هرآنچه از محصولات احتمالی اپل در نیمه نخست ۲۰۲۲ انتظار داریم

دوشنبه ۶ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
مطالعه 18 دقیقه
با نزدیک به پایان سال ۲۰۲۱، انتظار می‌رود اپل در نیمه نخست سال جدیدی میلادی به‌روزرسانی‌های سخت‌افزاری جدیدی را برای محصولاتی همچون کامپیوترهای مک، آیپد پرو، آیفون SE و... ارائه دهد.
تبلیغات

اپل با وجود دست‌وپنجه نرم کردن با مشکلات لجستیکی متعدد و کمبود جهانی تراشه، سال ۲۰۲۱ را با رونمایی محصولاتی همچون آیپد پرو، آی‌مک ۲۴ اینجی، خانواده آیفون ۱۳، مک‌بوک پرو و... پشت‌سر گذاشت و اکنون در حال آماده‌شدن برای ارائه محصولاتی به‌مراتب مهم‌تر در سال جدید میلادی است.

درواقع، غول دنیای فناوری سال بسیار مهم و هیجان‌انگیزی را در پیش دارد که می‌توان آن را نقطه عطفی در جاه‌طلبی آینده این شرکت عنوان کرد. در این مقاله قصد داریم نگاهی به شایعات و ویژگی‌های احتمالی محصولات جدید اپل در نیمه نخست ۲۰۲۲ بیندازیم؛ بنابراین در ادامه با زومیت همراه باشد.

زمان رونمایی نخستین محصولات اپل در سال ۲۰۲۲

محصولات احتمالی رویداد کالیفورنیا استریمینگ اپل

با‌‌توجه‌‌‌به شایعات درباره‌ی سخت‌افزار و زمان عرضه‌ی معمول محصولات اپل، می‌توان به‌صورت تقریبی تشخیص داد که غول فناوری کوپرتینو چه تاریخی را برای عرضه محصولات جدیدش برگزیده است. در سال ۲۰۲۱ باوجود شیوع نوع جهش‌یافته ویروس کرونا و مشکلات لجستیکی زنجیره تأمین، برنامه‌های اپل و رویدادهای سالیانه‌اش با تأخیر مواجه نشد؛ بنابراین، رویدادهای سُنتی و تاریخی اپل می‌توانند به ما کمک کنند خود را برای معرفی محصولات جدید در ۲۰۲۱ آماده کنیم.

اگر تعداد محصولات معرفی‌شده در ۱۰ سال گذشته را بشماریم، تنها موردی که در ژانویه (دی) به بازار عرضه شد، به‌روزرسانی نسل سوم اپل تی‌وی در سال ۲۰۱۳ بود که اپل حتی به‌صورت رسمی آن را اعلام نکرد. معمولا عرضه‌ی اولین محصولات اپل طی دهه‌ی گذشته، در ماه مارس (اسفند و فروردین) انجام شده است و از سال ۲۰۱۶، اغلب آیپدها به‌خصوص «آیپد پرو به‌عنوان محصول غالب این ماه شناخته می‌شوند؛ اما محصولات دیگر ازجمله مک‌بوک ایر ۲۰۲۰ (مبتنی‌بر اینتل)، آی‌مک 4k و آی‌مک 5k رتینا، نسل دوم ایرپاد، نسل اول آیفون SE و برخی از مدل‌های مک‌بوک ۲۰۱۵ در این بازه‌ی زمانی معرفی شده‌اند. پس می‌توان گفت اولین محصولات اپل در سال ۲۰۲۱، احتمالا در ماه مارس به بازار عرضه خواهند شد.

اپل معمولا محصولی را قبل از آماده شدن رونمایی نمی‌کند و تا زمان مناسب آن،‌ را روانه بازار نخواهد کرد. برای مثال، اپل سال‌ها است که آیفون‌ را برای به حداکثر رساندن شانس فروش، قبل از شروع کریسمس و رویداد جمعه‌ی سیاه رونمایی و عرضه می‌کند و اپل واچ را نیز برای دیده‌‌شدن، در بازه‌ی زمانی رویداد آیفون‌ها رونمایی می‌کند. بااین‌اوصاف، احتمالا ماه مارس بهترین زمان برای معرفی نسل جدید آیپد پرو و سایر محصولات خواهد بود.

با گذر از ماه مارس، محتمل‌ترین بازه‌ی زمانی برای برگزاری رویداد دوم، ماه ژوئن ۲۰۲۱ (خرداد ۱۴۰۰) خواهد بود. به‌طورکلی، کانون توجه اپل در این رویداد سنتی که از آن با نام WWDC یاد می‌شود، معطوف به توسعه‌دهندگان خواهد بود و پیش‌نمایش سیستم‌عامل‌های جدید این شرکت در این رویداد به نمایش درخواهد آمد؛ اما اپل بارها در رویداد مذکور کامپیوترهای مک و برخی محصولات دیگر را معرفی کرده است. برای مثال، در WWDC 2019، اپل کامپیوترهای کلاس ورک‌استیشن مک پرو را درکنار نمایشگر پرو دیسپلی XDR رونمایی کرد؛ از‌‌این‌رو، معرفی بخشی از محصولات در این رویداد، دور از انتظار نخواهد بود.

آی‌مک ۲۷ اینچی و آی‌مک پرو ۲۰۲۱

آی‌مک ۲۷ اینچی

با استناد به شایعات اخیر، احتمالا آی‌مک ۲۷ اینچی یکی از نخستین محصولات اپل در نیمه نخست سال ۲۰۲۲ خواهد بود. اگر به‌خاطر داشته باشید، کوپرتینویی‌ها در نیمه‌ی نخست سال ۲۰۲۱ از آی‌مک ۲۴ اینچی با تغییرات بسیار درخورتوجه رونمایی کردند؛ اما به‌طور غیرمعمول، این شرکت مدل استاندارد بزرگ‌تر را رونمایی و عرضه نکرد. به‌نظر می‌رسد که دلیل اپل برای اینکار استفاده از تراشه جدید و قدرتمندتر بوده است.

اکنون با رونمایی تراشه‌های میان‌نسلی M1 پرو و M1 مکس وقت آن فرا رسیده است که مدل بزرگ‌تر را نیز با قلب تپنده‌ای جدید به‌روز کند. نه‌تنها انتظار داریم یک طراحی مجدد گسترده در اوایل سال جاری مشاهده کنیم؛ بلکه به رسم نوستالژی گفته می‌شود غول دنیای فناوری قصد دارد رنگ‌های مختلف که زمانی نماد آی‌مک G3 بودند را در کالبدی مشابه مدل ۲۴ اینجی احیا خواهد کرد و به‌نوعی به ریشه‌هایش باز می‌گردد.

البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که هنوز درمورد نام‌گذاری کامپیوتر چندمنظوره یادشده شک‌وشبه‌هایی جود دارد؛ زیرا ممکن است مدل ۲۷ اینچی همان مدل پرو باشد. برای یادآوری، اپل در سال ۲۰۱۷ دسته‌ای جدید در رایانه‌های چندمنظوره خود ایجاد و مدل‌های پرو آی‌مک را رونمایی کرد که در آن‌ها تراشه‌های پردازشی و گرافیکی حرفه‌ای‌تر از مدل استاندارد به‌کار گرفته شده بود. بااین‌حال، غول دنیای فناوری پس از تقریبا چهار سال هنوز نسل بعدی رایانه مذکور را رونمایی نکرده است و درواقع، تنها به‌روزرسانی آن به ارائه پیکربندی نه‌چندان مهم در سال گذشته میلادی باز‌می‌گردد.

اخیرا شایعاتی منتشر شده است که نشان می‌دهد اپل دیگر قصد ندارد دو مدل آی‌مک استاندارد با ابعاد ۲۴ و ۲۷ اینچی عرضه کند و احتمالا مدل بزرگ‌تر باتوجه به‌تغییرات درخورتوجه با پسوند «پرو» نام‌گذاری خواهد شد. افشاگری در توییتر با نام کاربری Dylandkt، مدعی است که اپل در حال تکمیل مراحل آخر توسعه آی‌مک پرو بعدی است که ظاهرا می‌تواند اوایل سال آینده میلادی عرضه شود.

ظاهرا برخلاف مدل استاندارد، نمایشگر مدل پرو دارای حاشیه‌های تیره است و خوشبختانه از ناچ نیز خبری نخواهد بود. بااین‌حال، گفته می‌شود که اپل فیس آی‌دی (Face ID) را نیز آزمایش کرده است؛ اما به‌طور قطعی نمی‌توان آن را تأیید یا رد کرد. به‌طورکلی، رایانه مذکور بر تغییرات مدل ۲۴ اینچی نظیر طراحی جدید و نازک‌تر، میکروفن‌هایی با کیفیت استودیو و البته پردازنده‌ی قدرتمندتر اپل استوار و دارای نمایشگر ۲۷ اینچی با فناوری مشابه مانیتور پرو دیسپلی XDR یا همان مینی ال‌ای‌دی خواهد بود که احتمالا از قابلیت پروموشن (نرخ نوسازی تطبیقی نمایشگر) نیز پشتیبانی می‌کند.

تراشه M1 Max و M1 Pro

در بخش سخت‌افزار، پیش‌بینی می‌شود که نسل بعدی آی‌مک پرو به تراشه‌ی ام‌وان مکس دئو متشکل از دو بلوک (Die) مجهز شود. هما‌ن‌طورکه از نام آن پیدا است، انتظار می‌رود از دو تراشه‌ی M1 Max تشکیل شده باشد و روی کاغذ بهبود عملکرد تقریبا دوبرابری را نوید می‌دهد. این تراشه می‌تواند حداکثر ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی رم داشته باشد که در‌حقیقت، دو برابر بیشتر از آخرین پیکربندی مک‌بوک پرو جدید است.

به‌نظر می‌رسد اپل در بخش گرافیکی نیز سنگ‌ِتمام خواهد گذاشت؛ چراکه گفته می‌شود SOC پذیرای ۶۴ هسته‌ی گرافیکی است تا به‌موجب آن، آی‌مک پرو بعدی به غول پردازشی و بهترین گزینه برای فعالیت‌های حرفه‌ای تبدیل شود. با نگاهی به عملکرد چشمگیر تراشه‌های کنونی اپل، انتظار می‌رود که ام‌وان مکس دئو نقطه‌ی عطفی در طراحی تراشه‌های اختصاصی مبتنی‌بر معماری آرم باشد و رقبا را با مشکلات بسیار جدی مواجه کند.

نباید از این موضوع نیز غافل شد که M1 مکس دئو نسل بعدی تراشه‌های اپل محسوب نمی‌شود؛ بلکه تراشه‌ای میان‌نسلی است که احتمالا بر طراحی پایه و هسته‌های یکسان با تراشه M1 استوار خواهد بود. اگر تراشه‌ی جدید بتواند قدرت دوبرابری در‌مقایسه‌با تراشه ام‌وان مکس کنونی ارائه بدهد، می‌توان تخمین زد که امتیاز چندهسته‌ای آن در بنچمارک گیک‌بنچ از ۲۰ هزار عبور کند که بسیار بیشتر از قدتمندترین تراشه‌ی نسل‌دوازدهمی اینتل خواهد بود!

با‌‌توجه‌‌به هسته‌های قدیمی، نباید انتظار تغییر خاصی در عملکرد تک‌هسته‌ای را داشته باشیم. جالب است بدانید که آی‌مک پرو جدید نخستین محصولی خواهد بود که تراشه‌ی گرافیکی آن به‌لطف طراحی یکپارچه به ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی وی‌رم دسترسی خواهد داشت که تقریبا سه برابر بیشتر از آخرین پیکربندی کات گرافیک چندهزار‌دلاری کوادرو انویدیا است. قدرت خیره‌کننده و آمار عجیب‌وغریب به این‌جا ختم نمی‌شود؛ زیرا پهنای حافظه این تراشه به ۸۰۰ گیگابایت‌برثانیه می‌رسد و از موتور عصبی ۳۲ هسته‌ای و متشکل از بیش از ۱۰۰ میلیارد ترانزیستور برخوردار خواهد بود.

همان‌طورکه در ابتدا گفتیم، گزارش‌ها در این زمینه بسیار ضدونقیض است و نمی‌توان صحت آن‌ها را تأیید یا رد کرد. همیشه این احتمال وجود دارد که اپل برنامه‌ای متفاوت از شایعات را درنظر بگیر یا سیاست‌های را در قبال آن محصول تغییر بدهد؛ بنابراین، کاملا محتمل است که اپل همچنان همچنان مدل ۲۷ اینچی را در دسته استاندارد دسته‌بندی کند و شاید برای حفظ بازه‌ی قیمتی آن، از ارائه نمایشگر مینی ال‌ای ‌دی یا تراشه ام‌وان مکس دئو صرف نظر کند.

آیپد پرو ۲۰۲۲

پوستر آیپد پرو مجهز به نمایشگر OLED

معمولا نیمه‌ی نخست هر سال، بازه‌ی سنتی رونمایی آیپدهای پرو محسوب می‌شود و طبیعتا این احتمال وجود دارد که اپل نسل جدید تبلت پرچم‌دارد خود را در این بازه رونمایی کند. بااین‌حال، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد که غول دنیای فناوری ممکن است آیپد پرو بعدی را در سال ۲۰۲۳ رونمایی کند. برای مثال، برخلاف آی‌مک ۲۷ اینچی، تاکنون گزارش و شایعات کمی از عرضه آیپد پرو بعدی در سال ۲۰۲۲ منتشر شده است و از سوی دیگر، استفاده از تراشه M1 و نمایشگر مینی ال‌ای‌دی در مدل کنونی، به‌روزرسانی سخت‌افزاری سالیانه آیپد پرو را از هر زمانی کم‌رنک‌تر کرده است.

با گذر از این موضوع، بهتر است نگاهی به جزئیات احتمالی آیپد پرو بعدی بیندازیم. اپل سال ۲۰۱۸ به‌کلی طراحی آیپد پرو را تغییر داد و به‌نوعی می‌توان آن را آغازگر زبان طراحی جدید این شرکت در نظر گرفت؛ اما مدل ۱۰٫۹ اینچی آیپد پرو کنونی تنها ۵٫۹ میلی‌متر ضخامت دارد و بالطبع، استفاده از آلومینیوم در فریم منجر به کاهش مقاومت آن‌ها در برابر خم‌شدن می‌شود. به‌عبارتی دیگر، آیپد پرو به‌سادگی با فشار دست خم می‌شود؛ اما این احتمال وجود دارد که این مشکل کاملا در نسل بعدی برطرف شود.

گفته می‌شود اپل در حال توسعه یک مدل آیپد جدید با فریم تیتانیومی است که طبیعتا مقاومت این محصول را بسیار بالا خواهد برد. درمقایسه‌با آلومینیوم، تیتانیوم سختی نسبتا زیادی دارد که باعث مقاومت بیشتر آن در برابر خراش می‌شود و به مقاومت کافی در‌ برابر خم شدن می‌انجامد؛ اما از این نیز نباید غافل شد که تیتانیوم فلز گران‌بهایی محسوب می‌شود و طبیعتا می‌تواند قیمت آیپد پرو را افزایش دهد.

یکی دیگر از تغییرات محتمل نسل بعدی آیپد پرو می‌تواند به استفاده از نمایشگر OLED باز گردد. تاکنون گزارش‌ها و شایعات متعددی در رابطه با مجهزشدن آیپدهای بالارده به نمایشگر ارگانیک ال‌ای‌دی (OLED) منتشر شده است؛ نمایشگری که ظاهرا همانند خانواده آیفون ۱۳، ترانزیستورهای فیلم نازک آن‌ مبتنی‌بر اکسید پلی‌کریستال دماپایین (LTPO) خواهد بود.

آیپدهای پرو از سال ۲۰۱۷ به قابلیت پروموشن و نرخ نوسازی تطبیقی ۲۴ تا ۱۲۰ هرتز مجهز شده‌اند؛ اما فناوری‌ LTPO می‌تواند طیف گسترده‌تری از نرخ نوسازی را برای آن‌ها فراهم کند و در عین حال مصرف انرژی را به‌طرز چشمگیری کاهش بدهد؛ اما همان‌طور که گفته شد، اغلب گزارش‌ها ادعا می‌کنند که نمایشگر مذکور در آیپد پرو ۲۰۲۳ تعبیه خواهد شد؛ بنابراین اگر امسال مدل جدید عرضه شود، احتمالا به همان پنل‌ TFT-LCD مبتنی‌بر نور پس‌زمینه مینی ال‌ای‌دی مجهز خواهد شد.

از دیگر مشخصات این محصول می‌توان به بدنه‌ی شیشه‌ای اشاره کرد که امکان استفاده از شارژ وایرلس را فراهم می‌کند. همچنین انتظار می‌رد که قدرت پردازشی این محصول را تراشه چهارنانومتری M2 تأمین کند.

مک‌بوک ایر ۲۰۲۲

کانسپت منتسب به مک‌بوک ایر ۲۰۲۲

تقریبا بیش از یک‌ سال از رونمایی آخرین مک‌‌بوک ایر می‌گذرد و گمان می‌رود که غول دنیای فناوری نسخه جدیدی از اولترابوک یادشده را در دست توسعه داشته باشد. البته همانند آی‌مک ۲۷ اینچی، نام این محصول نیز با شک‌وتردید همراه است؛ چراکه گفته می‌شود اپل می‌تواند آن را تنها «مک‌بوک» نام‌گذاری کند. مارک گِرمن از بلومبرگ اخیرا گزارش داده است که نسل بعدی مک‌بوک‌ ایر با طراحی کاملا جدید و تراشه M2 در نیمه نخست ۲۰۲۲ عرضه خواهد شد.

گفته می‌شود مدل آینده بزرگ‌ترین بازطراحی مک‌‌‌بوک ایر از سال ۲۰۱۰ را ایجاد خواهد کرد. از قرار معلوم، مدل یادشده دارای چندین ویژگی وام گرفته‌شده از مک‌بوک پرو جدید و دارای بدنه نازک‌تر، حاشیه‌های سفید رنگ و بدون مارک تجاری MacBook Air در حاشیه تحتانی خواهد بود. این مدل احتمالا گزینه‌های رنگی مشابه با آی‌مک ۲۴ اینچی ارائه می‌دهد و صفحه‌کلید جدید نیز هم‌سو با حاشیه‌ها کاملا سفید خواهد شد. ظاهرا کلیدهای نیم‌قد فانکشن نیز جای خود را به نمونه‌های مشابه مک‌بوک پرو در سایز کامل خواهند داد و یک دوربین فیس‌تایم 1080p نیز در حاشیه فوقانی (احتمالا ناچ) تعبیه می‌شود.

برخلاف مک‌بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی جدید، به‌نظر می‌رسد مک‌بوک‌ ایر بعدی فریم کاملا تخت مزین خواهد شد. در یک سوی فریم، درگاه مگ‌سیف و USB-C مبتنی‌بر تاندربولت ۴ قرار می‌گیرد و در سوی دیگر، یک درگاه تاندربولت ۴ و جک ۳٫۵ میلی‌متری صداد تعبیه خواهد شد و یک آداپتور برق ۳۰ وات نیز انرژی مورد نیاز دستگاه را تأمین خواهد کرد. این دستگاه همچنین با‌‌‌توجه‌‌‌به تراشه بسیار بهینه، مانند نسل گذشته نیازی به فن برای خنک شدن اجزاری داخلی نخواهد داشت و تنها از یک هیت سینک بهره خواهد گرفت.

رندر منتسب به فریم مک‌‌بوک ایر ۲۰۲۲

جدیدترین اولترابوک اپل ممکن است به نمایشگر مینی ال‌ای‌دی مجهز باشد؛ اما احتمالا فناوری پروموشن را برای پشتیبانی از محتوای تطبیقی ۱۲۰ هرتز را شامل نمی‌شود. همچنین اولترابوک مذکور در بطن خود پذیرای تراشه قدرتمند و درعین‌حال بسیار کم‌مصرف M2 خواهد بود.

باید به این نکته هم توجه کرد که تراشه M1 Pro و M1 Max با‌‌‌توجه‌‌‌به هسته‌های پردازشی و گرافیکی بیشتر، همچنان از تراشه M2 قدرتمندتر خواهند بود. در حقیقت، M2 احتمالا تکنولوژی ساخت و هسته‌های جدیدتری خواهد داشت و قدرت پردازشی نسل بعدی محصولات پایه اپل نظیر مک‌بوک ایر و آیپد پرو را تأمین خواهد کرد.

تراشه جدید مانند نسل گذشته‌ می‌تواند دارای ۸ هسته پردازشی (CPU)، شامل ۴ هسته قدرتمند و ۴ هسته کم‌مصرف باشد؛ با این‌ تفاوت که هسته‌های یادشده از طراحی جدیدی برخوردار هستند و قدرت به‌مراتب بیشتر به ارمغان می‌آورند. افزون بر این، احتمالاً شاهد پیکربندی جدید گرافیک تا ۱۰ هسته خواهیم بود. این در حالی است که تراشه M1 شامل دو گزینه‌ی گرافیکی ۷ و ۸ هسته‌ای است.

نمایشگر پرو دیسپلی ۲

پرو دیسپلی XDR

به‌طورکلی، کوپرتینویی‌ها معمولا مانیتورهایشان را در کنار مک پرو در رویداد توسعه‌دهندگان رونمایی می‌کنند؛ بنابراین دور از انتظار نخواهد بود که اپل در رویداد توسعه‌دهندگان ۲۰۲۲ نسل بعدی مانیتور حرفه‌ای خود رونمایی کند. درحال‌حاضر، پرو دیسپلی کنونی به نمایشگر LCD مجهز شده است که نورهای پس‌زمینه‌ی آن عملکردی شبیه به mini-LED-ها دارند و به موجب آن، می‌توانند مناطق نوری مختلف پنل را خاموش و روشن کنند، کنتراست بالایی را ارائه بدهند و به حداکثر روشنایی ۱۶۰۰ نیت برسند.

اپل تاکنون از لفظ مینی ال‌ای‌دی برای نمایشگر این محصول استفاده نکرده است که احتمالا به کم‌بودن دیمرها و LED-های پس‌زمینه در مقایسه با استاندارد miniLED بازمی‌گردد. بااین‌حال، پیش‌بینی نمی‌شود که اپل نوع پنل را در نسل بعدی پرو دیسپلی تغییر بدهد؛ زیرا در صورت استفاده از پنل‌های OLED با مشخصات بالا و تقریبا یکسان، قیمت محصول ممکن است تا چند ده هزار دلار نیز افزایش یابد؛ بنابراین، اپل احتمالا با افزایش مناطق نوری پس‌زمینه و بهبود برخی مشخصات، با استاندارد مینی LED منطبق خواهد شد.

یکی از ایده‌پردازی‌های جذاب می‌تواند استفاده از ساختار اسنتد یا پایه‌ای باشد که قادر است از دو نمایشگر پرو دیسپلی پشتیبانی کند و این نمایشگر را به یک محصول فوق‌العاده برای تدوین‌گرها تبدیل کند. این ایده دور از انتظار به نظر نمی‌رسد؛ زیرا اپل نیز مدتی پیس پتنتی با موضوع و ایده‌ی مرتبط ثبت کرده است. اختراع یادشده یک استند جدید با طراحی مکانیکی بسیار پیچیده را نشان می‌دهد که در صدد رفع نواقص استندهای موجود و ارائه‌ی راه‌حل‌هایی برای استفاده از حداکثر دو نمایشگر خارجی با قابلیت‌های شخصی‌سازی گسترده است.

این پتنت جزئیات یک صفحه‌نمایش بزرگ را نشان می‌دهد که دارای دو پایه جدا از هم است و به وسیله‌ی یک میله‌ی پشتیبان افقی به پایه‌ها متصل می‌شود و این امکان را فراهم می‌کند که دو نمایشگر به آن متصل شود. پایه‌ی مذکور امکان تنظیم و کنترل دقیق و گسترده‌ای در جهات عمودی، افقی و مرکزی ارائه می‌دهد. افزون‌براین، پایه‌ی جدید، انعطاف‌پذیری و استحکام بهتری فراهم خواهد کرد.

رندر منتسب به پرو دیسپلی XDR 2

نخستین نسل پرو دیسپلی XDR، با مشخصات سطح بالا و کیفیت کم‌نظیر، استاندارد جدیدی در نمایشگرهای LCD به ‌وجود آورد؛ اما این نمایشگر ۵ هزار دلار قیمت دارد و طبیعتا گزینه‌ی مناسبی برای تمامی افراد نخواهد بود؛ ازاین‌رو، پیش‌بینی می‌شود که اپل یک یا حتی دو نمایشگر مقرون‌به‌صرفه‌ را نیز برای محصولاتی نظیر مک مینی رونمایی کند.

تاکنون شایعات اندکی در این باره منتشر شده است؛ اما چندی پیش گزارشی منتشر شد که نشان می‌داد غول دنیای فناوری در حال توسعه نسل بعدی نمایشگر پرو دیسپلی XDR است که در بطن آن، تراشه A13 مجهز به موتور عصبی قوی جای خواهد گرفت و ظاهرا می‌تواند به‌عنوان eGPU عمل کند‌. در آن گزارش همچنین گفته شد که این شرکت احتمالا به‌زودی یک مانتور ارزان‌قیمت نیز عرضه خواهد کرد که می‌تواند گزینه مناسبی برای مک مینی باشد. علاوه‌براین، اخیرا گزارش شده است که ال‌جی در حل ساخت دو پنل ۲۴ و ۲۷ اینچی است که درواقع، می‌تواند مربوط به همان دو مدل نمایشگر مقرون‌به‌صرفه باشد.

مک مینی ۲۰۲۲

طراحی مفهومی مک مینی ۲۰۲۱

نسل بعدی مک مینی محصولی محسوب می‌شود که در دو رویداد اخیر اپل از آن به‌عنوان یکی از محتمل‌ترین رونمایی‌های این شرکت یاد می‌شد. بااین‌حال، به‌نظر می‌رسد که اپل رونمایی و عرضه آن را به نیمه نخست سال آینده میلادی به تأخیر انداخته است.

گفته می‌شود مک مینی جدید به تراشه قدرتمند M1 مکس مجهز خواهد شد و با حذف کامل مدل اینتلی، گذار خانواده مک مینی به تراشه‌های سفارشی مبتنی‌بر آرم را تکمیل خواهد کرد. این کامپیوتر رومیزی کوچک می‌تواند به شاسی بازطراحی‌شده با فریم آلومینیومی و سطح بازتابنده مانند پلکسی‌گلاس مزین شود.

مک مینی کنونی به‌دلیل محدودیت‌های موجود در طراحی نسل اول تراشه‌های اپل سیلیکون، از تعداد درگاه ورودی و خروجی کمتری پشتیبانی می‌کند؛ اما اکنون تراشه M1 مکس به اپل امکان می‌دهد تا باردیگر مجموعه کاملی از درگاه‌ها شامل چهار پورت USB-4 مبتنی‌بر تاندربولت ۳، دو درگاه USB-A، درگاه HDMI و اترنت را ارائه دهد. ظاهرا کامپیوتر مذکور از همان رابط اتصال مغناطیسی استفاده خواهد کرد که اپل نخستین‌بار در آی‌مک ۲۴ اینچی رونمایی کرد.

افزون‌براین، ضخامت دستگاه بسیار کمتر و مانند سایر محصولات اپل از زبان طراحی با لبه‌های تخت بهره خواهد گرفت. سطح شیشه‌ای ممکن است بدین‌معنی باشد که کوپرتینویی‌ها طیف وسیعی از گزینه‌های دو رنگ را برای مک مینی مشابه مجموعه رنگ‌های آی‌مک ارائه دهد. به‌طورکلی، مک مینی جدید می‌تواند قدرت پردازشی درخورتوجهی را در ابعاد بسیار کوچک به‌ارمغان آورد و به گزینه‌ای ایده‌آل برای عموم کاربران و حتی مراکز سرور تبدیل شود.

آیفون SE 3

طرح مفهومی از نسل سوم آیفون SE

مدت‌ها است که گفته می‌شود اپل در حال توسعه نسل سوم گوشی هوشمند مقرون‌به‌صرفه خود موسوم به آیفون SE است و فعل‌وانفعالات زنجیره‌ی تأمین نیز می‌تواند مُهر تأییدی بر رونمایی این گوشی در نیمه‌ی نخست ۲۰۲۲ باشد؛ چراکه گفته می‌شود تأمین‌کنندگان تولید قطعات موردنیاز برای آیفون میان‌رده را آغاز کرده‌اند.

اغلب شایعات از آن حکایت دارند که آیفون SE جدید تغییرات بسیار اندکی را درمقایسه‌با مدل کنونی تجربه خواهد کرد. درواقع، تنها تغییر چشمگیر این گوشی، پشتیبانی از نسل پنجم شبکه موبایل (5G) خواهد بود که با استفاده از مودم‌های سلولار کوالکام محقق می‌شود. گوشی یادشده می‌تواند مدل پلاس برای نسل گذشته باشد تا متعاقبا شرایط کوپرتینویی‌ها را در بازار گوشی‌های میانرده 5G بهبود بدهد.

گزارش‌های قبلی نیز بر این موضوغ تأکید داشتند. برای مثال، مینگ‌چی کو، تحلیلگر نام‌آشنای اپل، قبلا ادعا کرده بود که آیفون SE جدید دارای طراحی مشابه مدل فعلی با صفحه‌نمایش ۴٫۷ اینچی، دکمه هوم و حاشیه‌های ضخیم خواهد بود. از قرار معلوم، قلب تپنده این گوشی را نیز تراشه قدرتمند A15 تشکل خواهد داد و همراه آن، مودم X60 کوالکام پشتیبانی از نسل پنجم شبکه موبایل (5G) را فراهم خواهد کرد.

شایعاتی نیز مبنی‌بر تغییرات زیاد نسل سوم آیفون SE وجود دارد؛ اما صحت‌وسقم آن‌ها را نمی‌توان تأیید یا رد کرد. برای مثال، برخی از افشاگران بر این باورند که نمایشگر گوشی یادشده بسیار بزرگ‌تر خواهد بود و در نمای جلویی دستگاه نیز دیگر حاشیه‌های قطور را شاهد نخواهیم بود. درواقع، طراحی این گوشی بر‌مبنای آیفون XR یا آیفون ۱۱ خواهد بود.

همچنین، پیش‌بینی می‌شود که غول دنیای فناوری به‌دلیل استفاده از حسگر تاچ آی‌دی، ناچ را نیز از آیفون SE حذف کند. از دیگر مشخصات آیفون SE می‌توان به سه یا چهار گیگابایت اشاره کرد. گوشی یادشده احتمالا با ۶۴ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی و همان قیمت پایه ۳۹۹ دلاری مدل فعلی دردسترس خریداران قرار خواهد گرفت.

هدست واقعیت ترکیبی اپل

رندر منتسب به هدست واقعیت ترکیبی اپل

شاید جاه‌طلبانه‌ترین محصول اپل در ده سال اخیر هدست یک دستگاه HMD (نصب‌شده-روی-سر) باشد که قدرت آن را تلفیقی از دو فناوری واقعیت افزوده و واقعیت مجازی شکل خواهد داد. مدت‌ها است که شایعات متعددی از علاقه‌ی اپل برای ساخت نوعی عینک مبتنی‌بر فناوری واقعیت ترکیبی اپل منتشر می‌شود؛ اما غول دنیای فناوری تحقیق و توسعه‌ی این محصول را در شرایط آزمایشگاهی مغتنم دانسته و از ارائه‌ی آن در بازار امتناع کرده است.

بااین‌حال، به‌نظر می‌رسد که ۲۰۲۲ سالی خواهد بود که اهالی کوپرتینو بر تمامی این شایعات جامه عمل می‌پوشانند. گفته می‌شود اپل در سه‌ماهه پایانی سال آینده میلادی از نخستین نسل هدست واقعیت ترکیبی‌اش رونمایی خواهد کرد. همچنین ممکن است اپل برای آماده‌سازی توسعه‌دهندگان جزئیات و پیش‌نمایشی را از هدست در کنفرانس WWDC ۲۰۲۲ ارائه بدهد.

تاکنون شرکت‌های متعددی هدست‌ واقعیت مجازی و واقعیت افزوده رونمایی کرده‌اند یا در شُرُف رونمایی آن‌ها هستند؛ بنابراین اپل نخستین شرکتی نیست که اهمیت این محصولات را درک کرده است. اما متأسفانه محصولات کنونی نتوانسته‌اند قدرت و پتانسیل عظیم این فناوری را به نمایش بگذارند، خود را مانند گوشی‌های هوشمند عمومی کنند و درنهایت، به سهم ناچیزی از بازار رضایت داده‌اند.

ساخت هدست واقعیت ترکیبی و عینک واقعیت افزوده اپل از این جهت مهم است که غول دنیای فناوری به‌طرز عجیبی در تجاری‌سازی محصولات موفق عمل می‌کند. برای مثال، دو نمونه از موفقیت‌های اخیر این شرکت به اپل واچ و هدفون‌های کاملا بی‌سیم ایرپاد بازمی‌گردد.

کانون توجه اپل می‌تواند بر ارائه‌ی بازی‌ یا احتمالا بهره‌وری و برنامه‌های آموزشی معطوف شود. گفته می‌شود این دستگاه کاربر را در محیطی کاملا مجازی، مانند هدست آکیولس کوئست غرق می‌کند و مانع دید محیطی کاربر می‌شود؛ اما منظره‌ای از جهان اطراف او ارائه می‌دهد تا یک اثر واقعیت ترکیبی ایجاد کند. این دستگاه از حسگرهای بسیار پیشرفته‌ای برای شناسایی محیط و فرامین کاربران مجهز خواهد شد که درواقع، از آن می‌توان به‌عنوان نقطه‌ی عطفی در ارتباط کاربر با هدست‌های واقعیت مجازی یا افزوده عنوان کرد.

طرح مفهومی از هدست واقعیت ترکیبی اپل

افزون‌براین، اپل قصد دارد هدست واقعیت ترکیبی‌اش را به تعداد زیادی دوربین آراسته کند و به‌موجب آن، تکنولوژی واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی پیشرفته‌ای ارائه‌ بدهد. احتمال می‌رود که تمامی نسخه‌ها از فناوری لایدار (LiDAR) بهره بگیرند که اپل قبلا در مجموعه گوشی‌های آیفون ۱۲ و آیپد پرو از آن برای اسکن سریع اشیاء و محیط استفاده کرده است.

لایدار یکی از فناوری‌های سنجش از راه دور است که با تاباندن پرتوهای لیزری به هدف و تجزیه‌وتحلیل نور بازتاب‌شده، فاصله را اندازه می‌گیرد. لایدار مشابه رادار است که بعضی اوقات نیز رادار لیزری نامیده می‌شود. اختلاف اصلی لایدار و رادار، طول موج‌های تابشی مورد استفاده است. رادار از طول موج‌هایی در ناحیه رادیویی استفاده می‌کند؛ درحالی‌که لایدار طول موج‌های لیزری بکار می‌برد.

غول دنیای فناوری احتمالا در‌مجموع پانزده دوربین را در بطن هدست واقعیت ترکیبی‌اش جای خواهد داد. در مقام مقایسه، سخت‌افزار هدست‌های واقعیت مجازی کنونی معمولا از دو تا پنج دوربین برای تعامل با محیط اطراف و انتقال تصویر به کاربر تشکیل شده است. انتظار می‌رود هشت ماژول دوربین که عمدتا شرکت لارگان آن‌ها را تأمین می‌کند، برای ارائه‌ی قابلیت‌ها واقعیت مجازی در اطراف هدست تعبیه شود. فناوری نهفته در این دوربین‌ها با ارائه‌ی تصاویر خارجی روی نمایشگر داخلی به کاربران اجازه می‌دهد محیط اطرافشان را ببینند.

از قرار معلوم، شش ماژول بیومتریک ابتکاری نیز در کنار هشت دوربین یادشده هدست واقعیت ترکیبی کوپرتینویی‌ها را تغذیه خواهند کرد؛ البته باید به این نکته اشاره کرد که نحوه‌ی استفاده از حسگرها بیومتریک در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

این احتمال نیز وجود دارد که اپل آن‌ها را مانند فیس آی‌دی برای تشخیص هویت کاربر در پرداخت‌های دیجیتال یا حتی توانایی ضبط ویژگی‌های صورت و حرکات بدن سایر افراد برای ایجاد تجربه‌ای شبیه‌سازی‌شده استفاده کند.

اپل تراشه‌های بسیار قدرتمندی نیز برای این محصول در نظر گرفته است و پیش‌تر گفته می‌شد اپل فرایند ساخت سه تراشه مبتنی‌بر VR را به‌اتمام رسانده است. تراشه‌های یادشده از ویژگی‌های انتقال بهتر داده‌های بی‌سیم و بهبود فشرده‌سازی و خارج‌شدن از حالت فشرده و ویژگی‌های بهره‌وری انرژی برخوردار‌‌‌ند که درواقع، تمامی آن‌ها ویژگی‌های مهمی برای پردازش فیلم با وضوح بسیار زیاد محسوب می‌شوند.

وضوح بسیار زیاد به دستگاه اجازه می‌دهد هنگام نمایش تصاویر و اطلاعات دیجیتال در جلو چشم، کاربران را در محتوا غوطه‌ور کند. گفته می‌شود نخستین هدست واقعیت ترکیبی اپل از نمایشگرهای بسیار پیشرفته micro-LED استفاده خواهد کرد. برخلاف نمایشگرهای LED سنتی و ماژول‌های OLED که در محصولات الکترونیکی قابل‌‌حمل فعلی استفاده می‌شود، فناوری micro LED وضوح و کارایی چشمگیر در ابعادی جمع‌وجور نوید می‌دهد.

از دیگر مشخصات این محصول می‌توان به وزن کم‌تر درمقایسه‌با سایر هدست‌ها،ذبان طراحی منحنی‌شکل و سربندهای قابل‌تعویض اشاره کرد. ظاهرا سربندهای قابل‌تعویض از فناوری صوتی فضایی (صدای ۳۶۰ درجه) مانند ایرپاد مکس یا ایرپاد پرو برخوردار هستند.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی رونمایی محصولات احتمالی اپل در نیمه‌ی نخست ۲۰۲۲ چیست و بیشتر منتظر کدام‌یک از آن‌ها هستید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات