت GDDR6

همه‌ی گرافیک‌ها تا ۱۲۰ وات

رم

۱۶ یا ۳۲ گیگابایت DDR5-4800

یک ماژول قابل‌تعویض

۱۶ یا ۳۲ گیگابایت DDR5-4800

یک ماژول قابل‌تعویض

حافظه

یک ترابایت NVMe PCIe 4.0 SSD

یک ترابایت NVMe PCIe 4.0 SSD

درگاه‌ها

یک جک ۳٫۵ میلی‌متری، یک HDMI 2.0b، یک درگاه microSD

دو درگاه USB 3.2 Gen 2 Type-A

دو درگاه USB 3.2 Gen 2 Type-C (یکی سازگار با DisplayPort 1.4)

یک جک ۳٫۵ میلی‌متری، یک HDMI 2.0b، یک درگاه microSD

دو درگاه USB 3.2 Gen 2 Type-A

دو درگاه USB 3.2 Gen 2 Type-C (سازگار با DisplayPort 1.4)

باتری

۷۶ وات‌ساعت، ۴ سلولی لیتیوم-یون

آداپتور ۱۰۰ واتی Type-C و ۲۴۰ واتی AC

۹۰ وات‌ساعت، ۴ سلولی لیتیوم-یون

آداپتور ۱۰۰ واتی Type-C و ۲۴۰ واتی AC

ابعاد

۱۹٫۵ × ۲۲۷ × ۳۱۲ میلی‌متر

۱۹٫۹ × ۲۴۳ × ۳۵۵ میلی‌متر

وزن

۱٫۷۲ کیلوگرم

۱٫۹ کیلوگرم

یکی از ویژگی‌های جذاب نسل نخست G14، قابلیتی موسوم به AniMe بود؛ شبکه‌ای از چراغ‌های LED روی درِ لپ‌تاپ که به کاربر اجازه می‌داد انیمیشن‌ها یا پیام‌های دلخواهش را به‌نمایش بگذارد. در نسخه‌ی ۲۰۲۲ تعداد چراغ‌های LED به ۱۴٬۹۶۹ عدد افزایش یافته است. کاربر می‌تواند لپ‌تاپ جدید را در رنگ‌های خاکستری یا سفید سفارش دهد.

Zephyrus G15

لپ‌تاپ ۱۵ اینچی Zephyrus G15 از پردازنده‌ی Ryzen 9 6900HS قدرت می‌گیرد و می‌توان آن را با گرافیک RTX 3080 Ti با ۸ گیگابایت حافظه‌ی ویدئویی GDDR6 نیز سفارش داد. از جمله‌ی ویژگی‌های دیگر G15 می‌توان به نمایشگر QHD با نرخ نوسازی ۱۶۵ هرتز، زمان پاسخ‌گویی ۳ میلی‌ثانیه، پوشش ۱۰۰ درصدی DCI-P3 و پشتیبانی از Adaptive-Sync، رم بالغ‌بر ۳۲ گیگابایت DDR5-4800 و یک ترابایت حافظه‌ی PCIe 4.0 SSD اشاره کرد.

Asus Zephyrus G15 2022

G15 از دو درگاه USB 3.2 Gen 2 Type-C با پشتیبانی از سیگنال تصویر DisplayPort 1.4، دو درگاه USB 3.2 Gen 2 Type-A، یک درگاه حافظه‌ی microSD، یک درگاه HDMI 2.0b و یک درگاه هیبریدی صوتی ۳٫۵ میلی‌متری بهره می‌برد. این لپ‌تاپ به‌صورت پیش‌فرض با سیستم‌عامل ویندوز ۱۱ پرو دردسترس خواهد بود.

لپ‌تاپ‌های Zephyrus G14 و G15 احتمالاً از اواسط یا اواخر سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۲۲ به‌ فروش خواهد رسید؛ تایوانی‌ها قیمت لپ‌تاپ‌های جدیدشان را در نزدیکی‌های زمان عرضه اعلام خواهند کرد.

Zephyrus Duo 16

ایسوس Zephyrus Duo 16 را قدرتمندترین لپ‌تاپ دنیا با نمایشگر دوگانه می‌نامد؛ دستگاهی که کلیدی‌ترین ویژگی‌اش به نمایشگر دوم ۱۴٫۱ اینچی لمسی و هم‌سطح IPS با وضوح بالغ‌بر 4K برمی‌گردد. کاربران Duo 16 می‌توانند اپ‌هایشان را با نمایشگر دوم موسوم به ScreenPad Plus‌ ادغام کنند و به‌راحتی بین اپ‌‌ها جابه‌جا شوند.

Asus Zephyrus Duo 16 2022

هنگامی‌که درِ لپ‌تاپ باز می‌شود، نمایشگر دوم Zephyrus Duo 16 بلند می‌شود و در زاویه‌ی ۱۳ درجه نسبت به سطح لپ‌تاپ قرار می‌گیرد؛ بدین‌ترتیب کاربر مقابل خود تصویری مرکب از نمایشگر اصلی و دوم بدون حاشیه می‌بیند. با بلند شدن نمایشگر دوم، لپ‌تاپ Duo 16 از فضای باز ایجادشده در پشت پنل، ۳۰ درصد بیشتر از لپ‌تاپ‌های گیمینگ عادی، هوا جذب می‌کند.

نمایشگر اصلی Duo 16 از پنل ۱۶ اینچی با نسبت تصویر ۱۶:۱۰ و نسبت تصویر به بدنه‌ی ۹۱ درصدی بهره می‌برد. Duo 16 را می‌توان با دو نوع پنل سفارش داد که هر دو پنل به‌لطف فناوری Nebula Display از پوشش ۱۰۰ درصدی فضای DCI-P3، روشنایی حداقلی ۵۰۰ نیتی و زمان پاسخ‌گویی ۳ میلی‌ثانیه‌ای بهره می‌برند. هر دو پنل از نرخ نوسازی کمینه‌ی ۱۲۰ هرتز برای وضوح‌های 4K‌ و QHD و ۲۴۰ هرتز برای وضوح Full HD‌ استفاده خواهند کرد.

Asus Zephyrus Duo 16 2022

گزینه‌ی نخست برای نمایشگر اصلی Duo 16، پنلی با وضوح QHD و نرخ نوسازی ۱۶۵ هرتز است که به‌کمک نور پس‌زمینه‌ی Mini LED و ۵۱۲ ناحیه‌ی تنظیم نور به روشنایی بیشینه‌ی ۱۱۰۰ نیتی دست می‌یابد و با استاندارد VESA DisplayHDR 1000‌ سازگاری دارد. این پنل از فناوری AmLED شرکت AUO و موتور Nebula HDR برای تنظیم دقیق نور پس‌زمینه و ارائه‌ی کنتراست بهینه بهره می‌برد.

گزینه‌ی دوم برای نمایشگر اصلی Duo 16 حاصل همکاری اختصاصی ROG و شرکت BOE است و پنل Dual Spec نام دارد. نمایشگر یادشده را می‌توان در دو حالت 4K و ۱۲۰ هرتز یا 1080p و ۲۴۰ هرتز استفاده کرد. تایوانی‌ها می‌گویند دیگر نیازی نیست که گیمرها هنگام خرید لپ‌تاپ، بین بالاترین وضوح و بالاترین نرخ نوسازی، یکی را برگزینند.

لپ‌تاپ Zephyrus Duo 16 از پردازنده‌ی Ryzen 9 6980HX و گرافیک بالغ‌بر RTX 3080 Ti با حافظه‌ی ویدئویی ۱۶ گیگابایتی GDDR6 قدرت می‌گیرد. تا ۳۲ گیگابایت رم DDR5-4800 و دو ترابایت حافظه‌ی PCIe Gen 4x4 با چینش RAID 0 از جمله‌ی مشخصات سخت‌افزاری دیگر Duo 16 به‌شمار می‌آیند.

Asus Zephyrus Duo 16 2022

نسل‌های قبلی Duo برای تضمین انتقال بهینه‌ی حرارت، از فلز مایع روی پردازنده‌های خود استفاده می‌کردند؛ اما مهندسان ایسوس در نسل جدید، فلز مایع Thermal Grizzly Conductonaut Extreme را به‌کار می‌برند که ۱۷ برابرِ مواد حرارتی مرسوم رسانایی بهتری دارد و به Duo 16‌ اجازه می‌دهد تا ۱۵ درجه‌ی سلسیوس خنک‌تر باشد. به‌لطف بهینگی فلز مایع، ایسوس توان کلی گرافیک را نیز به ۱۵۰ وات افزایش داده است.

مشخصات فنی Zephyrus Duo 16 مدل ۲۰۲۲

نمایشگر اصلی

۱۶ اینچ Dual Spec با وضوح ۲۴۰۰ × ۳۸۴۰ یا ۱۲۰۰ × ۱۹۲۰ پیکسل، نسبت‌تصویر ۱۶:۱۰، پنل IPS-Level

پوشش ۱۰۰ درصدی DCI P3، نرخ ۱۲۰ یا ۲۴۰ هرتز، FreeSync، سازگاری با Dolby Vision

یا

۱۶ اینچ Mini LED با وضوح ۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ پیکسل، نسبت‌تصویر ۱۶:۱۰، پنل IPS-Level

پوشش ۱۰۰ درصدی DCI P3، نرخ ۱۶۵ هرتز، FreeSync، سازگاری با Display HDR1000

نمایشگر دوم

۱۴ اینچ با وضوح ۱۱۰۰ × ۳۸۴۰ پیکسل، پنل IPS-Level

لمسی و سازگار با قلم استایلوس

پردازنده

Ryzen 9 6980HX

۸ هسته/۱۶ رشته

تا ۵٫۰ گیگاهرتز

گرافیک

RTX 3080Ti با ۱۶ گیگابایت GDDR6 و ۱۶۵ وات

RTX 3080 با ۸ گیگابایت GDDR6 و ۱۶۵ وات

RTX 3070Ti با ۸ گیگابایت GDDR6 و ۱۵۰ وات

RTX 3060 با ۶ گیگابایت GDDR6 و ۱۴۰ وات

رم

۳۲ گیگابایت DDR5-4800

دو ماژول قابل‌تعویض

حافظه

۴ ترابایت NVMe PCIe 4.0 SSD با چینش Raid 0

درگاه‌ها

یک جک ۳٫۵ میلی‌متری، یک HDMI 2.1، یک درگاه microSD

دو درگاه USB 3.2 Gen 2 Type-A، یک درگاه اترنت

دو درگاه USB 3.2 Gen 2 Type-C (یکی سازگار با DisplayPort 1.4 و G-SYNC)

باتری

۹۰ وات‌ساعت، ۴ سلولی لیتیوم-یون

آداپتور ۲۸۰ واتی AC

ابعاد

۲۰٫۵ × ۲۶۶ × ۳۵۵ میلی‌متر

وزن

۲٫۶۱ کیلوگرم

پشتیبانی از اتصال Wi-Fi 6E، بلوتوث 5.2 به‌همراه دو درگاه USB 3.2 Gen 2 Type-C با پشتیبانی از DisplayPort 1.4، دو درگاه USB 3.2 Gen 2 Type-A، درگاه HDMI 2.1، درگاه حافظه‌ی microSD و جک هیبریدی ۳٫۵ میلی‌متری از ویژگی‌های دیگر Duo 16 هستند.

لپ‌تاپ منحصربه‌فرد Zephyrus Duo 16 با سیستم‌عامل ویندوز ۱۱ پرو و قیمتی نامعلوم در سه‌ماهه‌ی نخست ۲۰۲۲ عرضه خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات