ساخت اکانت استیم ؛ دریچه‌ای به دنیای هیجان‌انگیز گیمینگ

پنج‌شنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۰
مطالعه 10 دقیقه
لوگو استیم در پس‌زمینه‌ی مشکی
در این مقاله، تمام چیزهایی که باید در مورد ساخت اکانت استیم و تهیه‌ی بازی‌ها و سایر آیتم‌های موجود در آن بدانید، گردآوری شده است.
تبلیغات

به دلایل زیادی می‌توان استیم را برترین پلتفرم دنیای بازی‌های ویدئویی دانست. وقتی در مورد صنعت گیمینگ و انتشار جدیدترین عناوین بازی‌های ویدیویی صحبت می‌کنیم، استیم نخستین نام و مقصد برای شیفتگان این دنیای غنی محسوب می‌شود.

بسیاری از گیمرهای PC، حیات گیمینگ را مدیون استیم و گیب نیوئل (بنیان‌گذار ولو، شرکت مادر استیم) می‌دانند؛ چراکه این فرد را می‌توان به‌نوعی ناجی و احیاکننده صنعت گیم در رایانه‌های شخصی درنظر گرفت. همین موضوع سبب شده است که اکنون استیم میلیون‌ها کاربر در سراسر جهان داشته باشد و به‌عنوان بزرگ‌ترین پلتفرم گیمینگ جهان شناخته شود.

استیم

اگر بخواهیم کمی دقیق‌تر در مورد استیم صحبت کنیم، بهتر است آن را با App Store اپل، Play Store گوگل مقایسه کنیم. همه‌ی این‌ها نرم‌افزارهای میزبانی هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید به طیف وسیعی از برنامه‌ها، بازی‌ها و محصولات دیجیتال دست پیدا کنید.

استیم، برنامه‌ای برای دسترسی به جدیدترین بازی‌های کامپیوتری، تعامل با سایر بازیکنان و اشتراک‌گذاری بازی‌ها است

استیم یک سرویس توزیع دیجیتالی بازی‌های کامپیوتری است که توسط کمپانی بزرگ و نام‌آشنای Valve توسعه یافته است و کاربران با نصب و راه‌اندازی حساب کاربری در آن می‌توانند به آرشیو کامل بازی‌های کامپیوتری، استریم و اشتراک‌گذاری بازی با دیگران، ذخیره‌ی مراحل بازی در سرورهای ابری، فروشگاه و همچنین محل ویژه‌ای برای دانلود محتوا دسترسی داشته باشند.

تاریخچه‌ مختصری از استیم

این روزها، نام استیم را زیاد می‌شنویم و این نام در دنیای بازی‌های ویدیویی بسیار می‌درخشد؛ اما این کمپانی از روز اول به این اندازه بزرگ و قدرتمند نبود و Valve در سال ۲۰۰۳ این نرم‌افزار را به منظور تسهیل فرآیند به‌روزرسانی بازی‌هایش توسعه داد.

با توجه به انتشار دیجیتال بازی Half-Life 2 در سال ۲۰۰۴ و الزام به نصب استیم برای اجرای بازی، به نظر می‌رسد که Valve از همان اول متوجه پتانسیل بالقوه‌ی استیم به عنوان مکانی برای انتشار دیجیتال بازی‌های ویدیویی شده بود.

لوگو استیم زیر ذره‌بین

در سال ۲۰۰۵، توجه توسعه‌دهندگان و کمپانی‌های بازی‌ساز به استیم جلب شد و بعضی از آن‌ها بازی‌هایشان را در استیم هم منتشر کردند. در آن زمان، نام استیم نقل محافل شده بود و همین امر زنگ خطری برای سایر کمپانی‌های بازی‌ساز محسوب می‌شد. به همین دلیل، EA در سال ۲۰۱۲ بازی محبوب Mass Effect 3 را به طور اختصاصی در پلتفرم خودش یعنی Origin منتشر کرد.

Ea جایگزین استیم
فروشگاه Origin متعلق به EA

بعد از راه‌اندازی فروشگاه اختصاصی توسط EA، رقبای بزرگ Valve هم دست‌به‌کار شدند و هرکدام فروشگاه منحصربه‌فرد خودشان را توسعه دادند. برای مثال، مایکروسافت از فروشگاه Microsoft Store پرده‌برداری کرد و Epic Games (که تا چندوقت‌پیش درگیر دعوای حقوقی‌اش با اپل بود) نیز از فروشگاه Epic Games Store رونمایی کرد. البته رقبای استیم هنوز فعالیت می‌کنند اما بعید است بتوانند به جایگاه و موفقیت روزافزون استیم دست یابند.

برنامه epic games store جایگزینی برای فروشگاه استیم
فروشگاه Epic Games Store متعلق به Epic Games

استیم در ابتدا فقط مخصوص کاربران ویندوز منتشر شده بود اما با افزایش محبوبیت و رشد چشمگیر تعداد بازی‌های موجود در آرشیو آن، نسخه‌های مک (در سال ۲۰۱۰) و لینوکس (۲۰۱۳) هم به‌مرورزمان توسعه یافتند.

کمپانی Valve به همین‌ها راضی نبود و در سال ۲۰۱۵ از سیستم‌عامل اختصاصی خودش با نام SteamOS رونمایی کرد. این سیستم‌عامل ابتدا در کنسول Steam Machines مورد استفاده قرار گرفت.

راستش را بخواهید، Valve در بازاری وارد شد که بعد از گذشت سال‌ها، هنوز هم در اختیار سونی و مایکروسافت است. کمپانی توسعه‌دهنده‌ی استیم این را خوب می‌دانست و به همین دلیل، تولید Steam Machines را خاتمه داد و در سال ۲۰۲۲ با طراحی و تولید کنسول جذاب Steam Deck، بازار کنسول‌های دستی و جمع‌وجور را هدف قرار داد.

برای مشاهده‌ی قیمت استیم دک و همچنین قیمت کنسول‌ بازی دیگری مانند قیمت پلی استیشن و قیمت ایکس باکس می‌توانید به بخش محصولات زومیت مراجعه کنید.

کنسول استیم دک ولو از نمای جلو

اکانت استیم چیست؟

استیم نرم‌افزار مخصوص گیمینگ است و بدون داشتن حساب کاربری، نمی‌توان از آن استفاده کرد. در واقع اولین قدم برای بهره‌مندی و لذت‌بردن از طیف وسیع بازی‌ها و آیتم‌های موجود در استیم، ایجاد حساب کاربری است.

اکانت استیم تفاوت زیادی با سایر اکانت‌های اینترنتی ندارد و برای ایجاد آن باید اطلاعات کلی مانند نام، نام خانوادگی و یک ایمیل معتبر داشته باشید. داشتن اکانت استیم، مزایای زیادی دارد اما مهم‌ترین مزیت ساخت اکانت استیم، امکان گشت‌وگذار در کامل‌ترین آرشیو بازی‌های ویدیویی است.

بهره‌مندی از قابلیت بازی چندنفره، استریم و به‌اشتراک‌گذاری بازی، تعامل با سایر بازیکنان، بخش Steam Workshop (محلی برای قرارگیری تغییرات ایجادشده توسط کاربران و استفاده از آن‌ها در محیط بازی) و همچنین امکان ایجاد آرشیوهای شخصی از بازی‌های محبوب خریداری‌شده، ایجاد حساب کاربری در استیم را به امری اجتناب‌ناپذیر تبدیل کرده است.

بازی چندنفره، تعامل با سایر بازیکنان، ذخیره‌ی مراحل بازی و نمایش امتیازها در پروفایل فقط با داشتن اکانت استیم ممکن می‌شود

از همه‌ی این‌ها که بگذریم، اطلاعات مهم و کاربردی نظیر زبان، لیست تراکنش‌ها و اقلام خریداری‌شده در بازی، کیف پول دیجیتال و تنظیمات مربوط به نحوه‌ی دانلود بازی‌ها در اکانت استیم ذخیره می‌شوند و بدون داشتن حساب کاربری، نمی‌توان به این موارد دسترسی داشت.

به‌طور کلی، اکانت استیم فقط دریچه‌ای به سوی دنیای بی‌حدومرز بازی‌های ویدیویی نیست. با داشتن اکانت استیم، می‌توانید بازی‌های مورد علاقه، امتیازها و دستاوردهای کسب‌شده در بازی‌ها را در پروفایل‌تان درج کرده و به سایر بازیکنان نمایش دهید.

چگونه اکانت استیم بسازیم؟

همان‌طور که در بخش قبل اشاره کردیم، این روزها می‌توانید استیم را روی تمام سیستم‌های عامل مانند ویندوز، مک، لینوکس، آی‌اواس و اندروید نصب کنید. تفاوت اصلی نسخه‌های دسکتاپ و موبایل استیم در آن است که نسخه‌ی دسکتاپ علاوه‌بر تمام امکانات، امکان اجرای بازی‌ها را نیز دارد. در نسخه‌ی موبایل فقط می‌توانید به آرشیو دسترسی داشته باشید و با سایر بازیکنان تعامل کنید.

خوشبختانه ایجاد حساب کاربری در استیم چندان پیچیده و عجیب‌وغریب نیست و هنگامی‌که برای اولین بار استیم را اجرا می‌کنید، صفحه‌ی مخصوصی برای ورود به اکانت نمایش داده می‌شود. درصورتی‌که از قبل اکانت استیم ساخته باشید، می‌توانید ایمیل و رمز عبورتان را وارده کرده و لاگین کنید. اما اگر هنوز اکانت استیم نساخته‌اید، این کار را می‌توانید درون نرم‌افزار یا از طریق وب‌سایت استیم انجام دهید.

در این قسمت، آموزش ساخت اکانت استیم با گوشی و ساخت اکانت استیم برای کامپیوتر را توضیح می‌دهیم. اگر هنوز اکانت استیم ندارید، مراحل زیر را انجام دهید:

  • وارد سایت steampowered.com شوید و روی دکمه‌ی Login کلیک کنید.
  • ایجاد اکانت در سایت استیم
  • در صفحه‌ی بازشده، روی Create an account کلیک کنید.
  • دکمه‌ی ایجاد اکانت در سایت استیم
  • در این مرحله، باید یک ایمیل معتبر و کشور محل سکونت‌تان را وارد کنید و از طریق تکمیل Captcha و تیک گزینه‌ی I am 13 years ... موافقت خود با قوانین و سیاست‌های استیم را اعلام کنید.
  • ورود اطلاعات جهت ساخت اکانت استیم
  • حالا باید روی دکمه‌ی Continue کلیک کنید و لینک تأییدی که از طرف استیم به آدرس ایمیل شما ارسال شده را در مرورگر باز کنید.
  • اکنون اکانت استیم شما با موفقیت ساخته شده و به عنوان آخرین مرحله، باید یک نام و رمز عبور برای اکانتتان انتخاب و روی دکمه‌ی Done کلیک کنید.
  • توجه داشته باشید که برای استفاده از خدمات استیم، دسترسی به آرشیو کامل بازی‌ها و اجرای آن‌ها، سن شما باید بالای ۱۳ سال باشد و اینترنت پرسرعت داشته باشید. حالا که اکانت استیم را ساخته‌اید، می‌توانید بازی‌های مورد علاقه‌تان را خریداری کنید. البته برای این کار، ابتدا باید کیف پول استیم یعنی همان Steam Wallet را به میزان مورد نیاز شارژ کنید. توجه داشته باشید که حداقل مبلغ شارژ کیف پول، ۵ دلار است.

    گیفت‌کارت استیم والت

    برای اجرای بازی‌های خریداری‌شده، ابتدا باید تمام محتوای مربوط به بازی را دانلود کنید. بعد از اتمام بارگیری بازی روی کامپیوتر، کافی‌است روی آیکون بازی کلیک کنید و دکمه‌ی Play را فشار دهید. توجه داشته باشید که حجم بازی‌های ویدیویی عمدتاً زیاد است و شاید زمان دانلود بازی به درازا بکشد. به همین منظور، در پنجره‌ی مربوط به دانلود بازی‌ها، می‌توانید دانلود را متوقف یا ریست کنید.

    یکی از ویژگی‌های هیجان‌انگیز استیم، امکان اضافه‌کردن بازی‌های ازقبل‌خریداری‌شده است. برای این کار، می‌توانید در صفحه‌ی اصلی استیم (موسوم به Library) روی دکمه‌ی Add a Game کلیک کنید. با توجه به این‌که این بخش مخصوص بازی‌های سازگار با استیم است، اگر بازی مورد نظر شما با استیم سازگار نبود، باید از دکمه‌ی Add a Non-Steam Game برای افزودن آن به لیست بازی‌ها استفاده کنید. پر واضح است قابلیت‌های کاربردی استیم برای این نوع بازی‌ها دردسترس نیست.

    ساخت اکانت استیم ریجن ترکیه

    همان‌طور که در بخش‌های قبل اشاره کردیم، برای ساخت اکانت استیم باید علاوه‌بر اطلاعات شخصی، کشور محل سکونت خود (همان ریجن) را نیز انتخاب کنید. دلیل اصلی اهمیت ریجن در اکانت استیم، منتشر نشدن بعضی بازی‌ها برای ریجن‌های خاص، فقدان امکانات کاربردی استیم در بعضی کشورها و قیمت‌گذاری متفاوت در برخی مناطق است.

    واحد پولی بعضی کشورها ارزش کم‌تری در مقابل دلار امریکا دارد و از این رو، ساخت اکانت استیم با ریجن آن کشورها می‌تواند هزینه‌ی نهایی برای خرید بازی‌ها و آیتم‌های فروشگاه استیم را تا حد زیادی کاهش دهد. ترکیه یکی از بهترین ریجن‌ های استیم برای کاربران ایرانی محسوب می‌شود؛ چراکه به‌دلیل قدرت خرید پایین مردم در این کشور، توسعه‌دهندگان بازی‌هایشان را ارزان‌تر از سایر مناطق قیمت‌گذاری می‌کنند.

    لوگو استیم روی پرچم ترکیه

    برای ساخت اکانت استیم با ریجن ترکیه لازم نیست کار خاصی انجام دهید و فقط باید هنگام ساخت اکانت، کشور محل سکونت خود (ریجن) را روی ترکیه تنظیم کنید. تنها چالش این کار آن است که آی‌پی کامپیوتر شما باید با ریجنی که انتخاب کرده‌اید مطابقت داشته باشد.

    برای حل این چالش، می‌توانید از ابزارهای تغییر آی‌پی استفاده کنید. علاوه‌براین، پیشنهاد می‌کنیم برای جلوگیری از تعلیق اکانت استیم، تا حد امکان از آی‌پی‌های ثابت کشور مقصد استفاده کنید. در صورت استفاده از ابزارهای پولی برای تغییر آی‌پی کامپیوتر، سرویس‌هایی که آی‌پی ثابت ارائه می‌دهند را برگزینید. افزون‌براین، برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله‌ی ما در رابطه با آموزش تغییر ریجن استیم را مطالعه کنید.

    مشکلات ساخت اکانت استیم

    اگرچه استیم به‌عنوان بزرگ‌ترین مرجع انتشار بازی‌های ویدیویی شناخته می‌شود، این نرم‌افزار هم مانند هر پلتفرم دیگری ممکن است هنگام ایجاد حساب کاربری دچار مشکلات عجیب‌وغریبی شود. به طور کلی، هنگام ساخت اکانت استیم، مشکلاتی نظیر محدودیت‌های جغرافیایی، شبکه و اتصال اینترنت، امنیت و ... می‌تواند گریبان‌گیر شما شود. در زیر، راه‌حل هریک از این مشکلات را آورده‌ایم:

    • محدودیت‌های جغرافیایی: متأسفانه بعضی بازی‌ها و سرویس‌های استیم در تعدادی از کشورها در دسترس نیستند. برای برطرف‌کردن مشکلات مربوط به محدودیت‌های جغرافیایی، توصیه می‌شود هنگام ساخت اکانت و انتخاب کشور محل سکونت (ریجن)، از کشورهایی مانند آلمان، ترکیه، آمریکا، آرژانتین و روسیه استفاده کنید. همچنین توجه داشته باشید که آی‌پی کامپیوتر شما باید با آی‌پی ریجن مطابقت داشته باشد و هرگونه عدم تطابق آن‌ها می‌تواند موجب تعلیق حساب کاربری شما شود.
    • شبکه و اتصال اینترنت: قطعی یا کاهش ناگهانی سرعت اینترنت یکی دیگر از مواردی است که می‌تواند ساخت اکانت استیم را با مشکل مواجه کند. برای برطرف‌کردن این موضوع، توصیه می‌شود از اینترنت پرسرعت و پایدار برای ساخت اکانت استیم استفاده کنید. همچنین بهتر است هنگام ساخت اکانت استیم، از دانلود یا آپلود فایل و استفاده از پهنای باند اینترنت خودداری کنید.
    • امنیت: همان‌طور که در بخش‌های قبل اشاره کردیم، استیم برای افزایش امنیت حساب‌های کاربری، از قابلیتی تحت عنوان Steam Guard یا همان تأیید دومرحله‌ای استفاده می‌کند. بنابراین در صورت نادیده‌گرفتن مراحل تأیید هویت، ممکن است اکانت استیم شما به حالت تعلیق در آید.

    جمع‌بندی

    اساساً ساخت اکانت استیم فرایند پیچیده‌ای نیست اما اگر این کار را به‌صورت درست انجام ندهید، طبیعتاً دچار عواقب ناخوشایندی خواهید شد. از شایع‌ترین دلایل مشکلات ساخت اکانت استیم می‌توان به «وقوع قطعی در سرورهای استیم»، «بروز مشکل در اتصال اینترنت» و «استفاده از ایمیل‌های نادرست و جعلی» اشاره کرد که در این مقاله تلاش کردیم ساده‌ترین راه‌ها برای رفع آن‌ها را معرفی کنیم.

    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات