دلیل نبود درگاه تاندربولت در سرفیس های مایکروسافت چیست؟

چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
سرفیس‌های مایکروسافت لپ‌تاپ‌های باکیفیتی هستند؛ اما امکان ارتقای حافظه‌ی رم را به کاربر ارائه نمی‌دهند و درگاه تاندربولت هم در آن‌ها دیده نمی‌شود. دلیل این موضوع چیست؟
تبلیغات

مایکروسافت به‌تازگی توضیح داده است چرا سری‌ لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌های باکیفیت سرفیس، با وجود داشتن درگاه USB-C و پشتیبانی از USB 3، از تاندربولت (Thunderbolt) پشتیبانی نمی‌کنند و امکان ارتقای حافظه‌ی رم آن‌ها وجود ندارد. ردموندی‌ها «نگرانی‌های امنیتی‌محور» را دلیل اصلی نبود درگاه تاندربولت در سرفیس‌ها و فراهم‌نبودن امکان ارتقای حافظه‌ی رم آن‌ها عنوان می‌‌کنند.

این موضوع رسما اعلام نشده است؛ با‌این‌حال روز گذشته، ویدئویی در توییتر افشا شد که ظاهرا به یکی از سمینار‌های وب‌محور (وبینار) سرفیس با موضوع مهندسی این دستگاه مربوط می‌شود. در ویدئو فاش‌شده ازطریق صفحه‌ی توییتر WalkingCat، یکی از مهندسان مایکروسافت جزئیات مربوط ‌به دستگاه‌های مایکروسافت به‌ویژه‌ی مدل‌های اخیر را تشریح می‌کند. 

مهندس مذکور در بخشی از ویدئو فاش‌شده می‌گوید:

چرا هیچ‌یک از دستگاه‌های سری سرفیس درگاه تاندربولت ندارند؟؛ زیرا ازطریق این درگاه می‌توان مستقیما به حافظه دسترسی پیدا کرد. اگر تجهیزات مناسب داشته باشید و آن‌ها را مستقیما به درگاه تاندربولت متصل کنید، می‌توانید به کل دستگاه و داده‌های موجود در حافظه‌ دسترسی پیدا کنید. در‌حال‌حاضر، معتقدیم درگاه تاندربولت نمی‌تواند قابلیت‌های امنیتی موردنیاز دستگاه‌های سری سرفیس را ارائه دهد؛ به‌همین‌دلیل، تصمیم گرفته‌ایم در دستگاه‌هایمان به‌جای تاندربولت از USB-C و USB 3 بهره بگیریم.

تاندربولت را می‌توان نوعی رابط سخت‌افزاری به‌شمار آورد که ازطریق آن امکان اتصال دستگاه‌های جانبی به رایانه فراهم می‌شود. به‌لطف تاندربولت، دستگاه‌های دیگر سریع به رایانه متصل می‌شود. ازلحاظ تئوری، گفته‌های کارمند مایکروسافت شدنی هستند و می‌توان مهری تأیید روی آن زد. البته ویندوز ۱۰ نمی‌تواند جلو چنین حمله‌ای به حافظه را بگیرد؛ زیرا فرد سودجو مستقیما به خود حافظه دسترسی پیدا کرده است. خبرگزاری ورج در گزارش خود می‌گوید ویدئو فاش‌شده واقعی است و فردی که در آن مطالب را توضیح می‌دهد، یکی از متخصصان مایکروسافت است که در بخش سرفیس کار می‌کند.

ورج می‌گوید این کارمند اهل هلند است و بیش از ۱۰ سال سابقه‌ی کار برای مایکروسافت دارد. ظاهرا این وبینار یک ساعت طول کشیده و در آن، جزئیات مختلفی بیان شده است. در بخشی از ویدئو فاش‌شده، به نبود امکان ارتقای حافظه‌ی رم سرفیس‌ها نیز اشاره می‌شود. کارمند مایکروسافت مجددا نگرانی‌های امنیتی را به‌عنوان دلیل این موضوع بیان می‌کند.

کارمند مایکروسافت در بخشی دیگر از ویدئو فاش‌شده می‌گوید:

اگر می‌توانستید حافظه‌ی دستگاه را ارتقا دهید، این امکان نیز برایتان فراهم بود که حافظه را ازطریق نیتروژن مایع منجمد کنید و آن را از درون دستگاه بیرون بیاورید و سپس ازطریق تجهیزاتی خاص اطلاعات ذخیره‌شده‌ را بخوانید. بدین‌ترتیب، می‌توانستید به تمامی داده‌هایی دسترسی پیدا کنید که در حافظه بارگذاری شده‌اند. دقیقا به‌همین‌دلیل، در همه‌ی محصولات سری سرفیس امکان ارتقای حافظه به‌صورت فیزیکی وجود ندارد. دلیل این موضوع به نگرانی‌های امنیتی مربوط می‌شود. می‌خواهیم مطمئن شویم امکان استخراج بدون ‌اجازه‌ی داده‌های حافظه برای افراد سودجو وجود نداشته باشد.

خبرگزاری ورج می‌گوید برای دریافت توضیحات بیشتر از مایکروسافت با این شرکت تماس گرفته است؛ بااین‌حال، مایکروسافت گفته است حرف خاصی برای گفتن ندارد. دیگر لپ‌تاپ‌های ارائه‌شده‌ی شرکت‌هایی نظیر لنوو و دل و اچ‌پی که بیشتر با محوریت کسب‌و‌کارها ساخته شده‌اند، سال‌ها است از درگاه تاندربولت استفاده می‌کنند؛ اما محصولات خانواده‌ی سرفیس مایکروسافت همواره از این قاعده مستثنی بوده‌اند. اپل نیز یکی دیگر از شرکت‌های شناخته‌شده‌ی صنعت است که در شماری از رایانه‌هایش از تاندربولت استفاده کرده است؛ باوجوداین، نباید فراموش کنید رایانه‌های اپل با تراشه‌ی امنیتی T2 همراه شده‌اند. 

ناگفته نماند سرفیس‌های مایکروسافت از تاندربولت پشتیبانی نمی‌کنند؛ اما این شرکت پیش‌تر سعی کرده است قدمی مثبت برای افزایش امنیت دستگاه‌های مجهز ‌به تاندربولت بردارد. ردموندی‌ها پیش‌تر محافظ امنیتی تاندربولت ۳ را در سطح کرنل در ویندوز ۱۰ قرار داده‌اند. این قابلیت که از آن با نام Kernel DMA Protection یاد می‌شود، نخستین‌بار در نسخه‌ی ۱۸۰۳ ویندوز ۱۰ حضور پیدا کرد. 

مطرح‌شدن این ادعاها اندکی عجیب به‌نظر می‌رسد؛ زیرا احتمالا دلیل نبود درگاه تاندربولت در سرفیس‌ها این است که درگاه مذکور با سرفیس کانکتور (Surface Connector) سازگار نیست. درگاه شارژ اختصاصی مایکروسافت برای محصولات سری سرفیس از تاندربولت و سرعت انتقال داده‌ی چشمگیر آن پشتیبانی نمی‌کند؛ با‌این‌حال، سرفیس کانکتور قابلیتی جالب دارد و آن ارائه‌ی امکان انتقال داده و شارژ‌ و پشتیبانی از محتوای ویدئویی ازطریق کابلی با سَریِ مغناطیسی است. 

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی نبود تاندربولت در سرفیس چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات