تراشه M1 Max در بخش گیمینگ ضعیف‌تر از پردازنده گرافیکی RTX 3080 ظاهر می‌شود

تراشه M1 Max در بخش گیمینگ ضعیف‌تر از پردازنده گرافیکی RTX 3080 ظاهر می‌شود

بررسی‌های جدید نشان می‌دهد که تراشه ام‌وان مکس اپل در اجرای بازی توم ریدر فریم‌ریت کم‌تری را از پردازنده گرافیکی RTX 3080 انویدیا با توان ۱۰۰ وات ارائه می‌دهد.

مک‌بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی جدید اپل از امروز برای خرید دردسترس قرار گرفته‌اند و طبق روال معمول، خوره‌های فناوری و یوتیوبرها به سراغ نوت‌بوک‌های حرفه‌ای اپل رفته‌اند تا دید مناسبی از بهبودهای سخت‌افزری و مقایسه آن‌ها با سایر برندها ارائه بدهند. بررسی‌های کانال یوتیوبی Dave2D نشان می‌دهد که مک‌بوک پرو مجهز به تراشه قدرتمند ام‌وان مکس در مقوله گیمینگ عملکرد ضعیف‌تری در مقایسه با تراشه بالارده RTX 3080 انویدیا ارائه می‌دهد.

البته پیش از هر چیز باید به این نکته اشاره کرد که کانال یوتیوبی مذکور بازی توم ریدر را مورد بررسی قرار داده است و نکته حائز اهمیت این است که این بازی به‌صورت بومی روی تراشه‌های اپل سیلیکون اجرا نمی‌شود و در عوض از ترجمه‌گر روزتا ۲ برای ترجمه‌ی بی‌درنگ زبان x86 به ARM64 استفاده می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که روزتا ۲ باوجود عملکرد بسیار خوب، گاها تا ۴۰ درصد عملکرد را کاهش می‌دهد؛ بنابراین شاید بررسی مستقیم این بازی کمی ناعادلانه باشد.

به هر حال، نتایج نشان می‌دهد که مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی مجهز به تراشه ام‌وان مکس با ۳۲ هسته گرافیکی، در رزولوشن 1440p به ۸۳ فریم بر ثانیه می‌رسد؛ درحالی‌که تراشه ۷۰ واتی RTX 3060 به میانگین ۷۹ فریم بر ثانیه فریم بر ثانیه دست می‌یابد و تراشه ۱۰۰ واتی RTX 3080 با ارائه ۱۱۲ فریم بر ثانیه از هر دو عملکرد بهتری ارائه می‌دهد. در نهایت، ام‌وان پرو با ۱۴ هسته‌ای گرافیکی بازی یادشده را با نرخ ۵۷ فریم بر ثانیه اجرا می‌کند.

تماشا در یوتیوب

سرانجام، باید به این نکته توجه داشت که تراشه‌های جدید اپل SOC (سیستم‌روی‌چیپ) هستند؛ بدین معنی که بسیاری از اجزای پردازشی همچون پردازنده مرکزی، پردازنده گرافیکی، موتور عصبی، شتاب‌دهندها، موتور پردازش تصویر و... روی یک سیلیکون واحد گردهم آمده‌اند. باتمامی این‌اوصاف، توان مصرفی بسیار کم‌تری از تراشه‌های مجزای ذکرشده در این بررسی دارند؛ جایی که یک پردازنده مرکزی بالارده اینتل و تراشه گرافیکی مجزای انویدیا روی هم رفته می‌تونند بیش از ۲۰۰ وات توان مصرفی داشته باشند!

به‌طور کلی، سیستم‌عامل مک نیز در زمینه گیمینگ بسیار ضعیف‌تر از سایر پلتفرم‌ها است و معمولا بازی‌های کمی برای این سیستم‌عامل بهینه و پورت می‌شوند. از سوی دیگر، اپل با تغییر معماری تراشه‌هایش از x86 به ARM64 این فرایند را نیز سخت از گذشته کرده است؛ ازاین‌رو بازی‌های کمی وجود دارند که بتوان آن‌ها را به‌صورت بومی روی کامپیوترهای جدید مک مجهز به تراشه اپل سیلیکون اجرا کرد.

منبع WCCFTECH

از سراسر وب

  دیدگاه
کاراکتر باقی مانده