۵ ترفند برای سرعت بخشیدن به رایانه‌ی مک

شنبه ۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۷
مطالعه 8 دقیقه
اگر رایانه‌ی مک شما بسیار ناامید کننده شده و عملکرد آن نسبت به خواسته‌های شما از یک رایانه‌ی امروزی کاهش یافته است، راهکارهایی وجود دارد که می‌توانید به وسیله‌ی آن‌ها به رایانه‌ی خود جان دوباره ببخشید. همراه زومیت باشید تا به ۵ راهکاری بپردازیم که عملکرد رایانه‌ی مک را افزایش داده و فضای ذخیره‌سازی دیسک سخت بیشتری در اختیارتان قرار دهد.
تبلیغات

طبیعی است که هر سیستم رایانه‌ای پس از گذشت زمان، قدیمی شده و از لحاظ سخت‌افزاری و حتی نرم‌افزاری دیگر پاسخگوی نیازهای فعلی کاربر نباشد؛ رایانه‌های مک اپل هم از این قاعده مستثنی نیستند. اگر فکر می‌کنید که رایانه‌ی مک شما عملکرد و سرعت پایینی نسبت به قبل دارد، به منظور مرتفع ساختن چنین مشکلاتی باید راهکارهایی را که در ادامه‌ی مقاله معرفی می‌کنیم، دنبال کنید.

قبل از اقدام به هر عملی، از شما می‌خواهیم که کاملا با احتیاط عمل کنید یا در صورتی که مهارت کافی برای انجام تعمیرات سخت‌افزاری ندارید، از انجام راهکارهای شماره‌ی ۱ و ۲ صرف نظر کنید. به‌علاوه این که، برای جلوگیری از آسیب دیدن یا از بین رفتن داده‌ها، باید از داده‌های شخصی خود نسخه‌ی پشتیبان تهیه کنید. این کار در رایانه‌ی مک بسیار آسان است؛ تنها باید یک دیسک سخت اکسترنال تهیه کرده و نرم‌افزار Time Machine را اجرا کنید. پس از انجام پشتیبان‌گیری، می‌توانید دست به کار شوید.

1جایگزینی دیسک سخت مک‌بوک با درایو SSD

کوچ کردن از یک دیسک سخت با پلاتِرهای چرخان سنتی به یک درایو SSD مدرن، بهترین راهکاری است که می‌توانید برای بهبود عملکرد یک رایانه‌ی مک‌بوک قدیمی انجام دهید. به‌طور حتم، از آسودگی تعویض دیسک سخت با SSD و تأثیر فوق‌العاده‌ی آن روی عملکرد مک‌بوک شوکه خواهید شد.

تعویض دیسک سخت ۵۰۰ گیگابایتی مک‌بوک پرو ۲۰۱۱ با SSD 850 EVO ساخت شرکت سامسونگ به اضافه‌ی کابل SATA به USB حدود ۲۰۰ دلار هزینه دارد. همچنین، کل فرایند تعویض حدود نیم روز زمان می‌برد که در کل سخت‌ترین مرحله‌ی کار مربوط به مرحله‌ی بازکردن ۴ پیچ با استفاده از پیچ گوشتی آلن با استاندارد اندازه‌ی 6T بود که دیسک سخت را در محل خود ثابت نگه می‌داشت.

2افزایش میزان رم رایانه‌ی مک

اگر پنل پشتی مک‌بوک خود را برای تعویض دیسک سخت با SSD باز کرده‌اید، می‌توانید از این فرصت طلایی برای تعویض یا افزایش میزان حافظه‌ی رم دستگاه هم استفاده کنید. مانند جایگزینی SSD، افزودن ماژول رم به دستگاه هم فرایند ساده‌ای دارد. در وهله‌ی اول نیازمند یافتن نوع صحیحی از رم برای مدل خاص مک‌بوک خود هستید. نام تجاری رم مهم نیست؛ هر فردی برند مورد علاقه‌ی خود را دارد. فقط باید مطمئن شوید که حافظه‌ی دسترسی تصادفی با مقدار، نوع و سرعت صحیحی را خریداری می‌‌کنید. شرکت اپل در صفحه‌ی پشتیبانی سخت‌افزاری خود، مشخصات رم مورد نیاز برای مدل‌های گوناگونی از مک‌بوک‌ها همراه با راهنمای شرح داده شده برای جایگزینی رم را در اختیار کاربران گذاشته است. در این صفحه، حتی می‌توانید نحوه‌ی بازکردن پنل رایانه‌ی مک را هم مشاهده کنید.

برای مثال، مک‌بوک پروی مدل ۲۰۱۱ ما دارای ۲ اسلات DIMM بود که هر یک به وسیله‌ی ماژول ۲ گیگابایتی اشغال شده بودند. به خاطر این که هیچ اسلات خالی موجود نبود، نیاز داشتیم تا آن‌ها را با دو ماژول ۴ گیگابایتی جایگزین کنیم. ما نیازمند حافظه با دسترسی تصادفی از نوع DDR3 با سرعتی معادل ۱۳۳۳ مگاهرتز بودیم.

پس از یافتن رم متناسب با رایانه‌ی مک خود، آن را خاموش کرده و ۱۰ عدد پیچ کوچک واقع در پنل پشتی آن را باز کنید (البته در صورتی که پیش از این به خاطر جایگزینی SSD آن را باز نکرده باشید). مکان هریک از پیچ‌هایی که باز می‌کنید را به خاطر بسپارید. برخی از آن‌ها اندازه‌ی بزرگی داشته و برخی دیگر کوچک‌تر هستند. در مورد رایانه‌ی ما، به دلیل این که به جای افزودن ساده‌ی رم جدید به اسلات خالی، باید رم‌های قدیمی موجود را با ماژول‌های جدید جایگزین می‌کردیم، مجبور شدیم که دو اهرم نگه دارنده‌ی واقع در کناره‌ی ماژول‌های رم را به منظور آزادسازی، قبل از به بیرون کشیدن آن‌ها، به طرف بیرون فشار دهیم. باید رم‌های جدید را پس از هم تراز کردن آن‌ها با شکاف ماژول‌های موجود در رایانه‌ی مک، تا زمان به گوش رسیدن صدای جزئی مربوط به جا افتادن ماژول‌ها، به داخل فشار دهید. پس از نصب رم‌های جدید، پنل پشتی را سرجای خود قرار داده و پیچ‌های آن را ببندید.

3پاک‌سازی دیسک سخت

اگر حاضر به رویارویی با چالش بازگشایی پنل پشتی مک و مشاهده داخل آن نیستید؛ یا قبل از نگارش این مقاله، از حافظه‌ی SSD استفاده می‌کنید و میزان رم رایانه‌ی مک شما در میزان بیشینه‌ی خود قرار دارد، جای نگرانی نیست. هنوز راهکارهای دیگری هم برای سرعت ببخشیدن به سیستم عامل وجود دارد. به جای جایگزینی SSD، می‌توانید داده‌های غیرضروری و بعضا به درد نخور شخصی و سیستم عامل را پاک‌سازی کنید. به احتمال قوی، مدت‌ها است که فایل‌ها و نرم‌افزارهای بلااستفاده و غیرضروری زیادی در رایانه‌ی مک شما جا خوش کرده‌اند! به همین دلیل، باید سریعا اقدام کنید.

برای شروع کار، بهتر است به نرم‌افزارهای نصب شده و پوشه‌ی دانلودهای خود نگاهی بیندازید. اگر در لیست نرم‌افزارها، برنامه‌ای موجود است که از وجود آن کاملا بی‌خبر بوده‌اید یا تاریخ نصب آن را به یاد نمی‌آورید، پس یقینا بدون آن هم می‌توانید از رایانه‌ی اپلی خود استفاده کنید. می‌توانید چنین نرم‌افزارهایی را به منظور آزادسازی فضای ذخیره‌ی دیسک سخت، به داخل سطل زباله انتقال دهید. نرم‌افزارهای نصب شده دارای فایل‌هایی هستند که با انتقال آن‌ها به سطل زباله از بین می‌روند. پلتفرم OS X اپل فاقد هرگونه ابزاری شبیه به آن‌اینستالر است. اما خوشبختانه نرم‌افزار AppZapper کار ابزار آن‌اینستالر ویندوز را برای سیستم عامل X اپل انجام می‌دهد. با استفاده از نرم‌افزار یاد شده، می‌توانید نرم‌افزارها را به‌طور کامل حذف کرده و فایل‌های مربوطه را هم از بین ببرید. نرم‌افزار AppZapper برای حذف ۵ نرم‌افزار رایگان بوده ولی بعد از این تعداد، نیازمند پرداخت هزینه‌ی ۱۲.۹۵ دلاری خواهید بود.

مورد بعدی، امکان پاکسازی داده‌های بلااستفاده‌ی مربوط به نرم‌افزارهایی را به شما می‌دهد که قصد نگه داشتن آن‌ها را دارید. زمانی که نرم‌افزاری را روی مک نصب می‌کنید، بخشی از نرم‌افزار به عنوان مجموعه‌ای از فایل به سیستم عامل وارد می‌شود. این بخش از نرم‌افزار، شامل مجوزهایی است که اجازه‌ی دسترسی و تغییر فایل‌های خاص سیستم عامل را به کاربران می‌دهد. مجوزهای مربوط به نرم‌افزارها در نتیجه‌ی کاهش عملکرد مک، فریز شدن سیستم عامل یا کرش کردن آن می‌توانند تغییر کرده یا آسیب ببینند. باید مجوز نرم‌افزارها را در بنیادی‌ترین شرایط، به منظور ایجاد تغییرات داخلی در سیستم عامل و تقسیم‌بندی این مجوزها برای بازگشت به مکان صحیح و ابتدایی خود، اصلاح کنید. خوشبختانه، سیستم عامل X اپل، دارای ابزار داخلی تحت عنوان Disk Utility است که عمل گفته شده را انجام می‌دهد.

اگر در اوج چند وظیفگی سیستم عامل، رایانه‌ی مک شما هر از گاهی کند می‌شود، می‌توان با استفاده از مشاهده‌ی میزان استفاده‌ی نرم‌افزارها از منابع سخت‌افزاری سیستم، به نرم‌افزارهای پرمصرف پی برده و آن‌ها را به کلی از سیستم حذف کرد. به این منظور، ابزار اکتیویتی مانیتور (Activity Monitor) را باز کنید. اعداد نشان داده شده، میزان مصرف منابع سخت‌افزاری به وسیله‌ی هر نرم‌افزار را نشان داده و به‌طور مداوم درحال نوسان هستند. پس از مشاهده‌ی اعداد و ارقام موجود در ابزار اکتیویتی مانیتور در دوره‌های زمانی معین، می‌توانید نرم‌افزارهای پرمصرف را شناسایی کنید. به عنوان مثال، مرورگر فایرفاکس در سیستم ما میزان مصرف زیادی از منابع پردازشی پردازنده و رم را به خود اختصاص داده است. به همین دلیل بهتر است که از مرورگر کروم استفاده کنیم! نمونه‌ی دیگر مربوط به نرم‌افزار آیتونز است که تقریبا مصرفی از منبع پردازشی سیستم ندارد.

Mac Tips 1

پس از رسیدگی به وضعیت نرم‌افزارها، زمان آن است که نگاهی به فایل‌های شخصی در هم ریخته‌ی درایوهای ذخیره‌سازی خود بیندازید. می‌توانید با استفاده از فایندر (Finder) سیستم عامل اپل، فایل‌های حجیم را پیدا کنید. برای انجام آن، فایندر را باز کنید و درایوی را که قصد جستجو در آن را دارید برگزینید. سپس، به ترتیب روی عبارت‌های File و Find کلیک کنید (می‌توانید کلید Command-F را از روی صفحه‌کلید بفشارید). حال، روی منوی بازشونده کلیک کرده و موارد دیگر را انتخاب کنید. زمانی که پنجره‌ی مربوط به موارد جستجو باز می‌شود، تیک مربوط به اندازه‌ی فایل (File Size) را بگذارید و موارد دیگر را از حالت انتخاب خارج کنید؛ در آخر هم، کلید Ok را بفشارید. در مرحله‌ی بعد، گزینه‌ی مربوط به equals موجود در منوی بازشونده را به is greater than تغییر داده و KB (کیلوبایت) را به MB (مگابایت) تغییر دهید. کم‌ترین حجم فایل مورد نظر خود (برای مثال، ۱۰۰ مگابایت) را وارد کنید. حالا می‌توانید فایل‌هایی را که به آن‌ها نیاری ندارید از لیست حاضر حذف کنید. یا حداقل می‌توانید چنین فایل‌های حجیمی را به حافظه‌ی ذخیره‌سازی اکسترنال انتقال دهید.

4جلوگیری از اجرای نرم‌افزارها بلافاصله پس از بالا آمدن سیستم عامل

اگر رایانه‌ی مک شما در اصطلاح با سرعت کمی بالا می‌آید، این مورد ممکن است به دلیل اجرا شدن تعداد بالایی از نرم‌افزارها هنگام بالا آمدن سیستم باشد. این رخداد، از بالا آمدن سیستم عامل در مدت زمان صحیح و عادی جلوگیری می‌کند. متاسفانه بسیاری از نرم‌افزارها بدون اجازه‌ی کاربر و به صورت پیش‌فرض بلافاصله پس از راه‌اندازی سیستم اجرا می‌شوند. برای جلوگیری از اجرای نرم‌افزارها، به مسیر System Preferences→ Users & Groups مراجعه کرده و به منظور مشاهده‌ی لیست نرم‌افزارهایی که در زمان بالا آمدن سیستم اجرا می‌شوند، روی زبانه‌ی Login Items کلیک کنید. می‌توانید از لیست موجود، پس از انتخاب نرم‌افزار مورد نظر و کلیک روی دکمه‌ای با علامت منفی واقع در پایین لیست نرم‌افزارها، مانع به اجرا درآمدن نرم‌افزار مورد نظر هنگام شروع به کار سیستم شوید.

Mac Tips 2

5بروز نگه داشتن سیستم عامل

شرکت اپل نسخه‌ی جدید سیستم عامل X خود را به صورت رایگان عرضه می‌کند؛ پس دلیلی ندارد که سیستم عامل خود را بروز رسانی نکنید. بدیهی است که با انجام بروز رسانی، سیستمی بهبود یافته از منظرهای مختلف در اختیار خواهید داشت. به عنوان نمونه، نسخه‌ی جدید سیستم عامل اپل بهبودهایی در زمینه‌ی امنیتی و افزایش عملکرد را به منظور امنیت بیشتر سیستم عامل و روان‌تر شدن آن، شامل می‌شود. برای انجام دوره‌ای فرایند بروز رسانی، گزینه‌ی Periodically را از طریق زبانه‌ی Updates موجود در نرم‌افزار اپ استور فعال کنید. همچنین، اعلانیه‌های مربوط به نصب بروز رسانی‌های آماده را نادیده نگیرید.

نظر شما مخاطب‌های گرامی در این باره چیست؟ آیا ترفندهای دیگری را در این زمینه سراغ دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات