پارلمان اتحادیه اروپا توافق‌نامه ACTA را رد کرد

جمعه ۱۶ تیر ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۷
مطالعه 3 دقیقه
توافق‌نامه ACTA جهت حمایت از حقوق تولیدکنندگان محصولاتی همچون آهنگ، فیلم سینمایی، نرم‌افزارهای کامپیوتری، دارو و پوشاک شکل گرفته بود.
تبلیغات

درپی اعتراض مردم به توافق‌نامه ACTA و حضور آنها در خیابان‌ شهرهای مختلف سرتاسر اروپا، پارلمان اتحادیه اروپا ضمن در نظر گرفتن این موضوع که ممکن است این توافق‌نامه تجاری ضد دزدی بین‌المللی، آزادی اینترنت را محدود کند، ACTA را به صورت قاطع رد کرد. توافق‌نامه ACTA جهت حمایت از حقوق تولیدکنندگان محصولاتی همچون آهنگ، فیلم سینمایی، نرم‌افزارهای کامپیوتری، دارو و پوشاک شکل گرفته بود. اما این توافق‌نامه حریم خصوصی کاربران را نیز زیر پا می‌گذاشت جزئیات بیشتر را در ادامه مطلب بخوانید.

۴۷۸ نفر با این توافق‌نامه مخالفت، ۳۹ نفر موافقت و ۱۶۵ نماینده نیز رای ممتنع داده‌اند. به نظر می‌رسد عدم همراهی اتحادیه اروپا با این توافقنامه راه را برای مناقشات بیشتر باز کند ولی با این حال هنوز ممکن است بقیه کشورها بدون حمایت اتحادیه اروپا با این توافقنامه مشارکت کنند.

حامیان این توافق‌نامه تجاری ضددزدی مدعی‌اند که ACTA برای استاندارد‌سازی قوانین گوناگون کشورهای مختلف در جهت حمایت از حقوق تولیدکنندگانی محصولات همچون آهنگ، فیلم سینمایی، نرم‌افزارهای کامپیوتری، دارو و پوشاک لازم است. این محصولات همیشه قربانی ایده دزدان و سارقان مالکیت فکری (intellectual property) می‌شوند. مقامات رسمی اتحادیه اروپا نیز می‌گویند با توجه به بحران اقتصادی حمایت هرچه بیشتر از ایده‌های تولیدکنندگان اروپایی‌هایی، برای رشد اقتصادی بسیار ضروری است.

اما در طرف دیگر مخالفان، بیم این را دارند که این توافق‌نامه سرآغازی برای سانسور و تجسس در فعالیت‌های اینترنتی شهروندان باشد. Alex Wilks که کمپین ضد ACTA را هدایت می‌کند، در دفاع از گروه Avaaz می‌گوید، توافق‌نامه به کمپانی‌های خصوصی اجازه می‌دهد تا در فعالیت‌های کاربران اینترنت جاسوسی کنند.

وی همچنین افزود، توافق‌نامه هیچ توازنی بین حقوق خصوصی شهروندان و کمپانی‌های دارنده کپی‌رایت ایجاد نکرده است. البته دارندگان کپی‌رایت مورد اشاره Wilks تنها شامل کمپانی‌ها نمی‌شود و نویسندگان و  موسیقی‌سازان مستقل نیز شامل این رده‌اند.

از اتحادیه اروپا و ۲۲ کشور از اعضای آن که بگذریم، ۸ کشور ایالات متحده، استرالیا، کانادا، ژاپن، مراکش، نیوزلند، سنگاپور و کره‌جنوبی این توافق‌نامه را امضا کرده‌اند.

David Martin یکی از اعضای پارلمان اسکاتلند این توافق‌نامه را تمام شده می‌داند. وی این توافق‌نامه را بعد از رد شدن‌اش توسط پارلمان اتحادیه اروپا به یک بیمار در حال مرگ تشبیه کرده و می‌گوید "هیچ جراحی اورژانسی، هیچ پیوند عضوی و یا دوره درمانی طولانی مدتی ACTA را نجات نخواهد داد، زمان آن رسیده که تشیع جنازه آن را برگزار کنیم و به دوست‌داران اش اجازه بدهیم تا سوگواری کنند و بقیه‌مان هم برویم دنبال کار و زندگی‌مان."

اما Karel De Gucht نماینده بازرگانی اتحادیه اروپا به نظر نمی‌رسد که به این زودی این موضوع را رها کند. وی در یک اعلامیه می‌گوید در نظر دارد که با طرح‌ریزی خود دادگاه‌های عالی اروپا را مجبور کند تا بنا بر توافق‌نامه با همان شرایطی که نوشته شده است، تصمیمی اتخاذ کنند. تلاش برای کاهش حقوق شهروندی اروپاییان در راستای به تصویب رساندن این توافقنامه از دیگر برنامه‌های این نماینده است.

وی می‌گوید: "این موضوع بسیار واضح است که برای حمایت از مالکیت فکری به یک شیوه جهانی نیاز داریم — برای تجارت، صنایع خلاقانه، چه در اروپا، چه در کشورهای شریک" De Gucht همچنین می‌افزاید: "با رد کردن ACTA، نیاز به حمایت از ستون فقرات اقتصاد اروپا رفع نخواهد شد. نوآوری‌های ما، خلاقیت‌های‌مان، ایده‌هایمان و اصولا مالکیت‌های فکری‌مان نیاز شدیدی به حمایت دارند."

اما رای قاطع پارلمان اتحادیه اروپا نشان دهنده این امر است که این توافق‌نامه در شکل فعلی‌اش هیچ شانسی برای تصویب ندارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات