آمادهسازی ۱۵ طرح نیروگاهی؛ ظرفیت انرژیهای تجدیدپذیر کشور به ۶۲۰۰ مگاوات میرسد

نشست ارزیابی اجرای ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانشبنیان با محوریت توسعه انرژیهای پاک، با حضور نمایندگان معاونت علمی ریاستجمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی، وزارت نیرو، ساتبا و توانیر برگزار شد. در این جلسه، روند هدایت منابع مالی حاصل از این قانون به سمت ساخت نیروگاهها و آخرین وضعیت ظرفیت برق تجدیدپذیر کشور بررسی شد.
هدف ماده ۱۶؛ توسعه نیروگاهها است، نه صرفا جریمه صنایع
اسفندیار اختیاری، دبیر شورای راهبری فناوریهای دانشبنیان، با تاکید بر این که ماده ۱۶ فراتر از جریمه مالی صنایع مشمول است، گفت: «هدف اصلی این قانون، سوق دادن صنایع به سرمایهگذاری در نیروگاههای تجدیدپذیر و رفع ناترازی انرژی با تکیه بر توان شرکتهای دانشبنیان است.»
او خواستار ارائه گزارش دقیق وزارت نیرو از نحوه هزینهکرد این درآمدها و وضعیت خرید تضمینی برق شد تا مسیرهای اصلاحی قانون مشخص شود.
در همین راستا، گزارشهایی از توسعه نیروگاههای هیبریدی در نهادهای دولتی توسط محمدمهدی نوربخش، دبیر ستاد آب و انرژی، و میزان تخصیص بودجه توسط دفتر بودجه معاونت علمی ارائه شد.
۱۵ طرح احداث نیروگاه تجدیدپذیر با ظرفیت مجموع ۶۲ مگاوات با استفاده از درآمدهای همین ماده قانونی آماده شده است.- علی اسفیدانی، معاون برنامهریزی صندوق نوآوری و شکوفایی
جهش ۴ برابری ظرفیت برق تجدیدپذیر در دولت چهاردهم
مجید میری لاریمی، مدیرکل دفتر سرمایهگذاری وزارت نیرو، از اقداماتی از جمله شناسایی صنایع مشمول و عرضه برق تجدیدپذیر در بورس انرژی گفت و اضافه کرد:
«ظرفیت نیروگاههای تجدیدپذیر کشور از ابتدای دولت چهاردهم تاکنون، با جهشی بیش از ۴ برابر، از ۱۲۶۰ مگاوات به ۵۲۲۰ مگاوات رسیده است. با برنامهریزیهای انجامشده، این میزان تا پایان تیرماه ۱۴۰۵ به ۶۲۰۰ مگاوات افزایش خواهد یافت.»