لپ تاپ Pro Art StudioBook ایسوس با عملکردی نزدیک‌به سیستم‌های دسکتاپ معرفی شد

پنج‌شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
ایسوس در جریان نمایشگاه IFA 2019 از لپ‌تاپ جدیدی رونمایی کرد که فاصله‌ی میان لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای رومیزی را به حداقل می‌رساند.
تبلیغات

نمایشگاه IFA 2019 درحال برگزاری است و دسته‌ی کامپیوترهای همراه، بخش مهمی از رویدادهای رونمایی و اخبار پیرامونی را در آن به خود اختصاص می‌دهند. لپ‌تاپ‌های ورک‌استیشن و مخصوص تولید محتوا مانند سری مک‌بوک پرو اپل، همیشه شامل قوی‌ترین محصولاتی می‌شوند که شرکت‌ها برای ارائه‌ی کارایی بالا، حداکثر تلاش خود را در ساخت این کامپیوترهای همراه به‌کار می‌گیرند. کاربران چنین کامپیوترهای شخصی، کارایی‌های سنگین همچون بازی یا تولید محتوا از آن انتظار دارند و قطعا به‌دنبال بهترین سخت‌افزارهای موجود در لپ‌تاپ هستند. کارت‌های گرافیک قدرتمند کلاس تایتان جدید انویدیا (Titan RTX) که مجهز به فناوری رهگیری پرتو هستند، از جدیدترین قطعات سخت‌افزاری محسوب می‌شوند که هر کاربر حرفه‌ای لپ‌تاپ انتظار آن‌ها را در دستگاه خود می‌کشید. اکنون انویدیا و ایسوس در همکاری جدیدی، کارتی از سری کوادرو با نام Quadro RTX 6000 را به دنیای کامپیوترهای همراه آورده‌اند.

StudioBook One

ایسوس ProArt StudioBook One جدیدترین محصول ایسوس محسوب می‌شود که می‌توان نام «ورک‌استیشن همراه» (Mobile Workstation) را برای آن به کار برد. شرکت تایوانی در محصول جدید خود از استاندارد طراحی Nvidia Ace استفاده کرد که همه‌ی قطعات گرمازا را در پشت نمایشگر قرار می‌دهد. با چنین رویکردی، دمای بخش کیبورد کاهش می‌یابد و خنک‌کنندگی نیز بازدهی بالاتری خواهد داشت.

انویدیا در گذشته‌ای نه‌چندان دور، از کارت گرافیک Quadro RTX 5000 در دسته‌ی پردازنده‌های گرافیکی همراه رونمایی کرد. اکنون با معرفی خانواده‌ی جدید و اولین لپ‌تاپ‌های مجهز به آن، به‌نوعی پردازنده‌های قبلی در سایه قرار می‌گیرند. پردازنده‌های گرافیکی ورک‌استیشن، تأییدیه‌ی کاربردپذیری برای تولید محتوای ویدئویی، طراحی به کمک کامپیوتر و بسیاری پکیج‌های نرم‌افزاری دیگر را دارند. تأییدیه‌ی کاربردپذیری به این معنا خواهد بود که دستگاه‌ها برای کاربردهای مذکور، آزمایش و تأیید شده‌اند. به‌علاوه چنین قطعات سخت‌افزاری برای کاربردهای گیمینگ هم بهینه‌سازی شده‌اند تا نرخ فریم بهتری را به کاربر ارائه کنند.

پردازنده‌های گرافیکی موبایل (ساخته‌شده برای استفاده در دستگاه‌های قابل حمل مانند لپ‌تاپ) در سال‌های گذشته با هدف کاهش فاصله‌ی کاربری با نمونه‌های دسکتاپ بهینه‌سازی شده‌اند. انویدیا هم ادعا می‌کند که نمونه‌های همراه پردازنده‌های گرافیکی‌اش عملکردی نزدیک به کارت‌های گرافیک دسکتاپ دارند. عموما پردازنده‌های گرافیکی لپ‌تاپ برای کاهش گرما، عملکرد پایین‌تری نسبت به نمونه‌های دسکتاپ دارند. در این‌ میان StudioBook One با استفاده از درگاه‌های انتقال گرمای مبتنی بر تیتانیوم، خنک‌کنندگی مناسبی را ارائه می‌کند. باتری موجود در این دستگاه نازک تایوانی هم ظرفیت ۹۰ وات‌ساعتی دارد.

علاوه‌بر سیستم خنک‌کنندگی حرفه‌ای، لپ‌تاپ جدید ایسوس از جدیدترین سخت‌افزارهای موجود در بازار بهره می‌برد. پردازنده‌ی Core i9 (احتمالا Core i9-9980HK) به‌علاوه‌ی ۶۴ گیگابایت حافظه‌ی رم DDR4 و ۲۴ گیگابایت حافظه‌ی VRAM‌ در پردازنده‌ی گرافیکی، استودیوبوک وان را به یک غول پردازشی همراه تبدیل می‌کند. در بخش ذخیره‌سازی نیز درایو یک ترابایتی SSD انواع نیازهای کاربران حرفه‌ای را برطرف خواهد کرد. ایسوس با وجود جابه‌جایی قطعات گرمازا از زیر دستگاه جدید، طراحی لولا را به‌گونه‌ای انجام داده است تا حداقل حبس گرما در آن بخش رخ دهد. طراحی اختصاصی شرکت به‌نام ErgoLift شناخته می‌شود که پایه‌ی لپ‌تاپ را به‌اندازه‌ی ۴/۵۷ درجه از سطح کاربری بلند می‌کند.

ایسوس در لپ‌تاپ جدید همه‌ی قطعات گرمازا را به پشت نمایشگر منتقل کرده است

لپ‌تاپ جدید ایسوس از فناوری بهبودیافته‌ی Optimus شرکت انویدیا بهره می‌برد. فناوری مذکور به‌صورت خودکار جابه‌جایی پردازش گرافیکی از پردازنده‌ی داخلی به کارت گرافیک اختصاصی را انجام می‌دهد که منجر به مصرف بهینه‌ی انرژی می‌شود. انویدیا ادعا می‌کند که فناوری مذکور با هوشمندی بالا، نیاز یا عدم نیاز به کارت گرافیکی اختصاصی را در هر اپلیکیشن تشخیص می‌دهد.

در اخبار منتشرشده، اشاره‌ای به عمر باتری لپ‌تاپ جدید ایسوس نمی‌شود؛ با وجود استفاده از فناوری هوشمند انویدیا، باز هم نمی‌توان انتظار شارژدهی بالایی از دستگاهی با چنین سخت‌افزار قدرتمند داشت. ایسوس استودیو بوک وان از آداپتور ۳۰۰ واتی با ابعاد مربی ۹۲ میلی‌متر و ضخامت ۲۸ میلی‌متر بهره می‌برد که نشان‌دهنده‌ی ابعاد و ظرفیت پایین باتری خواهد بود.

Asus StudioBook

نمایشگر ایسوس استودیو بوک وان با ابعاد ۱۵/۶ اینچی و نسبت تصویر ۱۶ در ۹، کیفیت 4K 120Hz را به کاربر ارائه می‌کند که قابلیت Pantone هم در آن فعال شده است. این نمایشگر از ۱۰۰ درصد فضای رنگ Adobe RGB هم پشتیبانی می‌کند. به‌علاوه لایه‌ی محافظ گوریلا گلس ۵ از نمایشگر حرفه‌ای محصول جدید تایوانی‌ها حفاظت می‌کند. از قابلیت‌های اتصالی استودیوبوک وان می‌توان به سه پورت USB-C از توع تاندربولت ۳ اشاره کرد.

ایسوس استودیو بوک وان به‌عنوان محصول اصلی در جریان رونمایی‌های انویدیا (که متمرکز بر سیستم‌های RTX Studio هستند) هم محسوب می‌شود. سیستم‌های مذکور، نمونه‌های رومیزی هم دارند که از میان آن‌ها می‌توان به محصولات ایسوس همچون ProArt Station D940MX و ProArt PA90 اشاره کرد. به‌علاوه ایسر با Concept D900 و 500 و MSI با Prestige P100 نیز نمایشی از محصولات جدید انویدیا برگزار کرده‌اند. از نمونه‌های دیگر لپ‌تاپ می‌توان به asus ProArt StudioBook One X، Asus ProArt StudioBook 17, Asus ProArt StudioBook 15 و Acer Concept D 5 و نسخه‌ی پرو همین لپ‌تاپ اشاره کرد.

StudioBook X

عضو دیگر خانواده‌ی جدید لپ‌تاپ‌های ورک‌استیشن ایسوس با تمرکز بیشتر روی کیفیت نمایشگر و کارایی معرفی شد. استودیوبوک ایکس از نمایشگر ۱۷ اینچی WUXGA با رزولوشن ۱۲۰۰ در ۱۹۲۰ پیکسل و نسبت تصویر ۱۶ در ۱۰ بهره می‌برد. شرکت سازنده، نسبت نمایشگر به کل پنل را ۹۲ درصد بیان می‌کند که محصول جدید را بیشتر شبیه به یک لپ‌تاپ ۱۵ اینچی نشان می‌دهد. کاربران می‌توانند لپ‌تاپ استودیو بوک ایکس را با پردازنده‌ی اینتل زئون (E-2276M) یا Core i7-9750H خریداری کنند. در بخش پردازش گرافیکی نیز یک کارت Quadro RTX 500 با ۱۶ گیگابایت حافطه‌ی GDDR6 VRAM در هر دو نسخه وجود دارد.

عضو حرفه‌ای‌تر خانواده‌ی استودیوبوک با قابلیت‌های ذخیره‌سازی حرفه‌ای عرضه می‌شود. کاربران می‌توانند این لپ‌تاپ را تا ۶ ترابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی (ترکیبی از SSD, NVMe و HDD) و تا ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی رم سفارشی‌سازی و خریداری کنند. استودیوبوک ایکس در بخش اتصال مجهز به دو پورت تاندربولت ۳، سه پورت USB 3.1 Type-A و درگاه حافظه‌ی UHS-II SD و یک پورت اترنت است. به‌علاوه استودیوبوک ایکس با پشتیبانی از وای‌فای ۶ نسبت به استودیوبوک وان، سرعت اتصال بی‌سیم بالاتری ارائه می‌کند.

با وجود تمام برتری‌های سخت‌افزاری، برتری اصلی و تمرکز تبلیغاتی ایسوس برای نسخه‌ی ایکس، با ترک‌پد ScreenPad 2.0 محقق می‌شود. فناوری ایسوس، میانبر اپلیکیشن‌های کاربردی و برخی قابلیت‌های دیگر را در نمایشگری زیر ترک‌پد لپ‌تاپ ارائه می‌کند. این لپ‌تاپ اولین عضو از خانواده‌ی ایسوس است که قابلیت مذکور را دریافت می‌کند.

Asus StudioBook

همان‌طور که گفته شد، خانواده‌ی استودیوبوک چند عضو دیگر ۱۷ و ۱۵ اینچی هم دارد. StudioBook Pro 17 با کارت گرافیک Quadro RTX 3000 Max-Q عرضه می‌شود. نسخه‌ی ۱۵ اینچی دسته‌ی پرو نیز به کارت گرافیک Quadro RTX 5000 Max-Q مجهز خواهد بود. نسخه‌های استاندارد ۱۷ و ۱۵ اینچی با نام StudioBook به کارت گرافیک GeForce RTX 2060 مجهز هستند.

لپ‌تاپ‌های جدید ایسوس در دوره‌ای معرفی شدند که شایعه‌ی آماده‌سازی لپ‌تاپ ۱۶ اینچی مک‌بوک پرو به اوج رسیده است. کوپرتینویی‌ها با محصول جدید قصد دارند تا دسته‌ی کاربران حرفه‌‌ی را هدف قرار دهند که طبق اخبار و بررسی‌ها، از آخرین طراحی مک‌بوک پرو، خصوصا در بخش کیبورد ناراضی هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات