ادعای والاستریت ژورنال: صرافی کوینکس با جابهجایی ۳٫۸ میلیارد دلار رمزارز، تحریمهای ایران را دور زده است
براساس ادعاهای مطرحشده در گزارش اخیر والاستریت ژورنال و دادههای مؤسسهی تحلیل بلاکچین TRM Labs، صرافی بینالمللی کوینکس (CoinEx) انتقال بیشاز ۳٫۸ میلیارد دلار جریان سرمایهی رمزارزی مرتبط با نهادهای ایرانی از سال ۲۰۱۹ را تسهیل کرده است.
در گزارش والاستریت ژورنال ادعا شده که صرافی مستقر در سیشل، بستری برای تراکنشهای بیشاز ۶۰ نهاد ایرانی فراهم کرده که بخش عمدهی آن شامل حدود ۲٫۷ میلیارد دلار به صرافی نوبیتکس منتسب شده؛ والاستریت ژورنال ادعا میکند که این جابهجاییها با هدف دسترسی به نقدینگی بینالمللی در یک اقتصاد تحت تحریم صورت گرفته و جریان خروجی سرمایهی رمزارزی را پوشش داده است.
تحلیلگران والاستریت ژورنال مدعی هستند که صرافیهای بزرگ داخلی سهمی بین ۵ تا ۱۵ درصد از حجم تراکنشهای خود را از طریق کوینکس هدایت کردهاند؛ فرضیهای که رسانههای خارجی آن را نشانهای از یک ساختار هماهنگشده برای اتصال به بازارهای جهانی قلمداد میکنند. بهادعای والاستریت ژورنال، سطح تعامل صورتگرفته نشان میدهد که کوینکس عملا بهعنوان یک دروازهی بینالمللی رمزارز برای بازار ایران عمل کرده است.
بخش دیگری از گزارش، به استخر استخراج ViaBTC و ادعای جابهجایی بیشاز ۱۵۴ میلیون دلار پاداش استخراج اشاره دارد. همچنین ادعاهایی دربارهی پردازش حدود ۶۷ میلیون دلار دارایی منتسب به بانک مرکزی ایران در بازهی زمانی ژوئن ۲۰۲۵ تا ژوئن ۲۰۲۶ مطرح شده است.
والاستریت ژورنال پیشتر نیز در گزارشی ادعا کرده بود بخشیاز داراییهای حاصل از هک ۱٫۵ میلیارد دلاری صرافی بایبیت که به کرهشمالی نسبت داده میشود، از طریق کیفپولهای ایرانی به کوینکس منتقل شده است.
ادعاهای اخیر درحالی مطرح میشود که دفتر کنترل داراییهای خارجی وزارت خزانهداری آمریکا (OFAC) اخیرا چهار صرافی ایرانی از جمله نوبیتکس را در فهرست محدودیتهای خود قرار داده است؛ اما نامی از کوینکس در فهرست دیده نمیشود. کارشناسان مدعی هستند هرچند اقدام خزانهداری آمریکا بخش عمدهای از حجم رمزارز داخلی ایران را تحت تأثیر قرار داد؛ اما زیرساختهای بینالمللی متصل به این اکوسیستم همچنان پابرجا هستند.