اپل تولید تمامی مدل‌های مک بوک ایر مجهز به پردازنده اینتل را متوقف می‌کند

چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
اپل در نظر دارد از این پس تنها مدل‌هایی از مک بوک ایر تولید کند که از پردازنده جدید کوپرتینویی‌ها به‌نام M1 استفاده می‌کنند.
تبلیغات

درنهایت شایعات تبدیل به واقعیت شدند و اپل از پردازنده M1 رونمایی کرد؛ پردازنده‌ای که برای لپ‌تاپ‌های کوپرتینویی‌ها در نظر گرفته شده و حتی قادر به رقابت با پردازنده‌های اینتل است. اولین محصولی که پردازنده جدید اپل را یدک می‌کشد، مک‌بوک ایر است که چندی پیش معرفی شد.

بااین‌حال اخبار و گزارش‌های جالبی در مورد برنامه‌های اپل برای پردازنده M1 در فضای مجازی منتشر می‌شود که نشان‌دهنده‌ی اطمینان کامل سران اپل از موفقیت پردازنده جدیدشان است. کوپرتینویی‌ها در نظر دارند تنها مدل‌هایی از مک‌بوک ایر ساخته شود که از پردازنده جدید M1 استفاده می‌کنند و از این پس، تولید مدل‌های مک‌بوک ایر مجهز به پردازنده‌های اینتل متوقف خواهد شد.

اقدام اپل کاملا منطقی به‌نظر می‌رسد؛ زیرا با آمارهای منتشرشده از عملکرد مک‌بوک ایر مجهز به پردازنده M1، می‌توان مشاهده کرد که در مقایسه با مدل‌های مجهز به پردازنده‌های اینتل، مدل جدید مک‌بوک ایر از عملکرد به‌ مراتب بهتری بهره می‌برد. درحال‌حاضر اگر سری به فروشگاه آنلاین اپل بزنید، تنها مدل‌هایی از مک‌بوک ایر قابل خرید است که از پردازنده جدید کوپرتینویی‌های قدرت می‌گیرند و درواقع مدل‌های مجهز به اینتل را دیگر نمی‌توان از وب‌سایت رسمی اپل خریداری کرد.

اینتل در مدل‌های قدیمی مک‌بوک ایر از پردازنده‌هایی استفاده کرده است که تعداد هسته‌های بیشتری دارند؛ برای مثال می‌توان به مدل ۱۳ اینچی مک‌بوک ایر اشاره کرد. اما مشکل حرارت در هنگام کار با لپ‌تاپ‌های اپل سبب شد کوپرتینویی‌ها از استفاده از محصولات اینتل منصرف شوند و برنامه تولید پردازنده برای لپ‌تاپ‌های خود را سرعت ببخشند. چنین اتفاقی در حالی رخ می‌داد که اینتل برای کنترل میزان حرارت تولیدشده و دفع آن، سیستم‌های خنک‌سازی مختلفی امتحان کرده است؛ اما هیچکدام نتیجه‌بخش نبوده‌اند.

مک‌بوک ایر جدید اپل در حالی رونمایی شد که از سیستم‌ خنک‌سازی بدون نیاز به فن استفاده می‌کند. درواقع این طراحی نشان می‌دهد کوپرتینویی‌ها از عملکرد پردازنده M1 اطمینان کامل دارند. M1 با لیتوگرافی ۵ نانومتری ساخته می‌شود و می‌تواند درکنار تولید گرمای کنترل‌شده، بهترین عملکرد را ارائه دهد.

کوپرتینویی‌ها درکنار ارائه آمار عملکرد M1 در زمینه توان محاسباتی درکنار گرمای تولیدشده، مدعی شدند پردازنده جدید آن‌ها بسیار کم‌مصرف است. درواقع مک‌بوک ایر جدید می‌تواند با هر بار شارژ کامل تا ۱۵ ساعت از شارژ مجدد باتری بی‌نیاز باشد. بااین‌حال  می‌توان ایراداتی به مک‌بوک ایر گرفت که البته ارتباطی با عملکرد M1 ندارد. درواقع مک‌بوک ایر جدید تنها تا سقف ۱۶ گیگابایت حافظه رم پشتیبانی می‌کند که شاید برای برخی از کاربران، میزان بسیار کمی باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات