پزشکیان: مرگ سالانه ۱۷ هزار نفر در تصادفات قابلقبول نیست؛ این آمار مثل سقوط مداوم هواپیماست
مسعود پزشکیان امروز شنبه (۲۹ آذرماه) در مراسم گرامیداشت هفته حملونقل این سیستم را به سیستم حیاتی بدن تشبیه کرد و ضمن انتقاد از آمار بالای تلفات جادهای و فرسودگی ناوگان، بر لزوم آیندهنگری در پروژههای عمرانی و ایجاد مدیریت واحد تاکید کرد.
لزوم اصلاح شبکههای اصلی و استانداردهای جهانی
رئیسجمهور به عزم دولت برای اصلاح زیرساختها اشاره کرد و گفت: «ما مصمم هستیم در این ساختار، شبکههای اصلی، نیمهاصلی و پاییندستی را به هر شکل ممکن اصلاح کنیم و بهبود دهیم و آنها را به سطح استانداردهای بینالمللی و جهانی برسانیم نه این که بدون توجه به کیفیت، کاری انجام شود.» وی با انتقاد از پروژههای فاقد کیفیت افزود:
آنچه ساخته میشود، باید با کیفیت مناسب و بهرهگیری از فناوریهای روز باشد و ما این مسیر را با جدیت دنبال میکنیم تا این روند بهصورت اصولی و پایدار شکل بگیرد.- مسعود پزشکیان، رئیسجمهور
او ترافیک کنونی را نتیجه فقدان برنامهریزی علمی دانست و تصریح کرد: «ترافیکی که امروز با آن مواجه هستیم، نتیجه نبود یک برنامه درست و علمی است لذا وقتی اتصال شریانها بهدرستی انجام نشود، فشار بر مسیرهای فرعی وارد میشود، ظرفیت پاسخگو نیست و نتیجه آن ترافیک، آلودگی هوا و سایر مشکلاتی است که امروز شاهد آن هستیم.»
انتقاد از کوتهنگری در پروژههای عمرانی
پزشکیان با مقایسه وضعیت جادهسازی ایران با سایر کشورها عنوان کرد: «اگر به برخی کشورهای منطقه یا حتی مسیرهایی در شمال روسیه نگاه کنیم، میبینیم که از ابتدا جادهها را با عرض بسیار زیاد طراحی کردهاند؛ گاهی عرض مسیر به دهها یا حتی بیش از صد متر میرسد.»
ما امروز یک جاده یکطرفه میسازیم و یک یا دو سال بعد تازه به این فکر میافتیم که باید یک باند دیگر اضافه کنیم و چند سال بعد دوباره به دنبال توسعه میرویم. سوال اینجاست که چرا از ابتدا با نگاه آیندهنگرانه فکر نمیکنیم و مسیرهایی را که باید احداث شوند، از همان ابتدا به اندازه کافی وسیع در نظر نمیگیریم؟- مسعود پزشکیان، رئیسجمهور
تلفات جادهای؛ فاجعه خاموش
بخش مهمی از سخنان رئیسجمهور به آمار تصادفها اختصاص داشت. پزشکیان با بیان آن که موضوع تلفات جادهای قابل قبول نیست، خاطرنشان کرد:
۱۷ هزار نفر در جادهها جان خود را از دست میدهند و این آمار پذیرفتنی نیست. این وضعیت مانند سقوط مداوم یک هواپیمای ۱۰۰ یا ۲۰۰ نفره است، اما چون بهتدریج رخ میدهد، حساسیت آن کمتر دیده میشود.- مسعود پزشکیان، رئیسجمهور
به گفته او، قوانین، مقررات، مهندسی راه و رفتار رانندگان باید بهگونهای باشد که جان انسانها به خطر نیفتد: «فردی که با رفتار خطرناک رانندگی میکند، نهتنها جان خود بلکه جان دیگران را نیز به خطر میاندازد و این موضوع نباید ساده تلقی شود. در بسیاری از کشورها با چنین تخلفاتی برخوردهای بسیار جدی و سختگیرانه انجام میشود.»
پزشکیان در ادامه درباره لزوم برخورد با متخلفان گفت: «اگر فردی مقررات را رعایت نکند و موجب به خطر افتادن جان دیگران شود، باید با او بهگونهای متفاوت برخورد کرد. به تعبیر رایج، چنین فردی «نقرهداغ» میشود و از مسئولیتهای اجتماعی محروم خواهد شد؛ اینگونه افراد نمیتوانند مدیر، کارشناس یا نماینده شوند و مسئولیتهای بالا را بر عهده بگیرند، زیرا چارچوبها را رعایت نمیکنند.»
فرسودگی ناوگان و بحران سوخت
رئیسجمهور وضعیت ناوگان حملونقل و مصرف سوخت را نیز مورد انتقاد قرار داد و گفت: «ما باید وسیله نقلیهای تولید کنیم که آلودگی کمتری ایجاد کند. مصرف بالای سوخت وسایل حملونقل عمومی در کشور ما به هیچ وجه قابل قبول نیست. هنوز یدککشها و تریلیهایی با قدمت بیش از ۶۰ سال در حال فعالیت هستند؛ موضوعی که از نظر فنی و منطقی قابل پذیرش نیست.»
پزشکیان راهکار برونرفت از مشکلات را در مدیریت واحد و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی دانست:
برای این که کارها بهدرستی انجام شود، لازم است براساس یک منطق مشخص، چارچوبی تعریف کنیم که هم به نفع ارائهدهندگان خدمات باشد، هم به نفع گیرندگان خدمات و هم سیاستگذاران و حاکمیت بتوانند در قبال این توانمندی، رضایت داشته باشند و امکان تنظیم خدمات و اصلاح مقررات را پیدا کنند.- مسعود پزشکیان، رئیسجمهور
او اعتقاد دارد که در حوزه تنظیمگری ارائه اختیارات لازم است و در این راستا دولت آماده واگذاری اختیارات برای توسعه حملونقل کشور است:
«باید مسئولیت مدیریت حوزه حملونقل را به فعالان این حوزه واگذار کنیم تا با چارچوبهای مشخص، خودتنظیمگر و خودنظارتی اداره شود و فعالان این بخش، چارچوبهای عملیاتی خود را تدوین و بر اساس همان چارچوبها مدیریت کنند.»
پزشکیان در ادامه تصریح کرد که دولت از هیچ اقدامی برای گشودن مسیر تسهیل فعالیت بخش خصوصی در حوزه حملونقل فروگذار نخواهد کرد.
به سوی فرماندهی واحد در حملونقل
رئیسجمهور در ادامه به اقدامات اجرایی دولت اشاره کرد و با بیان این که دولت در حال حرکت به سمت اجرای مدیریت واحد است، اعلام کرد:
هماکنون وزیر راه و تیم ایشان در حال کار هستند. چه در گمرکات، چه در مرزها و چه در سایر مقررات، چارچوبها را میخواهیم به مدیریت واحد، واگذار کنیم و در حال بررسی و طراحی آن هستیم. مدیریت کل حملونقل را بهصورت واحد دنبال میکنیم.- مسعود پزشکیان، رئیسجمهور
وی ادامه داد: «نمیتوان حملونقل شهری را جدا، جادهای را جدا و هر بخش را مستقل دید؛ همه اینها باید در یک مسیر و یک چارچوب با یکدیگر تعامل و همخوانی داشته باشند و این همخوانی نیازمند فرماندهی واحد است.»
پزشکیان با رد زمانبندیهای طولانیمدت در این حوزه گفت: «وقتی گفته میشود اجرای یک برنامه ۱۰ سال طول میکشد، من نمیتوانم آن را بپذیرم؛ ما باید بتوانیم در عرض یکی دو سالی که فرصت وجود دارد، بسیاری از موانع را از سر راه برداریم.»