یک درگاه همه فن حریف؛ اولین لپ‌تاپ مجهز به درگاه ترکیبی USB نوع C و تاندربولت 3

جمعه ۱۳ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
مک‌بوک ۱۲ اینچی در زمان معرفی به دلیل بهره‌مندی از تنها یک درگاه یواس‌بی نوع C باعث به وجود آمدن حرف و حدیث‌های فراوانی بین کاربران شد. هم‌اکنون این درگاه به دلیل ادغام شدن با تاندربولت ۳ بسیار قدرتمندتر از پیش شده است. دل اولین شرکتی است که از این درگاه ترکیبی در لپ‌تاپ خود استفاده کرده است. همراه زومیت باشید.
تبلیغات

تصمیم اپل برای تجهیز کردن مک‌بوک ۱۲ اینچی فقط به یک درگاه یواس‌بی نوع C، بسیار بحث برانگیز بود. اما همان‌طور که می‌دانید، همین یک درگاه درحال حاضر از توانایی بسیار بالایی برخوردار است؛ زیرا که شرکت اینتل نسخه‌ی سوم درگاه تاندربولت را با کانکتور USB نوع C ادغام کرده و به صورت یک درگاه یکپارچه، جمع و جور و همه کاره در ماه خرداد گذشته برای عموم معرفی کرد. هم‌اکنون این پورت برای اولین بار در خانواده‌ی XPS لپ‌تاپ‌های شرکت دل موجود در بازار استفاده شده است.

ادغام دو درگاه یاد شده، به معنی پشتیبانی یک درگاه از کانال‌های اتصال یواس‌بی فوق‌العاده سریع، تاندربولت، دیسپلی‌پورت، PCI Express و پاور (به منظور برق رسانی) است. کانال دیسپلی‌پورت قادر به پشتیبانی هم‌زمان از دو نمایشگر با رزولوشن 4K است.

لپ‌تاپ‌های خانواده‌ی XPS شرکت دل حالا دو عدد از درگاه‌های جدید (یواس‌بی نوع C و تاندربولت ۳) را به صورت ترکیبی شامل می‌شوند. می‌توان چنین رویکردی را از شرکت اپل هم برای تجهیز کردن مدل جدید مک‌بوک ایر و مک‌بوک پرو به درگاه ترکیبی یواس‌بی نوع C، انتظار داشت.

اگرچه، چنین حرکتی به‌ویژه در میان کاربران حرفه‌ای که دارای لوازم جانبی مجهز به درگاه‌های یواس‌بی و تاندربولت هستند، قطعا بحث برانگیز خواهد بود؛ اما دو دلیل برای فکر کردن به اینکه اپل هم در هر صورت چنین رویکردی در پیش خواهد گرفت، وجود دارد.

دلیل اول این است که مک‌بوک ۱۲ اینچی معیار بسیار خوبی را برای طرز فکر شرکت‌های رقیب و کاربران نسبت به اپل فراهم می‌آورد. اپل اولین شرکتی بود که با روی باز به سمت درگاه جدید یواس‌بی نوع C رفت! این بسیار غیر محتمل است که بخواهد جدیدترین و برترین درگاه را از خط تولید مک‌بوک کنار بگذارد. دلیل دوم این که، شرکت اپل همیشه در نوآوری پیشگام بوده و رها کردن فناوری‌های به ارث رسیده از گذشته را چندین بار تکرار کرده است. اپل اولین شرکتی بود که درایو نوری را جایگزین فلاپی درایو کرده و با توجه به سرعت پیشرفت فناوری، بازهم اولین شرکتی بود که استفاده از درایو نوری در لپ‌تاپ‌ها را به نفع بازار به‌طور کامل کنار گذاشت.

ادغام شدن درگاه‌های یواس‌بی نوع C و تاندربولت ۳، خبر خوبی برای کاربرانی است که از تاندربولت استفاده می‌کنند. ممکن بود در صورت عدم ادغام درگاه‌های یاد شده به وسیله‌ی اینتل، درگاه یواس‌بی نوع C همانند درگاه تاندربولت ۲ به خودی خود از رده خارج شود. نسخه‌ی قبلی درگاه تاندربولت هیچگاه برای عموم پذیرفته نشد و همین عامل باعث نگرانی بیشتر کاربران در مورد درگاه تازه وارد یواس‌بی نوع C هم می‌شد. تصمیم شرکت اینتل برای ادغام کردن درگاه تاندربولت با یواس‌بی نوع C، باعث به وجود آمدن استانداردی قابل اطمینان و با سرعت بالا برای آینده شد.

کاربرانی که از لوازم جانبی زیادی استفاده می‌کنند، با مشکلات کوتاه مدت و گذرایی روبه‌رو خواهند شد. اما در حال حاضر هم، راه حل‌هایی برای اتصال دستگاه‌های متعدد به درگاه یواس‌بی نوع C ترکیبی وجود دارد.

به نظر شما درگاه یواس‌بی نوع C ترکیبی، قابلیت پذیرش عمومی را دارد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات