چهار ترفند از استیون سینوفسکی برای برگزاری بهتر جلسات کاری

جمعه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۲
مطالعه 3 دقیقه
اگر دوست دارید در مقامی مسئول جلسات کاری مفیدتری داشته باشید، مطمئناً این راهنمای کوتاه از استیون سینوفسکی، رئیس سابق بخش ویندوز در شرکت مایکروسافت می‌تواند برای شما مفید باشد. این مقاله‌ی مدیریتی را همچون همیشه مهمان زومیت باشید.
تبلیغات

سینوفسکی همیشه یکی از شخصیت‌های برجسته برای ارائه‌ی موضوعات مرتبط با مدیریت بوده است؛ و پس از آنکه موفق شد بخش آفیس در شرکت مایکروسافت را به حد بالای توانمندی برساند به‌عنوان مدیر بخش کلیدی ویندوز برگزیده شد. وی توانست پس از شکستی که ویندوز ویستا متحمل شده بود، با ارائه‌ی ویندوز 7، نوار موفقیت‌های این کمپانی صاحب‌نام را ادامه دهد.

او حتی در دهه‌ی 1990 مدت‌های مدیدی دست راست بیل گیتس افسانه‌ای بود. اما ازآنجاکه «این چرخ کج‌مدار نه بر آرزو رود»، پس از تهیه ویندوز 8 و بالا گرفتن انتقادات و همچنین اختلافاتی که با بالمر داشت مجبور به ترک کمپانی در ماه نوامبر شد.

سینوفسکی طرفداران خاص خود را داشت که او را فردی مطلع و بینا می‌پنداشتند. و البته منتقدانی پر و پا قرص هم داشت که سبک مدیریتی او را شیوه‌ای خودکامگی و استبداد مدرن درون سازمانی توصیف می‌کردند. و این در حالی است که برخی معتقدند ناتوانی او در کار با دیگران موجب شد سمتش را در مایکروسافت ترک گوید.

اما مهم نیست، او هنوز جنبه‌های مثبت فراوانی در حوزه‌ی مدیریت دارد که می‌تواند برای مدیران جوان این آب و خاک مفید فایده بوده و ما را در راهبری هرچه بهتر سازمان یا مجموعه مطبوعمان راهنما باشد. بیایید در ادامه با برخی از این ترفندها برای اداره‌ی بهتر جلسات کاری همراه شویم:

1- زمینه: آیا پیش از طرح پرسش، افراد حاضر در جلسه زمینه لازم برای پاسخ به آن پرسش را دارند؟ حقیقت آن است که صرف کردن وقت ارزشمند جلسات تنها برای پرسش و پاسخ از سوی طرف مقابل برای درک دیدگاه‌ها و مفهومی که مد نظر آن‌ها است کاری عبث است و چالش‌های خاص خود را به همراه دارد. خود و دیگر اعضای گروه را وادار کنید تا به اهداف و محدودیت‌های موجود پی‌برده و پیش از حضور در جلسات این مفاهیم اولیه را به خوبی درک نمایند.

2- موفقیت: آیا می‌دانید موفقیت چه شکل و صورتی دارد؟ اغلب اوقات در زمان کسب آمادگی برای حضور در جلسات جای اهداف و تاکتیک‌ها با هم عوض می‌شوند و گرچه مشکل خاصی را در پی نخواهد داشت، اما می‌تواند موجب از دست رفتن کلیت جلسه شود. اطمینان حاصل کنید که تعریف درست و واحدی از موفقیت در ذهن دارید و این همان مفهومی است که سایر شرکت‌کنندگان بر آن اتفاق نظر دارند، ماهیتی که قابل اندازه‌گیری بوده و در بافت اهداف اصلی‌مان می‌تواند مثمر ثمر و مفید باشد.

3- جزئیات: آیا درباره‌ی جزئیاتی که مدیر ارشدتان از شما می‌خواهد گیج و منگ شده‌اید؟ اگر مدیرتان درباره‌ی بودجه یا بخش خاصی از آن دغدغه دارد یا اینکه علاقه‌مند است موارد مورد نظر را از منظری خاص ارزیابی کند، بهتر است همان موارد درخواستی را تهیه کرده و ارائه کنید. حقیقت آن است که نمی‌توانید زمان ارزشمند جلسات را صرف موارد پیش‌بینی نشده کنید.

4- ایجاز: آیا آنقدر که باید و شاید در توصیف مواردی که باید ارائه دهید ایجاز و اختصار را رعایت کرده‌اید؟ اساساً باید قادر باشید به جای اطناب و سخنوری بیش از اندازه، مفاهیم را همان‌طور که دیگر اعضا به صورت مختصر و مفید دوست دارند آماده کنید و اطمینان حاصل کنید که بر موضوعات کلیدی متمرکز شده‌اید.

برای نیل به بالاترین نتیجه‌ی ممکن در جلسات کاری می‌توانید از نمودار ذیل نیز بهره ببرید:

managment
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات