چه زمانی کامپیوترهای ویندوزی قدیمی‌ می‌شوند و باید آنها را ارتقا داد؟

یک‌شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۸
مطالعه 5 دقیقه
اکثر کامپیوترهای شخصی موجود به سیستم عامل ویندوز مجهز شده‌اند و سوالی که شاید همیشه ذهن کاربران را درگیر می‌کند این است که چه مدت این دستگاه برای ما کار می‌کند؟ خریداران همواره می‌خواهند بدانند تا کی نیازی نیست دوباره هزینه کنند و چه زمانی باید سیستم را جایگزین کرده یا ارتقا دهند. با زومیت همراه باشید تا پاسخ این سوال نه چندان ساده را بررسی کنیم.
تبلیغات

برای رسیدن به پاسخ نهایی باید از چند جنبه این موضوع را بررسی کنیم تا ببینیم در نهایت می‌توان جوابی مشخص برای این سوال به دست آورد.

ایده‌ها و نظرات

با چند ایده کلیدی شروع می‌کنیم. اولین نظر این است که هر کسی برای موقعیت‌های خاص و منحصر به فرد خود، نیازهای متفاوتی دارد. به عنوان مثال شاید برخی از افراد تنها حساب فیسبوک یا ایمیل‌‌های خود را چک کنند که قطعا با یک سیستم قدیمی که خیلی هم کار کرده باشد می‌توان این کار را انجام داد ولی با همین سیستم به هیچ وجه نمی‌توانید از فتوشاپ یا لایت‌روم استفاده کنید. شاید پردازنده‌های سری Core 2 Duo جوابگوی وبگردی شما باشد، ولی اکثر ما به دنبال پردازنده‌های خانواده Core i می‌رویم تا بتوانیم تجربه مالتی‌مدیای بهتری داشته باشیم.

دومین نظر این است که ما باید سطوح مختلف صبر و تحمل افراد را هم بسنجیم. افراد از کلمه «منسوخ یا از رده خارج» برداشت‌ها و تفسیرهای متفاوتی دارند. آیا واقعا وقتی کامپیوتری نمی‌تواند یک اپلیکیشن امروزی را اجرا کند یا کاربر مجبور است زمان زیادی را منتظر باشد تا یک عملیاتی کامپیوتری انجام شود، واقعا از رده خارج شده است؟

Work in the computer lab

اما ایده‌ی آخر اینکه ما در این مقاله بیشتر درباره نوت‌بوک ها صحبت می‌کنیم تا دستگاه‌های دسکتاپ. نوت‌بوک‌ها سریعتر قدیمی می‌شوند و در سال 2015 به شکل اصلی و غالب پردازش‌های کامپیوتری تبدیل شده‌اند. بنابراین نمونه‌های خود را بر اساس ماشین‌هایی با مصارف استاندارد در زمان مشخص انتخاب می‌کنیم و به سراغ نت‌بوک‌های رده پایین و ارزان قیمت یا دسکتاپ‌های گیمینگ نمی‌رویم.

کاربران

با ایده‌هایی که در سر داریم، مقیاسی را ایجاد می‌کنیم که در آن تمام کامپیوترهای مربوط به ده سال گذشته را طبقه‌بندی کرده و امتیاز می‌دهیم. آیا می‌توانید تصور کنید که با یک کامپیوتر عرضه شده در ده سال پیش کار کنید؟ چیزی از زمان عرضه این سیستم به یاد می‌آورید؟ سال 2005، در حالت متوسط می‌توانستید کاربرانی را ببینید که از سیستم‌های پنتیوم 4 تک هسته‌ای در کنار 512 مگابایت رم استفاده می‌کردند. اگر می توانستید از رم یک گیگابایتی استفاده کنید که فوق‌العاده بود. اکثر هارد درایو‌ها دارای 5400 دور در دقیقه یا کمتر بودند و اگر می‌توانستید یک هارد دیسک 120 گیگابایتی بگیرید خیلی خوش شانس و پولدار بودید!

2 men using their computers

ما پیشنهادات خود را به سه گروه پایین، متوسط و بالا تقسیم می‌کنیم. کاربران رده پایین آنهایی هستند که همچنان با کامپیوترهایی با کمترین قدرت کار می‌کنند و تقریبا بیشتر وقت آنها مانند نگارنده این متن صرف وبگردی و کار با بسته مایکروسافت آفیس است. کاربران متوسط یا میانی به عنوان افرادی تعریف می‌شوند که بر روی انجام وظایفی چون وبگردی و تماشایی محتوای چند رسانه‌ای متمرکز هستند. در نهایت کاربران رده بالا به عنوان کاربرانی تعریف می‌شوند که با برنامه‌های قدرتمندی چون محصولات ادوبی مانند فتوشاپ، آئودیشن، پریمیر و... سر و کار دارند.

تحقیقات

در تحقیقاتی صورت گرفته مشخص شده است آنهایی که در دسته کاربران پایین قرار می‌گیرند می‌توانند از سیستم‌هایی که حتی برای سال 2009 است استفاده کنند و هیچ مشکلی هم ندارند. کامپیوترهای سال 2009 به پردازنده‌های Core 2 Duo با 2 گیگابایت رم مجهز شده بودند که برای وبگردی و نویسندگی کاملا مناسب هستند. معتقدیم برخی از کاربران حتی می‌توانند از سیستم‌های سال 2006 هم استفاده کنند و کاملا تجربه‌ای لذت‌بخش و بدون مشکل داشته باشند. سال 2006 می‌توانستیم کامپیوترهایی با پردازنده Core 2 Duo و 1 گیگابایت رم را ببینیم. با این وجود حتی برای کاربران رده پایین نیز سیستم‌های قدیمی‌تر از سال 2006 پیشنهاد نمی‌شود.

Dell Studio 1555 IMG 6023 1

کاربران رده میانی که قصد وبگردی، استفاده از بسته آفیس، تماشای ویدئوهای اچ‌دی و اجرای بازی‌های ساده را دارند، می‌توانند از کار با سیستم‌های سال 2011 نیز خوشحال باشند و هیچ مشکلی هم پیش روی آنها نخواهد بود. سال 2011، صحبت از پردازنده‌های Core i اینتل و 4 گیگابایت رم بود. اگر در این گروه قرار می‌گیرید و هنوز از سیستم‌های بین سال 2008 تا 2010 استفاده می‌کنید مشکل خاصی نیست ولی فراموش نکنید کامپیوترهای قدیمی‌تر توصیه نمی‌شود. به عنوان مثال سال 2008 کامپیوترهای شخصی دارای پردازنده Core 2 Duo و 2 گیگابایت رم بودند.

MaxPNG-3 0 0

در نهایت کاربران حرفه‌ای‌تر، آنهایی هستند که به قدرت بیشتری نیاز دارند و به هیچ عنوان نمی‌توانند با سیستم‌های قدیمی کنار بیایند. در کل اگر در این دسته افراد قرار می‌گیرید، به سراغ سیستم‌های قبل از سال 2013 نروید. برای این گونه از کاربران یک چرخه 2 ساله در نظر گرفته می‌شود و پیشنهاد می‌شود بعد از اتمام آن سیستم را جایگزین کرده یا ارتقا دهند. اگر چه کاربران این بخش می‌توانند به سیستم‌هایی از سال 2010 نیز نیم نگاهی داشته باشند که با پردازنده‌های Core i3/5/7 کار می‌کنند. قبل از سال 2010 میلادی را فراموش کنید!

نتیجه‌گیری

بعد از پایان تحقیقی که به این شکل صورت گرفته است، به نظر می‌رسد کاربران رده میانی باید هر 5 سال سیستم خود را جایگزین کنند، مگر اینکه بتوانند سطح خواسته‌های خود را پایین بیاورند تا بتوانند 8 سال با یک کامپیوتر کار کنند.

البته خواسته کاربران نیمه حرفه‌ای می‌تواند خیلی متفاوت باشد و خیلی نمی‌توان راهنمای مشخصی برای آن در نظر گرفت و کاملا به نیازهای این افراد و فناوری پردازشی هر سال بستگی دارد. بسیاری از مردم ممکن است خارج از این طبقه‌‌بندی قرار بگیرند و هر کدام می‌توانند راهنمای خرید خود را داشته باشند.

شما در کدام گروه قرار می‌گیرید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات