اپل احتمالا به دنبال ساخت صفحه‌کلید جمع‌شونده برای مک‌بوک‌های آینده است

چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
پتنت جدید اپل به‌تفصیل مکانیزمی را برای صفحه‌کلید مک‌بوک‌های آینده شرح می‌دهد که هنگام باز و بسته شدن دَرِ دستگاه منبسط و منقبض می‌شود.
تبلیغات

یک از ویژگی‌های طراحی نوت‌بوک‌های اپل این است که ضخامت نمایشگر و فاصله آن با شاسی به‌شدت کم است و این سبب زیبایی و ظرافت دستگاه می‌شود؛ اما طبیعتا این ظرافت منجر به آسیب‌پذیرتر شدن نمایشگر می‌شود و معمولا قرار گرفتن یک شئ زائد بین نمایشگر و شاسی منجر به ترک خودن محافظ نمایشگر یا آسیب دیدن پنل می‌شود. در سال ۲۰۲۰، اپل مجبور شد به کاربران توصیه کند که از قرار دادن پوشش کشویی دوربین وب‌کم خودداری کنند؛ زیرا این اقدام ترک خوردن نمایشگر را در پی دارد.

اکنون اهمیت این موضوع با آمدن مک‌بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی جدید دوچندان شده است؛ چراکه نوت‌بوک‌های یادشده دارای یکی از بهترین نمایشگرها در کلاس خود هستند و آسیب دیدنشان می‌تواند کاربران را متحمل هزینه بسیاری زیادی کند. خوشبختانه اپل حداقل در یکی از جدیدترین پتنت‌هایش به‌دنبال ارائه راه حلی به‌منظورافزایش فاصله نمایشگر و صفحه‌کلید است.

پتنت ثبت‌شده در اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری ایالت متحده آمریکا با‌ عنوان «صفحه‌کلیدهای جمع‌شونده» نشان می‌دهد که اپل چگونه با استفاده از صفحه‌کلیدی مبتنی‌بر مکانیزم جمع‌شونده می‌تواند بدون افزایش ضخامت مک‌بوک، از آسیب دیدن نمایشگر جلوگیری کند. صفحه‌کلید مذکور می‌تواند مانند نمونه‌های فعلی راحت باشد و متعاقبا با جمع‌شدن، کلیدها را از نمایشگر دور نگه دارد؛ بنابراین احتمال کمتری وجود دارد که به نمایشگر تحت فشار توسط ضایعه آسیب وارد شود.

اپل استدلال می‌کند که پیشرفت‌های اخیر در محاسبات سبب شده‌اند دستگاه‌های قابل حمل نازک‌تر، سبک‌تر و کارآمدتر شوند. بااین‌حال، رابط‌های کاربری مکانیکی در دستگاه‌ها دارای قطعاتی هستند که به دلیل ترجیحات کاربر، تغییر اندازه آن‌ها دشوار است. برای مثال، کاربران انتظار دارند که دستگاه‌ها دکمه یا کلیدی داشته باشند که عمق و اندازه‌ی آن برای فشار دادن انگشت مناسب باشد و عموما دکمه‌ها یا کلیدهایی را ترجیح می‌دهند که هنگام فشار دادن، بازخورد شنیداری و لمسی را ارائه دهند.

بنابراین، رابط‌های کاربری مانند صفحه‌کلید و دکمه‌های دیگر به گونه‌ای طراحی شده‌اند که اندازه و بازخورد مناسبی را ارائه دهند. درواقع، دو مؤلفه‌ی اندازه و بازخورد، تفاوت صفحه‌کلید خوب و بد را نمایان می‌کند و تغییر در هر یک از این مؤلفه‌ها می‌تواند کاربران را ناراضی کند. محدودیت‌ها، می‌توانند بزرگ‌تر شدن دستگاه‌ها برای برخی از کاربردها را در پی داشته باشند. صفحه‌کلیدها همچنین از اهمیت خاصی برای ساخت دستگاه‌های باریک‌تر برخوردارند.

سیستم پیشنهادی اپل به‌گونه‌ای است که صفحه‌کلید مورد علاقه کاربران بدون تغییر خاصی بتواند در شاسی مک‌بوک حرکت کند. به زبان ساده‌تر اپل به‌دنبال مکانیزمی است که هنگام بسته شدن دَرِ مک‌بوک، صفحه‌کلید نیز منقبض شود. در مستندات ثبت اختراع آمده است که این حرکت می‌تواند با پیوندی مغناطیسی یا مکانیکی متحرک برای تغییر مکان کلیدها و تثبیت‌کننده‌ها بین موقعیت‌های نسبی مختلف، پیکربندی شده باشد.

گفتنی است که اپل همچنین در حال تحقیق روی صفحه‌کلیدی است که در بطن آن‌ها، نمایشگرهایی برای تغییر پویای محتوا تعبیه شده است. این شرکت چندی پیش پتنتی را ثبت کرد که نشان می‌داد که چگونه هر کلید نصب‌شده روی صفحه‌کلید می‌تواند نمایشگری کوچک را در بطن خود جای دهد که ازطریق بسته‌ی فیبر منسجم به مدارهای کنترل صفحه‌کلید متصل می‌شود. از قرار معلوم، هر کلید می‌تواند از صفحه‌ی فیبر نوری تشکیل شود و برای نمایش محتوای تطبیقی به نمایشگری کوچک نیاز دارد که با هر آرایه‌ی پیکسلی سازگار با آن کار می‌کند.

اما در‌حقیقت، اصلی‌ترین فناوری استفاده‌شده در آن‌ها نمایشگرهای OLED خواهد بود. هر کلید ممکن است از موادی مانند شیشه، سرامیک، فلز و پلیمر یا حتی مواد بلوری مانند یاقوت کبود ساخته شود. این سیستم می‌توان برای استفاده در کلید‌های متحرک بهره گرفت؛ بنابراین، اپل می‌تواند از‌نظر تئوری طراحی مجیک کیبورد خود را حفظ کند.

اپل هر هفته اختراعات بی‌شماری ثبت می‌کند. ثبت اختراع نشان‌دهنده‌ی موضوعات دلخواه واحد تحقیق ‌‌و‌‌ توسعه شرکت‌ها محسوب می‌شود؛ اما تضمین‌کننده‌ی ارائه‌ی آن در محصول یا خدمات آینده به‌حساب نمی‌آید. طبیعتا این امر درباره‌ی بسیاری از پتنت‌های مرتبط با کامپیوترهای مک نیز صدق می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات