چگونه گوگل AMP را در جستجوی گوگل غیرفعال کنیم؟

یک‌شنبه ۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
باوجود مزایای گوگل AMP ممکن است بخواهید آن را در جستجوی گوگل غیرفعال کنید. در این مقاله با آموزش روش‌های غیرفعال‌کردن گوگل AMP در اندروید و آیفون آشنا می‌شوید.
تبلیغات

AMP (مخفف Accelerated Mobile Pages) به معنی صفحات موبایلی پرشتاب، ابتکار گوگل با هدف سرعت بخشیدن به زمان بارگذاری وب‌سایت‌ها در دستگاه‌های تلفن همراه است. AMP از نظر فنی یک فریم‌ورک HTML منبع باز است که جاوا اسکریپت، سبک‌های خاص CSS و سایر عناصری که ممکن است باعث آهسته شدن سرعت عملکرد بارگذاری یک وب‌سایت شود را حذف می‌کند.

در این مقاله مزایا و معایب گوگل AMP را بررسی می‌کنیم و به شما نشان می‌دهیم که چگونه آن را در گوشی‌های اندروید یا آیفون خود غیرفعال کنید. با زومیت همراه باشید.

مزایای گوگل AMP

آیا می‌دانید چگونه می‌توان صفحات AMP را از صفحات معمولی تشخیص داد؟ برای مشاهده این مورد در دستگاه اندروید یا آیفون خود کافی است یک جستجوی ساده در گوگل انجام دهید.

می‌توانید هر چیزی را که دوست دارید جستجو کنید؛ اما جستجوی موضوعی که ارزش خبری دارد، ممکن است نتایج بهتری به همراه داشته باشد. به عنوان مثال، نتایج جستجو برای «دونالد ترامپ» به این شکل است:

مزایای گوگل AMP

با جستجوی نام دونالد ترامپ در موتور جستجوی گوگل لینک‌های خاصی را مشاهده خواهید کرد که در کنار آن‌ها نماد رعدوبرق کوچکی وجود دارد. این لینک‌ها شما را به نسخه AMP وب‌سایت هدایت می‌کنند. با ضربه زدن روی چنین لینکی، متوجه خواهید شد که وب‌سایت تقریباً بلافاصله و بدون درنگ باز می‌شود.

بارگذاری بسیار سریع‌تر صفحات وب مزیت بزرگ گوگل AMP است. گوگل ادعا می‌کند که صفحات AMP می‌توانند به‌طور متوسط تا ۴ برابر سریع‌تر از صفحات غیرAMP معادل بارگذاری شوند. این موضوع زمانی بیشتر به چشم می‌آید که اتصال اینترنت شما کند یا ناپایدار باشد.

همچنین گوگل ادعا می‌کند که صفحات AMP تا ۱۰ برابر کمتر از صفحات غیرAMP معادل، از داده اینترنت استفاده می‌کنند. بنابراین اگر از اتصال داده محدودشده استفاده می‌کنید، گوگل ای‌ام‌پی می‌تواند به شما در ذخیره داده‌ها کمک کند.

از آنجا که AMP زمان بارگذاری را به‌طور چشمگیری ارتقا می‌دهد، این احتمال وجود دارد که منجر به بهبود رتبه موتور جستجو در گوگل شود. به خاطر وجود چنین مزیت‌هایی است که بسیاری از وب‌مسترها به ادغام AMP در وب‌سایت‌های خود روی می‌آورند.

معایب گوگل AMP

همان‌طور که خواندید مزیت‌های زیاد و قابل‌توجهی در مورد AMP وجود دارد: زمان بارگذاری سریع‌تر، مصرف داده کمتر و رتبه‌بندی‌های جستجوی بهبودیافته از این موارد هستند. نکته مهم این است که گوگل AMP سراسر مزیت نیست و در کنار این ویژگی‌های جذاب، معایبی وجود دارد که غیرقابل چشم‌پوشی هستند.

AMP چندین جنبه منفی مانند گزینه‌های محدود برای تبلیغات و تجزیه‌وتحلیل وب‌سایت برای ناشران را به همراه دارد. با توجه به این موضع تصمیم‌گیری در مورد پیاده‌سازی AMP به نظر و نیازهای ناشران بستگی دارد؛ اما اگر ناشران قصد دارند از مزایای AMP بهره‌مند شوند، باید با معایب آن کنار بیایند.

ازآنجاکه AMP باعث به‌هم‌ریختگی URL اصلی می‌شود، ممکن است برای کاربران، ضعیف اجرا شود. اگر بخواهید یک صفحه وب AMP را به اشتراک بگذارید، به جای لینک اصلی لینک با فرمت AMP به اشتراک گذاشته می‌شود.

به نظر می‌رسد که AMP در دستگاه‌های iOS بسیاری از عملکردها را به‌هم می‌ریزد. ای‌ام‌پی در سیستم‌عامل iOS باعث می‌شود جسچر اسکرول به بالا با مشکل مواجه شود و همچنین باعث اختلال در ویژگی Find on Page در مرورگر سافاری می‌شود.

برخی از این مشکلات قابل رفع هستند؛ اما یک مشکل اساسی در مفهوم خود AMP وجود دارد. AMP محتوا را از سازنده‌اش جدا می‌کند. در واقع بحث سر این است که AMP می‌تواند در درازمدت استقلال و اعتبار تولیدکنندگان محتوا را از بین ببرد.

نحوه غیرفعال کردن AMP در جستجوی گوگل

اکثرا کاربرانی که اتصال اینترنت ضعیفی دارند از AMP استقبال می‌کنند؛ اما دلیلی وجود ندارد که کاربران دارای اینترنت پرسرعت را مجبور به مشاهده نسخه ساده‌شده یک صفحه وب بکند. متاسفانه گوگل هیچ راهی برای غیرفعال کردن AMP در موتور جستجوی خود ارائه نداده است. با این حال اگر AMP برای شما کاربردی ندارد، در ادامه چند راه حل مفید برای غیرفعال کردن گوگل AMP در گوشی‌های اندروید و آیفون را برای شما آورده‌ایم.

از یک موتور جستجوی متفاوت استفاده کنید

گوگل AMP همان‌طور که از نامش پیدا است، محصول شرکت گوگل است. بنابراین قابل حدس است که می‌توان گوگل AMP را با استفاده از یک موتور جستجوی دیگر به‌طور کلی حذف کرد.

مایکروسافت بینگ و داک داک گو از بهترین جایگزین‌های موتور جستجوی گوگل هستند. این موتورهای جستجو نسخه‌ی AMP سایت‌ها را به کاربران خود تحمیل نمی‌کنند. همچنین می‌توانید یاهو که یکی از قدیمی‌ترین موتورهای جستجو است و نتایج جستجوی آن شامل صفحات وب AMP نمی‌شود را امتحان کنید.

در ادامه می‌توانید مقایسه نتایج جستجو برای عبارت AMP.DEV را در موتورهای جستجوی گوگل، مایکروسافت بینگ و داک‌داک‌گو ببینید:

غیرفعال کردن AMP در جستجوی گوگل

در نتیجه جستجوی گوگل کنار URL سایت یک نماد رعدوبرق به معنای لینک AMP وجود دارد؛ اما دو موتور جستجوی دیگر شما را به سایت‌های تلفن همراه غیرAMP هدایت می‌کنند.

یک مرورگر جدید را امتحان کنید

در زمان نگارش این مقاله مرورگر گوگل کروم هیچ گزینه‌ای برای خاموش کردن AMP ارائه نداده است. اگر می‌خواهید AMP را مسدود کنید، بهترین گزینه این است که مرورگر دیگری را امتحان کنید. برای انتخاب یک مرورگر جدید گزینه‌های زیادی دارید؛ اما بیایید در مورد موثرترین آن‌ها بحث کنیم.

مرورگر موزیلا فایرفاکس یکی از بهترین مرورگرهای موجود است که نسخه‌های زیادی مانند Stable ،Beta ،Nightly و Focus دارد. همه‌ی نسخه‌های فایرفاکس به‌طور پیش‌فرض AMP را بدون نیاز به تلاش شما غیرفعال می‌کنند. همچنین مرورگر داک‌داک‌گو به‌صورت پیش‌فرض سایت‌های تلفن همراه غیرAMP را نمایش می‌دهد.

غیرفعال کردن AMP در جستجوی گوگل

برای کاربران اندروید، مرورگر کیوی (Kiwi) گزینه دیگری است که ارزش امتحان کردن را دارد. برای حذف AMP در این مرورگر پس از ورود به منوی تنظیمات به Privacy بروید و گزینه Remove AMP را انتخاب کنید

غیرفعال کردن AMP در جستجوی گوگل

گزینه Desktop View را در مرورگر فعال کنید

AMP یک فناوری است که فقط برای سایت‌های تلفن همراه قابل استفاده است؛ بنابراین می‌توانید با تغییر حالت نمایش سایت از موبایل به دسکتاپ از شر AMP خلاص شوید. گزینه Desktop View در تمام مرورگرها با نام‌های کمی متفاوت‌تر وجود دارد. در مرورگر گوگل کروم می‌توانید این کار را با ضربه زدن روی آیکون سه نقطه در گوشه بالایی سمت راست و تیک‌زدن گزینه Desktop site انجام دهید.

غیرفعال کردن AMP در جستجوی گوگل

از «i» برای جابجایی به سایت تلفن همراه غیرAMP استفاده کنید

تمام روش‌های ذکر شده راه‌حل‌های نسبتا ناخوشایندی هستند که شما را ملزم به ایجاد تغییرات قابل توجهی می‌کنند. اکثر کاربران از این قبیل تغییرات استقبال نمی‌کنند. اگر روش‌های بالا برای شما هم دردسرساز هستند می‌توانید در موتور جستجوی گوگل در مرورگر کروم از روشی که در ادامه توضیح می‌‌دهیم برای غیرفعال کردن گوگل AMP استفاده کنید.

هر زمان که یک سایت AMP را باز می‌کنید، نماد i را در گوشه سمت چپ و بالای صفحه خواهید دید. اگر روی آن ضربه بزنید، یک لینک به شما نشان داده خواهد شد. با ضربه زدن روی این لینک به سایت تلفن همراه غیرAMP هدایت می‌شوید.

غیرفعال کردن AMP در جستجوی گوگل

روش‌های محبوبی که دیگر جواب نمی‌دهند

در ادامه دو راه‌حل رایج بر ای غیرفعال کردن گوگل AMP که با جستجو در اینترنت یافت می‌شود اما کارایی ندارند را برای شما آورده‌ایم:

استفاده از encrypted.google.com که اکنون دیگر به کار نمی‌آید.

استفاده از DeAMPify برای اندروید که کمی سخت است و به ندرت کار می‌کند.

به‌راحتی گوگل AMP را دور بزنید

گوگل در سال ۲۰۱۶ اعلام کرد که در حال کار روی ارائه گزینه‌ای برای غیرفعال کردن AMP در جستجوی گوگل برای کاربران است؛ اما تاکنون هیچ خبری در این مورد شنیده نشده است. با تمام این اوصاف راه‌حل‌های بالا از مطمئن‌ترین و بهترین روش‌هایی هستند که می‌توانید از آن‌ها برای دور زدن گوگل AMP استفاده کنید. اگر شما هم تاکنون با گوگل AMP به مشکل برخورد کرده‌اید یا پیشنهاد بهتری در این مورد دارید، آن را با ما و کاربران زومیت در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات