اپل تعمیر مک بوک را برای مراکز تعمیرات متفرقه غیرممکن می‌کند

شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۴
مطالعه 4 دقیقه
سیاست جدید اپل، تعمیر مک‌بوک‌ پروهای ۲۰۱۸ توسط اشخاص و مراکز تعمیرات متفرقه را غیرممکن می‌کند.
تبلیغات

مک‌بوک پروهای جدید اپل به هیچ‌وجه دستگاه‌های ارزان‌قیمتی نیستند؛ اقتصادی‌ترین مدل ۱۳ اینچی این دستگاه‌ها با برچسب قیمتی ۱۸۰۰ دلار به‌فروش می‌رسد و بالاترین نسخه‌ی ۱۵ اینچی آن‌ها با پردازنده‌ی Core i9، قیمتی معادل ۶۷۰۰ دلار دارد؛ اما به‌نظر می‌رسد که کوپرتینونشین‌ها با به‌کار بستن ترفندی، قیمت تمام‌شده‌ی آن‌ها را بیش از پیش افزایش می‌دهند.

صرف‌نظر از برچسب قیمتی فوق‌العاده بالا و تمام دانگل‌هایی که برای استفاده از مک‌بوک پروهای جدید نیاز دارید، باید به نکته‌‌ای عجیب درباره‌ی تعمیر این دستگاه‌ها نیز توجه داشته باشید؛ به‌گزارش وب‌سایت Motherboard، اپل نرم‌افزار جدیدی را در لپ‌تاپ‌های سال ۲۰۱۸ خود به‌کار گرفته است که به‌موجب آن «چنانچه نرم‌افزار انحصاری «پیکره‌بندی سیستم» اپل پس از جایگزینی قطعات دستگاه اجرا نشود، کامپیوتر غیرفعال خواهد شد».

مک بوک پرو 13 2017 اپل / macbook pro 13 2017 apple

سیاست جدید اپل که در مورد کامپیوتر ۵ هزار دلاری آی‌مک پرو نیز اجرایی شد، تقریبا تعمیر هر موردی، از نمایشگر و مدار منطقی گرفته تا بدنه (شامل کیبورد و تاچ‌پد) و سنسور Touch ID را پوشش می‌دهد. پس از فعال‌شدن قفل، «کامپیوتر تنها زمانی فعال می‌شود که اپل یا یکی از اعضای سرویس‌های معتبر ارائه‌دهنده‌ی خدمات اپل، نرم‌افزار عیب‌یابی این شرکت، موسوم به Service Toolkit 2 را اجرا کند».

Apple تاکنون در مورد سیاست جدید خود شفاف نبوده است و احتمالا برخی از خریداران مک‌بوک پروهای جدید پس از گذشت یک سال و منقضی‌شدن برنامه‌ی گارانتی اپل، در صورت اقدام به تعمیر دستگاه خود، غافلگیر خواهند شد. اپل مدت‌ها است که با لحیم‌کردن ماژول رم به برد اصلی و چسباندن نمایشگر به پنل پشت، تعمیر محصولات خود را به فرآیندی غیرممکن بدل می‌کند؛ اما سیاست جدید این شرکت، فراتر می‌رود. کوپرتینونشین‌ها باید هنگام فروش، به خریداران اطلاع دهند که برای تعمیر مک‌بوک پرو باید به مراکز مجاز Apple مراجعه کنند و از برنامه‌ی Apple Care بهره ببرند؛ اگرچه این برنامه به هیچ‌وجه ارزان نیست؛ اما گزینه‌ی بهتری نسبت به خرید نمایشگر یا مادربرد جدید محسوب می‌شود.

احتمالا مک‌بوک پرو آخرین محصولاتی نخواهند بود که چنین سیاستی در مورد آن‌ها اتخاذ می‌شود و احتمالا اپل در خصوص‌های مک‌های جدید نیز که اواخر ماه جاری میلادی روانه‌ی بازار می‌شوند، استراتژی مشابهی را به‌کار خواهد بست. این موضوع در قالب لایحه‌ای موسوم به «حق تعمیر» نیز در ۱۹ ایالت از جمله کالیفرنیا، ایالت مادری اپل دنبال می‌شود. ظاهرا اپل با لایحه‌ی یادشده مخالفت می‌کند؛ که البته با توجه با دشواری تعمیر محصولات این شرکت، چندان هم مایه‌ی تعجب نیست.

مک بوک پرو 13 2017 اپل / macbook pro 13 2017 apple

مشکلات یادشده به تراشه‌ی T2 بازمی‌گردد؛ تراشه‌ای مجزا که مدیریت مواردی همچون دوربین فیس‌تایم و تا‌چ‌بار را برعهده دارد و برای افزایش امنیت سیستم، کل فرآیند بوت را نیز پایش می‌کند؛ چنانچه تراشه‌ی T2‌ قادر به اعتبارسنجی فرآیند بوت نباشد؛ به‌عنوان مثال هنگامی که شخصی دستگاه را تعمیر کرده باشد، کامپیوتر روشن نخواهد شد. بدین ترتیب شما باید به یکی از اپل استورها مراجعه کنید که احتمالا در این حالت برای تعمیر مجدد کامپیوتر متضرر خواهید شد؛ چرا که تعمیرات صورت‌گرفته توسط دیگران، با استانداردهای اپل هم‌خوانی ندارد.

بنابراین دیگر نمی‌توان مک‌بوک پرو را در خانه تعمیر کرد، ضمن اینکه سرویس‌های متفرقه‌ی تعمیرات نیز از سیاست جدید اپل متضرر خواهند شد. با توجه به نکات یادشده، کوپرتینونشین‌ها تنها دو راهکار را در اختیار خریداران محصولات خود می‌گذارند:

  • مک‌بوک پرو گران‌قیمت شما حداقل تا سه سال نیازی به تعمیر نداشته باشد.
  • ۲۶۹ دلار برای مدل ۱۳ اینچی یا ۳۷۹ دلار برای مدل ۱۵ اینچی جهت خرید اشتراک +AppleCare هزینه کنید و دو سال گارانتی دیگر برای تعمیر سخت‌افزار در اختیار داشته باشید.

به‌موجب برنامه‌ی AppleCare‌، اپل به خریداران مک‌بوک تضمین می‌دهد که چنانچه طی سه سال ابتدایی، مشکلی برای دستگاه آن‌ها رخ دهد، این شرکت مشکل یادشده را به‌صورت صحیح و رایگان مرتفع خواهد کرد. AppleCare صدمات ناشی از حوادث را نیز پوشش می‌دهد؛ اما در این صورت کاربر باید ۹۹ دلار برای «تعمیر نمایشگر و بدنه» یا ۲۹۹ دلار برای «سایر صدمات» هزینه کند. بدون برنامه‌ی AppleCare‌ شما ناگزیر به پرداخت هزینه‌‌های سنگین برای تعمیر دستگاه خود خواهید شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات