نسل بعدی آی‌مک پرو احتمالا به تراشه M1 مکس دئو با ۶۴ هسته گرافیکی مجهز خواهد شد

دوشنبه ۱ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
گفته می‌شود اپل قصد دارد نسل بعدی آی‌مک پرو را به تراشه‌ی M1 مکس دئو مجهز کند که شامل هسته‌های گرافیکی و پردازشی بیشتری در‌مقایسه‌با نمونه‌ی به‌کاررفته در مک‌بوک پرو است.
تبلیغات

سال ۲۰۱۷، اپل دسته‌ای جدید در رایانه‌های چندمنظوره خود ایجاد و مدل‌های پرو آی‌مک را رونمایی کرد که در آن‌ها تراشه‌های پردازشی و گرافیکی حرفه‌ای‌تر از مدل استاندارد به‌کار گرفته شده بود. بااین‌حال، غول دنیای فناوری پس از تقریبا چهار سال هنوز نسل بعدی رایانه مذکور را رونمایی نکرده است و درواقع، تنها به‌روزرسانی آن به ارائه پیکربندی نه‌چندان مهم در سال گذشته میلادی باز‌می‌گردد. حال گفته می‌شود که اهالی کوپرتینو هم‌سو با تکمیل روند گذار از تراشه‌های اینتل، به‌زودی آ‌مک پرو بعدی را با قلب تپنده‌ای جدید رونمایی خواهند کرد.

شنیده‌ها حاکی از آن است که نسل بعدی آی‌مک پرو به تراشه‌ی ام‌وان مکس دئو متشکل از دو دای (Die) مجهز خواهد بود. هما‌ن‌طورکه از نام آن پیدا است، انتظار می‌رود از دو تراشه‌ی M1 Max تشکیل شده باشد و روی کاغذ بهبود عملکرد دوبرابری را نوید می‌دهد. این تراشه می‌تواند حداکثر ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی رم داشته باشد که در‌حقیقت، دو برابر بیشتر از آخرین پیکربندی مک‌بوک پرو جدید است.

به‌نظر می‌رسد اپل در بخش گرافیکی نیز سنگ‌ِتمام خواهد گذاشت؛ چراکه گفته می‌شود SOC پذیرای ۶۴ هسته‌ی گرافیکی است تا به‌موجب آن، آی‌مک پرو بعدی به غول پردازشی و بهترین گزینه برای فعالیت‌های حرفه‌ای تبدیل شود. با نگاهی به عملکرد چشمگیر تراشه‌های کنونی اپل، انتظار می‌رود که ام‌وان مکس دئو نقطه‌ی عطفی در طراحی تراشه‌های اختصاصی مبتنی‌بر معماری آرم باشد و رقبا را با مشکلات بسیار جدی مواجه کند.

البته نباید از این موضوع غافل شد که M1 مکس دئو نسل بعدی تراشه‌های اپل محسوب نمی‌شود؛ بلکه تراشه‌ای میان‌نسلی است که احتمالا بر طراحی پایه و هسته‌های یکسان با تراشه M1 استوار خواهد بود. اگر تراشه‌ی جدید بتواند قدرت دوبرابری در‌مقایسه‌با تراشه ام‌وان مکس کنونی ارائه بدهد، می‌توان تخمین زد که امتیاز چندهسته‌ای آن در بنچ‌مارک گیک‌بنچ از ۲۴ هزار عبور کند که بسیار بیشتر از قدتمندترین تراشه‌ی نسل‌دوازدهمی اینتل خواهد بود!

بااین‌حال با‌‌توجه‌‌به هسته‌های قدیمی، نباید انتظار تغییر خاصی در عملکرد تک‌هسته‌ای را داشته باشیم. جالب است بدانید که آی‌مک پرو جدید نخستین محصولی خواهد بود که تراشه‌ی گرافیکی آن به‌لطف طراحی یکپارچه به ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی وی‌رم دسترسی خواهد داشت که تقریبا سه برابر بیشتر از آخرین پیکربندی کات گرافیک چندهزار‌دلاری کوادرو انویدیا است. قدرت خیره‌کننده و آمار عجیب‌وغریب به این‌جا ختم نمی‌شود؛ زیرا پهنای حافظه این تراشه به ۸۰۰ گیگابایت‌برثانیه می‌رسد و از موتور عصبی ۳۲ هسته‌ای و متشکل از بیش از ۱۰۰ میلیارد ترانزیستور برخوردار خواهد بود.

گزارش‌های قبلی ادعا می‌کردند که اپل در حال تولید تراشه‌ی ۴۰ هسته‌ای برای مک پرو ۲۰۲۲ است. در مقام مقایسه، تراشه‌ی M1 پردازنده مرکزی (CPU) با ۸ هسته‌ی پردازشی دارد و هسته‌‌ها و تراشه‌‌های M1 Pro و M1 Max نیز شامل ۱۰ هسته پردازشی است.

افزون‌براین، می‌توان آخرین پیکربندی مک پرو ۲۰۱۹ را با یک پردازنده‌ی ۲۸ هسته‌ای Intel Xeon W پیکربندی کرد؛ بنابراین، روی کاغذ احتمالا مک پرو آینده قدرت پردازشی بسیار بیشتری ارائه خواهد داد. بااین‌حال، به‌طور غیرمعمول ادعا می‌شود که مک پرو بعدی از نوعی تراشه‌ی M1 Max با حداقل دو دای به‌عنوان بخشی از نسل اول تراشه‌های اپل سیلیکون استفاده خواهد کرد. از قرار معلوم، اپل قدرتمندترین تراشه‌هایش را برای سال ۲۰۲۳ در نظر گرفته است که برخی از آن‌ها با فرایند سه‌نانومتری TSMC ساخته می‌شوند که متشکل از ۴ دای خواهند بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات