دیجی‌تایمز: اپل با کاهش ابعاد تراشه، ظرفیت باتری محصولاتش را افزایش خواهد داد

سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
به گفته دیجی تایمز، اپل قصد دارد با بهره‌گیری از فناوری IDP، فضای بیشتری برای تعبیه باتری بزرگ‌تر در محصولات آینده‌اش ایجاد کند.
تبلیغات

در سالیان اخیر یکی از چالش‌های اپل در ساخت گوشی‌ هوشمند افزایش ظرفیت باتری و در عین‌ حال کاهش ضخامت آن‌ بوده است؛ دو مقوله‌ای که در شرایط کنونی کاملا در تضاد یکدیگر هستند. گفته می‌شود غول دنیای فناوری قصد دارد با کاهش ابعاد و مجتمع ساختن برخی قطعات با استفاده از فناوری قطعات منفعل یکپارچه (IDP) این چالش را تا حد بسیاری برطرف کند و ظاهرا نه‌تنها آیفون، بلکه سایر محصولات نظیر آیپد و کامپیوترهای مک از این رویکرد بهره‌مند خواهند شد.

به گزارش دیجی‌تایمز و با استناد به منابع نزدیک به زنجیره تأمین، اپل در صدد به‌کارگیری تکنولوژی یا فرایندی است که اخیرا در پتنتی به‌تفصیل آن را شرح داده است. در حقیقت IDP قطعات الکترونیکی همچون مقاومت، خازن، کویل، عناصر تطبیق امپدانس، میکرواستریپ، بالون یا هر ترکیبی از آن‌ها است که در یک بسته یا روی یک بستر یکپارچه قرار می‌گیرد و گاهی اوقات آن‌ را می‌توان منفعل‌های جاسازی‌شده نامید. دیجی‌تایمز بر این باور است که گسترش استفاده از IDP، فرصت‌های تجاری چشمگیری را برای شرکای تولیدی اپل مانند TSMC و Amkor ایجاد خواهد کرد.

در این گزارش آمده است که تراشه‌های جانبی آیپد، آیفون و مک‌های آینده درحالی‌که افزایش عملکرد را شامل می‌شوند، حجم و ضخامت آن‌ها نیز کاهش خواهد یافت تا فضای بیشتری برای تعبیه‌ی باتری حجیم‌تر ایجاد شود. از قرار معلوم، در سالیان آتی تقاضا برای IPD به‌شدت افزایش خواهد یافت. دیجی‌تایمز مشخص نکرده است که اپل چه زمانی از فناوری IPD استفاده خواهد کرد؛ اما این می‌تواند بخشی از فناوری نسل بعدی تراشه‌های 3DFabric شرکت TSMC باشد که برای پردازنده‌های ۳ نانومتری طراحی شده است.

 انتظار می‌رود پردازنده‌هایی که از این فناوری به شکل ۳ نانومتری استفاده می‌کنند، برای نخستین بار در آیفون‌های ۲۰۲۳ با نام احتمالی آیفون ۱۵ به‌ کار گرفته شوند. اپل در اختراع ثبت‌شده در ماه مارس که اخیرا رسانه‌ای شده است، استدلال می‌کند که IPD اساساً اجازه می‌دهد فناوری بیشتری در تراشه به شکلی کارآمدتر لایه‌بندی شود و به باریک‌تر شدن تراشه‌ها کمک کند. همان‌طور که گفته شد، اپل می‌تواند با بهره‌گیری از این فناوری فضای اختصاص‌یافته به باتری را افزایش بدهد. البته یکی از مؤلفه‌های همیشگی اپل کاهش ضخامت دستگاه است؛ بنابراین این احتمال وجود دارد که کوپرتینویی‌ها به‌جای افزایش ظرفیت باتری، ضخامت محصولات آینده‌شان را کاهش بدهند.

طبق یکی دیگر از پتنت‌های اخیر اپل، این شرکت به‌ دنبال گزینه‌ای است تا با حذف کامل موتور هپتیک، آیفون و اپل واچ را به باتری بزرگ‌تری مجهز کند. درواقع یکی از قطعاتی که فضای زیادی در آیفون و ساعت‌ هوشمند اپل اشغال می‌کند، موتور هپتیک است که برای ارائه بازخورد لمسی کاربرد دارد و حذف آن می‌تواند نقطه‌ی عطفی در ایجاد فضای اضافه برای باتری یا کاهش ضخامت دستگاه باشد.  البته ازآنجاکه بازخورد لمسی برای تجربه کاربر ضروری است، اپل می‌کوشد این وظیفه را به باتری اپل واچ منتقل کند؛ به‌طوری‌که اختلالی در فرایند بازخورد لمسی ایجاد نشود. با حذف موتور هپتیک، اپل ممکن است فضای اشغال‌شده را آزاد و باتری را بزرگ‌تر کند و درنهایت، عمر باتری را بهبود ببخشد. افزون بر این، باتری می‌تواند در نقش این قطعه‌ی مکانیکی به‌‌خوبی ظاهر شود.

برای مطالعه‌ی تمام مقالات مرتبط با اپل به این صفحه مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات