اغراق بیشتر سازندگان به جز اپل، در اعلام میزان شارژدهی باتری لپ‌تاپ

سه‌شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
طول عمر شارژدهی باتری فاکتور بسیار مهمی برای انتخاب یک لپ‌تاپ مناسب است. طبق تحقیقات، بیشتر سازندگان به جز اپل، در اعلام میزان شارژدهی اغراق می‌کنند.
تبلیغات

کارشناس‌ها همیشه لپ‌تاپی را برای خرید مناسب می‌دانند که علاوه بر داشتن مشخصات سخت‌افزاری مناسب، طول عمر شارژدهی باتری آن هم کافی باشد. اگرچه این موضوع تاکنون به‌طور اغراق‌آمیزی از سوی سازندگان لپ‌تاپ اعلام شده است؛ اما باید این را هم در نظر داشت که میزان شارژدهی لپ‌تاپ‌ها، بیشتر بستگی به نحوه‌ی استفاده‌ی کاربر از دستگاه دارد. قطعا اگر کاربری باشید که فیلم‌های با رزولوشن پایین را با کمترین میزان نور صفحه نمایش مشاهده می‌کنید یا در اغلب موارد، صفحه نمایش لپ‌تاپ شما خاموش می‌ماند؛ شاید بتوانید به میزان شارژدهی اعلام‌شده‌ی سازندگان لپ‌تاپ نزدیک شوید. اما متأسفانه در اغلب موارد طول عمر شارژدهی لپ‌تاپ‌ها بسیار ناامیدکننده است. زومیت را همراهی کنید.

در بیشتر لپ‌تاپ‌ها، میزان شارژدهی باتری بسیار کمتر از میزان اعلام‌شده به‌وسیله‌ی سازنده است.

آزمایش انجام‌شده به‌وسیله‌ی مجله‌ی بریتانیایی ویچ (Which)، شامل ترکیب استانداردی از مرور وب و تماشای ویدیو در لپ‌تاپ است که میزان شارژدهی باتری ادعاشده‌ی سازنده را با میزان واقعی به‌دست‌آمده در آزمایش، به‌صورت مقایسه‌ای نشان می‌دهد. لپ‌تاپ‌های آزمایش‌شده در لابراتوار این مجله، از برندهای  ایسر، ایسوس، دل،  اچ‌پی، لنوو، توشیبا و اپل بوده است. طبق آزمایشات، میزان شارژدهی باتری لپ‌تاپ ادعاشده به‌وسیله‌ی سازنده، به‌ندرت نزدیک به واقعیت بوده و در اغلب موارد نتیجه‌ی به‌دست‌آمده نصف میزان ادعاشده‌ است.

باتری لپتاپ

مجله‌ی اینترنتی ویچ اقدام به آزمایش میزان شارژدهی ۶۷ مدل از لپ‌تاپ‌های معرفی‌شده در سال گذشته کرده است. طبق نتایج به‌دست‌آمده، میزان شارژدهی واقعی لپ‌تاپ‌ها چندین ساعت کمتر از مدت‌زمان شارژدهی ادعاشده است. بیشتر سازندگان خوش‌بین لپ‌تاپ‌ها، ۵۰ درصد یا حتی بیشتر در اعلام میزان شارژدهی باتری دستگاه خود اغراق می‌کنند. پس از این‌همه خبر ناامیدکننده، باید اظهار کنیم که فقط مک‌بوک پرو اپل قادر به ارائه‌ی شارژدهی به میزان مساوی مقدار ادعاشده یا حتی بیشتر بوده‌ است.

مجله‌ی یادشده برای آزمایش طول عمر شارژدهی باتری این لپ‌تاپ‌ها، به‌طور فعال و تحت شبکه‌ی بی‌سیم وای‌فای تا زمان به اتمام رسیدن شارژ باتری، اقدام به مرور در دنیای وب کرده است. اینفوگرافیک موجود در ادامه‌ی مقاله، میانگین طول عمر شارژدهی ادعاشده و میزان شارژدهی به‌دست‌آمده در آزمایشات را به‌خوبی نمایش می‌دهد. در آزمایشگاه مجله‌ی ویچ، ۳ مک‌بوک پرو از اپل، ۸ عدد از لپ‌تاپ‌های شرکت ایسر، ۸ عدد از ایسوس، ۱۰ عدد از دل، ۱۲ عدد از اچ‌پی، ۲۰ عدد از لنوو و ۶ عدد از لپ‌تاپ‌های شرکت توشیبا مورد آزمایش قرار گرفته است.

شارژدهی باتری لپتاپ

اپل تنها شرکتی است که در اعلام شارژدهی مک‌بوک‌ها اغراق نمی‌کند.

فرآیند تست باتری هر لپ‌تاپ حداقل ۳ بار تکرار شده است. در این آزمایش به ظرفیت باتری ادعاشده اعتماد نشده و به‌واقع همه‌ی شارژ باتری از آغاز تا به پایان رسیدن آن چندین بار و در طول انجام کارهای مختلف، تخلیه و زمان‌گیری شده است. هر تست شامل تماشای فیلم و مرور مستمر وب‌سایت‌ها تحت اتصال به شبکه‌ی وای‌فای تا زمان خاموش شدن لپ‌تاپ بوده است. این آزمایش بیانگر استفاده از لپ‌تاپ در دنیای واقعی است. طبق آزمایشات، نتایج به‌دست‌آمده بسیار متفاوت از نتایج ارائه‌شده به‌وسیله‌ی سازندگان بوده و نگرانی شدیدی درباره‌ی نحوه‌ی تخمین این سازنده‌ها وجود دارد. در ادامه می‌توانید نمونه‌هایی از اختلافی را که با آزمایش مجله‌ی ویچ در میزان شارژدهی باتری لپ‌تاپ‌های مختلف به‌ دست‌ آمده است، مشاهده کنید.

Lenovo Yoga 510

  • میزان شارژدهی ادعاشده: ۵ ساعت
  • نتیجه‌ی آزمون مجله‌ی ویچ: ۲ ساعت و ۷ دقیقه
  • اختلاف کاهشی: ۲ ساعت و ۵۳ دقیقه
  • Apple MacBook Pro 13

  • میزان شارژدهی ادعاشده: ۱۰ ساعت
  • نتیجه‌ی آزمون مجله‌ی ویچ: ۱۲ ساعت
  • اختلاف افزایشی: ۲ ساعت
  • HP Pavilion 14-al115na

  • میزان شارژدهی ادعاشده: ۹ ساعت
  • نتیجه‌ی آزمون مجله‌ی ویچ: ۴ ساعت و ۲۵ دقیقه
  • اختلاف کاهشی: ۴ ساعت و ۳۵ دقیقه
  • Dell Inspiron 15 5000

  • میزان شارژدهی ادعاشده: ۷ ساعت
  • نتیجه‌ی آزمون مجله‌ی ویچ: ۳ ساعت و ۵۸ دقیقه
  • اختلاف کاهشی: ۳ ساعت و ۲ دقیقه
  • Acer E15

  • میزان شارژدهی ادعاشده: ۶ ساعت
  • نتیجه‌ی آزمون مجله‌ی ویچ: ۲ ساعت و ۵۶ دقیقه
  • اختلاف کاهشی: ۳ ساعت و ۴ دقیقه
  • مک بوک اپل

    در پی تناقض‌های به‌دست‌آمده در نتیجه‌ی آزمایش‌های مجله‌ی ویچ با نتایج ارائه‌شده به‌وسیله‌ی سازنده‌ها، سردبیر این مجله تصمیم به برقراری تماس با چند شرکت سازنده گرفته و در مورد اختلاف در نتایج آزمایش باتری پرسیده است.

    پاسخ سخن‌گوی شرکت دل به این شرح است:

    به خاطر وابستگی مستقیم طول عمر شارژدهی لپ‌تاپ به نحوه‌ی استفاده‌ی مصرف‌کننده و بهره‌مندی متفاوت هر فرد از قابلیت‌های یک رایانه‌ی شخصی، تعیین مقدار برای مدت‌زمان شارژدهی باتری دستگاه بسیار سخت خواهد بود. این دقیقا مشابه با میزان متفاوت مصرف سوخت یک خودروی یکسان به خاطر نحوه‌ی رانندگی متفاوت افراد مختلف در یک مسافت مشخص است.

    شرکت اچ‌پی دلیل اختلاف را این‌گونه بیان کرده است:

    برای آزمایش باتری از الگوهای مصرف مشابه دنیای واقعی استفاده شده و نرم‌افزارهایی مانند مجموعه‌ی آفیس مایکروسافت در لپ‌تاپ‌ها اجرا شده است که مشخصات دقیق دستگاه مانند رزولوشن صفحه نمایش تأثیر بسزایی در نتیجه‌ی آزمایش هر مدل خواهد گذاشت.

    شرکت‌های دل، اچ‌پی و توشیبا اظهار کرده‌اند که برای محاسبه‌ی بهتر میزان شارژدهی باتری لپ‌تاپ‌ها از یک نرم‌افزار بنچمارک موسوم به mobile Mark استفاده شده است. اما مجله‌ی ویچ بر اساس سناریوی زندگی واقعی اقدام به آزمایش میزان شارژدهی لپ‌تاپ‌ها کرده است. به دلیل آزمایش هر مدل از لپ‌تاپ در حال مرور وب و مشاهده‌ی ویدیو به‌صورت فعال، مجله‌ی ویچ با اطمینان می‌تواند مدت‌زمان شارژدهی لپ‌تاپ را در طول استفاده‌ی روزمره تخمین بزند.

    دل XPS 13

    آگاهی از میزان شارژدهی باتری لپ‌تاپ ادعاشده به‌وسیله‌ی سازنده و کاوش میزان شارژدهی آن در دنیای واقعی قبل از اقدام به خرید، امری بسیار حیاتی محسوب می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم حتما قبل از خرید لپ‌تاپ، به نتایج بررسی وب‌سایت‌های مختلف مراجعه کنید.

    از لپ‌تاپ کدام برند استفاده می‌کنید؟ آیا از شارژدهی باتری آن راضی هستید؟

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات