همکاری پژوهشی با چین؛ برنامه وزارت علوم برای جبران افت علمی

سید مهدی ابطحی، سرپرست معاونت پژوهشی وزارت علوم، از آغاز مذاکرات راهبردی با آکادمی علوم چین (CAST) برای تحول در دیپلماسی علمی کشور خبر داد. او با انتقاد از تمرکز صرف بر آمارهای کمی، تأکید کرد که رتبههایی نظیر سیزدهم یا چهاردهم در جهان، ایران را در معادلات قدرت علمی قرار نمیدهد و هدف اصلی باید حضور در میان ۵ کشور برتر دنیا باشد.
اگر ما جزو پنج کشور اول نباشیم، عملاً در معادلات علمی جهانی دیده نمیشویم و چیزی نیستیم. برای اثرگذاری واقعی، باید از پوسته آمارهای فعلی خارج شد.- سید مهدی ابطحی، سرپرست معاونت پژوهشی وزارت علوم
سرپرست معاونت پژوهشی وزارت علوم در خصوص راهکارهای عملیاتی برای ارتقای سطح دانش، به همکاریهای بینالمللی اشاره کرد و گفت: «مذاکراتی با آکادمی علوم چین (CAST) برای گسترش همکاریهای علمی و فناورانه در حال انجام است. این پیوند مسیری برای عبور از پژوهشهای ایزوله است.»
ابطحی با نقد رویکرد تعدادمحور در تولید علم گفت: «مهمتر از این رتبهها، کیفیت مقالات است. نمایهسازی نشریات تنها به معنای افزایش دیده شدن مقالات است و لزوماً به معنای ارتقای اثرگذاری آنها در مرزهای دانش نیست.»
او با اشاره به چالشهای زیرساختی گفت: «یکی از موارد مورد نیاز، فراهمسازی ابزارها و تجهیزات پژوهشی مناسب است که در حال پیگیری آن هستیم. تأمین سختافزار مدرن پیششرط ارتقای کیفیت پژوهش است.»
ابطحی در پایان با اشاره به لزوم شبکهسازی میان دانشمندان افزود: «ما از این که کشور از نظر کمی تولید علمی بالایی دارد خوشحالیم، اما برای تأثیرگذاری جهانی نیازمند اقدامات عمیقتر هستیم. ارتقای کیفیت پژوهش به شبکهسازی علمی نیاز دارد که انجمنهای علمی میتوانند نقش مهمی در این زمینه ایفا کنند.»
سرپرست معاونت پژوهشی وزارت علوم با اشاره به این که توسعه روابط بینالمللی نیز ضروری است، گفت: «در همین راستا، مذاکراتی با آکادمی علوم چین (CAST) برای گسترش همکاریهای علمی و فناورانه در حال انجام است.»