چگونه ضبط ماشین را بلوتوث دار کنیم؟

چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
گوشی با بلوتوث متصل به ضبط ماشین
لذت اتصال بی‌سیم و پخش موسیقی از گوشی روی ضبط قابل قیاس با روش‌های قدیمی پخش از روی سی‌دی یا حافظه فلش نیست؛ اما چگونه ضبط ماشین را بلوتوث‌دار کنیم؟
تبلیغات

بلوتوثی کردن ضبط ماشین یکی از بهترین کارهایی است که می‌تواند بسیاری از زحمات شما را برای گوش‌دادن به موسیقی در ماشین کم کند. فرض کنید بخواهید مانند گذشته فهرست آهنگ‌های مورد علاقه‌ی خود را در سی‌دی رایت کنید یا به یک حافظه فلش منتقل کنید و بعد از مدتی دوباره و دوباره این روند خسته‌کننده را تکرار کنید.

مزایای ضبط ماشین دارای بلوتوث

با توجه به اینکه گوشی هوشمند امروزه به‌عنوان یکی از اعضای فیزیکی افزوده به بدن، تقریباً هرجا و هر زمان همراه ما است؛ بنابراین، اگر راهی باشد که از پتانسیل آن بیشتر بهره‌مند شویم، قطعاً نیاز ما به رایت سی‌دی یا حمل‌کردن حافظه فلش درایو را برطرف می‌کند و می‌تواند گزینه بهتری برای پخش موسیقی به‌شمار رود.

ظرفیت حافظه ذخیره‌سازی بالای گوشی و از آن مهم‌تر دسترسی به اینترنت و امکان دانلود یا پخش آنلاین هر آهنگی که در لحظه حس و حال گوشی دادن به آن را دارید، از دیگر قابلیت‌هایی است که باعث می‌شود به‌دنبال بلوتوثی کردن ضبط ماشین و اتصال آن به گوشی هوشمند باشید.

درواقع، متصل کردن گوشی به ضبط ماشین از طریق درگاه یو‌اس‌بی جدای از امکان‌پذیری، قطعاً توصیه نمی‌شود، به‌خصوص اگر بخواهید گوشی را به ضبط قدیمی متصل کنید که نه درگاه یو‌اس‌بی دارد و نه درگاه AUX. بنابراین، بهترین روش اتصال گوشی به ضبط ماشین چیست؟

پخش‌کننده اف‌ام در فندکی خودرو

بلوتوثی کردن ضبط ماشین می‌تواند به‌عنوان یکی از راه‌های آسان برای اتصال گوشی به ضبط قدیمی ماشین‌ها به‌کار گرفته شود. امروزه اکثر ضبط‌های مدرن بلوتوث داخلی دارند و به‌راحتی می‌توان آن را با گوشی جفت‌کرد و پلی‌لیست آهنگ‌های داخل گوشی را روی آن پخش کرد.

از سویی دیگر، شاید به‌خاطر داشته باشید که زمانی گوشی‌های نوکیا قابلیتی برای پخش آهنگ روی موج FM ارائه می‌کردند که از ویژگی‌های جذاب آن زمان به‌شمار می‌رفت؛ امروزه اما، با وجود اتصال ایمن و سریع بلوتوث بهترین راه اتصال بی‌سیم بین گوشی و ضبط ماشین استفاده از بلوتوث است.

اتصال بلوتوثی به ضبط ماشین علاوه‌بر پوشش محدوده وسیع‌تر، کیفیت خروجی بهتری نیز در مقایسه‌با اتصال با پخش‌کننده اف‌ام ارائه می‌کند.

روش‌های افزودن بلوتوث به ضبط ماشین

روش‌های مختلفی برای بلوتوثی کردن ضبط ماشین وجود دارد که ارتباط مستقیمی با امکانات ضبط و ترجیح شما دارد. گجت‌های مختلفی برای افزودن بلوتوث به ضبط ماشین طراحی شده‌اند که از جمله می‌توان به گیرنده بلوتوث یا پخش‌کننده اف‌ام خودرو اشاره کرد.

بلوتوثی کردن ضبط ماشین با گیرنده بلوتوث

استفاده از روش‌های بلوتوثی کردن ضبط ماشین بستگی به امکانات ضبط ماشین دارد. برای مثال، اگر ضبط ماشین دارای درگاه USB و AUX باشد می‌توانید از گیرنده بلوتوث کمک بگیرید که در بازار و بین عموم افراد با نام دانگل بلوتوث یا کیت بلوتوث شناخته می‌شود.

گیرنده بلوتوثی با AUX

گیرنده بلوتوث ماژول الکترونیکی کوچکی است که از طریق درگاه USB یا جک ۳٫۵ میلی‌متری AUX به ضبط ماشین متصل می‌شود و از طرف دیگر نیز با ایجاد اتصال بلوتوث بین خود و گوشی هوشمند، می‌تواند امکان برقراری ارتباط بین گوشی و ضبط ماشین را فراهم کند و با پخش موسیقی در گوشی، صدا را به دستگاه پخش‌کننده ماشین منتقل کند و از اسپیکرهای آن پخش کند.

گیرنده‌های بلوتوث انواع مختلفی دارند که با توجه به قیمت قابلیت‌های متفاوتی ارائه می‌کنند. از امکان پخش و توقف آهنگ، تا تغییر آهنگ و آلبوم و حتی در مواردی پاسخگویی به تماس‌های ورودی به گوشی از ویژگی‌های گیرنده‌های بلوتوثی ماشین به‌شمار می‌رود.

علاوه‌براین، گیرنده‌های بلوتوثی ضبط ماشین برای برقراری اتصال نیاز به برق دارند؛ بنابراین، با توجه به نوع تأمین آن می‌توان کیت بلوتوثی ماشین را به سه دسته تقسیم کرد.

دسته اول نوعی که با اتصال به پورت USB ضبط ماشین راه‌اندازی می‌شوند و دسته دوم مدل‌هایی است که درون فندکی خودرو قرار می‌گیرند و با آن راه‌اندازی می‌شوند و دسته سوم مدلی از کیت بلوتوثی است که باتری دارد و برای راه‌اندازی باید شارژ شود و سپس ازطریق جک ۳٫۵ میلی‌متری و کابل AUX به ضبط متصل می‌شوند.

گیرنده‌های بلوتوثی شارژی متأسفانه این نگرانی را ایجاد خواهند کرد که بعد از مدتی نیاز به شارژ داشته باشند؛ بنابراین، در سفرهای طولانی ممکن است آزاردهنده باشند و آنچنان که باید رضایت کاربر را جلب نکنند. درنتیجه، حتماً به میزان شارژدهی آن‌ها دقت کنید یا از انواع دیگری غیرشارژی استفاده کنید.

شما می‌توانید با توجه به نوع ضبط ماشین و امکاناتی که دارد نوع گیرنده بلوتوثی را انتخاب کنید و پس‌از راه‌اندازی آن به‌راحتی از طریق بلوتوث گوشی به آن متصل شوید.

آموزش روش اتصال گیرنده بلوتوثی به ضبط ماشین

برای اتصال گیرنده بلوتوث به ضبط ماشین ازطریق درگاه USB مراحل زیر را طی کنید:

گیرنده بلوتوث USB

مرحله اول: گیرنده بلوتوثی یو‌اس‌بی را به درگاه USB روی ضبط متصل کنید. اگر روی آن کلید روشن/خاموش تعبیه شده است آن را روشن کنید.

مرحله دوم: سپس بلوتوث گوشی را روشن کنید و در فهرست دستگاه‌های دردسترس روی نام گیرنده بلوتوثی بزنید تا با یکدیگر جفت شوند.

مرحله سوم: اکنون حالت پخش (Source) را از روی ضبط در حالت USB قرار دهید و آهنگ را از روی گوشی پخش کنید.

اتصال گیرنده بلوتوث مجهز به باتری و ازطریق AUX نیز پیچیدگی خاصی ندارد.

گیرنده بلوتوث AUX

مرحله اول: کیت بلوتوث را روشن کنید و اتصال آن را با گوشی مانند روش قبل برقرار کنید.

مرحله دوم: اکنون ازطریق کابل AUX، کیت بلوتوث را به ضبط وصل کنید و پخش آهنگ را آغاز کنید.

اتصال گیرنده بلوتوث ضبط ماشین بدون USB و با فندک و کابل AUX نیز در چند مرحله کوتاه خلاصه می‌شود.

گیرنده بلوتوث با فندکی خودرو AUX

مرحله اول: سمت سوکت گیرنده بلوتوثی را وارد فندکی خودرو کنید که به منبع تغذیه متصل باشد و راه‌اندازی شود.

مرحله دوم: بلوتوث گوشی را روشن و به گیرنده بلوتوث متصل کنید.

مرحله سوم: اکنون با اتصال یک طرف کابل AUX به گیرنده بلوتوث و طرف دیگر به ضبط ماشین می‌توانید با پخش موسیقی در گوشی صدای آن را از اسپیکرهای ماشین بشنوید و لذت ببرید.

بلوتوثی کردن ضبط ماشین با فرستنده FM

برای بلوتوثی کردن ضبط ماشین‌هایی که مدل آن طوری است که نه درگاه AUX دارد و نه درگاه USB می‌توان از فرستنده‌های اف‌ام کمک گرفت.

گیرنده بلوتوث پخش‌کننده اف ام

این دستگاه‌ها معمولاً در بازار و در بین عموم کاربران با نام پخش‌کننده اف‌ام (FM Player) شناخته می‌شوند و صدای خروجی را با ارسال بر روی فرکانس‌های آزاد موج اف‌ام آماده دریافت از طریق رادیوی اف‌ام ضبط خودرو خواهند کرد.

پخش‌کننده اف‌ام دارای بلوتوث یکی دیگر از روش‌های بلوتوثی کردن ضبط ماشین است که هزینه‌ی چندانی ندارد و با اتصال گوشی به آن به‌راحتی می‌توان کنترل پخش آهنگ را از گوشی انجام داد. علاوه‌براین، براساس مدل پخش‌کننده اف‌ام می‌توان امکان پاسخ‌دهی به تماس‌های خود را نیز داشته باشید.

مدل‌های معمولی پخش‌کننده اف‌ام دارای بلوتوث، یک سوکت دارند که وارد فندکی خودرو می‌شود و منبع تغذیه آن خواهد بود و به یک تراشه بلوتوث برای اتصال با گوشی و یک فرستنده اف‌ام نیز برای انتقال صدا روی فرکانس مدنظر مجهز هستند.

البته، مدل‌های پیشرفته‌ی فرستنده اف‌ام می‌تواند مجهز به درگاه USB اضافی برای شارژ، درگاه جک ۳٫۵ میلی‌متری کابل AUX، دکمه‌های تغییر آهنگ و پاسخ‌گویی تماس، امکان خوانش کارت حافظه و صفحه نمایش نیز باشد. بنابراین، با توجه به نیاز خود و بودجه‌ای که در نظر دارید مدل مناسبی را انتخاب کنید.

برای راه‌اندازی پخش‌کننده اف‌ام دارای بلوتوث مراحل زیر را طی کنید.

گیرنده بلوتوث پخش‌کننده اف ام USB

مرحله اول: سوکت آن را وارد فندکی خودرو کنید تا روشن شود.

مرحله دوم: اکنون روی صفحه نمایش عدد موج اف‌ام به‌نمایش درمی‌آید و اتصال بلوتوث در دسترس قرار می‌گیرد. ازطریق بلوتوث گوشی به آن متصل شوید.

مرحله سوم: یک فرکانس آزاد را انتخاب کنید، مثلاً فرکانس را روی ۸۷٫۵ قرار دهید.

مرحله چهارم: رادیوی ماشین را نیز روی همان فرکانس تنظیم کنید و آهنگ خود را از روی گوشی پخش کنید تا توسط بلوتوث به پخش‌کننده اف‌ام منتقل شود و با استفاده از فرستنده اف‌ام این دستگاه به‌وسیله‌ی ضبط پخش شود و بتوانید از گوش دادن به موسیقی لذت ببرید.

بلوتوثی کردن ضبط ماشین در روش‌های مختلف تفاوت‌هایی در نوع کاربری و تعامل با پخش آهنگ ایجاد می‌کند. برای مثال، در اتصال بلوتوث با USB، اغلب می‌توان فرایند پخش، توقف، تغییر آهنگ و... را از روی ضبط ماشین کنترل کرد؛ اما در اتصال با کابل AUX این امکان وجود ندارد.

علاوه‌براین، پخش‌کننده‌های اف‌ام برخلاف اتصال بلوتوث ازطریق USB محدودیت‌هایی در عملکرد خواهند داشت؛ اما، به‌طور کلی خلاص شدن از شرّ تغییر پلی‌لیست آهنگ‌های حافظه فلش یا سی‌دی و در دسترس بودن گزینه دانلود لحظه‌ای آهنگ و پخش آن با ضبط ماشین مزیتی است که رسیدن به آن با هر روشی رضایت‌بخش خواهد بود.

البته، فراموش نکنید که ممکن است گیرنده بلوتوث یا همان دانگل بلوتوثی که از طریق USB به ضبط متصل می‌کنید، در مواردی توسط ضبط شناسایی نشود.

بنابراین، با توجه به اینکه، برندهای متفرقه‌ای این قطعات را تولید می‌کنند نمی‌توان هیچ نگرش کلی درباره آن‌ها ارائه داد و بهترین کار این است که مدل‌های مدنظر را قبل‌از خریداری تست کنید.

در نهایت، یک روش دیگر نیز می‌توان برای گوشی دادن به موسیقی در ماشین ازطریق اتصال بلوتوث درنظر گرفت که رسماً ارتباطی با بلوتوثی کردن ضبط ماشین ندارد؛ اما سناریویی را ارائه می‌کند که شاید برای عده‌ای نه‌تنها کار راه‌انداز باشد، بلکه به دلیل امکان حمل، بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

اسپیکر بلوتوثی خودرو

این روش استفاده از اسپیکرهای بی‌سیم دارای بلوتوث در خودرو است تا به‌طور مستقیم و بدون نیاز به اتصال به ضبط ماشین، به اسپیکر بلوتوثی متصل شوید و حتی درصورت نیاز اسپیکر را با خود به محل دیگری حمل کنید.

انواع، اسپیکرهای بلوتوثی مخصوص خودرو طراحی شده‌اند که برای مثال می‌توانید روی سایبان نصب کنید و حتی برای پاسخ‌دهی به تماس‌ها از میکروفون تعبیه‌شده روی آن بهره‌مند شوید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات