خودروی بدون راننده‌ی گوگل، کوچک‌تر وهوشمند‌تر می‌شود

پنج‌شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۱:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
گوگل مدت‌هاست که روی خودروهای بدون سرنشین کار می‌کند. قرار است روزی بالاخره مثل فیلم‌های علمی و تخیلی با خودروهایی که خودشان با یک دستور ساده مسیر را شناسایی و طی می‌کنند سروکار داشته باشیم و گوگل در این امر بسیار جدی است. امروز سرگی برین از خودروی دو سرنشینه‌ی جدیدی پرده برداشته که حاصل کار گوگل در ماه‌های اخیر است. در ادامه به بررسی فعالیت‌های گوگل در این عرصه و معرفی خودروی جدید می‌پردازیم. با ما باشید.
تبلیغات

امروز گوگل از طرح جدید خود برای خودروهای بدون راننده‌ی رونمایی کرد. خودرویی که پدال و فرمان ندارد و کاملاً خودکار است. این طرح، آخرین پروژه‌ی Google X است؛ گروه Skunk Works کمپانی گوگل که توسط سرگی برین از بنیان‌گذاران گوگل رهبری می‌شود. 

فقط دو مسافر، راننده‌ای در کار نیست

قبلاً گوگل از تکنولوژی خودروهای بدون راننده‌ی خود پرده برداشته بود. در واقع گوگل قابلیت‌های هدایت خودکار را به خودروهای تویوتا و لکسوس اضافه کرده بود ولیکن حالا موضوع کمی متفاوت است. سرگی برین در نشست Recode در مورد طراحی جدیدی صحبت می‌کند که برای دو مسافر جا دارد و به طور کامل توسط کامپیوتر هدایت می‌شود. مجموعه‌ای از کامپیوترها و حسگرها روی خودرو قرار گرفته است که در هدایت خودکار آن نقش مهمی دارد.

مقاله‌های مرتبط:

    گوگل می‌گوید این پروژه فعلاً در مرحله‌ی آزمایش نمونه‌ی اولیه است اما برای تولید 100 خودروی بدون راننده برای آزمایش در فصل تابستان، برنامه‌ریزی کرده است. ظاهر خودرو یادآور فیات 500 است که با اسباب‌بازی‌های Playmobil ترکیب شده است. در ابتدا قرار است کنترل دستی هم در خودرو وجود داشته باشد تا در مواقع حساس بتوان آن را کنترل کرد. درست مثل پروژه‌ی فعلی خودروی بدون راننده‌ی گوگل که راننده هم در کنار هدایت خودکار، آماده‌ی برطرف کردن مشکلات احتمالی است.

     گوگل برای توسعه‌ی بیشتر در مقیاس وسیع پس از آزمایش ابتدایی در کالیفرنیا با شرکای خود مشغول کار شده تا احتمالاً پروژه را به یک محصول تجاری تبدیل کند. گوگل در مجموع مسافت بیش از 700 هزار مایلی را با خودروهای بدون سرنشین خود طی کرده تا از صحت عملکرد آن مطمئن شود. در ماه جاری نمایشی از کارکرد خودروی بدون راننده صورت گرفت که نشان می‌داد این خودرو تا چه حد به نقشه‌ی توپولوژی ساخته شده توسط گوگل برای پیش‌بینی اتفاقات و اقدامات بعدی وابسته است. نقشه شامل ارتفاع چراغ‌های راهنما، علامت ایست و چهارراه‌ها، عرض خیابان‌ها و فاصله‌ی جدول کنار خیابان است. خودروی گوگل می‌تواند تفاوت بین علامت‌های جاده یعنی خطوط پیوسته یا خط چین و دو خط زرد را هم تشخیص دهد.

    موضوع دیگری که در ماه گذشته به نمایش گذاشته شد، بهبود عملکرد خودرو در مواجهه با اجسامی است که روی نقشه علامت‌گذاری نشده‌اند. خودروی گوگل در برخورد با دوچرخه‌سوارانی که بین خط‌کشی‌ها حرکت می‌کنند، تقاطع جاده و ریل آهن و حتی خودروهایی که با نادیده گرفتن خط کشی‌ها پارک شده‌اند، عملکرد هوشمندانه‌تری از خود نشان داده است.

    گوگل در مورد هدف خود که تولید خودروهای ایمن بوده، بسیار امیدوار است و می‌خواهد کاری کند که کنترل خودرو به کمک کامپیوتر، راهی برای کاهش تصادفات و حوادث رانندگی شود چرا که معتقد است سرعت انسان در واکنش نسبت به محیط، پایین‌تر از کامپیوتر است. سالانه در ایالات متحده‌ی آمریکا بیش از 33 هزار نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست می‌دهند و در مقیاس بین‌المللی هم این رقم به 1.2 میلیون نفر می‌رسد. گوگل معتقد است که استفاده از خودروهای بدون راننده که در واکنش در برابر اتفاقات سریع‌تر از انسان عمل می‌کنند، تصادفات را تا 90 درصد کاهش می‌دهد.

    گوگل فعلاً خودرویی با طراحی ویژه نساخته و ترجیح می‌دهد از قطعات آماده استفاده کند، گوگل روی نرم‌افزار و حسگرها تمرکز کرده است

    در آخرین نمونه‌ی ساخته شده‌ی خودروهای بدون راننده، قطعات آماده به کار رفته است. برین می‌گوید از فوم و موتورهای الکتریکی استفاده‌ی زیادی شده کرده‌ایم. گوگل هنوز نام کمپانی‌های شریک خود در این پروژه را فاش نکرده چرا که هنوز مراحل آزمایشی و بررسی نمونه‌های اولیه در حال انجام است.

    در ماه آگوست در رسانه‌ها از فاش شدن برنامه‌ی گوگل برای ارایه‌ی طراحی مرجع خودروی بدون راننده شنیده بودیم. گرچه شایع شده بود که گوگل فقط در حال مذاکره با کمپانی‌های طرف قرارداد خود است. از آن روز در مورد خودروهای Robo-Taxis شنیدیم، خودروهایی که همچون نام خود، روبات-تاکسی هستند. برین هم این موضوع را تأیید کرده و توضیح داده که ما به خودروهایی کوچک‌تر و بدون راننده نیاز داریم که مردم به راحتی بتوانند به جای وسایل نقلیه‌ی متداول، از آن استفاده کنند. این موضوع به خصوص در مورد افرادی مصداق دارد که در نواحی شلوغ زندگی نمی‌کنند.

    به ویدیویی از این خودرو توجه کنید:

    دانلود ویدیو

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات