موشن گرافیک چیست ؛ از تاریخچه، کاربردها تا تفاوت آن با انیمیشن

سه‌شنبه ۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
مطالعه 25 دقیقه
این روزها موشن‌گرافیک روشی جذاب برای تولید محتوای بصری و گرافیکی است که در زمینه‌های مختلفی مثل تولید محتوای آموزشی، تبلیغاتی، فیلم و بسیاری از موارد دیگر کاربرد دارد.
تبلیغات

آیا تابه‌حال فکر کرده‌اید چه ویژگی‌هایی در ویدئوها و تیزرهای جذاب نظرتان را جلب می‌کند؟ شاید هم علاقه داشته باشید نمونه‌های مشابهی بسازید؟ تمام اجزای یک ویدئو از داستان تا شخصیت‌پردازی‌ها و عناصر گرافیکی به شکلی بی‌نقص در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند تا خروجی خاصی به نام موشن گرافیک را تولید کنند. در این مقاله به فرایند ساخت موشن گرافیک و انواع آن اشاره می‌کنیم.

فهرست مطالب

موشن گرافیک چیست

موشن‌گرافیک نوعی انیمیشن است که متن، عنصر اصلی آن را تشکیل می‌دهد. در واقع موشن‌گرافیک را می‌توان طراحی گرافیکی متحرک در نظر گرفت. از زمان ساخت اولین موشن گرافیک بحث‌های زیادی درباره‌ی مرز بین موشن و انیمیشن کامل مطرح شد. تیتراژ فیلم Psycho (روانی) اثر هیچکاک یکی از اولین نمونه‌های موشن‌گرافیک است که در آن ترکیب صوت، حرکت و طراحی گرافیکی به‌خوبی در کنار یکدیگر قرار گرفتند.

تیتراژ فیلم Psycho اثر آلفرد هیچکاک

موشن گرافیک روشی برای برقراری ارتباط با مخاطب و افزودن عمق به داستان است. ترکیب عناصر گرافیکی با موسیقی می‌تواند حامل یک پیغام باشد. از موشن گرافیک می‌توان در زمینه‌هایی مثل تبلیغات، ساخت تیتراژ فیلم، ویدئوی توصیفی (با محوریت متن) و اشتراک‌گذاری اطلاعات استفاده کرد.

تاریخچه موشن گرافیک

قبل از وجود موشن گرافیک، زمانی بود که بخش‌های طرح گرافیکی به‌صورت فلت (تخت) و در قالب غیر متحرک به کار می‌رفتند. زمانی که تصاویر متحرک به چیزی مثل کارتون‌های والت دیزنی شباهت داشتند؛ اما با پیشرفت سینما به‌ویژه در زمینه‌ی طراحی تیتراژ، موشن گرافیک هم ظهور کرد.

در دهه‌ی ۱۹۴۰ موشن گرافیک در پروژه‌ی آزمایشی اسکار فیشینگر و نورمن مک لارن متولد شد. در دهه‌ی ۱۹۵۰، طراحان برجسته‌ای مثل ساول بس (Saul Bass)، ماوریس بیندر (Maurice Binder) و پابلو فرو (Pablo Ferro) موشن گرافیک را در معرض نمایش بینندگان عمومی قرار دادند.

هنرمندان فوق روی فیلم‌هایی کار کردند که امروز هنوز به‌عنوان مرجع و منبع الهام طراحان موشن‌گرافیک و کارشناسان سینما به کار می‌روند. آثار آن‌ها رویکردی خلاقانه و غیر منتظره برای برانگیختن واکنش تماشاچیان را در بر داشت و از سویی دیگر اطلاعات تخصصی را درباره‌ی فیلم‌ها، شرکت تولیدکننده، کارگردان‌ها، بازیگران و بسیاری از مشارکت‌کنندگان در برداشت. این روش جدید بازی با کلمات و عناصر گرافیکی به‌مرور به یکی از جریان‌های اصلی تلویزیون و سینما تبدیل شد.

موشن‌گرافیک رابطه‌ی مستقیمی با پیشرفت فناوری دارد در نتیجه تکامل این دو با یکدیگر گره خورده است. در سال‌های اخیر، پیشرفت نرم‌افزارهای طراحی و انیمیشن باعث شد دسترسی به موشن گرافیک برای بسیاری از افراد آسان شود. در عین حال فراگیر شدن کاربرد صفحات نمایش فرصت‌های بیشتری را برای طراحی و در نتیجه متحرک‌ سازی محتوا فراهم کرد. از خودروها تا بیلبوردها، یخچال‌ها و گوشی‌های هوشمند، موشن‌گرافیک تقریبا همه جا دیده می‌شود.

موشن‌گرافیکی از نورمن مک‌لارن

تفاوت موشن‌ گرافیک و انیمیشن

موشن گرافیک به طراحی گرافیکی متحرک گفته می‌شود. برای مثال اگر می‌خواهید نمودارتان متحرک شود یا لوگوی وب‌سایتتان به دور خود بچرخد می‌توانید از موشن گرافیک استفاده کنید. اما اگر می‌خواهید کاراکترهایی را متحرک‌ سازی کنید تا داستانی کودکانه را نقل کنید این کار دیگر در گروه موشن‌گرافیک قرار نمی‌گیرد و نوع دیگری از انیمیشن است. موشن‌گرافیک معمولا شامل اشکال، اشیا یا متن‌هایی است که برای ایجاد یک موشن در کنار هم قرار می‌گیرند.

انیمیشن چیست

انیمیشن عبارت فراگیرتری است که موشن گرافیک را هم در خود جای می‌دهد. تاریخچه‌ی انیمیشن به بیش از ۱۰۰ سال قبل بازمی‌گردد. هر تکنیکی که باعث شود تصویری ایستا حرکت کند انیمیشن نامیده می‌شود. این تصویر می‌تواند از کارتون‌های ترسیم‌شده با دست، CGI (تصویر کامپیوتری) یا انیمه و انواع دیگر باشد. این دسته‌ها البته منحصر به انیمیشن نیستند. برای مثال اغلب موشن گرافیک‌ها با CGI تولید می‌شوند ولی می‌توانید از موشن‌گرافیک‌های دستی هم استفاده کنید.

محتوا عامل تفکیک موشن‌گرافیک از دیگر انواع انیمیشن است. در موشن گرافیک معمولا از اشیای انتزاعی، متن و دیگر عناصر طراحی گرافیکی استفاده می‌شود. در حالت کلی متحرک‌ سازی گراف، اینفوگرافیک یا طراحی وب در دسته‌ی انیمیشن قرار می‌گیرد اما به‌صورت تخصصی متحرک‌ سازی این نوع اشیاء هم نوعی موشن گرافیک است. این مثال را در نظر بگیرید: اگر ویدئو گرافیک متحرک را برای نمایش یک نکته تنظیم کنید، به آن موشن‌گرافیک می‌گویند. از سوی دیگر انیمیشن بیشتر بر جلوه‌های سینمایی و تکنیک‌های داستان‌گویی برای ایجاد روایت متمرکز است.

انواع موشن گرافیک

در صورت آشنایی با انواع موشن‌گرافیک می‌توانید تصمیم‌ بگیرید از کجا شروع کنید و کدام نوع متناسب با نیازهایتان است. صرف‌نظر از اینکه چه کسب‌وکار یا هدفی دارید موشن‌گرافیک می‌تواند پاسخگوی نیازهایتان باشد. در ادامه به انواع موشن‌گرافیک اشاره می‌کنیم:

انواع موشن گرافیک

ویدئوهای توصیفی

ویدئوهای توصیفی معمولا کوتاه هستند و به معرفی محصول یا خدمات اختصاص دارند. ویدئوی توصیفی متداول‌ترین نوع موشن‌گرافیک است. معمولا شرکت‌ها برای توصیف شفاف محصولات خود از ویدئوهای توصیفی استفاده می‌کنند. اگر به دنبال فروش محصول یا خدماتی هستید می‌توانید از ویدئوی توصیفی استفاده کنید. به این ترتیب می‌توانید با ارائه‌ی محتوایی جذاب مخاطب بیشتری را جذب کنید و مخاطب با محصولتان ارتباط بیشتری برقرار می‌کند.

ویدئوهای توصیفی به معرفی محصول یا خدمات اختصاص دارند

ویدئوهای آموزشی

ویدئوهای آموزشی شباهت زیادی به ویدئوهای توصیفی دارند با این تفاوت که محتوای آن‌ها آموزشی است. برای مثال ممکن است بخواهید مواد اولیه‌ی غذایی برند خود را بفروشید. می‌توانید از ویدئوی آموزشی برای آموزش دستور پخت غذا با مواد اولیه‌ی موردنظر استفاده کنید.

انیمیشن واسط کاربری (UI)

اگر اپلیکیشن یا پلتفرم دیجیتالی دارید، می‌توانید از موشن‌گرافیک برای جذابیت هرچه بیشتر آن‌ها استفاده کنید. به این ترتیب مخاطب بیشتر با پلتفرمتان آشنا می‌شود و علاوه بر این می‌توانید امکانات پلتفرم خود را بهتر معرفی کنید. طراحان موشن‌گرافیک روی وایرفریم‌ها یا اسکچ‌های اولیه‌ی وب‌سایت کار می‌کنند. سپس این طرح‌های اولیه را متحرک‌ سازی می‌کنند. از نمونه‌ متحرک‌ سازی‌ها می‌توان به متحرک‌ سازی منوها یا اسلایدها اشاره کرد.

انیمیشن واسط کاربری

متحرک‌ سازی لوگو (لوگو موشن)

متحرک‌ سازی لوگو می‌تواند ماندگاری آن را افزایش بدهد. با متحرک‌ سازی لوگو می‌توانید به انیمیشنی چشمگیر دست پیدا کنید. به یاد داشته باشید انواع موشن‌گرافیک‌ها شامل تصاویری ایستا هستند که برای ایجاد حرکت دستکاری می‌شوند. برای مثال اگر لوگوی شما حاوی شکل‌های سلولی باشد، می‌توانید این شکل‌های را بچرخانید تا به شکلی واحد برسید. از طرفی لازم نیست لوگو موشن خیلی پیچیده باشد تنها می‌توانید کمی به آن زندگی ببخشید.

لوگوموشن

متحرک‌ سازی آیکون‌ها

متحرک‌ سازی آیکون هم مانند لوگو است با توجه به ظاهر آیکون می‌توانید حرکت کوتاهی را انتخاب کنید.

موشن گرافیک عنوان

با متحرک‌ سازی عنوان‌ها می‌توانید توجه مخاطب را به آن‌ها جلب کنید و بر اهمیت آن‌ها تأکید کنید. موشن گرافیک عنوان به‌ویژه زمانی مهم است که موشن گرافیک دارای صوت کلامی نباشد.

اینفوگرافیک موشن

با متحرک‌ سازی اینفوگرافیک می‌توانید چشم بیننده را به ترتیب قرارگیری عناوین هدایت کنید. در نتیجه اطلاعات دقیقا به شیوه‌ی مورد نظر شما به مخاطب منتقل خواهد شد. این نوع موشن گرافیک مناسب پلتفرم‌هایی مثل لینکدین است.

موشن‌گرافیک در ارائه

می‌توانید مهارت سخنرانی خود را با ارائه‌ی یک موشن گرافیک بهبود بدهید. اگر محتوایی کاملا یکنواخت را نمایش بدهید ممکن است موفقیتتان را زیر سؤال ببرید. در نتیجه می‌توانید از موشن‌گرافیک برای متحرک‌ سازی عناصری مثل نمودارها و ایجاد محتوای جذاب برای مخاطب استفاده کنید.

موشن‌گرافیک برای اینفوگرافیک و ارائه

موشن گرافیک تلویزیونی

یکی از نمونه‌های متداول موشن‌گرافیک را می‌توانید در طول بازی‌های فوتبال ببینید. این نوع موشن‌گرافیک به جذابیت برنامه‌های تلویزیونی کمک می‌کنند. یک موشن‌گرافیک جذاب می‌تواند جذابیت بازی را هم افزایش بدهد.

فیلم کوتاه

با اینکه انیمیشن‌های کوتاه با تکنیک‌های متفاوتی ساخته می‌شوند، موشن‌گرافیک‌ هم بخشی از این فرایند است. مزیت استفاده از موشن‌گرافیک در فیلم کوتاه این است که مخاطب را وارد دنیایی کاملا تخیلی می‌کند. موشن‌گرافیک فیلم می‌تواند نمایشی بصری از عواطف و احساسات و دیگر کمیت‌های ملموس باشند.

گیف‌ها

از گیف‌ها می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید یا آن‌ها را برای دوستان و همکارانتان ارسال کنید. گیف‌ یکی از فرمت‌های متداول و محبوب موشن گرافیک است.

تیتراژ فیلم

ایجاد تیتراژ عنوان برای فیلم‌ها و حتی ویدئوهای یوتیوب به کمک موشن گرافیک میسر می‌شود. ساول بس یکی از محبوب‌ترین طراحان گرافیک در این زمینه است. او تیتراژ مشهور فیلم «آناتومی قاتل» را ساخت.

تیتراژ فیلم‌ آناتومی قاتل اثر ساول بس

کاربردهای موشن گرافیک

موشن‌گرافیک امروز در مجموعه‌ای از زمینه‌ها به کار می‌رود. برای مثال در تلویزیون یا برای برندسازی و افزایش آگاهی افراد. در ادامه با برخی نمونه‌ها و کاربردهای موشن گرافیک آشنا می‌شوید:

برندسازی

یکی از اهداف اصلی موشن‌گرافیک انتقال صحیح ارزش‌ها و هدف سازمان است. در بحث برندسازی انتخاب انیمیشن مناسب می‌تواند مأموریت یک کسب‌وکار را بیان کند. با پیاده‌سازی موشن‌گرافیک در استراتژی برند شرکت‌ها می‌توانند بهتر خود را معرفی کنند و به تمایز در میان رقبای خود برسند.

برندها از موشن‌گرافیک برای همه چیز از تبلیغات گرفته تا انیمیشن‌های UI و دموی محصولات استفاده می‌کنند. اسلک یکی از برجسته‌ترین نمونه‌ها است. در موشن زیر اشتراک‌گذاری اطلاعات درباره‌ی محصول هدف اصلی است. این ویدئو نشان می‌دهد اسلک چیست؟ چگونه کار می‌کند و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد.

ویدئوهای افزایش آگاهی

اگر به مجموعه‌ی Trillions of Questions گوگل در یوتیوب نگاهی بیندازید می‌توانید ویدئوهای گرافیکی متعددی را پیدا کنید که مفاهیم مهم را به شکلی جذاب برای ارتقای برند گوگل توصیف کرده‌اند. برای مثال گوگل در ویدئوی ذیل با عنوان روز جهانی بهداشت به افزایش آگاهی مخاطب به شیوه‌ای جذاب کمک می‌کند.

ویدئوهای افزایش آگاهی معمولا ترکیبی از موشن‌گرافیک با یک موسیقی پس‌زمینه یا گاهی صوت کلامی برای اشتراک‌گذاری پیامی قدرتمند هستند. در این ویدئوها همه چیز به داستان وابسته است. گاهی ساده‌ترین طرح‌ها هم می‌توانند داستان را به شکلی مستقیم هدایت کنند و در عین حال یکپارچگی داستان را حفظ کنند.

معرفی بازی

برای آشنایی با نمونه‌ی موشن‌گرافیک معرفی بازی ویدئوی ذیل را ببینید. این بازی برنده‌ی جایزه دارای پیش‌نمایشی به شکل موشن‌گرافیک است که در آن امکانات و جذابیت‌های بازی معرفی شده‌اند.

 خلق روایت

اگر به دنبال بازی رقابتی قوی هستید می‌توانید از مهارت‌های داستان‌گویی هم استفاده کنید. فروش محصول یا خدمات تنها به کیفیت آن‌ها وابسته نیست بلکه برای مشتریان ارائه می‌شود. پس همیشه به یاد داشته باشید که محصول خود را به انسان‌ها می‌فروشید که همیشه داستانی برای گفتن دارند. هرچه افراد بیشتری با داستانتان همذات‌پنداری کنند، جذابیت محصول افزایش خواهد یافت. موشن گرافیک با پیاده‌سازی ابزار مناسب به فرایند خلق روایت کمک می‌کند.

استفاده از موشن گرافیک برای معرفی بازی

مزایای موشن گرافیک

پیاده‌سازی طراحی گرافیک با انیمیشن می‌تواند آگاهی مخاطب را نسبت به برند افزایش بدهد و حس کنجکاوی او را نسبت به محصولات، اپلیکیشن‌ها و خدمات برانگیزد. از مزایای موشن‌گرافیک‌های برجسته می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • از نظر زمان و هزینه به‌صرفه است. با طراحی انیمیشنی خوب کمتر نیاز به پول، زمان یا تلاش برای ساخت فیلم‌های چشمگیر پیدا می‌کنید.
  • شناخت نسبت به برند را افزایش می‌دهد. مخاطب به‌راحتی می‌تواند تصاویر، ایده‌ها و آمار پیچیده را به زبانی ساده و جذاب درک کند.
  • محتوای برند به محتوایی قابل اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی تبدیل می‌شود. افراد معمولا ویدئوهای اجتماعی را ۱۲۰۰ برابر بیشتر از تصاویر متنی و آماری ساده به اشتراک می‌گذارند. برای مثال ویدئوهای فیسبوک روزانه نزدیک به ۸ میلیارد بازدید دارند.
  • ویدئو باعث می‌شود افراد نظر خود را بنویسند و درباره‌ی محتوا بحث کنند. ۸۵ درصد از مشتری‌ها تمایل بیشتری به دیدن ویدئوهای برندسازی‌شده دارند.
  • پلتفرم‌ها یا اپلیکیشن‌های مبتنی بر وب در رتبه‌ی بالای سرچ گوگل قرار می‌گیرند. اگر وب‌سایتی شامل موشن باشد شانس آن برای حضور در صفحه‌ی اول گوگل ۵۳ مرتبه افزایش می‌یابد.
  • موشن‌گرافیک خوب افزایش فروش و بازگشت سرمایه را به دنبال دارد. محتوای متحرک ۳۰۰ درصد ترافیک بیشتری را روانه‌ی سایت می‌کند.
  • موشن‌گرافیک به برند شما کمک می‌کند در میان رقبا قد علم کند. ویدئوها تا سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۸۲ درصد از ترافیک اینترنت را به خود اختصاص می‌دهند.

خصوصیات طراح موشن گرافیک

شغل طراحی موشن‌گرافیک شغل نسبتا جدیدی است. شغل‌های طراحی مبتنی بر فناوری روبه رشد هستند. همچنین انواع مختلفی از طراحان وجود دارند: طراحان گرافیک، طراحان وب، طراحان واسط کاربری یا تجربه‌ی کاربری.

موشن‌گرافیک حوزه‌ای رو به رشد است. فیلم‌سازان خلاق و تولیدکنندگان ویدئو با گسترش تخیلات و بودجه‌ برای هزینه و طراحی به طراحان حرفه‌ای موشن گرافیک نیاز خواهند داشت. بدون این هنرمندان نوآور و خلاق، فیلم‌ها و وب‌سایت‌ها ظاهری یکنواخت خواهند داشت؛ اما یک موشن گرافیست دقیقا باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

طراحان موشن گرافیک چه می‌کنند؟

طراحان موشن گرافیک که گاهی طراحان موشن هم نامیده می‌شوند به تولید آثار هنری برای وب، تلویزیون یا فیلم می‌پردازند. این آثار می‌توانند شامل کلیپ‌های ویدئویی، تیزر، تبلیغات، تیتراژ و بسیاری از موارد دیگر باشند. آن‌ها از جلوه‌های ویژه، انیمیشن و دیگر تکنیک‌های سینمایی برای زندگی بخشی به آثار خود استفاده می‌کنند.

طراحان موشن گرافیک با متحرک‌ سازی عناصر گرافیکی و افزودن جلوه‌های ویژه، سطح وب‌سایت‌ها، فیلم‌ها و تیزرهای تجاری را بالا می‌برند. با فراگیر شدن محتوای ویدئویی آنلاین، طراح موشن گرافیک می‌تواند تقریبا در هر زمینه و هر پلتفرم دیجیتالی فعالیت کند.

علاوه بر این فرصت‌هایی خارج از کاربردهای سنتی موشن‌گرافیک برای طراحان این حوزه وجود دارد. خوزه اندرس، مدیر انجمن خلق‌کنندگان در Enklu Cloud واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) را مرحله‌ی بعدی فناوری طراحی می‌داند.

طراح موشن گرافیک

طراحان موشن‌گرافیک کجا کار می‌کنند؟

به نقل از هیئت آمار نیروی کار (BLS)، انیماتورها و طراحانی چندرسانه‌ای معمولا در شرکت‌های انیمیشن، سیستم‌های کامپیوتری و نرم‌افزاری و آژانس‌های تبلیغاتی کار می‌کنند. این صنعت همچنین درصد بالایی از کارکنان خوداشتغال (۵۹ درصد)‌را به خود اختصاص داده و نشان می‌دهد دورکاری یکی از گزینه‌های محتمل در این حوزه است. نیک آولا از Visuals by Impulse می‌گوید:

استودیوی ما در زمینه‌ی برندسازی و خدمات طراحی گرافیکی برای پخش‌کنندگانی مثل Twitch، یوتیوب و فیسبوک گیمینگ فعالت می‌کند.

به گفته‌ی آولا تمام طراحان موشن آن‌ها به‌صورت دورکاری فعالیت می‌کنند. کار به این شیوه مزایایی دارد مثل تیم هر زمان که بخواهند کار می‌کنند و حواس‌پرتی‌ها به حداقل می‌رسند. از طرفی دورکاری معایبی هم دارد. برای مثال از بین رفتن تعامل مستقیم با همکاران یکی از معایب دورکاری است.

طراح موشن گرافیک به چه مهارت‌هایی نیاز دارد؟

طراح موشن باید برای ارائه‌ی کار حرفه‌ای مجموعه‌ای از مهارت‌ها را کسب کند. این مهارت‌ها عبارت‌اند از:

  • مدلسازی سه‌بعدی: هنر دوبعدی و خطاطی جایگاه خود را دارند؛ اما اغلب موشن‌گرافیک‌های امروزی مبتنی بر مدلسازی سه‌بعدی هستند و مدلسازی سه‌بعدی بخش عمده‌ای از آینده‌ی گرافیک را تشکیل می‌دهد. درک نقاط در فضای سه‌بعدی و خطوط اتصالی بین نقاط و چندوجهی‌ها از جمله مهارت‌های لازم در مدلسازی سه‌بعدی هستند.
  • پرسپکتیو انیمیشن: طراح سه‌بعدی خوب باید حرکت و بازه‌های زمانی را به‌خوبی درک کنند. اشیاء متحرک هستند. همچنین دارای منبع نور و دوربین هستند. طراحان باید حرکت‌های پیچیده و نحوه‌ی خلق آن‌ها را از زاویه‌های مختلف درک کنند.
  • سازماندهی و نظم: به گفته‌ی آندرس، سازماندهی و نظم یکی از اجزای حیاتی کار فریلنسرها و اعضای تیم است. او می‌گوید: «حفظ فایلی مرتب و منابع منظم، روابط، لایه‌ها و ... یکی از پیش‌نیازهای ضروری پروژه‌های بزرگ است.نظم و چندوظیفگی از ویژگی‌های ضروری طراحان موشن هستند؛ چرا که باید تعداد زیادی لایه و عنصر را به‌صورت هم‌زمان مدیریت کنند.
  • انیمیشن رویه‌ای: یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های ساخت موشن‌گرافیک وابستگی بیش از اندازه‌ی آن به زمان است. انیمیشن رویه‌ای یکی از راه‌حل‌های کاهش این وابستگی است. با وجود الگوریتم‌های ساده و پیچیده و آماده می‌توان زمان تولید انیمیشن‌های کامل را به شکل چشمگیری کاهش داد. به لطف فرآیندهای خودکار می‌توان با سرعت بیشتری دست به تولید آثار زد. این روزها در طراحی موشن گرافیک از کدها و اسکریپت‌ها استفاده می‌شود که به‌صرفه‌جویی در زمان تولید کمک می‌کنند. انیمیشن رویه‌ای به طراحان اجازه می‌دهد فیزیک‌های از پیش‌ تعریف‌شده را بر اشیای سه‌بعدی اعمال کنند. برای مثال برخورد دو شیء با سرعتی مشخص نتیجه‌ای قابل پیش‌بینی دارد و می‌توان به مدلسازی آن پرداخت.
  • جلوه‌های نورپردازی و ایجاد بافت: مخاطب معمولا مدل را نمی‌بینید بلکه شکل‌ها و تصاویر را می‌بیند. نورپردازی و بافت ظاهری طبیعی به شکل‌های سه‌بعدی می‌دهند. سطوح می‌توانند انعکاسی، درخشان، شفاف، خشن یا مات باشند. همچنین می‌توانند بافت‌هایی را شبیه‌سازی کنند یا تصاویر متحرک را نمایش بدهند. پتانسیل‌ها نامحدودند.
  • درک چشم‌اندازهای بزرگ: طراح خوب می‌داند طرحش چه کاربردهایی دارد. طراحی ویدئو، چندرسانه‌ای، باز و واقعیت مجازی زمینه‌هایی روبه‌رشد و مقصدهایی مناسب برای طراحان موشن‌گرافیک هستند اما هر کدام کاربرد خود را دارند. طراح خوب این کاربردها و روش برنامه‌ریزی برای آن‌ها را می‌داند.
  • تطبیق‌پذیری: برنامه‌ها و طرح‌ها معمولا در حین پروژه تغییر می‌کنند. طراحان موشن ماهر همیشه باید آماده‌ی تغییر باشند تا بتوانند بازخوردهای مشتری را برآورده کنند.
  • زمان‌بندی: زمان‌بندی یکی از دشوارترین و مهم‌ترین مهارت‌های یک طراح موشن خوب است. طراحی گرافیک دقیق و خوب اگر با عناصر دیگری مثل صدا هماهنگ نباشد خروجی جالبی را به دنبال نخواهد داشت. بهترین انیماتورها و طراحان موشن کار خود را با ریتم و سرعت فرایند تطبیق می‌دهند.
مهارت های مربوط به موشن گرافیک

چشم‌انداز حقوق و دستمزد طراح موشن گرافیک

طراحان موشن معمولا دستمزد خوبی را برای تخصص خود دریافت می‌کنند. به نقل از BLS، میانگین دستمزد سالانه‌ی طراحان چندرسانه‌ای و انیماتورها در سال ۲۰۲۰ معادل ۷۷۷۰۰ دلار بوده است. افراد حرفه‌ای بیشترین درآمد را از شرکت‌های نرم‌افزاری و سینمایی دریافت می‌کنند.

نرم‌افزارهای ساخت موشن گرافیک

در دنیای امروزی نرم‌افزارهای موشن‌گرافیک در سطحی گسترده در تبلیغات، شبکه‌های اجتماعی، آموزش علوم و سرگرمی کاربرد دارند. دلیل این گستردگی هم واضح است: موشن گرافیک اجازه می‌دهد ایده‌ها به‌صورت کوتاه، مختصر، شفاف و مؤثر منتقل شوند. در این بخش به بررسی بهترین و کاربردی‌ترین نرم‌افزارها برای ساخت موشن‌گرافیک می‌پردازیم. این نرم‌افزارها عبارت‌اند از:

  • ادوبی افتر افکتز (Adobe After Effects): بهترین نرم‌افزار ساخت انیمیشن و موشن‌گرافیک
  • سینما فوردی (Cinema 4D): انتخاب طراحان و استودیوها
  • ادوبی پریمیر پرو (Adobe Premiere Pro): ابزار ویرایش صوت و تصویر حرفه‌ای
  • موکا پرو (Mocha Pro): ابزار ردیابی VFX و پردازش نهایی.
  • ادوبی فتوشاپ (Adobe Photoshop): برای طراحی موشن گرافیک
  • ادوبی ایلاستریتور (Adobe Illustrator): نرم‌افزار گرافیک وکتوری برای طراحی موشن‌گرافیک
  •   مایا (Maya): نرم‌افزار طراحی سه‌بعدی موشن‌گرافیک
  •     نیوک (Nuke): برای ساخت جلوه‌های ویژه‌ی حرفه‌ای
  • بلندر (Blender): مجموعه‌ی تولید دوبعدی و سه‌بعدی متن باز
بهترین نرم‌افزارهای موشن گرافیک

ادوبی افتر افکتز (Adobe After Effects)

این نرم‌افزار موشن گرافیک مبتنی بر لایه‌ها و پروژه‌های ترکیبی ویرایشگر ویدئو و فتوشاپ است. ادوبی اجازه می‌دهد کاربرها از مزیت یکپارچه‌سازی اکوسیستم Creative Cloud برخوردار شوند. افترافکتز همچنین با دیگر سیستم‌های ویرایش غیر خطی مثل Avid Media Composer و Final Cut Pro X هم سازگار است. علاوه بر این به‌راحتی با برنامه‌های سه‌بعدی مثل تری دی مکس، مایا و سینما فوردی سازگار می‌شود.

از افترافکتز می‌توان برای تولید جلوه‌های ویژه‌ی باکیفیت، ساخت و مدیریت پروژه‌های گرافیک متحرک، ساخت انیمیشن دوبعدی، ساخت لی اوت و کامپوزیت، حذف اشیاء، جلوه‌های ذرات و مدل، ایجاد تمپلیت و ویرایش و تصحیح رنگی پروژه‌ها استفاده کرد.

افترافکتز همچنین از طریق پلاگین‌های مختلف قابلیت اضافه کردن عناصر سه‌بعدی را فراهم می‌کند. پس از توسعه‌ی استوری‌برد و اجزای موشن در فتوشاپ و ایلاستریتور می‌توانید در افتر‌افکتز به متحرک‌ سازی آن‌ها بپردازید. پس از اتمام متحرک‌ سازی پروژه‌ی افترافکتز می‌توانید ویدئوی نهایی را در نرم‌افزار ویرایش ویدئو خروجی بگیرید.

نرم‌افزار ادوبی افترافکتز

سینما فوردی (Cinema 4D)

اگر شخصی در افترافکتز مهارت داشته باشد کار با سینمافوردی چندان برایش دشوار نخواهد بود. هنرمندان انیمیشن سینمافوردی را به دلایلی مثل سهولت استفاده و انعطاف یکپارچه‌سازی با افترافکتز به دیگر ابزار سه‌بعدی ترجیح می‌دهند.

سینما فوردی شامل امکانات منحصر‌به‌فرد و سازگاری با موتورهای رندر مختلف GPU است که به باعث می‌شود کاربرها به‌سرعت مدل‌های سه‌بعدی را روی صفحه‌ی نمایش ببینند. محبوب‌ترین موتور سینما فوردی، اکتان و مکانیزم‌های رندرگیری مثل ردشیفت، وی ری و موارد دیگر است. سینما فوردی در زمینه‌هایی مثل مدلسازی، ایجاد بافت، رندر، ساخت انیمیشن و جلوه‌های شبیه‌سازی به کار می‌رود. C4D متداول‌ترین نرم‌افزار برای تولید جلوه‌های ویژه است. اگر می‌خواهید عناصر سه‌بعدی را در یک پروژه یکپارچه کنید سینما فوردی بهترین انتخاب است.

سینما فوردی

ادوبی پریمیر پرو (Adobe Premiere Pro)

پریمیر یکی از ابزارهای مهم برای هردو گروه طراحان موشن و ویرایشگران ویدئویی است. یکی از امکانات برجسته‌ی پریمیر ایجاد لینک‌های دینامیک با افترافکتز است. به این صورت کاربرها می‌توانند تغییرات نهایی را در کمپوزیشن‌ها و تصاویر بدون نیاز به رندر اعمال کنند.

ادوبی پریمیر پرو برنامه‌ای برای ویرایش ویدئویی مبتنی بر تایم‌لاین است. طراحان موشن از آن برای اتصال ویدئو و صوت با یکدیگر به کار می‌برند؛ اما تعداد امکانات و فرمت‌ها باعث می‌شوند کاربران برنامه‌هایی مثل فینال کات پرو، سونی وگاس (Sony Vegas) و اوید مدیا کمپوسر (Avid Media Composer) هم از پریمیر برای نهایی‌سازی ویدئوهای خود استفاده می‌کنند. پریمیر پرو برنامه‌ای برای اعمال تغییرات نهایی در موشن‌گرافیک مثل اضافه کردن موسیقی و افکت‌های صوتی و همچنین بهبود همگام‌سازی ویدئویی است.

ادوبی پریمیر پرو

موکا پرو (Mocha Pro)

موکا پرو سیستم ردیابی حرکتی مبتنی بر صفحه خارج از دسته‌های پیکسلی است. ابزاری ایده‌آل برای هنرمندان گرافیک متحرک که به اجرای جایگزین صفحه‌ی نمایش علاقه‌مند هستند. کار با این نرم‌افزار در ابتدا دشوار بود اما امروزه می‌تواند تمام حرکت‌ها را ردیابی کند.

به این ترتیب موکا به ابزاری ایده‌آل برای هنرمندان انیمیشن علاقه‌مند به جایگزینی صفحه‌ی نمایش، حذف اشیاء یا روتوسکوپی تبدیل می‌شود. این ابزار برای پروژه‌های تجاری هم سودمند است. موکا پرو را می‌توان به شکل پلاگین افترافکتز یا پریمیر پرو نصب کرد. این قابلیت‌ها Mocha AE را به یکی از بهترین ابزارهای موشن‌گرافیک تبدیل می‌کنند.

موکاپرو

ادوبی فتوشاپ (Adobe Photoshop)

با اینکه فتوشاپ معمولا به ویرایش بیت‌مپ‌های پیکسلی اختصاص دارد، هنرمندان گرافیکی از آن برای طراحی، ویرایش استوری بورد، ساخت انیمیشن‌های GIF و بسیاری از موارد دیگر استفاده می‌کنند. ادوبی فتوشاپ ابزاری انعطاف‌پذیر و سودمند است و طراحان گرافیکی برای ایجاد بافت و ویرایش تصاویر از آن استفاده می‌کنند.

تجربه‌ی کار با فتوشاپ به کاربران در خلق عناصر طراحی جدید برای پروژه‌های گرافیک متحرک کمک می‌کند. برای طراح گرافیک متحرک، دانش کاربردی فتوشاپ یکی از پیش‌نیازهای کلیدی است: تغییر اندازه‌ی تصاویری که بسیار بزرگ هستند، برش تصاویر، ایجاد طرح‌های جدید با استفاده از فیلتر‌های متعدد و مجموعه ابزار‌های پیچیده.

یکی دیگر از امکانات فتوشاپ ساخت استوری برد است. برخی افراد ترجیح می‌دهند به‌صورت دستی با خودکار و کاغذ استوری‌برد را طراحی کنند؛ اما فتوشاپ نرم‌افزاری برجسته برای طرح‌ها و ترکیب‌بندی‌های سریع است. مهم‌ترین مزیت فتوشاپ یکپارچه‌سازی با ادوبی کریتیو کلاد است. کاربرها می‌توانند بدون زحمت زیادی فایل‌های فتوشاپ را به‌صورت مستقیم وارد افترافکتز کنند.

ادوبی فتوشاپ

ادوبی ایلاستریتور (Adobe Illustrator)

ایلاستریتور ابزار ترسیم و طراحی است که تا اندازه‌ای به فتوشاپ شباهت دارد. با این تفاوت که ایلاستریتور برنامه‌ای مخصوص ویرایش تصاویر وکتور است. هنرمند گرافیک متحرک از این نرم‌افزار انیمیشنی برای ترسیم مواردی مثل کاراکترها، اشیاء، محیط، لوگو و بسیاری از موارد دیگر استفاده می‌کند. علاوه بر این، تصویر وکتور بخش عمده‌ای از چارچوب گرافیکی متحرک است که برای طراحی لوگو، اشیا و پس‌زمینه‌های وکتوری به کار می‌رود. کاربرها می‌توانند به‌راحتی فایل‌های ایلاستریتور با پسوند.AI را برای متحرک‌ سازی وارد افترافکتز کنند. در صورت اعمال تغییرات در فایل ایلاستریتور این تغییرات در افترافکتز هم اعمال می‌شوند.

ادوبی ایلاستریتور

مایا (Maya)

مایا یکی از نرم‌افزارهای شناخته‌شده در زمینه‌ی ساخت انیمیشن، مدلسازی و رندر سه‌بعدی است. می‌توانید تنها از سینما فوردی استفاده کنید اما مایا ابزار مناسبی برای مدلسازی و انیمیشن در استودیوهای هالیوودی است. مایا امکان نوشتن اسکریپت را به کاربرها می‌دهد. همچنین برنامه‌ای کامل برای توسعه‌ی منابع سه‌بعدی برای فیلم‌ها، تلویزیون و بازی‌های ویدئویی است؛ اما می‌توان از آن برای گرافیک متحرک هم استفاده کرد. در سال‌ها گذشته این نرم‌افزار به یکی از نرم‌افزارهای غالب در زمینه‌ی گرافیک سه‌بعدی تبدیل شده است و حالا سینمافوردی رقیب جدی آن است. توانایی پردازش رندرهای سه‌بعدی و انیمیشن‌های باکیفیت مایا را به نرم‌افزاری مناسب برای تولید موشن‌گرافیک تبدیل می‌کند. با این حال واسط کاربری مایا کمی برای افرادی که تاکنون در زمینه‌ی سه‌بعدی کار نکرده‌اند پیچیده است.

نرم افزار مایا

نیوک (Nuke)

از نیوک و افترافکتز می‌توان به‌راحتی در پروژه‌های مشابه کامپوزیت استفاده کرد؛ اما هدف اصلی نیوک برآورده ساختن نیازهای کاربرهای خبره است. نیوک نرم‌افزار ساخت کامپوزیت دیجیتال مبتنی بر گره‌ است که در سطوح بالای طراحی موشن برای ترکیب عناصر سه‌بعدی و ویدئو به کار می‌رود. سیستم نیوک برای پروژه‌های مشارکتی بزرگ بسیار نتیجه‌بخش و مؤثر است.

نیوک در سراسر جهان برای مرحله‌ی پس از تولید فیلم‌های بزرگ و محصولات تلویزیونی به کار می‌رود. نیوک از امکانات متعددی مثل زمان‌بندی پیچیده، ترکیب تصاویر، چارچوب استریوسکوپی، روتوسکوپی و بسیاری از امکانات دیگر برخوردار است. نیوک امکان استفاده از سیستم گره‌ای را می‌دهد. به همین دلیل اغلب استودیوها یا هنرمندان حرفه‌ای از این نرم‌افزار استفاده می‌کنند. برخی پلاگین‌های نیوک برای افترافکتز هم قابل استفاده هستند.

نرم افزار نیوک

بلندر (Blender)

بلندر یکی از بهترین نرم‌افزارهای رایگان برای ساخت VFX یا جلوه‌های ویژه است. این نرم‌افزار دارای پکیج مدلسازی سه‌بعدی متن باز برای ساخت تصاویر سه‌بعدی است. بسیاری از هنرمندان صنعت بازی‌سازی از بلندر استفاده می‌کند. این نرم‌افزار از مدلسازی تمام سه‌بعدی، انیمیشن، شبیه‌سازی، رندر، کامپوزیت، ردیابی حرکتی، ویرایش ویدئو و حتی انیمیشن دوبعدی پشتیبانی می‌کند.

یادگیری بلندر هم مانند مایا کمی دشوار است اما امکانات برجسته‌ای مثل رندر CPU/GPU/VR، شیدرهای PBR، پشتیبانی از نورپردازی HDR، نقاشی سه‌بعدی با قلم‌موهای بافت‌دار، ماسکینگ و بسیاری از موارد دیگر را فراهم می‌کند. صرف نظر از اینکه به دنبال مدلسازی دنیاهای جدید، ساخت کاراکتر یا جلوه‌های جذاب باشید، بلندر نرم‌افزار بی‌نقصی برای ساخت موشن‌گرافیک است.

نرم افزار بلندر

ساخت موشن گرافیک

گاهی هنگام مرور پست‌های اینستاگرامی با انیمیشن‌های تبلیغاتی جذابی روبه‌رو می‌شوید و مشتاق می‌شوید که مشابه آن‌ها را بسازید. اگر به دنبال تبدیل ایده‌های طراحی موشن به موشن گرافیک هستید باید مراحل مشخصی را دنبال کنید و علاوه بر مهارت‌های طراحی و تصویرسازی با مراحل ساخت موشن‌گرافیک هم آشنا باشید. در ادامه مراحل ساخت یک موشن گرافیک جذاب را شرح می‌دهیم.

پیش تولید موشن‌گرافیک

کارکنان تأسیسات، برق‌کارها، لوله‌کش‌ها و نجارها معمولا از یک نقشه‌ برای انجام کارهای خود پیروی می‌کنند. آن‌ها این نقشه را به مشتری ارائه می‌دهند و در صورت تأیید آن را عملی می‌کنند. ساخت موشن گرافیک هم روند مشابهی دارد. نقشه‌ی راه موشن گرافیک در مرحله‌ی پیش‌تولید تهیه می‌شود. اگر نقشه به‌درستی طراحی شود، در کل فرایند به کمک شما خواهد آمد و بازدهی و شانس موفقیت را افزایش می‌دهد. گاهی در حین پروژه لازم است یک قدم به عقب بروید یا گامی را نادیده بگیرید اما نگران نباشید تمام مراحل قابل مبادله و تعویض هستند.

ایده می‌تواند به‌صورت ناگهانی به ذهن شما برسد یا برای رسیدن به آن نیاز به کمی تلاش داشته باشید. کلید رسیدن به ایده الهام‌ گرفتن است. بسیاری از موشن‌گرافیست‌های برتر از ترفند ساده‌ای برای شروع کارها استفاده می‌کنند: فقط کاری انجام بدهید. حتما نباید بی‌نقص باشد.

برای مثال یک لوگو را انتخاب کنید و آن را متحرک‌ سازی کنید. هر لوگویی می‌تواند باشد. لوگوموشن را به شکل فن‌آرت در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید و نام برند را تگ کنید. سپس سراغ لوگوی دیگری بروید. وقتی ایده‌ای دارید در درجه‌ی اول باید شالوده‌ی آن را بنا کنید و سپس به سراغ جزئیات بروید هیچ کس قبل از ساخت خانه به سراغ خرید کاغذ دیواری نمی‌رود. کار را با سناریویی ساده شروع کنید. برای مثال:

یک مکعب از بالای ساختمان پرتاب می‌شود و به‌شدت با زمین برخورد می‌کند.

حالا که طرح دارید می‌توانید به جزئیات آن اضافه کنید. برای مثال چه ویژگی‌هایی را می‌توانید به سوژه‌ی اصلی نسبت بدهید؟ انیمیشن شما چه احساساتی را برمی‌انگیزند؟ کمدی است یا تراژدی؟

آیا چیزی مانع از سقوط مکعب می‌شود؟ آیا آجر سنگین است؟ با هر کدام از جزئیات جدید می‌توانید به انیمیشن خود عمق ببخشید. در پایان فرایند طوفان ذهنی، طرح شما می‌تواند چیزی شبیه این شود:

کره‌های شیطانی تلاش می‌کنند از فرار مکعبی شجاع جلوگیری کنند. مکعب بر کره‌ها پیروز شده از لبه‌ی ساختمان می‌پرد و به‌شدت به پیاده‌رو برخورد می‌کند.
پیش تولید موشن گرافیک

ساخت استوری برد

مرحله‌ی بعدی روش طراحی، احساس و ظاهر موشن است. برای سازماندهی افکار خود یک مودبرد را از هر چیزی که منطبق با ایده‌تان است ایجاد کنید. هنوز از دیدگاه خود مطمئن نیستید؟ نمی‌دانید کجا را جستجو کنید؟ باز هم مشکلی نیست.

صرف نظر از مسیری که انتخاب می‌کنید باید منابع خود را با دقت سازماندهی کنید. در مرحله‌ی بعدی باید طرح‌های اولیه و استوری بورد داستان را تهیه کنید. برای ساخت استوری برد از صحنه‌ی اول شروع کنید. سپس صحنه‌ی آخر را بکشید؛ و در نهایت صحنه‌های بینابین را پر کنید.

پس از ترسیم استوری برد نوبت به ساخت سبک می‌رسد. می‌خواهید کاراکترها، اشکال، اشیاء، صحنه و دیگر جزئیات چه ظاهری داشته باشند؟ از مودبرد به‌عنوان راهنمای بصری استفاده کنید و هر کدام از نماهای بندانگشتی استوری برد را به فریم‌های سبک‌دار تبدیل کنید.

اگر از طرح خود رضایت ندارید می‌توانید با هنرمندان دیگر همکاری کنید. در شبکه‌ی کاری شخص، گروه انیمیشن آنلاین یا مربیان خود را پیدا کنید. آن‌ها می‌توانند طراحی شما را بهبود بدهند. پس از طراحی روایت دوبعدی نوبت به متحرک‌ سازی می‌رسد. در متحرک‌ سازی این مراحل را انجام می‌دهید:

  • تنظیم آرت بوردها در تایم لاین
  • هماهنگ‌سازی آرتبوردها با موسیقی و صوت
  • ساخت انیمیشن ساده برای سوژه‌ی اصلی یا عناصر کلیدی

با توجه به طرحی که برای ساخت موشن گرافیک دارید، حرکات دوربین و صحنه را تغییر بدهید. همچنین هر صحنه را در لایه‌ای جدا طراحی کنید. قبل از رسیدن به فاز تولید بگذارید مخاطب داستانتان را ارزیابی کند و به دنبال بازخورد باشید.

ساخت استوری برد

تکمیل پروژه‌ی طراحی موشن

درست مانند یک نجار، باید مطمئن شوید قبل از شروع کار تمام منابع لازم را جمع‌آوری کرده‌اید. پوشه‌هایتان را می‌توانید به این صورت مرتب کنید.

سپس فایل‌ها را در دسته‌های ذیل جمع‌آوری کنید:

  • موسیقی
  • صوت کلامی
  • فونت‌ها
  • بافت‌ها
  • تصاویر
  • فیلم
  • متن
  • تصاویر مرجع
  • جلوه‌های ویژه (VFX)

در فرایند پیش‌تولید نقاط کلیدی و زمان‌بندی‌های کلی انیمیشن را ایجاد کردید. حالا از این الگو به‌عنوان راهنمایی برای انیمیشن نهایی استفاده کنید. کار را با متحرک‌ سازی عناصر کلیدی شروع کنید به‌طوری‌که بتوانید تعامل سوژه و صحنه را ببینید. سپس عناصر تکمیلی را اضافه کنید. پس از متحرک‌ سازی صحنه‌ها برای مثال ممکن است متوجه شوید بخشی بسیار طولانی است یا حرکت مشخصی سریع‌ است. به‌راحتی می‌توانید زمان‌بندی‌های خود را تغییر بدهید.

در فاز انیمیشن نهایی زمان‌بندی شما باید بی‌نقص باشد و تمام اشکالات را برطرف کنید. مطمئن شوید حرکات به‌درستی تنظیم شده‌اند و گذارها یکپارچه هستند. در آخر انیمیشن خود را با تکنیک‌هایی مثل کامپوزیت، تصحیح رنگ و طراحی صوت اصلاح کنید.

خلق روایت با موشن گرافیک

پس از اتمام انیمیشن باز هم به دنبال بازخورد باشید. به این صورت انیمیشن‌های شما بهبود می‌یابند و می‌توانید اشکالات کار را برطرف کنید. پس از دریافت بازخوردها و انتقادات تغییرات لازم را برای تولید انیمیشن نهایی اعمال کنید.

پس از تکمیل و خروجی گرفتن حالا باید انیمیشن را تحمیل بدهید. اگر روی پروژه‌ی مشتری کار می‌کنید مرحله‌ی نهایی ساده است: فقط آن را ارسال کنید؛ اما اگر پروژه شخصی است بستگی به خودتان دارد. همچنین می‌توانید پروژه‌ی خود را به یک پرتفولیوی آنلاین یا وب‌سایت حرفه‌ای اضافه کنید. با ثبت تصاویر یا اسکرین‌شات از فرایند پروژه می‌توانید مراحل کار را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

 سخن پایانی

تولید محتوای بصری متحرک یا موشن‌گرافیک یکی از بهترین روش‌های تبلیغات یا انتقال پیام در دنیای کنونی است. روش‌ها و نرم‌افزارهای متعددی برای ساخت موشن‌گرافیک وجود دارد از نرم‌افزارهای دو‌بعدی و متحرک‌ سازی‌های ساده تا نرم‌افزارهای سه‌بعدی پیچیده همراه با کدنویسی پیشرفته. در هر صورت موشن‌گرافیک راهی برای انتقال انعطاف‌پذیر محتوا است که می‌تواند ارزش تبلیغاتی یا محتوایی را چند برابر کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات