کد بتای مک OS بیگ سر از احتمال اضافه‌شدن فیس ID به مک خبر می‌دهد

شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
شواهد موجود در کد بتای جدید macOS Big Sur نشان می‌دهد اپل به فکر اضافه‌کردن فناوری فیس ID به رایانه‌های سری مک افتاده است.
تبلیغات

امروزه، بسیاری از آیفون‌ها و آیپدها امکان می‌دهند قفل دستگاه را با استفاده از چهره‌ی خود باز کنید. فناوری ویژه‌ای که انجام این کار را در دستگاه‌های اپل امکان‌پذیر می‌کند فیس آی‌دی (Face ID) نام دارد و برای دستیابی به آن به حسگرهای ویژه‌ای نیاز است. تاکنون، فیس ID به رایانه‌های سری مک راه پیدا نکرده و در این دستگاه‌ها برای بازکردن قفل همچنان مجبورید رمزعبور را تایپ کنید. راه دیگری که برای بازکردن قفل مک ارائه می‌شود، همگام‌سازی رایانه با اپل واچ است تا با این ساعت، قفل دستگاه باز شود. به‌علاوه، بسته به رایانه‌ای که از آن استفاده می‌کنید، ممکن است به فناوری تاچ ID دسترسی داشته باشید. تاچ ID امکان می‌دهد قفل رایانه را با استفاده از اثرانگشت باز کنید.

اعضای رسانه‌ی 9to5Mac به‌تازگی کد بتای جدید سیستم‌عامل مک OS بیگ سر را به‌دست بررسی و به نتایجی جالب دست پیدا کرده‌اند. بنابر جزئیات موجود در این کد، احتمالا فیس ID در آینده به رایانه‌های سری مک می‌آید.

براساس گزارش 9to5Mac، کد موجود در بتای جدید مک OS بیگ سر به کدنامی اشاره می‌کند که اپل برای دوربین TrueDepth انتخاب کرده است. دوربین TrueDepth همان قطعه‌ی حیاتی برای کارکردن فیس ID است. درواقع در دستگاه‌هایی مثل آیفون ۱۱ و آیپد پرو که از فیس ID استفاده می‌کنند، دوربینی با عنوان دوربین TrueDepth وجود دارد. درحال‌حاضر، هیچ‌یک از مک‌های موجود در بازار دوربین TrueDepth ندارند؛ به‌همین‌دلیل، نمی‌توان در آن‌ها از فیس ID استفاده کرد.

همچنین، رسانه‌ی 9to5Mac می‌گوید کد یافت‌شده در بتای نسخه‌ی جدید مک OS حاوی بخش‌هایی است که عبارت‌های FaceDetect و BioCapture را دربر می‌گیرد. این دو عبارت احتمالا به‌نوعی سیستم تشخیص چهره به‌صورت بایومتریک اشاره می‌کند. این کدها شباهت‌های زیادی به کدهای iOS دارند و بررسی‌های 9to5Mac نشان می‌دهد افزونه‌ی جدید حاوی فیس ID مک OS به‌طور ویژه برای همین سیستم‌عامل طراحی شده و به فناوری کاتالیست ارتباطی ندارد.

9to5Mac می‌گوید شواهدی در بتای سوم مک OS جدید پیدا کرده که به پشتیبانی از دوربینی با عنوان PearlCamera اشاره می‌کنند. ممکن است به‌خاطر نداشته باشید؛ اما PearlCamera دقیقا همان کدنامی محسوب می‌شود که اپل برای دوربین TrueDepth و فناوری فیس ID انتخاب کرده است. این فناوری نخستین بار ‌هنگام رونمایی آیفون ۱۰ در سال ۲۰۱۷ معرفی شد. 

اگر فناوری تشخیص چهره سرانجام به رایانه‌های سری مک اضافه شود، به‌احتمال بسیار زیاد برای بازکردن قفل دستگاه از آن استفاده خواهد شد. به‌علاوه، دوربین TrueDepth در اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده هم کاربرد خواهد داشت؛ اپلیکیشن‌هایی که از چهره‌ی شما نقشه‌برداری می‌کند. به‌عنوان یکی از کاربردهای این قابلیت می‌توانیم اپلیکیشن‌های برقراری تماس ویدئویی را مثال بزنیم. به‌لطف دوربین TrueDepth، خواهید توانست هنگام برقراری تماس با مک، ماسک‌های جالبی به‌صورت زنده روی چهره‌ی خود قرار دهید.

به‌علاوه، اگر در مک مشغول استفاده از نسخه‌ی بعدی سافاری باشید، قطعا قابلیت فیس ID به کارتان خواهد آمد. این نسخه‌ی جدید که هم‌زمان با iOS 14 و macOS Big Sur منتشر می‌شود، امکان می‌دهد بدون نیاز به واردکردن رمزعبور، در وب‌سایت‌های مدنظر ازطریق تاچ ID یا فیس ID وارد شوید؛ البته به‌شرطی که آن وب‌سایت از قابلیت‌های یادشده پشتیبانی کند.

درحال‌حاضر، مشخص نیست کدام مک‌ها قرار است به فناوری فیس ID مجهز شوند و حتی از زمان اضافه‌شدن فیس ID به رایانه‌های سری مک اطلاع نداریم. در نظر داشته باشید این ادعاها براساس کد نسخه‌ی بتای مک OS بیگ سر مطرح شده‌اند و اپل هنوز رسما به آن‌ها واکنش نشان نداده است؛ بنابراین، بهتر است از تمامی آنچه گفتیم، به‌عنوان شایعه یاد کنیم. رسانه‌ی 9to5Mac می‌گوید روند اجرای فیس ID در مک فعلا مراحل اولیه را طی می‌کند و احتمالا معرفی مک‌های مجهز به این فناوری، مدتی به‌طول خواهد انجامید.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی احتمال اضافه‌شدن فیس ID به مک چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات