مصاحبه زومیت با مدیر بازاریابی محصول سونی

یک‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
سونی در کنگره‌ی جهانی موبایل، گوشی هوشمند اکسپریا ایکس زد پریمیوم و همچنین پروژکتور هوشمند اکسپریا تاچ  را رونمایی کرد. در همین راستا مصاحبه‌ای با مدیر بازاریابی محصول سونی ترتیب دادیم و درباره‌ی این محصولات پرسیدیم.
تبلیغات

دایانا هرناندز گولزالس از سال ۲۰۱۴ در سمت مدیر بازاریابی محصول در سونی موبایل فعالیت می‌کند. وی مسئول بازاریابی موبایل‌های پریمیوم و کامپکت سونی است و علاوه بر آن به استراتژی‌های بهبود خلق تجربه‌ی دیجیتال در گوشی‌های سری اکسپریا می‌پردازد.

دایانا هرناندز از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ به عنوان مدیر بازاریابی سونی در مکزیک و در شاخه‌ی محصولات تصاویر دیجیتال و دوربین‌های حرفه‌ای سونی مشغول به کار بود و از سال ۲۰۱۴ به بعد وارد سونی موبایل شد.  

سونی در کنگره جهانی موبایل امسال از اکسپریا تاچ رونمایی کرد که در واقع همان طرح مفهومی سابق این شرکت با نام اکسپریا پروجکتور بود، بازار هدف این محصول چه کسانی هستند؟

اکسپریا تاچ یک محصول جذاب است چرا که فناوری‌های مختلف سونی در آن گنجانده شده‌. سونی با این محصول قصد دارد ارتباطات را دستخوش تغییر کند. با اکسپریا تاچ می‌توان دور یک میز جمع شد و با یکدیگر به تعامل پرداخت. با این محصول به جای اینکه به تنهایی به ارتباط با دیگران بپردازید، می‌توانید ارتباطات دیجیتال را به‌صورت گروهی نیز تجربه کنید. سونی با این محصول روش جدیدی برای تعامل، نه‌تنها در مصارف شخصی و سرگرمی بلکه در بحث آموزش، محیط کسب و کار و موارد دیگر شکل می‌دهد. با این محصول می‌توان کارایی متنوعی متصور بود. می‌توان گروهی دور یک میز جمع شد و با هم تعامل مستقیم داشت و همزمان تعامل غیرمستقیم و دیجیتال با دیگران از راه دور را تجربه کرد. به عنوان مثال تصور کنید که می‌خواهید تماس ویدیویی گروهی با یکی از اقوام خود داشته باشید؛ با اکسپریا تاچ به جای اینکه همگی مجبور باشید به صفحه نمایش کوچک موبایل خود نگاه کنید، می‌توانید به تصویر پخش‌شده روی دیوار یا میز نگاه کنید و همزمان تعامل لازم را نیز داشته باشید. این تصویر می‌تواند تا ۸۰ اینچ بزرگ شود.

به نظر می‌رسد که اکسپریا تاچ یک ابزار مبتنی بر اندروید است، آیا تمام اپلیکیشن‌های اندرویدی روی آن نصب می‌شوند؟

بلکه همه اپلیکیشن‌ها روی اکسپریا تاچ قابل نصب و استفاده هستند و به‌راحتی می‌توانید به گوگل پلی مراجعه و اپلیکیشن مورد نظر خود را دریافت و نصب کنید. این وسیله از اپلیکیشن پلی‌استیشن نیز پشتیبانی می‌کند و می‌توان از طریق آن به کنسول بازی نیز متصل شد.

Xperia Touch

آیا اپلیکیشن‌های خاصی وجود دارند که مشخصا برای کار با این پروژکتور هوشمند طراحی شده باشند؟

ما محدودیتی برای اجرای اپلیکیشن‌های خاص نداریم. همه اپلیکیشن‌های اندرویدی از بازی تا نرم‌افزارهای کاربردی روی این ابزار قابل استفاده هستند. 

اکسپریا ایکس زد پریمیوم، محصول مهمی است که در کنگره جهانی موبایل رونمایی کردید؛ اما این محصول هنوز نهایی نیست و اجازه‌ی کار کردن با آن در حالت روشن به کسی داده نشد، چرا محصول غیر نهایی رونمایی شد و آیا زمان مشخصی برای نهایی شدن این محصول در نظر گرفته‌اید؟

ما به مرحله‌ای رسیدیم که مطمئن شدیم می‌توانیم قابلیت‌های معرفی‌شده را عملی کنیم و در یک محصول به کار بگیریم و فرصت این نمایشگاه بزرگ و مهم را غنیمت دانستیم تا محصول را رونمایی کنیم و نوآوری‌های خود را به نمایش درآوریم. ما در این محصول اولین نمایشگر 4K HDR در موبایل به همراه اولین دوربین با قابلیت ضبط ویدیو با نرخ ۹۶۰ فریم در ثانیه را به کار گرفتیم. ما چند ماه پیش تأیید امکان استفاده از این سنسور را از بخش نیمه‌هادی‌های سونی گرفتیم و در این مدت مطمئن شدیم که می‌توانیم این سنسور را در گوشی موبایل خود به کار بگیریم. به همین دلیل خواستیم از این فرصت استفاده کنیم و پیش از نهایی شدن اکسپریا ایکس زد پریمیوم، این موضوع را با کاربران به اشتراک بگذاریم. همانطور که خودتان هم تجربه کردید، این سنسور روی گوشی Xperia XZs بدون مشکل کار می‌کند. همچنین قابلیت پخش ویدیو 4K HDR در نسخه‌ی پریمیوم به نمایش در آمده است و آن نیز به‌خوبی تصاویر را پخش می‌کند؛ اما به دلیل نهایی نبودن نرم‌افزار گوشی Xperia XZ Premium ما فعلا نمی‌توانیم اجازه کار کردن با آن بدهیم.

فکر می‌کنید محصول نهایی چه زمانی وارد بازار می‌شود

متأسفانه هنوز زمان دقیق را نمی‌توانیم اعلام کنیم.

اکسپریا ایکس زد پریمیوم / Xperia XZ premium

آیا این محصول وارد بازار ایران نیز خواهد شد؟

ایران یکی از بازارهای مهم برای سونی است و قطعا اکسپریا ایکس زد پریمیوم نیز وارد بازار ایران خواهد شد.

امکان ضبط ویدیو با نرخ ۹۶۰ فریم در ثانیه در موبایل خارق‌العاده به نظر می‌رسد، چطور موفق شدید این فناوری را وارد موبایل‌ها کنید؟

ارتباط نزدیک سونی موبایل با بخش تولیدکننده‌ی سنسورهای دوربین که طراح دوربین‌های سایبر شات و آلفا هستند، باعث می‌شود تا ما بتوانیم فناوری‌های جدید را وارد دنیای موبایل کنیم. این ارتباط باعث می‌شود تا ما همیشه از جدیدترین فناوری‌های دنیای دوربین‌های عکاسی مطلع باشیم. مهندسین ما همیشه جدیدترین فناوری‌ها را تحت نظر می‌گیرند و به دنبال اضافه کردن آن‌ها به محصولاتمان هستند. این سنسور اولین بار در دوربین RX100 IV سایبرشات به کار گرفته شده بود که اولین دوربین جیبی دنیا با این نرخ فریم بود. سپس مهندس‌های سونی این فناوری را به دنیای موبایل آورند. برای رسیدن به این نرخ فریم ما یک حافظه‌ی یک گیگابیتی را بین لایه‌ی بالایی و پایینی سنسور CMOS قرار دادیم تا تصاویر را با سرعت بسیار بیشتری ضبط کنیم. حافظه‌ی DRAM مانند یک حافظه‌ی کش عمل می‌کند و تا زمانی که تصاویر روی حافظه‌ی اصلی گوشی ذخیره شوند، آن‌ها را در خود نگاه می‌دارند.

Diana Hernandez Gonzalez

ما ابتدا تلاش کردیم این سنسور را در یک گوشی موبایل به کار بگیریم. بعد از اینکه مهندس‌های ما موفق به انجام این کار شدند، شروع به کار روی تجربه‌ی کاربری کردیم و تلاش کردیم تجربه‌ی کاربری را با موبایل سازگار کنیم تا امکان ضبط ساده و اشتراک گذاری آسان ویدیوهای حرکت آهسته میسر شود.

از آنجایی که سونی تأمین‌کننده سنسور دوربین بسیاری از گوشی‌های هوشمند بازار است، آیا این سنسور را در اختیار رقبای خود نیز قرار خواهید داد؟

فعلا نمی‌توانم در این باره اطلاعاتی ارائه کنم.

در اکسپریا زد پریمیوم، رزولوشن 4K تنها در تعداد محدودی از اپلیکیشن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، این موضوع در اکسپریا ایکس زد پریمیوم هم صدق می‌کند؟

خوشبختانه در حال حاضر آمازون محتوای 4K HDR تولید می‌کند و کاربران می‌توانند از آن‌ استفاده کنند و امیدواریم در آینده محتوای بیشتری در این رزولوشن در اختیار مشتریان قرار گیرد.

درباره‌ی اپلیکیشن‌ها چطور؟

اگر محتوای در حال پخش با رزولوشن 4K سازگار نباشد، ما روی رزولوشن طبیعی آن‌ تصاویر را رندر می‌کنیم؛ چرا که اگر بخواهیم تصاویر را آپ‌اسکیل کنیم مصرف انرژی به‌شدت افزایش می‌یابد. پس ما فقط زمانی از رزولوشن 4K استفاده می‌کنیم که محتوای آن با این رزولوشن سازگار باشد.

شما در اکسپریا ایکس زد پریمیوم رزولوشن 4K را به کار گرفته‌اید اما در اکسپریا ایکس زد همچنان روی رزولوشن فول‌اچ‌دی هستید؛ اگر رزولوشن بالاتر در موبایل‌ها بی‌معنی است، چرا رزولوشن 4K را در نسخه‌ی پریمیوم استفاده کردید؟ اگر به تراکم پیکسلی بالاتر باور دارید، چرا رزولوشن ایکس زد را به QHD یا بالاتر ارتقاء نمی‌دهید؟

برای رزولوشن 4K ما نیاز به صفحه نمایش بزرگ‌تر داریم و همه کاربران نیاز به صفحه نمایش بزرگ‌تر ندارند و از این بابت صفحه نمایش ۵ اینچی با رزولوشن فول‌اچ‌دی را حفظ کردیم. نمایشگر 4K ابعاد بزرگ‌تر و ضخامت بیشتری دارد و به همین دلیل ما تلاش می‌کنیم طراحی باریک و ابعاد کوچک‌تر سری ایکس زد را حفظ کنیم و همزمان طول عمر باتری را نیز در سطح عالی نگاه داریم.

Xperia Agent

چه خبر از اکسپریا ایجنت؟ چه زمانی این محصول از حالت مفهومی خارج می‌شود و وارد بازار می‌شود؟

ما هنوز در حال کار روی این محصول هستیم تا متوجه شویم چه اپلیکیشن‌هایی می‌توانیم برای آن در نظر بگیریم و چه کارایی برای آن می‌توانیم متصور شویم. ما تقریبا بخش‌های مختلف مورد نیاز این محصول را داریم و در تلاش هستیم تا به بهترین شکل آن‌ها را کنار یکدیگر قرار دهیم. ما در حال حاضر فناوری تشخیص صدا و دوربین را در اختیار داریم و موفق شده‌ایم این محصول را وارد اکوسیستم سونی کنیم؛ اما هنوز زمان نیاز داریم تا اکسپریا ایجینت را نهایی کنیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات