طرح مفهومی iOS 17، ظاهر این سیستم‌عامل را با تمرکز بر اصلاح نسخه قبل به‌نمایش می‌گذارد

شنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
طرح مفهومی ios 17
پارکر اورتولانی، طرح مفهومی موردنظر خود از iOS 17 و تغییرات این به‌روزرسانی را به‌اشتراک گذاشته است.
تبلیغات

اپل در سپتامبر ۲۰۲۲ از iOS 16 رونمایی کرد؛ به‌روزرسانی بزرگی که تغییرات بصری زیادی برای کاربران آیفون به‌ارمغان آورد و نحوه‌ی تعامل با رابط‌ کاربری را به‌خصوص در بخش صفحه‌ی قفل تغییر داد. تمرکز اصلی این نسخه، امکانات شخصی‌سازی و سفارشی‌سازی بود و ویژگی‌هایی مثل شخصی‌سازی صفحه‌ی قفل، ابزارک‌ها، ویرایش و لغو پیام‌ها و موارد دیگر را ارائه داد. اما سؤال این است که غول فناوری مستقر در کوپرتینو برای iOS 17 چه برنامه‌هایی دارد؟ اکنون پارکر اورتولانی، تصاویری از طرح مفهومی نسخه‌ی بعدی سیستم‌عامل موبایلی اپل را به‌اشتراک گذاشته است که دیدگاهی کلی از آن به ما ارائه می‌دهد.

شخصی‌سازی‌های بیشتر

پارکر چشم‌انداز خود را درباره‌ی آینده‌ی iOS به‌نمایش گذاشته است. ظاهراً به‌روزرسانی بعدی این سیستم‌عامل بیشتر یک اصلاح کلی خواهد بود و اپل امکانات سفارشی‌سازی ارائه‌شده در iOS 16 را کامل‌تر خواهد کرد.

به‌روزرسانی صفحه‌ی قفل

صفحه قفل طرح مفهومی ios 17

iOS 17 به‌احتمال زیاد امکانات سفارشی‌سازی بیشتری برای صفحه‌ی قفل ارائه خواهد داد. سال گذشته امکان تغییر فونت برای نمایش زمان و همچنین قابلیت اضافه کردن برخی ابزارک‌ها به این صفحه، دردسترس کاربران قرار گرفت. نسل بعدی iOS احتمالاً فونت‌ها و ابزارک‌های بیشتری برای صفحه‌ی قفل ارائه خواهد داد. علاوه‌براین امکان دانلود فونت‌های جدید و استفاده از آن‌ها برای نمایش ساعت می‌تواند یک تغییر بسیار جذاب باشد.

صفحه قفل طرح مفهومی ios 17

قابلیت اشتراک‌گذاری کامل شخصی‌سازی‌های اعمال‌شده در صفحه‌ی قفل آیفون با دیگران یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که شاید به iOS 17 اضافه شود. این ویژگی می‌تواند بازاری کوچک ایجاد کند که کاربران ازطریق آن تنظیمات منحصر‌به‌فرد صفحه‌ی قفل خود را به‌صورت دیجیتالی به‌فروش خواهند گذاشت.

تغییرات در اعلان‌ها

ظاهر اعلان‌ها در طرح مفهومی ios 17

پارکر اعتقاد دارد iOS 17 از رابط‌کاربری جدیدی برای نمایش اعلان‌ها و همچنین روش تعامل با آن‌ها بهره خواهد برد. تغییر دیگر این است که می‌توان با ویژگی شفاف‌سازی اعلان‌ها، به سازماندهی آن‌ها کمک کرد. هرچه اعلان قدیمی‌تر باشد، مات‌تر نمایش داده خواهد شد و کاربر می‌تواند با این روش به‌سرعت از اعلان‌های جدید مطلع شود. علاوه‌براین هرچه اعلان مهم‌تر باشد، به‌شکل برجسته‌تر نمایش داده خواهد شد.

اضافه‌شدن Live Activities و ابزارک‌ها به صفحه‌ی اصلی

live activities در طرح مفهومی ios 17

iOS 16 قابلیت جدیدی به‌نام Live Activities را به آیفون‌ اضافه کرد. این ویژگی به شما اجازه می‌دهد یک ابزارک فعال داشته باشید و از آن برای نمایش اطلاعات و داده‌های مختلف بهره ببرید. شما می‌توانید ازطریق این قابلیت، فاصله‌ی زمانی رسیدن راننده‌ی اوبر یا امتیازات اخیر بازی بسکتبال موردنظرتان را مشاهده کنید. iOS 17 احتمالاً به کاربران اجازه می‌دهد بخشی از صفحه را برای Live Activities استفاده کنند. این روش شباهت زیادی به روش ایجاد پشته‌ی هوشمند ابزارک‌های صفحه‌ی اصلی خواهد داشت.

ابزارک های صفحه قفل در طرح مفهومی ios 17

ایده‌ی دیگری که پارکر به آن اشاره دارد، اضافه شدن ابزارک‌های صفحه‌ی قفل به صفحه‌ی اصلی آیفون است. ممکن است متوجه شده باشید که ابزارک‌های صفحه‌ی اصلی و صفحه‌ی قفل از نظر شکل ظاهری و مکان با یکدیگر تفاوت دارد. امکان اضافه کردن ابزارک‌های صفحه‌ی قفل به صفحه‌ی اصلی یکی از ویژگی‌هایی است که اپل می‌تواند به‌راحتی آن را در iOS 17 پیاده‌سازی کند.

بهبود دستیار صوتی سیری

دستیار سیری در طرح مفهومی ios 17

همان‌طور که 9to5Mac اشاره می‌کند، سیری هیچ‌وقت به‌عنوان انتخاب اول دستیارهای صوتی شناخته نشده و گوگل همواره در این بازار پیشتاز بوده است. الکسای آمازون نیز کاربران زیادی دارد که مطمئناً از تعاملات آن‌ها برای بهبود این ابزار بهره می‌برد. اکنون بینگ جدید نیز با استفاده از هوش مصنوعی ChatGPT رشد سرسام‌آوری را تجربه کرده است و بهبود سیری می‌تواند اهمیت بسیار بالایی برای اپل داشته باشد تا بار دیگر با قدرت به این رقابت برگردد.

پازکر اعتقاد دارد داینامیک آیلند به ناحیه‌ای برای سیری تبدیل خواهد شد. افزودن نشانه‌های بصری کوچک مثل برچسب گوش دادن به دستورات صوتی برای اینکه کاربر بداند سیری در هر لحظه چه کاری انجام می‌دهد، قطعاً تغییر مثبتی خواهد بود. راه‌اندازی مستقیم نسخه‌های سبک‌تر و کوچک‌تر برنامه‌هایی مثل یادداشت‌برداری ازطریق سیری نیز باعث بهبود تجربه‌ی کاربری خواهد شد.

نتیجه‌گیری

پارکر با طرح‌های مفهومی خود سعی کرده است برخی بروزرسانی‌ها و تغییرات iOS 17 را به‌بهترین روش ممکن به‌نمایش بگذارد. البته باید توجه داشته باشیم اپل در سال ۲۰۲۳ توجه بسیار زیادی به تحقیق‌وتوسعه در حوزه‌ی هدست‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده دارد. این یعنی در سال جاری احتمالاً نوآوری‌های کمتری را در سیستم‌های‌ iOS، iPadOS و MacOS شاهد خواهیم بود و درنتیجه انتظار می‌رود iOS 17 بیشتر روی بهبود قابلیت‌های قبلی این سیستم‌عامل متمرکز باشد.

علاوه‌براین گزارش‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد iOS 16 مشکلات زیادی در مصرف باتری دارد و باگ‌های دیگری هم در آن وجود دارد که باعث تداخل کارکرد رابط‌ کاربری می‌شوند. این در حالی است که iOS 15 پایداری بسیار بالایی داشت و بهینه‌سازی‌های متعددی برای بهبود مصرف باتری ارائه داد و این مورد همان چیزی است که انتظار داریم در iOS 17 ببینیم. در واقع اپل می‌تواند با بهینه‌سازی امکانات و قابلیت‌های iOS 16، پایداری نسل بعدی این سیستم‌عامل را به‌میزان درخورتوجهی افزایش داده و تجربه‌ی کاربری بهترین به‌ارمغان بیاورد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات