اولترابوک مشتریان را سردرگم کرده است

شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۲
مطالعه 3 دقیقه
ظهور اولترابوک باعث سردگمی کاربران شده است و اکثرا تفاوت‌های بین اولترابوک و لپ‌تاپ‌ را نمی‌دانند.
تبلیغات

به عنوان مثال لپ‌تاپ‌های فوق‌العاده باریک و سبک سری 9 سامسونگ را در نظر بگیرید که طول عمر باتری بالا و حافظه SSD دارند. این سری تقریبا تمام استانداردهای اینتل برای اولترابوک شدن را دارند. اما سامسونگ آن‌ها را اولترابوک نمی‌داند. این در حالی است که سری ارزان‌تر سامسونگ، یعنی سری 5 که کمی ضخیم تر از سری 9 است از نظر سامسونگ اولترابوک به شمار می‌رود. به تصویر پایین نگاهی بیاندازید. نتیجه دقیقا برخلاف تصور انسان است. پس تشخیص اینکه یک لپ تاپ اولترابوک است یا خیر، کار ساده‌ای نیست. مشخصا سری 9 سامسونگ، سبک تر و باریک تر از سری 5 این شرکت است.

اینتل استانداردهای خاصی را برای اینکه یک لپ تاپ بتواند خود را جزء خانواده اولترابوک ها بداند تعریف کرد. اما برخی از لپ تاپ هایی که استانداردهای اولترابوک را ندارند، باز هم توسط تولیدکنندگان اولترابوک نامیده می‌شوند. حال این سؤال مطرح می‌شود اولترابوک چیست؟ پس از معرفی چندین اولترابوک در نمایشگاه CES آیا تعریف اولترابوک برای شما شفاف شده است؟ برخی اولترابوک را لپ تاپ سبک و باریک می‌دانند. لپ تاپی که مجهز به حافظه ذخیره‌سازی SSD نیز باشد. پس اگر لپ تاپی، باریک و سبک باشد و SSD داشته و طول عمر باتری بالای نیز داشته باشد، اولترابوک است. آیا این تعریف درست است؟ پاسخ به این سؤال کاملا به این ربط دارد که سؤال را از چه کسی بپرسید!

زمانی که اینتل عبارت اولترابوک را تعریف کرد، قیمت زیر 1000 دلار را برای آن در نظر گرفت و اعلام کرد که اولترابوک ها، لپ‌تاپ‌های سبک و باریک با قیمت زیر 1,000 دلار خواهند بود. اما متاسفانه اولترابوک های مختلفی را در نمایشگاه CES مشاهده کردیم که اکثر آن‌ها قیمت بالاتر از 1,000 دلار داشتند. به عنوان مثال Lenovo IdeaPad U300 یک اولترابوک 1600 دلاری است. از طرفی برخی نوت بوک های ارزان‌تر که اصلا از نظر سخت‌افزاری قدرت نزدیک به معیارهای تعریف شده اینتل برای اولترابوک را ندارند، توسط برخی از تولیدکنندگان جزء خانواده اولترابوک ها به شمار رفته و در بازار به عنوان اولترابوک فروخته می‌شوند. در واقع حتی معیار قیمت که بسیار شفاف است نیز برای اولترابوک بودن یا نبودن یک لپ تاپ در نظر گرفته نمی‌شود.

یکی از معیارهای دیگری که اینتل برای اولترابوک ها در نظر گرفته است استفاده از حافظه SSD برای بالابردن بازده دستگاه و کاهش مصرف باتری است. بررسی این معیار نیز کار مشکلی نیست. اما در CES امسال شاهد اولترابوک هایی بودیم که مجهز به هارددیسک های معمولی (HDD) یا ترکیب آن‌ها با SSD بودند. تولیدکنندگان برای کاهش قیمت اولترابوک های خود حتی این معیار را نیز در نظر نگرفته بودند.

به نظر می‌رسد هیچ کدام از معیارهایی که اینتل برای اولترابوک ها در نظر گفته است اهمیت ندارند مگر باریکی و سبکی لپ تاپ. تولید‌کنندگان نیز آزادند تا هر محصولی را که بخواهند، اولترابوک بنامند. این موضوع مشخصا باعث سردرگمی مشتری شده و در نهایت باعث بدنامی اولترابوک و احتمالا عدم موفقیت آن‌ها می‌شود.

در حال حاضر هیچ کسی نمی داند که اولترابوک به چه معنی است و کدام محصول حقیقتا یک Ultrabook است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات