بررسی مایکروسافت سرفیس لپ تاپ گو

شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
مطالعه 19 دقیقه
نخستین نسل سرفیس لپ تاپ Go وارد بازار شد؛ مایکروسافت می‌خواهد با کمترین هزینه، تجربه‌ی لپ‌تاپ سبک و کوچکی از سری «سرفیس» را در اختیارتان قرار دهد.
تبلیغات

تعداد انگشت‌شماری محصول در دنیای دیجیتال وجود دارند که همیشه در فهرست علاقه‌مندی‌های عاشقان فناوری قرار می‌گیرند؛ از گوشی‌های پرچم‌دار سامسونگ و اپل گرفته تا کارت‌های گرافیک انویدیا و تقریبا تمام محصولات برندهای مک و سرفیس. از زمانی‌که نخستین سری از تبلت‌های سرفیس به‌عنوان دستگاهی لوکس، جذاب و البته کاربردی معرفی شد، طرفداران زیادی هم در سراسر دنیا پیدا کرد. استقبال از سرفیس به‌قدری زیاد بود که مایکروسافت مجاب شد تا محصولات دیگری را تحت برند سرفیس وارد بازار کند. چند سال بعد و در بهار ۲۰۱۷، «سرفیس لپ‌تاپ» معرفی شد.

همان‌طور که نامش نیز برمی‌آید، Surface Laptop به لپ‌تاپ‌های برند سرفیس اشاره می‌کند؛ یا بهتر است بگوییم لپ‌تاپ‌هایی که نمایشگرشان از کیبورد جدا نمی‌شود؛ اما برای اکثر ما که توان پرداخت قیمت زیاد سرفیس‌ها را نداریم، مایکروسافت مدتی پیش، محصولاتی اقتصادی با پسوند Go معرفی کرد که توان پردازشی ضعیف‌تر و قطعات رده‌پایین‌تری دارند. برای اکثر ما در ایران که با قیمت نجومی دلار، خرید محصولات سرفیس رویا محسوب می‌شود، سرفیس‌های سری Go شانس بیشتری برای تبدیل‌شدن به واقعیت دارند.

مقایسه 3 محصول
نمای جلو مایکروسافت سرفیس لپ تاپ گو رنگ سیلورسرفیس لپ تاپ گو مایکروسافت - Core i5-1035G1 UHD 4GB 64GBنمای جلو مایکروسافت سرفیس لپ تاپ گو رنگ سیلورسرفیس لپ تاپ گو مایکروسافت - Core i5-1135G7 UHD 8GB 128GBنمای جلو مایکروسافت سرفیس لپ تاپ گو رنگ سیلورسرفیس لپ تاپ گو مایکروسافت - Core i5-1035G1 UHD 8GB 256GB
ابعاد15.69 × 205.67 × 278.18 میلی‌متر15.69 × 205.67 × 278.18 میلی‌متر15.69 × 205.67 × 278.18 میلی‌متر
وزن1.110 گرم1.110 گرم1.110 گرم
پردازنده مرکزیاینتل Core i5-1035G1اینتل Core i5-1135G7اینتل Core i5-1035G1
فرکانس کاری پردازنده1.00 تا 3.60 گیگاهرتز2.4 تا 4.2 گیگاهرتز1.00 تا 3.60 گیگاهرتز
حافظه‌ی کش6 مگابایت6 مگابایت6 مگابایت
پردازنده‌ گرافیکی یکپارچه با پردازندهاینتل UHD Graphicsاینتل UHD Graphicsاینتل UHD Graphics
حافظه‌ی رم4 گیگابایت8 گیگابایت8 گیگابایت
نوع حافظه‌ی رمLPDDR4XLPDDR4XLPDDR4X
حافظه‌ی ذخیره‌سازی64 گیگابایت128 گیگابایت256 گیگابایت
نوع حافظه‌ی ذخیره‌سازیeMMCSSDSSD
اندازه صفحه‌نمایش12.4 اینچ12.4 اینچ12.4 اینچ
رزولوشن1024×15361024×15361024×1536
تراکم پیکسل148 پیکسل در هر اینچ148 پیکسل در هر اینچ148 پیکسل در هر اینچ
نوع پنلPixelSensePixelSensePixelSense
صفحه‌نمایش لمسی
دارد
دارد
ندارد
پورت شبکه
ندارد
ندارد
ندارد
شبکه‌ی بی‌سیم
دارد
دارد
ندارد
بلوتوث
دارد
دارد
ندارد
VGA
ندارد
ندارد
ندارد
HDMI
ندارد
ندارد
ندارد
DVI
ندارد
ندارد
ندارد
تعداد درگاه USB 3.0 Type A و بالاتر111
تعداد درگاه USB 2.0 Type A000
درگاه USB Type C
دارد
دارد
ندارد
تعداد درگاه USB Type C111
توضیحات درگاه USB Type C1 درگاه USB Type-C1 درگاه USB Type-C1 درگاه USB Type-C
پشتیبانی از تاندربولت
ندارد
ندارد
ندارد
جک هدفون/میکروفن
دارد
دارد
ندارد
عمر باتری (ساعت)تا 13 ساعت در حالت استفاده عادیتا 13 ساعت در حالت استفاده عادیتا 13 ساعت در حالت استفاده عادی
درایو نوری
ندارد
ندارد
ندارد
اسپیکربله، بلندگوهای Omnisonic با فناوری Dolby Audioبله، بلندگوهای Omnisonic با فناوری Dolby Audioبله، بلندگوهای Omnisonic با فناوری Dolby Audio
وبکم
دارد
دارد
ندارد
کیبورد با نور پس‌زمینه
دارد
دارد
ندارد
حسگر اثر انگشت
ندارد
دارد
ندارد
کارت‌خوان
ندارد
ندارد
ندارد
سیستم عاملویندوز 10 هومویندوز 10 هومویندوز 10 هوم

سرفیس لپ تاپ گو، نخستین لپ‌تاپ اقتصادی مایکروسافت برای بررسی به دفتر زومیت آمده است؛ لپ‌تاپی که پس از معرفی سرفیس لپ تاپ ۳ معرفی شد و می‌خواهد تجربه‌ی لذت‌بخش کار با لپ‌تاپ ساخت مایکروسافت را با هزینه‌ی کمتری در اختیارمان قرار دهد؛ به‌خصوص حالا که به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، ناچاریم به‌صورت دورکاری و از خانه کار کنیم و داشتن کامپیوتر شخصی، بیش‌ازپیش یک ضرورت به‌حساب می‌آید.

سرفیس لپ تاپ گو در سه مدل وارد بازار شده است؛ ارزان‌ترین مدل فقط ۴ گیگابایت رم و ۶۴ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی از نوع eMMC دارد، ولی دو مدل دیگر ۸ گیگابایت رم و ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی SSD دارند. به‌جز حافظه‌ی ذخیره‌سازی و رم، تفاوت دیگری بین مدل‌های مختلف سرفیس لپ تاپ گو وجود ندارد. مدل میانی با ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی SSD و ۸ گیگابایت رم، دراختیار زومیت قرار دارد و می‌خواهیم بخش‌های مختلف آن را بررسی کنیم.

اولترابوک اقتصادی سرفیس لپ تاپ Go از سوی شرکت امتداد پارسه برای بررسی دراختیار زومیت قرار گرفته است.

طراحی مایکروسافت سرفیس لپ تاپ گو

سرفیس لپ تاپ گو با نمایشگر ۱۲٫۴ اینچی، کوچک‌ترین لپ‌تاپ از خانواده‌ی سرفیس به‌حساب می‌آید. یکی از جذابیت‌های کوچک‌تر شدن سرفیس لپ تاپ گو به وزن ۱٫۱ کیلوگرمی و ضخامت ۱۵ میلی‌متری‌اش بازمی‌گردد؛ بدین مفهوم که سرفیس لپ تاپ گو فرق زیادی با یک کتاب یا مجله ندارد و می‌توانید بدون نیاز به تهیه‌ی کیف جداگانه، آن را لابه‌لای کتاب‌های خود و در کیفتان قرار دهید.

بازدید از زومیت روی سرفیس لپ تاپ گو مایکروسافت

در نگاه اول، تفاوت خاصی بین ظاهر سرفیس لپ تاپ گو و سرفیس لپ تاپ ۳ پیدا نخواهید کرد. ظاهر دستگاه کاملا ساده و به‌اصطلاح «مینیمال» است؛ به‌جز لوگوی براق مایکروسافت که در وسط قاب پشت نمایشگر جلب توجه می‌کند، باقی بخش‌های بدنه روکشی مات دارد. لپ‌تاپ مقرون‌به‌صرفه‌ی مایکروسافت در سه رنگ آبی یخی، نقره‌ای و نارنجی به‌فروش می‌رسد.

پشت نمایشگر و فضای اطراف کیبورد از آلومینیوم ماشین کاری شده ساخته شده، ولی باقی بخش‌های بدنه، پلاستیکی است؛ البته تصور نکنید که در مورد لپ‌تاپ بی‌کیفیتی صحبت می‌کنیم؛ سرفیس لپ تاپ گو از نظر کیفیت ساخت چیزی از سرفیس لپ‌تاپ ۳ کم ندارد و برخلاف اکثر لپ‌تاپ‌های ارزان‌قیمت، از بدنه‌ی بی‌نهایت محکم و خوش‌ساختی بهره می‌برد.

ابعاد باریک سرفیس لپ تاپ گو مایکروسافت

قسمت‌های مختلف بدنه‌ی سرفیس لپ تاپ Go و به‌خصوص فضای اطراف کیبورد، تحت فشار فرو نمی‌روند و لولای نمایشگر هم می‌تواند لپ‌تاپ را در زوایای مختلف از صفر تا حدود ۱۴۰ درجه باز نگه دارد. اولترابوک اقتصادی مایکروسافت به‌صورت یک‌دستی باز نمی‌شود؛ اما دلیل این موضوع سفتی بیش‌ازحد لولا نیست؛ بلکه شیاری برای قرارگیری انگشت و باز کردن آسان درِ لپ‌تاپ وجود ندارد.

بد نیست بدانید که طبق ادعای مایکروسافت، ۳۰ درصد از مواد اولیه‌ی استفاده‌شده در ساخت سرفیس لپ‌تاپ گو، مواد بازیافتی هستند. خوشبختانه سطح دستگاه کاملا مات است و استعداد خیلی کمی در جذب اثرانگشت و چربی دست دارد. به‌علاوه روکش نرم و لاستیک مانندی که روی بخش‌های مختلف بدنه قرار دارد، کار کردن با لپ‌تاپ را لذت‌بخش‌تر می‌کند.

سرفیس لپ تاپ گو مایکروسافت از نمای پشت

در نظر داشته باشید که فضای کف دستگاه کاملا مهروموم شده؛ بنابراین حتی اگر بخواهید کاری ساده مثل ارتقا رم یا افزایش حافظه‌ی ذخیره‌سازی را انجام دهید، این احتمال وجود دارد که به دستگاه آسیب بزنید. از همین رو باید به سراغ نمایندگی یا تعمیرکارهای حرفه‌ای بروید.

نمایشگر مایکروسافت سرفیس لپ تاپ گو

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، سرفیس لپ‌تاپ گو کوچک‌ترین عضو در خانواده سرفیس لپ‌تاپ‌ها محسوب می‌شود. درحالی‌که سرفیس لپ‌تاپ ۱۳ از نمایشگری ۱۳٫۵ اینچی بهره می‌برد، مدل گو به نمایشگری ۱۲٫۴۵ اینچی مجهز شده که کم‌وبیش یک اینچ کوچک‌تر از مدل گران‌قیمت‌تر دستگاه است؛ البته این موضوع از ابعاد و وزن سرفیس لپ‌تاپ گو می‌کاهد و بر قابلیت حمل دستگاه می‌افزاید که پسوند Go هم به همین موضوع اشاره می‌کند.

پخش فیلم روی سرفیس لپ تاپ گو مایکروسافت

مایکروسافت برای کاهش قیمت سرفیس لپ‌تاپ گو، رزولوشن دستگاه را با کاهش چشمگیری درمقایسه‌با نسخه‌ی عادی سرفیس لپ‌تاپ به ۱۰۲۴×۱۵۳۶ پیکسل رسانده که حتی کمتر از Full HD است و تراکم پیکسلی را به کمتر ۱۵۰ پیکسل‌براینچ می‌رساند. چنین رزولوشنی قابل‌مقایسه با رزولوشن سرفیس لپ‌تاپ ۳ یا حتی ارزان‌ترین مدل‌های مک‌بوک ایر هم نیست؛ البته به جز حالت‌هایی که متون ریزی را روی نمایشگر سرفیس لپ‌تاپ گو ببینید، رزولوشن کم آن چندان به چشمتان نخواهد آمد.

نسبت تصویر ۳:۲ همچنان در نمایشگر سرفیس لپ‌تاپ گو حفظ شده است که آن را می‌توانیم یکی از نقاط قوت دستگاه بدانیم. این نسبت تصویر‌در‌مقایسه با نمایشگرهای ۱۶:۹ به‌کاررفته در اغلب لپ‌تاپ‌های بازار، ارتفاع بیشتری دارد، از همین رو فضای بیشتری از صفحه‌ی مرورگر یا فایل‌های متنی را می‌توانید بدون اسکرول کردن ببینید.

عملکرد نمایشگر سرفیس لپ تاپ گو دربرابر لپ‌تاپ‌های دیگر

لپ‌تاپ / آزمایش

تصویر سفید

تصویر مشکی

نسبت کنتراست

AdobeRGB

sRGB

DCI-P3

حداکثر روشنایی

حداقل روشنایی

میانگین روشنایی

Native

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین

خطا

سرفیس لپ تاپ Go

۲۱۴٫۷ نیت

۰٫۶۳ نیت

۲٫۰۴ نیت

۱۰۵٫۲

۷۳٫۳

--

۹۷٫۷

۱٫۹

۷۴٫۷

--

مک بوک پرو M1

۴۳۶ نیت

۰٫۰۰ نیت

۰٫۵۵ نیت

۸۵۵

۷۶٫۴

--

۹۹٫۹

۲٫۳

۷۸٫۳

--

هلیوس ۳۰۰

۳۱۹ نیت

۲۱٫۳ نیت

۳٫۷۵ نیت

۸۵

۷۰

۶٫۱

۹۱٫۵

۵٫۵

--

--

سرفیس بوک ۳ ۱۵ اینچی

۴۰۵ نیت

۳٫۴ نیت

۰٫۵۳ نیت

۷۶۴

۶۵

۳٫۸

۹۴

۱٫۳

۷۴

۳٫۴

می نوت‌بوک پرو ۱۵

۲۵۰ نیت

۵٫۵ نیت

۱٫۴ نیت

۱۷۶٫۶

۷۵

۵٫۱

۱۰۰

۳

--

--

ایسر نیترو ۷

۲۶۸ نیت

۱۸٫۸ نیت

۲٫۰۵ نیت

۱۲۹٫۵

۷۱٫۵

۵٫۳

۹۲٫۵

۴

--

--

میت بوک D15

۲۱۳ نیت

۴٫۳ نیت

۱٫۵۴ نیت

۱۳۸

۴۸

۵٫۱

۶۳

۴٫۴

--

--

ریزر بید استلث ۱۳

۳۲۱ نیت

۶٫۷ نیت

۳ نیت

۱۰۷

۷۱٫۹

۴٫۴

۹۰٫۷

۲٫۷

--

--

میت‌بوک ایکس پرو ۲۰۱۹

۴۷۵ نیت

۵٫۳ نیت

۴٫۱ نیت

۱۱۲

۷۳٫۳

۴٫۳

۹۹٫۱

۱٫۷

۷۵

۳٫۵

سرفیس پرو ۷

۳۹۴ نیت

۰٫۸ نیت

۰٫۶ نیت

۶۲۵

۷۲٫۵

۴٫۰

۹۶

۱٫۶

--

--

سرفیس لپ‌تاپ ۲

۳۴۵ نیت

۱٫۸ نیت

۳٫۹ نیت

۸۸

۷۲

۳٫۹

۹۶٫۷

۱٫۵

--

--

مک‌بوک پو ۱۳ ۲۰۱۸

۴۴۰ نیت

۰٫۰۰ نیت

۰٫۵ نیت

۸۸۸

۷۷٫۳

۲٫۸

۱۰۰

۰٫۴

۹۹

۱٫۴

* تمامی اعداد ذکرشده در جدول بالا در آزمایشگاه زومیت حاصل شده است.

نمایشگر سرفیس لپ تاپ گو کاملا براق و آینه‌ای است؛ موضوعی که در مورد همه‌ی نمایشگرهای لمسی صدق می‌کند. براق بودن نمایشگر را به‌تنهایی جزو ایرادهای سرفیس لپ تاپ گو نمی‌دانیم؛ اما از سوی دیگر حداکثر روشنایی ۲۱۵ نیتی نمایشگر سبب کاهش شدید خوانایی و محدود شدن زوایای دید می‌شود. برای مقایسه، نمایشگر مک‌بوک پرو M1 که به‌تازگی در زومیت بررسی شد، بیش از دو برابر روشنایی بیشتری دارد. روشنایی خیلی کم نمایشگر سرفیس لپ‌تاپ گو باعث می‌شود تا کار کردن با آن در زیر نورآفتاب یا در محیط‌های پرنور، آزاردهنده و تقریبا غیرممکن باشد.

در بررسی دقت رنگ نمایشگر سرفیس لپ‌تاپ گو با نرم‌افزار CalMAN، به نتایج خیلی خوبی رسیدیم. نمایشگر لپ‌تاپ تقریبا طیف رنگ sRGB را به‌طور کامل، ۷۳ درصد از طیف رنگ Adobe RGB و نزدیک به ۷۵ درصد از طیف رنگ DCI-P3 را هم پوشش می‌دهد. علاوه بر این، دقت نمایشگر فوق‌العاده خوب است و از این نظر، سرفیس لپ‌تاپ گو حتی از مک‌بوک پرو M1 هم عملکرد بهتری دارد. در نهایت نمایشگر سرفیس لپ‌تاپ گو را از نظر دمای رنگ هم در شرایط خیلی خوبی قرار می‌گیرد، در بررسی‌های زومیت، اندکی تمایل به سردی در رنگ‌ها مشاهده شد.

درگاه‌ها و اتصالات مایکروسافت سرفیس لپ تاپ گو

وقتی لپ‌تاپی به باریکی و سبکی سرفیس لپ تاپ گو می‌خرید، قطعا انتظار زیادی از تنوع و تعداد درگاه‌های آن ندارید؛ چراکه طبیعتا یکی از مواردی که با خرید لپ‌تاپ‌های باریک از دست می‌دهید، درگاه‌های متنوع و زیاد است. سرفیس لپ تاپ گو هم مثل سرفیس لپ تاپ ۳ درگاه‌های فوق‌العاده محدودی دارد.

جلو و پشت دستگاه که اثری از درگاه یا شکافی نیست. سمت راست فقط درگاه سرفیس کانکت قرار دارد. مایکروسافت این درگاه را سال ۲۰۱۴ و هم‌زمان با معرفی سرفیس پرو ۳ معرفی کرد. سرفیس کانکت، درگاهی همه‌کاره برای دستگاه‌های سرفیس است که وظیفه‌ی شارژ دستگاه را بر عهده دارد، ولی از طریق آن می‌توانید لوازم جانبی مخصوص سرفیس‌ها را هم متصل کنید. برای نمونه، «سرفیس داک» چندین درگاه مثل HDMI، شبکه‌ی LAN و VGA را در اختیارتان قرار می‌دهد.

سرفیس کانکت سرفیس لپ تاپ گو مایکروسافت

در سمت راست سرفیس لپ تاپ گو، دو درگاه USB 3.1 Gen 2 دارد که یکی از آن‌ها Type-A و دیگری Type-C است، مطابق انتظار خبری از سازگاری با استاندارد تاندربولت نیست؛ اما یک جک هدفون کنار پورت‌ها به‌چشم می‌خورد. از درگاه Type-C می‌توانید برای شارژ لپ‌تاپ یا اتصال دو مانیتور 4K با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز هم استفاده کنید. متاسفانه تعداد محدود درگاه‌های USB و نبود درگاه‌های ضروری مثل HDMI و شبکه و حتی کارت‌خوان، درنهایت مجبورتان می‌کند که به سمت مبدل‌ها و داک‌ها بروید؛ چراکه تنها درگاه USB دستگاه هم به‌احتمال‌زیاد توسط دانگل ماوس اشغال خواهد شد، مگر آنکه فقط از تاچ‌پد استفاده کنید یا ماوس بلوتوث و بدون دانگل بخرید.

مثل اکثر سرفیس‌ها، هیچ‌گونه دریچه بلندگویی روی بدنه سرفیس لپ تاپ گو دیده نمی‌شود و اسپیکرها به‌صورت مخفی و در زیر کیبورد قرار گرفته‌اند. از نظر کیفیت صدا، باید بگوییم که بلندگوها کاملا معمولی هستند؛ مادامی‌که صدا را خیلی زیاد نکنید، کیفیت بلندگوهای سرفیس لپ تاپ گو کاملا رضایت‌بخش است، ولی اگر صدا را روی حداکثر قرار بدهید، کیفیت صدا کمی به هم می‌ریزد. به‌علاوه، همان‌طور که از بلندگوهایی به این کوچکی انتظار داشتیم، صدای بیس عمق خیلی کمی دارد. ردموندی‌ها برای تجربه‌ی مناسب جلسات آنلاین، میکروفون‌هایی با بُرد بالا نیز برای سرفیس لپ تاپ گو تدارک دیده‌اند.

درگاه USB سرفیس لپ تاپ گو مایکروسافت

مایکروسافت همیشه دستگاه‌ها و سرویس‌های خود را برای مصارف کاری و اداری بهینه می‌کند و سرفیس لپ تاپ گو هم از این قاعده مستثنا نیست. بالای نمایشگر لپ‌تاپ، وب‌کمی با قابلیت فیلم‌برداری 720p به‌چشم می‌خورد که برای مکالمات تصویری و برگزاری جلسات آنلاین، عملکرد خوبی دارد؛ البته برخلاف سرفیس‌های گران‌تر، وب‌کم سرفیس لپ تاپ گو به حسگر مادون‌قرمز و قابلیت تشخیص چهره مجهز نشده است؛ به همین دلیل از قابلیت ویندوز Hello و تشخیص چهره برای ورود به ویندوز پشتیبانی نمی‌کند. البته روی کلید پاور دستگاه، حسگر اثر تشخیص انگشت قرار دارد. در نظر داشته باشید که ارزان‌ترین مدل سرفیس لپ تاپ گو با ۴ گیگابایت رم و ۶۴ گیگابایت حافظه، حسگر تشخیص اثرانگشت ندارد.

کیبورد و تاچ‌پد مایکروسافت سرفیس لپ تاپ گو

کیبوردهای سرفیس همیشه جزو بهترین‌ها در بین کامپیوترهای باریک و سبک بوده‌اند. چه کیبوردهای جداشدنی برای سرفیس پرو و سرفیس بوک و چه آن‌هایی که به نمایشگر سرفیس لپ‌تاپ چسبیده‌اند. در مورد سرفیس لپ تاپ گو هم شرایط به همین شکل است. با اینکه خود لپ‌تاپ از مدل‌های دیگر کاملا کوچک‌تر است، ولی تفاوت خاصی در کیبورد آن در‌مقایسه‌با کیبورد سرفیس لپ تاپ ۳ وجود ندارد.

کلیدها به‌صورت جزیره‌ای و جدا از هم، با فاصله‌ی مناسبی روی شاسی دستگاه قرار گرفته‌اند. کلیدهای اصلی مثل Shift و Enter هم به اندازه‌ی کافی بزرگ هستند. تمام این موارد کمک می‌کنند تا بتوانید با سرعت زیاد و خطای کمی تایپ کنید. فقط در بین کلیدهای چهار جهت اصلی، دو کلید بالا و پایین طراحی کوچک و به هم چسبیده‌ای دارند و اگر از این دو کلید زیاد استفاده می‌کنید، احتمالا حداقل در ابتدا، تجربه‌ی خوبی با کیبورد سرفیس لپ تاپ گو نخواهید داشت.

کیبورد و ترک پد سرفیس لپ تاپ گو مایکروسافت

با وجود باریک بودن دستگاه، فضایی حدود ۱٫۳ میلی‌متر برای حرکت کلیدها وجود دارد که کم‌وبیش مناسب است و با صدای «کلیک» ملایم و خوشایندی، حرف موردنظرتان تایپ می‌شود. ولی در کنار تمام نکات مثبت، باید به این موضوع ناراحت‌کننده هم اشاره کنیم که کیبورد سرفیس لپ تاپ گو برخلاف مدل‌های گران‌تر، نور پس‌زمینه ندارد؛ موضوعی که احتمالا برای خیلی از کاربران مهم باشد.

درست در وسط استراحتگاه دست، تاچ‌پد نسبتا عریض سرفیس لپ تاپ گو قرار دارد. برخلاف مدل‌های گران‌تر، سطح تاچ‌پد شیشه‌ای نیست، ولی انگشتان دست به‌راحتی روی سطح تاچ‌پد سُر می‌خورد. سطح تاچ‌پد از انواع فرمان‌های لمسی پشتیبانی می‌کند و ویندوز هم دستورها شما را بدون مشکل تشخیص می‌دهد. کلیدهای چپ و راست به‌صورت یکپارچه در بدنه تاچ‌پد قرار گرفته‌اند. این کلیدها طوری طراحی شده‌اند که با وجود باریک بودن دستگاه و محدود بودن فضای حرکت، کلیک مشخص، روان و لذت‌بخشی داشته باشند.

عملکرد سخت‌افزاری مایکروسافت سرفیس لپ تاپ گو

همان‌طور که در ابتدا گفتیم، سرفیس لپ تاپ گو در سه مدل وارد بازار می‌شود که تنها تفاوت این سه مدل به مقدار رم و حافظه‌ی ذخیره‌سازی آن‌ها بازمی‌گردد. ارزان‌ترین مدل که فقط چهار گیگابایت رم دارد، فقط برای انجام کارهای ساده مانند گشت‌وگذار در اینترنت و کار با نرم‌افزارهای آفیس مناسب خواهد بود. به‌علاوه در نظر داشته باشید که رم دستگاه به برد اصلی آن لحیم شده است؛ بنابراین به امید ارتقا رم، مدل ارزان ۴ گیگابایتی را نخرید.

کار با سرفیس لپ تاپ گو مایکروسافت

صرف‌نظر از مدل پایه، دو مدل دیگر سرفیس لپ تاپ گو، نه‌تنها رم بیشتری دارند، بلکه از حافظه‌های پرسرعت SSD هم بهره می‌برند؛ بنابراین می‌توانند وظایف به‌مراتب سنگین‌تری را انجام دهند. خبر خوب اینکه در این دو مدل می‌توانید به‌راحتی حافظه‌ی SSD را ارتقا دهید.

تمام مدل‌های سرفیس لپ تاپ گو از تراشه‌ی نسل دهمی Ice Lake با مدل Core i5-1035G1 قدرت می‌گیرند. این تراشه با فرایند ساخت ۱۰ نانومتری تولید می‌‌شود و از معماری Sunny Cove در هسته‌های خود استفاده می‌کند که به‌خودی خود می‌تواند در سطح فرکانس و ترکیب حافظه‌ی یکسان، تا ۱۸ درصد تعداد عملیات انجام‌شده در هر سیکل پردازشی را درمقایسه‌با معماری Sky Lake افزایش دهد.

تراشه‌ی Core i5-1035G1 از ۴ هسته با فرکانس پایه‌ی ۱٫۰ گیگاهرتز بهره می‌گیرد و امکان پردازش چندتردی با ۸ ترد را نیز دارد. اینتل می‌گوید توان مصرفی تراشه در فرکانس پایه حدود ۱۵ وات است و فرکانس آن در پردازش‌های تک‌هسته و چهارهسته در بازه‌های زمانی کوتاه می‌تواند به ۳٫۶۰ و ۳٫۳۰ گیگاهرتز نیز برسد. هسته‌های Core i5-1035G1 در مجموع از ۳۲۰ کیلوبایت کش L1، بالغ‌بر ۲ مگابایت کش L2 و ۶ مگابایت کش L3 استفاده می‌کنند.

کار با صفحه لمسی سرفیس لپ تاپ گو مایکروسافت

تراشه‌های Ice Lake‌ به‌لطف بهره‌گیری از باس حافظه‌ی ۱۲۸ بیتی و پشتیبانی از رم LPDDR4x-3733 به حداکثر پهنای باند ۵۵٫۶۳ گیگابایت‌برثانیه برای تبادل داده بین پردازنده و رم دست می‌یابند. مدل مورد بررسی زومیت از سرفیس لپ‌تاپ گو نیز از ۲ رم ۴ گیگابایتی LPDDR4x-3733 ساخت شرکت SK Hynix استفاده می‌کند.

برخلاف تراشه‌های دیگر خانواده‌ی Ice Lake، مدل Core i5-1035G1 از پردازنده‌های گرافیکی توانمندترِ Iris Plus استفاده نمی‌کند، در عوض پردازنده‌ی Intel UHD با ۳۲ واحد محاسباتی و فرکانس بیشینه‌ی ۱٫۰۵ گیگاهرتز، وظیفه‌ی پردازش‌های گرافیکی را برعهده دارد.

مدل ۱۲۸ گیگابایتی سرفیس لپ تاپ گو از حافظه‌ی SSD NVMe با ۴ مسیر PCIe ساخته‌ی شرکت SK Hynix استفاده می‌کند؛ اما از حیث سرعت انتقال داده در بین بهترین‌های بازار قرار نمی‌گیرد.

عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی سرفیس لپ تاپ Go دربرابر لپ‌تاپ‌های دیگر

مدل‌ها / عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

Surface Laptop Go

۱۶۷۱٫۶۵

۳۷۶٫۶۴

MacBook Pro M1

۲۵۱۷٫۱۷

۲۳۳۰٫۹

Acer Predator Helios 300

۱۸۴۰٫۵۸

۲۷۲۵٫۴۸

Microsoft Surface Book 3 15

۲۰۷۱٫۸۷

۸۰۵٫۹۵

Xiaomi Mi Notebook Pro 15 Enhanced Ed.

۱۵۸۶٫۷۷

۱۷۷۲٫۹۹

Acer Nitro 7

۱۷۹۲٫۸۰

۱۵۵۰٫۴۹

Huawei MateBook D15 SSD

۳۴۳۶٫۸۸

۱۴۴۲٫۶۲

Huawei MateBook D15 HDD

۱۱۰٫۹۶

۱۰۸٫۰۱

Razer Blade Stealth Late 2019

۳۰۹۹٫۴۹

۱۲۳۰٫۱۳

Huawei MateBook X Pro 2019

۳۲۹۲٫۶۶

۲۹۴۱٫۵۰

Surface Pro 7

۲۰۱۸٫۳۵

۸۱۲٫۴۶

Surface Laptop 2

۱۵۳۸٫۲

۸۱۴٫۹

MacBook Pro 13 2018

۳۰۱۰

۱۲۸۵

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

لپ‌تاپ‌ها معمولا بهترین عملکردشان را زمانی ارائه می‌دهند که به سوکت برق متصل باشند؛ اما در کمال تعجب، لپ‌تاپ اقتصادی مایکروسافت بهترین عملکرد خود را در حالت اتکا به باتری به نمایش می‌گذارد. بررسی‌های زومیت نشان می‌دهد که در تمامی بنچمارک‌ها، عملکرد CPU و GPU-محور سرفیس لپ تاپ گو در حالتی که به برق متصل نباشد، به‌ترتیب حدود ۱۱ و ۲۳ درصد بهتر است!

عملکرد سرفیس لپ تاپ Go دربرابر لپ‌تاپ‌های دیگر

لپ‌تاپ / بنچمارک

مشخصات فنی

GFXBench

3DMark

GeekBench 5 CPU

GeekBench 5 GPU

PCMark 10

CineBench

R23

Aztec Ruins

High Tier

Time Spy

Wild Life

Night Raid

Multi Core

Single Core

dGPU

iGPU

Multi Core

Single Core

Surface Laptop Go

(Unplugged)

Core i5-1035G1

Intel UHD

۱۵٫۴۲ فریم‌برثانیه

DirectX 12

۵۳۲

۳۷۸۹

۶۵۱۸

۳۵۸۶

۱۲۲۱

--

۵۸۵۶

۳۴۵۰

۳۴۳۸

۱۱۰۷

Surface Laptop Go

(Plugged)

Core i5-1035G1

Intel UHD

۱۴٫۸۴ فریم‌برثانیه

DirectX 12

۴۶۵

۳۷۶۲

۵۲۹۳

۳۴۸۳

۱۱۸۸

--

۵۷۳۰

۳۲۵۸

۳۰۷۲

۱۰۷۲

MacBook Pro M1

Apple M1

Apple GPU

۸۱٫۳۷ فریم‌برثانیه

Metal

--

۱۸۰۳۶

--

۷۶۷۰

۱۷۲۹

--

۱۹۱۹۴

--

۷۷۷۸

۱۵۱۲

Acer Helios 300

Core i7 - 10750H

1650Ti

۹۷٫۱۴ فریم‌برثانیه

DirectX 12

۳۹۳۴

۲۳۶۹۸

۲۸۷۹۳

۴۸۳۸

۱۲۳۹

۴۱۴۲۴

۵۵۸۳

۵۱۴۸

۶۸۹۲

۱۲۳۸

Surface Book 3 15

Core i7 - 1065G7

1660Ti Max-Q

۱۳۱٫۱ فریم‌برثانیه

DirectX 12

۴۹۷۹

--

۲۲۱۸۲

۴۳۴۷

۱۳۳۴

۶۰۳۱۶

۱۰۷۳۹

۴۲۷۰

۴۴۷۵

۱۱۵۳

Mi Notebook Pro 15 E.E

Core i7 - 10510U

MX250

Failed

--

--

--

۳۱۱۰۷

۱۲۲۳

۱۱۸۶۳

۵۶۲۲

۴۳۶۸

--

--

Acer Nitro 7

Core i7 - 9750H

GTX 1650

۸۹٫۴۹ فریم‌برثانیه

DirectX 12

--

--

--

۵۳۲۴

۱۲۴۹

۴۲۲۰۶

۵۷۶۶

۵۱۰۵

--

--

MateBook D15

Core i5 - 10210U

MX250

۳۱٫۹ فریم‌برثانیه

DirecX 12

--

--

--

۳۹۶۰

۱۱۱۶

۱۱۷۸۶

۵۷۹۱

۳۶۸۱

--

--

Razer Blade Stealth 2019

Core i7 - 1065G7

GTX 1650

۷۲٫۵ فریم‌برثانیه

DirecX 12

--

--

--

۳۲۲۷

۱۱۳۹

--

--

۴۷۲۴

--

--

MateBook X Pro 2019

Core i7 - 8565U

MX250

۲۳٫۳ فریم‌برثانیه

DirectX 12

--

--

--

--

--

--

--

۴۰۰۲

--

--

Surface Pro 7

Core i5 - 1035G4

۱۴٫۲۲ فریم‌برثانیه

DirectX 12

--

--

--

۴۴۳۹

۱۲۵۱

--

--

۳۶۸۸

--

--

MacBook Pro 13 (2018) macOS

Core i5 - 8259U

۲۲٫۰۷ فریم‌برثانیه

Metal

--

--

--

۳۸۰۸

۸۸۷

--

۸۰۰۷

--

--

--

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

سرفیس لپ تاپ گو در زمینه‌ی پردازش‌های CPU-محور می‌تواند محصولات مجهز به تراشه‌های نسل دهمی Comet Lake-U یا تراشه‌های سری Ryzen 3000U را پشت‌سر بگذارد؛ اما فرارتر از آن نمی‌رود. از سوی دیگر در زمینه‌ی پردازش‌های گرافیکی، اولترابوک اقتصادی مایکروسافت نمی‌تواند حریفی برای دستگاه‌های مجهز به گرافیک مجزایی نظیر MX250 انویدیا باشد.

از سوی دیگر فروش محدود سرفیس لپ تاپ گو در بازار کشور باعث می‌شود تا قیمت آن تنها ۳ میلیون تومان کمتر از مک بوک ایر M1 باشد؛ اولترابوکی که به‌مدد تراشه‌ی M1 اپل بیش از ۱۲۰ درصد در پردازش‌های چندهسته‌ای، ۳۰ درصد در پردازش‌های تک‌هسته‌ای و بالغ‌بر ۴۰۰ درصد در پردازش‌های گرافیکی، سریع‌تر از سرفیس لپ تاپ Go باشد.

برای ارزیابی عملکرد سرفیس لپ تاپ گو در استفاده‌های مداوم، ۳۰ دقیقه به‌صورت مداوم بنچمارک چندتردی CineBench R23 را روی اولترابوک مایکروسافت اجرا کرده و در همین شرایط فرکانس، دما و توان مصرفی پردازنده را پایش کردیم. توجه داشته باشید که آزمون استرس زومیت را در دو حالت متکی به باتری و متصل به برق انجام دادیم.

آزمون استرس سرفیس لپ تاپ گو - فرکانس پردازنده
آزمون استرس سرفیس لپ تاپ گو - توان مصرفی پردازنده
آزمون استرس سرفیس لپ تاپ گو - دمای پردازنده
دمای بدنه سرفیس لپ تاپ گو مایکروسافت

مایکروسافت استراتژی سخت‌گیرانه‌ای در زمینه‌ی خنک‌سازی سرفیس لپ تاپ گو به‌کار برده است؛ از همان لحظات ابتدایی آزمون استرس، فن خنک‌کننده با سرعت بالایی شروع به کار کردن می‌کنند؛ به‌طوری که صدای فن به‌صورت واضح به‌گوش می‌رسد. با وجود آنکه دمای تراشه هیچ‌گاه از ۸۸ درجه‌ی سلسیوس فراتر نمی‌رود، دمای بدنه‌ی دستگاه بسیار بالا می‌رود و به حدود ۴۸ درجه‌ی سلسیوس می‌رسد.

همان‌طور که در نمودارها نیز دیده می‌شود، سرفیس لپ تاپ گو در ۲ تا ۳ دقیقه‌ی ابتدایی از پردازنده با توان مصرفی ۲۰ وات استفاده می‌کند؛ اما سپس به سطح توان مصرفی ۱۵ وات (در حالت باتری) و ۱۱ وات (در حالت اتصال به برق) می‌رسد و همین موضوع باعث اختلاف فاحش عملکرد دستگاه در دو حالت می‌شود. سرفیس لپ تاپ Go در حالت اتکا به باتری حداقل با ۶۰۰ مگاهرتز فرکانس بیشتر از فرکانس پایه انجام‌وظیفه می‌کند.

باتری سرفیس لپ تاپ گو

ترکیب تراشه‌ی کم‌مصرف و نمایشگری با روشنایی و رزولوشن پایین می‌تواند به شارژدهی بسیار خوبی در سرفیس لپ تاپ گو بیانجامد. اولترابوک مایکروسافت از باتری ۳۹٫۷ وات‌ساعتی و شارژر ۳۹ واتی استفاده می‌کند و براساس ادعای ردموندی‌ها در استفاده‌های روزمره بالغ‌بر ۱۳ ساعت همراه کاربر باشد؛ اما ادعای شرکت سازنده تا چه اندازه با واقعیت هم‌خوانی دارد؟

عملکرد باتری سرفیس لپ تاپ Go دربرابر لپ‌تاپ‌های دیگر

لپ‌تاپ / آزمایش

نمایشگر

باتری

ویدئو

PCMark 10

GFXBench - Manhattan 3.1

ابعاد و رزولوشن

وات‌ساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

طول‌عمر باتری

(دقیقه)

عملکرد در طولانی‌مدت

(فریم)

Surface Laptop Go

۱۲٫۴۵ اینچ

۱۰۲۴ × ۱۵۳۶ پیکسل

۳۹٫۷

۱۰:۱۳

۶:۰۸

۲۶۴٫۸۷

۹۲۱٫۲

Apple MacBook Pro M1

۱۳٫۳ اینچ

۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ پیکسل

۵۸٫۲

۱۶:۴۷

--

۲۱۸٫۸۴

۳۷۲۰٫۰۶

Acer Predator Helios 300

۱۵٫۶ اینچ

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۵۵

۵:۲۱

۳:۲۴

۵۶٫۵۵

۸۱۱۵٫۷۹

Surface Book 3 15

Tablet Mode

۱۵ اینچ

۲۱۶۰ × ۳۲۴۰ پیکسل

۲۲

۴:۱۰

--

--

--

Surface Book 3 15

Laptop Mode

۱۵ اینچ

۲۱۶۰ × ۳۲۴۰ پیکسل

۸۵

۱۴:۰۵

--

۱۴۱٫۲۵۷

۳۱۷۷٫۷۹

Mi NoteBook Pro 15 E.E

۱۵٫۶ اینچ

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۶۰

۱۷:۰۲

--

Failed

Failed

Acer Nitro 7 2019

۱۵٫۶ اینچ

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۵۷٫۵

۶:۲۷

--

۱۲۰٫۲۲

۳۷۱۰٫۵۲

Huawei MateBook D15

۱۵٫۶ اینچ

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۴۲

۷:۰۴

--

۷۲٫۵۷

۳۷۱۷٫۲۸

Razer Blade Stealth Late 2019

۱۳٫۳ اینچ

۲۱۶۰ × ۳۸۴۰ پیکسل

۵۳٫۱

۵:۲۳

--

۷۰/۱۳

۲۷۲۱/۳۴

Huawei MateBook X Pro 2019

۱۳٫۹ اینچ

۲۰۰۰ × ۳۰۰۰ پیکسل

۵۷٫۴

۱۴:۰۶

--

۱۶۷/۰۷

۱۵۱۳/۲۲

Surface Pro 7

۱۲٫۳ اینچ

۱۸۲۴ × ۲۷۳۶ پیکسل

۴۳٫۲

۱۰:۰۰

--

۱۲۳/۷۹

۱۴۱۱/۳۲

MacBook Pro 13 2018 Windows 10

۱۳٫۳ اینچ

۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ پیکسل

۵۸٫۰

۱۲:۳۰

--

۶۹/۶۷

۲۱۷۱/۵۳

MacBook Pro 13 2018 macOS

۱۳٫۳ اینچ

۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ پیکسل

۵۸٫۰

۱۱:۰۷

--

۷۶/۲۲

۱۲۳۳/۱۶

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

برای ارزیابی شارژدهی باتری در پخش فیلم، کلیه‌ی اتصالات بی‌سیم را به‌همراه صدای اسپیکر قطع کردیم، روشنایی دستگاه را روی ۲۰۰ نیت (۹۷ درصد روشنایی) و پروفایل انرژی لپ‌تاپ را نیز روی حالت Better Battery قرار دادیم. سرفیس لپ تاپ گو در این آزمون توانست به‌مدت ۱۰ ساعت و ۱۳ دقیقه ویدئوی معیار زومیت با وضوح 720p را پخش کند که در سطح بهترین‌های بازار نیست.

بنچمارک باتری PCMark 10 کاربری‌های روزمره از وب‌گردی و پخش فیلم گرفته تا کار با نرم‌افزارهای مجموعه‌ی آفیس را شبیه‌سازی می‌کند. سرفیس لپ تاپ Go در این بنچمارک با شرایط پیشین و پروفایل انرژی Better Performance بیش از ۶ ساعت شارژدهی کرد؛ بنابراین احتمالا در کاربری‌های سبک، می‌توان تا یک روز کاری روی اولترابوک اقتصادی مایکروسافت حساب کرد.

جمع‌بندی

همان‌طور که در ابتدا گفتیم، مایکروسافت با سرفیس لپ‌تاپ گو قصد دارد تجربه لپ‌تاپ «سرفیس» را با قیمت کم‌تر و بدنه‌ای جمع‌وجورتر ارائه دهد. ردموندی‌ها تلاش کرده‌‌اند تا با نزدیک نگه‌داشتن تجربه‌ی دستگاه به سرفیس لپ‌تاپ ۳، قیمت تمام‌شده را کاهش دهند. شاید بتوانیم بزرگ‌ترین مشکل سرفیس لپ‌تاپ گو را قیمت آن در بازار ایران بدانیم. اگر سرفیس لپ تاپ گو دقیقا با قیمت دلاری در ایران به‌فروش می‌رسید، بی‌شک جزو بهترین انتخاب‌های ممکن بود؛ اما حالا قیمت ریالی دستگاه به قیمت مک‌بوک‌های M1 بسیاز نزدیک است و همین موضوع، کار ما را برای پیشنهاد دادن سرفیس لپ‌تاپ گو سخت می‌کند؛ چراکه اگر بخواهیم سرفیس لپ‌تاپ گو را در کنار مک‌بوک ایر M1 قرار دهیم، نماینده‌ی مایکروسافت برتری خاصی نخواهد داشت.

لوگوی مایکروسافت روی سرفیس لپ تاپ گو مایکروسافت

به هر صورت نتیجه‌ی بررسی ما نشان داد که سرفیس لپ‌تاپ گو لپ‌تاپ بسیار خوب با عملکرد پایدار، کیفیت ساخت عالی، کیبورد خوب و بدنه‌ای سبک و جمع‌وجور است؛ البته نمایشگر براق سرفیس لپ‌تاپ گو با روشنایی خیلی کم، پاشنه‌ی آشیل آن محسوب می‌شود که شاید برای خیلی از کاربران آزاردهنده باشد. برای کسانی که به‌دنبال دستگاهی باریک و سبک با عملکرد پایدار برای مواردی مثل کار کردن با نرم‌افزارهای آفیس و گشت‌وگذار در اینترنت می‌گردند، سرفیس لپ‌تاپ گو گزینه بسیار خوبی است. البته در نظر داشته باشید که ما سرفیس لپ‌تاپ گو با ۸ گیگابایت رم و حافظه SSD را بررسی کردیم و نمی‌توانیم موارد یادشده را در مورد مدل ۴ گیگابایتی با حافظه eMMC هم بازگو کنیم. اگر می‌توانید بودجه خود را مقداری افزایش دهید و مشکلی هم با سیستم‌عامل مک ندارید، حتما نگاهی جدی به مک‌بوک‌های M1 اپل بیاندازید.

سرفیس لپ تاپ گو از سوی شرکت امتداد پارسه برای بررسی دراختیار زومیت قرار گرفته است.

شما کاربران عزیز زومیت، چه دیدگاهی درباره‌ی لپ‌تاپ اقتصادی مایکروسافت دارید؟ آیا سرفیس لپ تاپ توجهتان را به خود جلب می‌کند؟

نکات مثبت

  • سبک و باریک با کیفیت ساخت عالی
  • کیبورد کارامد با کلیدهای جدا از هم
  • دقت عالی رنگ‌های نمایشگر
  • عملکرد سخت‌افزاری پایدار

نکات منفی

  • تعداد کم و تنوع اندک پورت‌ها
  • نبود نور پس‌زمینه برای کیبورد
  • نمایشگر براق با روشنایی کم
  • قیمت زیاد در بازار ایران
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات