پنج مورد از بهترین ابزارهای بهبود خواب

دوشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۹
مطالعه 5 دقیقه
با این برنامه‌ و گجت‌های ره‌گیری خواب به کار می‌آیند و می‌توانند با رصد چرخه‌های خواب اوضاع و احوال درونی ما را بهتر کنند.
تبلیغات

هیچ تجربه‌ای شیرین‌تر از خواب ناز نیست! خوابیدن بیش از یک سوم عمر آدمی را به خود اختصاص داده و یکی از عوامل کلیدی در تأمین آرامش روحی و جسمی ماست. در این مقاله شما را با پنج ابزار جانبی که با کنترل میزان و کیفیت خواب آن را بهبود می‌بخشند آشنا خواهیم کرد. اینجاست که برنامه‌ها و گجت‌های ره‌گیری خواب به کار می‌آیند و می‌توانند با رصد چرخه‌های خواب اوضاع و احوال درونی ما را بهتر کنند. مثل همیشه با زومیت همراه باشید.

FitBit One

ره‌گیری چرخه‌های خواب تنها یکی از قابلیت‌های این برنامه است. تنها کافی است آن را در جیب خود بگذارید یا به نحوی به خود متصل کنید تا آمار و ارقام مربوط به میزان پیاده‌روی و فعالیت‌های جسمانی روزانه خود را بدست آورید. زمانی هم که قصد دارید بخوابید، کافی است آن را به «حالت خواب» تغییر وضعیت دهید تا این وسیله حرکات شما را در هنگام شب رصد نماید؛ که شامل مواردی از جمله غلت خوردن، حرکات دست و پا، بلند شدن یا هر فعالیت شبانه دیگر است.

این وسیله را می‌توانید در صبح خاموش نمایید و پس از همگام‌سازی آن با برنامه مخصوص گوشی یا مرورگر وب به آمار و اطلاعات مربوط به فعالیت‌های‌تان در حین خواب، تعداد دفعاتی که از خواب بیدار شده‌اید یا حرکت کرده‌اید دسترسی داشته باشید. البته این برنامه نمی‌توانند مشکلات خواب شما را تشخیص دهد، پس اگر فکر می‌کنید در خواب خیلی غلت می‌زنید می‌توانید از پزشک متخصص مشورت بگیرید. هر چند قطعه سخت‌افزاری FitBit One یک‌صد دلار قیمت دارد، اما برنامه‌های مخصوص آیفون یا گوشی‌های اندرویدی آن مجانی عرضه می‌شوند.

Sleep As Android

همان‌طور که از نام این برنامه برمی‌آید، Sleep As Android مخصوص گوشی و گجت‌های اندرویدی است و می‌تواند به خوبی چرخه‌های خواب کاربر را کنترل نماید. اساساً هدف اصلی این برنامه بیدار کردن شما در بهترین زمان صبح آن هم به آرامی و ملایمت است. این برنامه به خوبی می‌تواند مدت زمانی که در خواب هستید را کنترل کرده و نمودارهای آماری مربوط به عادات خواب شما را ارائه کنید. اگر هم با یکی از مشکلات خواب دست و پنجه نرم می‌کنید، این برنامه می‌تواند به خوبی آن را تشخیص داده و هشدارهای لازم را پیرامون الگوی خوابتان ارائه کنید.

برنامه‌ی Sleep As Android حتی توجه ویژه‌ای به صداهایی که در اتاق خواب وجود دارند معطوف کرده؛ پس اگر در حین خواب خرخر می‌کنید، با خود حرف می‌زنید یا از دیگر بیماری‌ها رنج برده و خبر ندارید بدین وسیله مطلع خواهشد شد. این برنامه با استفاده از صداهای طبیعی؛ موسیقی‌های ملایم، یا دیگر آهنگ‌های انتخابی کاربر را هر صبح به آرامی از خواب ناز بیدار می‌کند. البته استفاده از این برنامه تنها برای 2 هفته رایگان است و پس از آن باید مبلغ 3 دلار برای برنامه اصلی و مبالغ جزئی دیگر برای فعال کردن سایر قابلیت‌های داخلی آن بپردازید.

Jawbone Up

دست بندهای خلاقانه‌ی Jawbone که شروع طوفانی و کوبنده‌ای را پشت سر گذاشته‌اند، پیشرفت بسیاری کرده و بر قابلیت‌هایشان افزوده‌اند. این دستبند نیز مشابه اغلب دستبندهای تناسب اندام بوده و رصد کردن چرخه‌های خواب کاربر تنها بخشی از فعالیت آن به شمار می‌رود. این دستبند می‌تواند تمامی گام‌های کاربر را شماره کرده و در نهایت سطح فعالیت‌های جسمی وی را تعیین کنید، از این گذشته این برنامه می‌تواند میزان غذا و نوشیدنی مصرفی کاربر را ثبت و ضبط کنید.

این دستبند حتی می‌تواند به شما یادآور شود که سطح فعالیت‌تان کم شده و نیاز به قدری تحرک بیشتر دارید، به همین خاطر به شما یادآور می‌شود که بلند شده و قدری فعالیت کنید. اما خواب، این دستبند می‌تواند تعداد ساعاتی که کاربر می‌خوابد را اندازه‌گیری نماید و حتی میزان فعالیت‌های وی در حین خواب را نیز ثبت و ضبط کند، که شامل غلت خوردن، جابجا شدن یا دیگر تحرکات شبانه باشد! می‌توانید روز بعد به وب سایت UP مراجعه کرده و گزارش مربوطه که حاوی تمامی حرکات و فعالیت‌ها است را مشاهده کنید.

این گزارش همچنین از طریق برنامه کاربری iOS یا اندروید UP نیز در دسترس کاربر خواهد بود. به کمک این آمار و ارقام می‌توانید دریابید که چه عواملی بر خواب‌تان تأثیر می‌گذارند تا با رفع این موانع خواب راحتی را تجربه نمایید. قیمت دستبند هوشمند ۱۳۰ دلار است و برنامه‌های کاربردی آن رایگان عرضه می‌شود.

SleepCycle

اگر از گوشی آیفون بهره می‌برید می‌توانید برنامه‌ی خوب دیگری که با این ابزار سازگاری دارد را نیز امتحان نمایید. SleepCycle ابزاری است که با بررسی عادات خواب کاربر و میزان ساعات بیدار ماندن وی در شب، ساعت مناسب بیدار شدن در صبح را تعیین می‌نماید. این برنامه تنها یک دلار قیمت دارد و در عوض می‌تواند جزئیات کاملی مربوط به کنترل حرکات فیزیکی کاربر را ارائه کنید.

با قراردادن گوشی در کنار متکا و بهره از حسگر شتاب‌سنج گوشی آیفون، این برنامه می‌تواند تشخیص دهد که چه زمانی در میانه‌های شب از خواب برمی‌خیزید! یکی از دیگر وظایف اصلی این برنامه جمع‌آوری داده‌ها، جمع‌بندی و نمایش اطلاعات مربوط به اتفاقاتی است که در شب و هنگامی که خواب هستید روی داده، که شامل رفتارهای کاربر، عادات وی و سایر عوامل موثر بر استراحت شبانه است.

SleepCycle همچنین به عنوان یک ساعت بیدار باش عمل کرده و می‌تواند با استفاده از آهنگ مورد نظر یا از بین ده‌ها فایل موسیقی و زنگ‌های بیدار باش‌، نوای خوبی را برای بیدار کردن شما در ابتدای روز پخش کند. گفتنی است این برنامه در پس‌زمینه آیفون‌تان کار می‌کند به همین خاطر می‌توانید بدون مزاحمت به فعالیت‌های روزمره خود بپردازید.

Sleepbot

برنامه کاربردی Sleepbot مخصوص گجت‌های اندرویدی ساخته شده است که برای ره‌گیری الگوهای خواب کاربران تهیه شده است. این برنامه همچنین می‌تواند به خوبی میزان ساعاتی که در چند روز گذشته خوابیده‌اید را مشخص نماید. این برنامه که مدتی از عرضه آن می‌گذرد، به خوبی در این مدت توسعه پیدا کرده است. Sleepbot نه تنها قادر است ساعات خواب کاربر را تعیین کنید، بلکه میزان فعالیت‌های وی را نیز مشخص کرده و تمام سر و صدای شبانه را به صورت خودکار ضبط می‌کند؛ بدن ترتیب اگر خرناس بکشید یا مشکلات تنفسی داشته باشید به آن‌ها پی خواهید برد.

این برنامه همچنین حاوی نکته‌های کاربردی برای بهبود و ارتقای کیفیت خواب کاربران و سریع‌تر به خواب رفتن آن‌ها است. برنامه فوق دارای یک ابزارک کاربردی و ساده است که زمان رفتن و بلند شدن از خواب را مشخص می‌نمایید. از این گذشته این برنامه از دیگر قابلیت‌های ساعت اندروید بهره می‌برد، به همین خاطر برای استفاده از قابلیت‌های اصلی اندروید نیازی به چشم پوشی از این برنامه کاربردی نیست. در آخر باید گفت که Sleepbot کاملاً رایگان است و به سادگی با برنامه‌های تحت وب همگام شده و تحلیل‌های کامل و دقیقی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

فوق برنامه: SleepTime برنامه‌ای است که برای پلتفرم‌های اندروید و iOS ارائه شده و تقریباً دارای قابلیت‌هایی مشابه موارد بالا است. که می‌تواند به خوبی فعالیت‌های شبانه کاربر را ره‌گیری کرده، چرخه‌های خواب وی را مشخص نماید و صبح‌ها کاربر را در زمان درستی از خواب بیدار کند؛ تا در زندگی خواب نماند! جالب اینکه SleepTime برای کاربران اندروید رایگان است در حالی که کاربران گجت های اپلی 2 دلار باید بپردازند.

نظر شما درباره‌ی این برنامه‌ها چیست؟ آیا فناوری می‌تواند کمکی به هر چه شیرین‌تر شدن خواب ما کند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات