تأمین‌کننده‌ی واحدهای نور پس‌زمینه مینی LED مک بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی مشخص شد

جمعه ۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
گفته می‌شود اپل قصد دارد در نیمه دوم سال جاری از مدل‌های جدید ۱۴ و ۱۶ اینچی مک‌بوک پرو مجهز به نمایشگرهای مینی LED رونمایی کند.
تبلیغات

اپل آخرین‌بار مک‌بوک پرو را اواخر سال ۲۰۱۶ بازطراحی کرد و تابه‌حال که مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی مجهز به پردازنده‌ M1 عرضه شده، طراحی آن بدون تغییر باقی‌ مانده است. به نظر می‌رسد طراحی کامپیوترهای مک دیگر کمی قدیمی شده باشد و گویا وقت آن رسیده است که اپل آن‌ها را بازطراحی کند. در این راستا، پیش‌بینی می‌شود اهالی کوپرتینو امسال انواع مختلفی از کامپیوترهای مک، از جمله مک‌بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی را با کالبد و قلب تپنده‌ای جدید روانه‌ی بازار کنند.

بنابر گزارش 9To5Mac و با استناد منابع آگاه به زنجیره‌ی تأمین، یکی از ویژگی‌های مهم نسل بعدی مک‌بوک پرو، به نمایشگر آن‌ها باز می‌گردد؛ جایی که گفته می‌شود اپل بعد از سالیان قصد دارد نمایشگرهای سنتی با نور پس‌زمینه‌ی LED را با تکنولوژی جدیدتر، یعنی مینی LED جایگزین کند. گزارش یادشده به تأمین‌کننده‌ی واحدهای نور پس‌زمینه این محصولات می‌پردازد و ادعا می‌کند که Radiant Opto-Electronics، شرکتی فعال در حوزه‌ی تأمین واحدهای نور پس‌زمینه، به‌صورت انحصاری نور پس‌زمینه‌ی mini-LED مک‌بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی را تأمین خواهد کرد.

به گفته‌ی منابع مطلع، اپل در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۱ از مدل‌های جدید ۱۴ و ۱۶ اینچی مجهز به نمایشگرهای بهبودیافته رونمایی خواهد کرد و شرکت رِیدییِنت (Radiant) تأمین‌کننده‌ی انحصاری BLU-ها و کوانتوم کامپیوتر (Quanta Computer)، تولیدکننده‌ی اصلی تجهیزات خواهد بود. به‌طور کلی، برنامه و علاقه‌ی اپل برای استفاده از نمایشگر مینی LED در محصولات همچون آیپد پرو و کامپیوترهای مک انکار ناپذیر است و در یک ‌سال گذشته، بارها شایعاتی درباره‌ی استفاده‌ی اپل از این نوع صفحه‌نمایش‌ منتشر شده است. 

درحال‌حاضر، آیپد و مک‌بوک‌ها دارای نمایشگر LCD هستند و به نور پس‌زمینه نیاز دارند که هم‌اکنون نوع آن‌ها LED است. در مقایسه با فناوری‌های سنتی نور پس‌زمینه، سیستم‌های mini-LED دارای مجموعه‌ای از منابع نور مجزا هستند که بخش‌های مختلف نمایشگر LCD را روشن یا خاموش می‌کنند تا تولید رنگ را افزایش بدهند و نسبت کنتراست را تقویت کنند. این فناوری راه حلی مشابه نمایشگرهای پرو دیسپلی XDR ارائه می‌دهد؛ با این تفاوت که LED-های استفاده شده در محصول یادشده از نظر فیزیکی بزرگ‌تر از مشخصات ذکرشده در استاندارد Mini LED هستند.

به زبان ساده، نور پس‌زمینه‌ی مینی LED همان‌طورکه از نامش مشخص است، از LED-های بسیار کوچکی تشکیل شده است. تفاوت اصلی مینی LED با نمایشگرهای سنتی LED در تعداد نورهای پس‌زمینه‌ی آن‌ها دیده می‌شود. به‌طورخلاصه، نمایشگرهای سنتی برای نوردهی به چندصد LED نیاز دارند؛ درحالی‌که نمایشگرهای mini-LED باتوجه‌به کاهش ابعاد، می‌توانند هزاران LED در خود جای دهند. این نمایشگرها جزو دسته‌ای از LCD-ها قرار می‌گیرند؛ اما از طرف دیگر، ویژگی‌های صفحه‌نمایش‌های OLED را با قیمت ارزان‌تری ارائه می‌دهند.

اپل طبق روال معمول زمان مشخصی را برای معرفی نسل بعدی کامپیوترهای مک مشخص نکرده است؛ اما مینگ‌چی کو، تحلیلگر نام‌آشنای محصولات اپل، معتقد است کوپرتینویی‌ها به‌عنوان بخشی از مهاجرت به نمایشگرهای مینی LED، در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۱ دو مک‌بوک پرو با طراحی جدید (مک‌بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی) و مجهز به نمایشگرهای یادشده عرضه خواهند کرد. این بازه‌ی زمانی می‌تواند بین ماه‌های جولای، آگوست یا حتی سپتامبر ۲۰۲۱ (تیر، مرداد و شهرویر ۱۴۰۰) باشد.

براساس گزارش‌های قبلی، انتظار می‌رود اپل نسخه‌های بعدی مک‌بوک پرو را با نمایشگرهای ۱۴ و ۱۶ اینچی به‌روز کند و از قرار معلوم، هر دو مدل از طراحی با لبه‌های تخت و بهره می‌گیرند که بیشتر با زبان طراحی مدرن این شرکت سازگار است. اعتقاد بر این است که اپل انحنای سطح پایینی شاسی را حذف و از طراحی کاملا تخت استفاده می‌کند که ظاهرا به زبان طراحی آیپد پرو یا آیفون ۱۲ شبیه خواهد بود. افزون بر این، مدل ۱۴ اینچی به لطف کاهش حاشیه‌ها و بدون تغییر ابعاد شاسی می‌تواند از نمایشگر بزرگ‌تری بهره‌مند شود.

شایعات اخیر حاکی از آن است که اپل استفاده از درگاه‌های سنتی در نسل جدید مک‌بوک پرو را مغتنم دانسته و احتمالا آن را به درگاه SD کارت و HDMI مجهز خواهد کرد. همچنین، مینگ-چی کو و مارک گِرمن از بلومبرگ، معتقدند که اپل درگاه شارژ مگ‌سیف را دوباره در کامپیوتر مک احیاء خواهد کرد و شاید مک‌بوک ایر بعدی نیز از این قابلیت بهره‌مند شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات