دیجی‌تایمز: اپل تأمین‌کنندگان نمایشگرهای mini-LED را افزایش می‌دهد

سه‌شنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
گفته می‌شود اپل به‌دلیل احتمال تقاضای زیاد برای مک‌بوک پرو بازطراحی‌شده یک شرکت دیگر فعال در حوزه نمایشگرهای مینی ال‌ای‌دی را به زنجیره تأمینش اضافه کرده است.
تبلیغات

گزارش‌های اخیر حاکی از آن است که اپل بعد از تقریبا پنج سال از آخرین بازطراحی کامپیوترهای مک‌بوک پرو، قصد دارد نسل بعدی نوت‌بوک‌های حرفه‌ای خود را در ابعاد ۱۴ و ۱۶ اینچ و طراحی کاملا جدید رونمایی و روانه بازار کند. دراین‌میان، نمایشگرها تنها رابط بصری کاربران با دنیای کامپیوتری محسوب می‌شوند و نمایشگر خوب می‌تواند کاربر را در محتوا غوطه‌ور کند و تجربه آن را به‌شدت بهبود دهد.

اپل معمولا به استفاده از نمایشگرهای بسیار باکیفیت در محصولاتش شهرت دارد و قطعا نسل بعدی مک‌بوک پرو نیز نه‌تنها از این قاعده مستثنا نیست؛ بلکه می‌تواند استاندارد جدیدی در این بخش تعریف کند. از قرار معلوم، غول دنیای فناوری درصدد است بعد از سال‌ها، تکنولوژی به‌کاررفته در نمایشگر مک‌بوک پرو را دستخوش تغییراتی کند و نمایشگرهای سنتی مجهز به نور پس‌زمینه LED را کنار بگذارد و نسل بعدی آن‌ها را با نور پس‌زمینه مینی آل‌ای‌دی جایگزین کند.

با‌توجه‌به قابلیت‌های گفته‌شده، مک‌بوک پرو امسال بیشترین تغییرات را در چند سال اخیر شاهد خواهد بود و این می‌تواند کاربران را به خرید آن تشویق کند. قطعا این امر برای اپل بسیار جذاب خواهد بود؛ اما باید توجه کرد که هرگونه مشکل در تأمین قطعات مورد‌نیاز نوت‌بوک‌های جدید ممکن است به فاجعه‌ای تبدیل شود؛ مخصوصا در زمانی‌که تولید مدارهای مجتمع نمایشگرها به‌تبع مشکلات لجستیکی قطعات نیمه‌هادی با مشکلات متعددی مواجه شده است. این امر اپل را بر آن داشته است که زنجیره تأمین نمایشگرهای مینی آل‌ای‌دی خود را گسترش دهد.

به‌گزارش MacRumors و با استناد به منابع موثق دیجی‌تایمز، اهالی کوپرتینو شرکت لوکس‌شیر (Luxshare) را به‌عنوان دومین تأمین‌کننده فناوری نصب سطحی (SMT) برای نمایشگرهای مینی LED به زنجره تأمین خود اضافه کرده‌اند. این در حالی است که اپل قبلا فقط با TSMT به‌عنوان تأمین‌کننده تأمین‌کننده انحصاری برای فرآیندهای مرتبط با SMT در نمایشگر mini-LED آیپد پرو ۱۲٫۹ اینچی و مک‌بوک‌های پرو آینده قرارداد بسته بود. درواقع، فناوری نصب‌سطحی روشی برای ساخت مدارهای الکترونیکی محسوب می‌شود که در آن، قطعات الکترونیک مستقیما روی سطح بُرد مدار چاپی قرار داده می‌شوند.

گفتنی است اپل نخستین‌بار در آوریل گذشته آیپد پرو ۱۲٫۹ اینچی مجهز به نمایشگر مینی LED را رونمایی کرد. بااین‌حال، آیپد پرو یادشده به‌دلیل تقاضای زیاد و مشکلات تأمین نمایشگرهای مذکور با تأخیر یک‌ماهه روانه بازار شد و هنوز نیز با برخی محدودیت‌ها مواجه است. به‌طورکلی، با‌توجه‌به کمبود جهانی تراشه و ادامه بحران همه‌گیری ویروس کرونا، اپل و تأمین‌کنندگان آن در سال گذشته با مشکلاتی در زمینه تولید دستگاه‌های جدید روبه‌رو بوده‌اند.

دیجی‌تایمز معتقد است نسل بعدی مک‌بوک پرو بین اکتبر تا دسامبر ۲۰۲۱ (مهر تا دی ۱۴۰۰) عرضه خواهد شد که به‌نظر می‌رسد به واقعیت نزدیک باشد. برای یادآوری، سال گذشته اپل پردازنده M1 را همراه با مک‌بوک ایر و مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی و مک مینی را در رویدادی دیجیتالی در نوامبر ۲۰۲۰ (آبان ۱۳۹۹) رونمایی کرد.

طبق گزارش‌های قبلی، انتظار می‌رود مک‌بوک پرو جدید به دوربین وب‌کم با وضوح ۱۰۸۰ پیکسل مجهز شود و در آن تراشه‌ای موسوم به M1X به‌کار رود که ظاهرا برای اهداف پردازشی سنگین بهینه شده و پردازنده مرکزی آن به ۸ هسته قدرتمند در‌کنار دو هسته ضعیف مجهز است. افزون‌براین، پردازش گرافیکی با بهبودهای درخورتوجهی مواجه می‌شود و احتمالا بخش GPU روی سیستم مجتمع از پیکربندی ۱۶ تا ۳۲ هسته گرافیکی بهره خواهد برد.

برای مطالعه تمام مقالات مرتبط با اپل به این صفحه مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات