چرا اپل تاچ‌ بار را در مک‌بوک‌ پرو جدید حذف کرده است

سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۰
مطالعه 4 دقیقه
اپل سرانجام از نسل جدید مک‌بوک پرو در دو مدل ۱۶ اینچ و ۱۴ اینچ رونمایی کرد. یکی از مهم‌ترین تغییرات این محصول حذف بخش تاچ‌ بار بود؛ اما دلیل حذف این بخش چه بوده است.
تبلیغات

اپل در رویداد Unleashed شب گذشته، نسل جدید مک‌بوک پرو را معرفی کرد. این لپ‌تاپ‌ها از هر نظر نسبت به مدل‌های قبلی بهبود یافته‌اند؛ اما اپل بخش تاچ‌ بار را از روی آن‌ها حذف کرده است. دلیل حذف این بخش از مک‌بوک پرو ۲۰۲۱ چیست؟

به گزارش دیجیتال ترندز، تاچ‌ بار اولین بار پنج سال قبل معرفی شد و در آن زمان یک ویژگی تازه در بازار لپ‌تاپ‌ محسوب می‌شد. تاچ‌ بار در واقع یک نمایشگر لمسی باریک است که دقیقا در بالای صفحه‌کلید قرار داده شده است. این بخش برای برقراری ارتباط بین تایپ معمولی روی صفحه‌کلید و تایپ روی نمایشگرهای لمسی در نظر گرفته شده بود. مسلما اپل برنامه‌های زیادی برای این قابلیت در نظر گرفته بود؛ اما ظاهرا شرایط طبق پیش‌بینی‌های اپل پیش نرفته است.

روی کاغذ عالی؛ در واقعیت خیر

سقوط بخش تاچ‌ بار از همان زمان معرفی آغاز شد. این ویژگی اولین بار در مک‌بوک پرو ۲۰۱۶ ارائه شد و برای مدتی بین کاربران هیجان ایجاد کرد. به‌ گفته‌ی اپل، این نوار لمسی کوچک برای ایجاد تجربه‌ای پویا روی مک‌بوک پرو تعبیه شده بود تا کاربران بتوانند با استفاده از آن، با محتوای صفحه‌نمایش تعامل داشته باشند. از جمله کاربردهای دیگر تاچ‌ بار می‌توان به امکان دسترسی به برخی برنامه‌ها یا دسترسی به برخی ویژگی‌های خاص مثل کنترل صدا در نرم‌افزارهای مختلف اشاره کرد.

طرح مفهومی این قابلیت عالی به نظر می‌رسید؛ اما چندان مورد استقبال قرار نگرفت. حتی اپل نیز تمرکز زیادی برای ارائه‌ی ویژگی‌های جدید در تاچ‌ بار نداشت. همچنین هیچ به‌روزرسانی برای مک‌اواس منتشر نشد که در آن قابلیت جدیدی برای کار با تاچ‌ بار ارائه شده باشد.

صفحه کلید جدید مک بوک پرو ۲۰۲۱

اپل حتی در تبلیغات خود، قابلیت‌ اضافه‌ای برای تاچ‌ بار معرفی نکرد و همین امر موجب شد کاربران به استفاده از آن ترغیب نشوند. شاید یکی از دلایل مهم شکست تاچ‌ بار، تبلیغات ضعیف اپل برای این ویژگی بوده است. دلیل دیگر اینکه استفاده از تاچ‌ بار برای بسیاری از افراد، چندان لذت‌بخش نبود.

بسیاری از ما، استفاده از صفحه‌کلید را به روش‌های خاصی آموخته‌ایم. امروزه لپ‌تاپ‌هایی با نمایشگرهای لمسی در دسترس قرار گرفته؛ اما واقعیت این است که هنگام استفاده از نرم‌افزارها، دست کاربران به‌ندرت به تاچ‌ بار نزدیک می‌شود. همچنین استفاده از ترکیب تایپ و صفحه‌ی لمسی برای بسیاری از افراد تجربه‌ی خوبی نبود و به همین دلیل بهره گرفتن از این فناوری کنار گذاشته شد.

نبود قابلیت‌های کاربردی در سال‌های اولیه‌ی معرفی تاچ‌ بار بسیار آزاردهنده بود. بسیاری از دارندگان مک‌بوک پرو از محل قرارگیری تاچ‌ بار دل خوشی نداشتند و دست آن‌ها بارها به‌طور تصادفی روی این بخش کشیده می‌شد و در نتیجه به عقیده‌ی بسیاری از کاربران یک بخش مزاحم محسوب می‌شد. این شرایط باعث بسته شدن ناخواسته‌ی پنجره‌ها می‌شد. اپل این مورد را با یک به‌روزرسانی نرم‌افزار رفع کرد؛ اما باعث نشد که کاربران به استفاده از آن روی آورند.

ایده‌ی کنترل صدا در تاچ‌ بار جالب بود؛ اما در مقایسه با صفحه‌کلید و ماوس معمولی، کمی مشکل‌تر است. به دلیل ویژگی‌های نه‌چندان کاربردی، بیشتر کاربران سعی کردند این بخش را غیر فعال کنند تا در حین کار با لپ‌تاپ، مزاحم آن‌ها نباشد.

دسترسی محدود

این امر که تاچ‌ بار فقط برای کاربران مک‌بوک‌ پرو در دسترس قرار گرفت، باعث شد افراد کم‌تری به آن دسترسی داشته باشند و در نتیجه احتمال مورد استقبال قرار گرفتن آن کاهش یافت.

تاچ‌ بار در زمان معرفی، یک ابزار جدید و فانتزی به نظر می‌رسید که بسیاری افراد مشتاق کار کردن با آن بودند. در نهایت نمی‌توان دلیل اصلی حذف این بخش را از لپ‌تاپ‌های جدید اپل اعلام کرد؛ اما نکته‌ی مهم این است که تاچ‌ بار برای بسیاری از کاربران ناامیدکننده بود. بیشتر افرادی که تجربه‌ی کار با تاچ‌ بار داشتند، آن را کاربردی نمی‌دیدند یا استفاده از آن برایشان جذاب نبود. در نتیجه‌ی اپل تصمیم گرفت این بخش را از نسل جدید مک‌بوک پرو حذف کند.

لپ‌تاپ‌های جدید مک‌بوک پرو ۱۴ اینچ و ۱۶ اینچ بدون تاچ‌ بار معرفی شده‌اند. اپل این بخش را با یک ردیف از کلید‌های فیزیکی جایگزین کرده که به‌خوبی با صفحه‌کلید اصلی یکپارچه شده است. اپل امکان خرید مدل مجهز به تاچ‌ بار مک‌بوک پرو ۱۳ را در فروشگاه خود ارائه می‌دهد؛ اما احتمالا به‌زودی شاهد حذف همیشگی این قابلیت خواهیم بود.

نظر شما در مورد حذف بخش تاچ‌ بار از مک‌بوک‌های پرو جدید چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات