رایانه‌های مک مجهز به پردازنده‌ M1 اپل از ۶ نمایشگر پشتیبانی می‌کنند

چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
بر اساس ویدئوی منتشرشده در یوتیوب و برخلاف گفته‌های اپل، رایانه‌های مک مبتنی بر پردازنده‌ی M1 از اتصال به ۶ نمایشگر پشتیبانی می‌کنند.
تبلیغات

اپل در سال جاری و در یک تغییر بزرگ، به کلی معماری پردازنده‌های خود را از اینتل x86 به ARM64 منتقل کرد و اولین رایانه‌های مک با پردازنده‌ی اختصاصی M1 را در رویداد One More Thing رونمایی و راهی بازار کرد. طبیعتا تغییر معماری در ابتدا مشکلات و محدودیت‌هایی به ‌همراه دارد و یکی از این مشکلات، عدم اتصال به چندین نمایشگر است. مک‌های جدید در مقایسه‌ با برادران سال پیش خود با پردازنده‌ی اینتل، تقریبا در تمامی جنبه‌ها عملکرد بهتری ارائه می‌دهند، اما ضعف‌هایی نیز وجود دارد. به‌عنوان مثال و همان‌طور که گفته ‌شد، یکی از ضعف‌ها می‌تواند اتصال تنها به یک نمایشگر خارجی باشد؛ ولی به ‌نظر می‌رسد این امر نه‌تنها درست نیست، بلکه رایانه‌های مک جدید تا ۶ نمایشگر را به‌صورت هم‌زمان پشتیبانی و کنترل می‌کنند.

اپل در مشخصات فنی مک‌بوک ایر و مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی به این نکته اشاره می‌کند که این دو رایانه تنها از یک نمایشگر خارجی با رزولوشن 6k و نرخ نوسازی ۶۰ هرتز پشتیبانی می‌کنند و مک مینی می‌تواند به حداکثر یک نمایشگر با رزولوشن 6k و نرخ نوسازی ۶۰ هرتز ازطریق USB-C مبتنی بر تاندربولت ۳ و یک نمایشگر 4K و نرخ نوسازی ۶۰ هرتز ازطریق کابل HDMI متصل شود. حال ویدئوی منتشرشده در یوتیوب، نشان می‌دهد این امر از آنچه اپل گفته، گسترده‌تر است و به‌ نظر می‌رسد رایانه‌های جدید مک مجهز به M1، می‌توانند تا ۶ نمایشگر را با عملکرد خوب و روان تغذیه کنند.

روسلان تولوپوف (یوتیوبر) دو ویدئو از راه‌ حل‌ ابداعی خود برای پشتیبانی از نمایشگرهای بیشتر را در یوتیوب به اشتراک گذاشته است که چندان پیچیده نیست و شامل بارگیری نرم‌افزار DisplayLink در مک OS و انتخاب آداپتور 4K DisplayPort به USB 3.0 یا آداپتور HDMI است. بسته به اینکه با این ترفند از چند نمایشگر می‌خواهید  استفاده کنید، ممکن است به آداپتور USB-C به USB-A 3.0 یا پایه USB-C به تاندربولت و کابل‌های اضافه نیاز داشته باشید.

تماشا در یوتیوب

همان‌طور که در ویدئو مشاهده می‌کنید،  مک‌ها بدون عیب و بسیار روان به نمایشگرها متصل می‌شوند. به گفته‌ی روسلان، مک مینی و مک‌بوک ایر که او آزمایش کرده است، بسیار عالی و تحت بار سنگین با پخش فیلم‌های یوتیوب در بالاترین وضوح موجود و حتی استفاده از نرم‌افزار Final Cut Pro، بدون افت تقریبا هیچ فریمی به‌صورت کاملا بی‌نقص کار می‌کنند.

وی با استفاده از راه‌ حل خود، مک مینی را به ۶ نمایشگر و مک‌بوک ایر را به ۵ نمایشگر متصل کرده است و به این نکته اشاره می‌کند که در که هنگام آزمایش، هیچ صدایی از فن مک مینی نشنیده است. در آزمایش‌های انجام‌شده نمی‌توان با تمامی نمایشگرها با کیفیت  4K کار کرد؛ اما راه‌ حل ابداعی هنوز بسیار چشمگیر و قابل ‌توجه است.

تماشا در یوتیوب

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی پشتیبانی از ۶ نمایشگر در رایانه‌های مک مجهز به پردازنده‌ M1 چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات