آموزش ورود به منوی تنظیمات مودم + (ورود به ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱)

شنبه ۳ تیر ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۵
مطالعه 10 دقیقه
طرح گرافیکی مودم و مانیتور
آدرس ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ یک IP خصوصی برای دسترسی به پنل مدیریت روتر است که هر دستگاهی داخل شبکه و متصل به روتر می‌تواند ازطریق آن وارد صفحه مدیریت روتر شود.
تبلیغات

به‌طور خلاصه، IP آدرس ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ یک آی‌پی آدرس خصوصی است که برای ورود به بخش مدیریت روتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. روتر یا Router درواقع، بخشی از شبکه است که امکان اتصال به اینترنت را برای سایر دستگاه‌های درون شبکه فراهم می‌کند. دراصل، مودم‌های وایرلس که در بین عموم کاربران شناخته می‌شوند، ازنظر فنی مودم روتر هستند که مودم وظیفه‌ی اتصال به اینترنت را به‌عهده دارد و روتر شبکه داخلی را ایجاد می‌کند تا تمام دستگاه‌ها به‌صورت باسیم یا بی‌سیم به‌طور همزمان به اینترنت یا به یکدیگر متصل شوند.

غالباً روترها برای دسترسی به پنل مدیریت خود دارای IP آدرس‌های خصوصی هستند که ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ آدرس IP رایج کارخانه‌ای دربین روترهای کلاس خانگی است. به‌بیانی دیگر، به‌عنوان مثال، برای تنظیمات مودم تی پی لینک یا ورود به پنل مدیریتی اکثر غریب به‌اتفاق مودم روترهای وایرلس در همسایگی شما می‌توان از آدرس ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ استفاده کرد. البته، این بدان معنا نیست که همین حالا می‌توانید با کمک این آی‌پی آدرس وارد پنل مدیریت مودم‌های وای‌فای اطراف خود شوید. شرط اول ورود به پنل مدیریت مودم وای‌فای، اتصال باسیم یا بی‌سیم به آن است.

آدرس IP چیست؟

پیش‌از هرچیز اجازه دهید آدرس IP را تعریف کنیم. آدرس IP، که مخففی از ترکیب Internet Protocol است به رشته‌ای از اعداد می‌گویند که به دستگاه‌های مختلف اعم‌از روترها و کامپیوترها، پرینترها و دستگاه‌های گوشی متصل به یک شبکه، اختصاص داده می‌شود. درواقع، به‌محض اتصال به شبکه، آدرس IP برای دستگاه تعریف می‌شود. اساساً این آدرس در نشانه‌دهی موقعیت و هویت دستگاه در شبکه کاربرد دارد.

به‌همین دلیل است که حتی اگر با گوشی به شبکه وایرلس خانگی خود متصل باشید، امکان انجام تنظیمات مودم با گوشی نیز وجود دارد.

آدرس IP خصوصی چیست؟

با توجه به اینکه در ابتدا گفته شد، ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ به عنوان آدرس IP خصوصی شناخته می‌شود. آدرس‌های IP خصوصی به آدرس‌هایی گفته می‌شوند که توسط Internet Standards Group تعریف شده‌اند. این آدرس‌ها اغلب در شبکه‌های محلی نظیر مدارس، سازمان‌ها و کسب‌وکارها مورد استفاده قرار می‌گیرند. دستگاه‌ها و کامپیوترهای دارای آدرس IP خصوصی امکان اتصال مستقیم به اینترنت را ندارند.

از سویی دیگر، کامپیوترهایی که خارج‌از شبکه محلی قرار دارند نیز قادر نیستند به‌طور مستقیم به دستگاهی که فقط آدرس IP خصوصی دارد، متصل شوند. بنابراین، آدرس‌های خصوصی برای اتصال به شبکه خارجی از روتر یا هر دستگاهی که NAT اجرا می‌کند، عبور می‌کنند.

دیگر آدرس‌های خصوصی پیش‌فرض رایج که مشابه با ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ هستند شامل ۱۹۲.۱۶۸.۰.۱ و ۱۹۲.۱۶۸.۲.۱ می‌شوند که در بعضی از روترها امکان دسترسی به صفحه‌ی ورود به پنل مدیریت را فراهم می‌کنند. شاید در بین کاربران عمومی عبارت رایج سایت تنظیمات مودم را شنیده باشید که هرچند از نظر فنی به‌کارگیری آن درست نیست؛ اما منظور کاربران مبتدی را می‌رساند.

۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ چیست؟

تا به‌اینجا مشخص شد این آدرس IP، خصوصی است و به‌صورت پیش‌فرض به اغلب روترها در شبکه‌های محلی اختصاص می‌یابد. اما، درادامه‌ی تعریف ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ باید گفت که اگر روتر برای اتصال به اینترنت مورد استفاده قرار می‌گیرد، تمام کامپیوترها و دستگاه‌هایی که با کمک روتر به اینترنت متصل می‌شوند، از این آی‌پی آدرس به‌عنوان دروازه پیش‌فرض یا همان Default Gateway استفاده می‌کنند و اگر Gateway پیش‌فرض روی روتر تعریف نشود، آن شبکه نمی‌تواند با سایر شبکه‌ها اعم‌از اینترنت ارتباط برقرار کرد. درواقع، دروازه پیش‌فرض بدین معنا است که تمام دستگاه‌های متصل به روتر بسته درخواست خود را ابتدا به آن آدرس ارسال می‌کنند.

برای مثال، در زمان وب‌گردی، درخواست بارگذاری یک صفحه‌ی وب، قبل‌از ارسال به اینترنت به Default Gateway ارسال می‌شود و سپس به‌وسیله‌ی آن وارد شبکه اینترنت می‌شود. بنابراین، می‌توان ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ را آدرس IP دروازه پیش‌فرض نیز نامید که البته امکان تغییر آن نیز وجود دارد.

بااین‌همه اما، مهم‌ترین کاربرد ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ که کاربر مستقیماً و آگاهانه با آن سروکار دارد. دستیابی به پنل مدیریت و تنظیمات و حتی تغییر رمز مودم وای‌فای به‌شمار می‌رود. البته، برای ورود به پنل مدیریت نیاز به نام‌کاربری و رمزعبور خواهید داشت که آن‌ اطلاعات نیز به‌عنوان مدیر شبکه دردسترس شما قرار دارند.

پیداکردن IP مودم روتر

آدرس IP مودم روتر غالباً در برچسبی که روی دستگاه نصب شده است، به‌همراه آدرس MAC، شماره مدل، نام کاربری و رمزعبور پیش‌فرض، نام SSID ارائه می‌شود. بنابراین، نخستین جایی که باید آن را بررسی کنید برچسب روی دستگاه است؛ علاوه‌براین، داخل دفترچه مودم نیز می‌توان به این آدرس دسترسی داشت. اما، اگر مودم را جایی قرار داده‌اید که دسترسی به آن آسان نیست یه به هر دلیلی بخواهید ازطریق نرم‌افزاری آدرس IP را پیدا کنید می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید.

پیداکردن IP مودم روتر در ویندوز

از آنجا که آدرس IP مودم علاوه‌بر ورود به پنل مدیریت، به‌عنوان Default Gateway نیز به‌کار گرفته می‌شود، برای یافتن آن می‌توان در Control Panel به بخش Network and Sharing Center بروید و از منوی سمت چپ روی Change adapter Settings بزنید و از بین شبکه‌های موجود، شبکه‌ای که می‌خواهید Default Gateway آن را ببینید، پیدا کنید و روی آن دوبار کلیک کنید تا پنجره‌ای باز شود و از پنجره‌ی بازشده روی Details بزنید و از فهرست جزئیات آدرس IPv4 Default Gateway را مشاهده کنید. این آدرس همان آدرس IP مودم خواهد بود.

جزئیات مودم در ویندوز

روش دیگر پیداکردن آدرس آی‌پی مودم، با استفاده از Command Prompt ویندوز است که می‌توان آن را به راحتی به‌دست آورد. بنابراین، کلیدهای ترکیبی Win + R را روی کیبورد فشار دهید تا برنامه Run اجرا شود و داخل آن cmd را تایپ کنید و اینتر را فشار دهید تا Command Prompt اجرا شود. البته با جست‌وجوی cmd در منوی استارت ویندوز نیز می‌توان به این برنامه دسترسی داشت.

مرحله اول: در cmd دستور ipconfig را وارد کنید و اینتر را فشار دهید تا فهرست و مشخصات تمام کانکشن‌های نصب‌شده روی سیستم نشان داده شود.

دستور ipconfig در cmd

در مدخل مربوط به Ethernet adapter به‌دنبال عبارت Default Gateway باشید تا در مقابل آن آدرس روتر را مشاهده کنید. با استفاده از این آدرس که اغلب ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ می‌توان به پنل مدیریت مودم وارد شد. البته، به‌خطر داشته باشید که شرط اتصال مستقیم به مودم رعایت شود.

به‌دست آوردن آی‌پی با ipconfig

روش دیگری که می‌توان در cmd ویندوز به‌وسیله‌ی آن آدرس IP مودم را پیدا کرد استفاده از دستور tracert خواهد بود. کاربرد این دستور برای عیب‌یابی است و اگر ایرادی در مسیر نقل‌وانتقال بسته‌های داده وجود داشته باشد کرابر شبکه می‌تواند از آن مطلع شود؛ اما می‌توان با اجرای این دستور نیز آدرس IP مودم را پیدا کرد.

درواقع، دستور tracert با ارسال بسته و ردیابی ایستگاه‌هایی که بسته برای رسیدن به مقصد طی می‌کند در عیب‌یابی کمک خواهد کرد. در اینجا ما به نخستین ایستگاه یا اصطلاحاً اولین هاپ (Hop) بسته نیاز داریم.

دستور tracert در cmd

همان‌طورکه در تصویر مشاهده می‌کنید برای مثال، با وارد کردن دستور tracert google.com مسیر انتقال بسته از کامپیوتر آغاز می‌شود و در هر ایستگاه آدرس IP دستگاه‌ها را نشان می‌دهد؛ از آنجا که هر درخواست ارسالی به اینترنت ازطریق دستگاه‌هایی مثل لپ‌تاپ، گوشی یا کامپیوتر ابتدا به مودم ارسال می‌شود درنتیجه اولین آدرس آی‌پی به‌نمایش درآمده، آدرس IP مودم خواهد بود.

پیداکردن آدرس IP مودم در مک

مرحله اول: روی آیکون اپل کلیک کنید و در منوی بازشده روی System Preferences بزنید.

مرحله دوم: سپس وارد بخش Network شوید و در آن قسمت روی Wi-Fi بزنید.

بازکردن System Preferences در مک

مرحله سوم: در نوار مشخصات مودمی که به آن متصل شده‌اید روی دکمه‌ی Details بزنید تا پنجره جزئیات مودم به‌نمایش درآید.

جزئیات Wi-Fi در مک

مرحله چهارم: در این پنجره آدرسی که روبه‌روی Router نوشته شده است، آدرس مودم روتر است.

آدرس روتر در مک

روش دیگری برای پیداکردن آدرس مودم در مک وجود دارد که با جست‌وجوی TCP/IP در نوار جست‌وجوی System Preferences نیز می‌توان به دکمه‌ی نمایش جزئیات مودمی که به آن متصل شده‌اید را مشاهده کنید و ازطیرق آن آدرIP مودم را پیدا کنید.

پیدا کردن IP مودم در گوشی

اگر ازطریق گوشی آیفون به مودم روتر خود متصل هستید می‌توان به‌راحتی آدرس IP روتر را پیدا کرد. تنظیمات را بازکنید و در بخش Wi-Fi روی جزئیات شبکه‌ای که به آن متصل شده‌اید بزنید تا مشخصات و جزئیات بیشتری از شبکه را مشاهده کنید. کمی صفحه را به سمت بالا بکشید تا موارد بیشتری را مشاهده کنید. در بخش IPV4 ADRESSES می‌توان در مقابل Router آدرس IP آن را پیدا کرد.

پیداکردن IP مودم در آیفون

پیدا کردن IP مودم در اندروید نیز روند مشابهی دارد و باید وارد تنظیمات شوید و در قسمت Network & Internet وارد Wi-Fi شوید و روی شبکه‌ای که به آن متصل هستید بزنید تا جزئیات شبکه به‌نمایش درآید. در قسمت Network Details جزئیاتی نظیر آدرس MAC، آدرس IP و Gateway مشاهده می‌شود که مانند آنچه در cmd ویندوز گفته شد، آدرس Gateway همان IP مودم شبکه خواهد بود.

پیداکردن IP مودم در اندروید

تغییر آدرس IP مودم روتر

آدرس IP مودم‌ها غالباً به‌صورت پیش‌فرض روی ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ تنظیم شده است؛ اما امکان تغییر آن نیز وجود دارد. درواقع، تغییر این آدرس کمک می‌کند یک لایه امنیتی به شبکه‌ی خود اضافه کنیم هرکاربری که به شبکه متصل است امکان دسترسی به صفحه‌ی ورود به پنل مدیریت مود را بارگذاری کند.

تغییر IP مودم تی پی لینک

برای تغییر آدرس IP پیش‌فرض ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ ابتدا با واردکردن همین آدرس و تایپ نام کاربری و رمزعبور مودم روتر، به پنل مدیریت مودم وارد شوید. اکنون در بخش Interface Setup در تنظیمات LAN می‌توانید آدرس IP روتر را برای مثال به ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱۰ تغییر دهید و روی دکمه‌ی SAVE بزنید تا تغییر اعمال شود. به‌خاطر داشته باشید که این فرایند ممکن است برای لحظه‌ای اینترنت تمام دستگاه‌های متصل به شبکه را با اختلال مواجه کند، زیرا با تغییر آدرس IP روتر، آدرس Default Gateway نیز تغییر می‌کند.

نحوه ورود به ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ با گوشی

ورود به دامنه ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ با گوشی برای تنظیمات مودم وای‌فای تفاوتی با روند ورود به آن ازطریق ویندوز ندارد؛ بنابراین، آدرس پیش‌فرض ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ درصورتی که گوشی به‌وسیله‌ی وای‌فای به مودم متصل باشد، امکان ورود به پنل مدیریت و تنظیمات مودم را فراهم می‌کند.

نحوه ورود به ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ با آیفون

توجه داشته باشید که درصورتی که با اینترنت همراه (اینترنت سیم‌کارت) به اینترنت متصل باشید امکان بارگذاری پنل مدیریت مودم وجود ندارد. بنابراین، از اتصال به شبکه وای‌فای مودم اطمینان حاصل کنید و سپس دامنه ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ را در نوار آدرس وارد کنید.

ورود به تنظیمات مودم‌های مختلف

به‌برای ورود به تنظیمات مودم‌ها می‌توان از ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ استفاده کرد؛ اما ممکن است در هر برند نیاز به آدرس‌های دیگری داشته باشید که با آن وارد تنظیمات مودم شوید. درادامه براساس برندهای مختلف آدرس ورود به تنظیمات مودم را خواهیم دید.

آدرس ورود به تنظیمات مودم تی پی لینک: علاوه‌بر ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ می‌توان از آدرس tplinkmodem.net نیز استفاده کرد. البته، به‌خاطر داشته باشید که برای ورود به تنظیمات مودم تی پی لینک از این طریق، وی‌پی‌ان غیرفعال باشد.

آدرس ورود به تنظیمات مودم دی‌ لینک و مودم ایسوس و مودم ایرانسل، همراه اول نیز درصورتی که آدرس آی‌پی مودم را تغییر نداده باشید یا مودم را به‌تازگی ریست کرده‌اید، نیز ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ خواهد بود.

سوالات متداول زومیت

  • دامنه ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ چیست؟

    این دامنه، آدرس خصوصی برای دسترسی به پنل مدیریت مودم روتر ازطریق مروگر در هر دستگاهی است که به آن IP مودم روتر نیز می‌گویند. همچنین، به‌عنوان Default Gateway نیز شناخته می‌شود.

  • آیا می‌توان ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ را تغییر داد؟

    بله، برای اینکار باید ابتدا با نام کاربری و رمزعبور وارد پنل مدیریت مودم خود شوید و در بخش LAN برای تغییر ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ به آدرس IP دلخواه اقدام کنید.

  • ورود به تنظیمات مودم با گوشی چگونه است؟

    شرط اول ورود به تنظیمات مودم با گوشی، اتصال دستگاه به شبکه وایرلس مودم است. سپس، آدرس ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ یا آدرس پیش‌فرض به‌دست‌آمده طبق روش‌های مقاله را در مرورگر وارد کنید تا از شما نام کاربری و رمزعبور Admin را بخواهد. با داشتن این اطلاعات به‌راحتی می‌توانید با گوشی وارد تنظیمات مودم شوید.

  • تغییر رمز وای‌فای با گوشی چگونه است؟

    بعداز ورود به تنظمیات مودم با گوشی می‌توانید به سربرگ Security مودم بروید و برای تغییر رمز وای فای با گوشی اقدام کنید.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات