چرا شارژکردن تلفن همراه در طول شب به دستگاه آسیب می‌زند؟

دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
اگر عادت دارید شب‌ها گوشی خود را به شارژ بزنید و تا صبح آن را رها کنید، باید بدانید این کار چندان صحیح نیست و در طول زمان، می‌تواند به باتری گوشی هوشمند شما صدمه بزند.
تبلیغات

بسیاری از ما فکر می‌کنیم بهترین راه‌‌حل برای شارژ کامل گوشی این است که شب‌ها آن را به شارژ بزنیم تا در طول روز بتوانیم از شارژ کامل باتری استفاده کنیم؛ اما شارژ‌کردن تلفن‌همراه در طول شب ممکن است به باتری آسیب بزند و طول عمر آن را کوتاه کند. برای دانستن دلیل این موضوع بهتر است خواندن این مقاله ر از دست ندهید.

طول عمر باتری

برای تمام ما طول عمر باتری و مدت زمان شارژدهی آن اهمیت ویژه‌ای دارد و معمولا دوست نداریم مجبور شویم باتری اصلی گوشی تلفن‌همراهمان را تعویض کنیم. باتری‌های قابل‌شارژ با گذشت زمان حتی اگر از آن‌ها استفاده نکنید، به‌آرامی ظرفیت خود را از دست می‌دهند. بعد از اولین سال استفاده منظم از گوشی، متوجه کاهش ظرفیت باتری آن خواهید شد. برای بسیاری از افراد این موضوع غیرممکن است که بتوانند فقط با یک بار شارژ گوشی روز را به‌پایان برسانند.

تولیدکنندگان طول عمر تلفن‌های هوشمند را از‌طریق «چرخه شارژ باتری» مشخص می‌کنند. چرخه شارژ به این شکل تعریف می‌شود: شارژ باتری از صفر تا صد درصد و سپس تخلیه شارژ دوباره آن به صفر درصد. تعداد چرخه‌های شارژ مورد‌انتظار نشان می‌دهد که باتری قبل از اینکه به‌‌طور محسوسی شروع به از‌دست‌دادن ظرفیتش کند، چقدر می‌تواند چرخه کامل را تحمل کند.

باتری‌های لیتیوم‌یون در اکثر فناوری‌های شارژی استفاده می‌شوند و می‌توان انواع باتری لیتیوم‌یونی را در تلفن‌های هوشمند، لپ‌تاپ‌ها، تسلاها و حتی اره‌برقی‌ها پیدا کرد. معروف‌ترین باتری لیتیوم‌یون باتری ۱۸۶۵۰ است که می‌تواند بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ چرخه‌ی شارژ کامل را پیش از آن‌ تحمل کند که ظرفیتش تقریبا به ۷۵ درصد کاهش بیاید.

دلیل کاهش ظرفیت باتری‌های لیتیوم‌یون قابل‌شارژ

شارژ کردن گوشی وقتی خوابیم

تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها از نوعی باتری لیتیوم‌یون به نام لیتیوم‌یون پلیمر (لی‌پلی) استفاده می‌کنند. این نسخه از باتری‌ها ایمن‌تر و کوچک‌تر هستند و سریع‌تر ‌شارژ می‌شود؛ به‌غیر از این موارد، تمام قوانین باتری‌های لیتیوم‌یون درباره باتری‌های لی‌پلی نیز صادق است.

وقتی‌ مرتبا گوشی خود را تا ۸۰ درصد شارژ کنید و بگذارید شارژ آن به زیر ۲۰ درصد برسد، باتری گوشی به‌سرعت تخریب می‌شود و دستگاه شما با ۵۰ درصد شارژ بهترین عملکرد را از خود نشان می‌دهد. شارژها و تخلیه‌های جزئی که مجموع آن‌ها ۱۰۰ درصد شود، یک چرخه‌ی کامل محسوب می‌شوند. با شارژ و تخلیه‌ی نسبی بین ۲۰ تا ۸۰ درصد، می‌توانید ۱،۰۰۰ چرخه‌ی کامل یا حتی بیشتر را پیش از رسیدن به کاهش درخورتوجه ظرفیت باتری از آن دریافت کنید. این چرخه تقریبا برابر با سه سال شارژ روزانه است.

چرا این اتفاق می‌افتد؟ این موضوع به‌دلیل عملکرد باتری‌تان است. باتری‌ها لی‌پلی از یک لایه لیتیوم کبالت اکسید و یک لایه گرافیت ساخته شده‌اند. یون‌های لیتیوم از گرافیت به لیتیم کبالت اکسید منتقل می‌شوند تا انرژی آزاد کنند. شارژ‌کردن باتری این یون‌ها را به لایه گرافیت منتقل می‌کند؛ به‌همین‌دلیل، شارژ تا ۱۰۰ درصد و تخلیه‌ی آن تا زیر ۲۰ درصد هر دو به باتری آسیب می‌زنند. شما با این کار یکپارچگی سلول را به‌خطر می‌اندازید؛ زیرا پر‌شدن بیش‌از‌حد یک لایه با لیتیوم باعث افزایش مقاومت داخلی می‌شود.

مراقبت از باتری گوشی‌های هوشمند

شارژ گوشی کنار تخت هنگام خواب

یکی از روش‌های برتر برای جلوگیری از آسیب به باتری تلفن‌همراه، ترک عادت‌های نادرستی مثل شارژ‌کردن تلفن‌همراه در طول شب است. هنگامی‌که می‌خواهید بخوابید، گوشی خود را از شارژ بیرون بکشید و صبح آن را شارژ کنید. شارژ‌کردن گوشی یک تا دو ساعت بیشتر زمان نمی‌برد؛ اما اگر وقتی می‌خواهید بخوابید تلفن‌همراه را به شارژ بزنید، گوشی زمان بیشتری در شارژ باقی می‌ماند.

درست است که باتری نمی‌تواند بیش‌از‌حد شارژ شود؛ زیرا سازندگان برای جلوگیری از این موضوع، تدابیر امنیتی مناسبی را لحاظ کرده‌اند؛ اما شارژ‌شدن گوشی تا ۱۰۰ درصد باعث شارژ قطره‌ای می‌شود. به زبان ساده‌تر، هنگامی‌که گوشی کاملا شارژ شده و هنوز به شارژر متصل است، اگر به‌‌دلیل فعالیت‌های عادی حتی یک درصد از شارژ خود را از دست دهد، دوباره عملیات شارژدهی آغاز می‌شود.

علاوه‌بر‌این، شارژ طولانی‌مدت می‌تواند به افزایش دمای گوشی منجر شود که به‌طور طبیعی برای باتری مضر است. همچنین، اگر عادت دارید گوشی خود را زیر بالش قرار دهید، می‌تواند برایتان خطرناک باشد‌. بنابراین، وقتی دستگاهتان را زیر بالش قرار می‌دهید، فقدان جریان هوا نه‌تنها باعث آسیب بالقوه به باتری شما می‌شود؛ بلکه می‌تواند احتمال خطر آتش‌زایی را افزایش دهد.

درجه حرارت کمتر از صفر درجه سانتی‌گراد و بیشتر از هفتاد درجه سانتی‌گراد باعث افزایش روند تخریب باتری‌های لیتیوم‌یون می‌شود؛ بنابراین، تلفن‌همراه خود را در یک روز گرم داخل ماشین رها و هرگز سعی نکنید همراه‌با آن آفتاب بگیرید.

استفاده از گوشی در حال شارژ

استفاده از گوشی زمان شارژ

هرگز نباید هنگامی‌که تلفن‌همراهتان در شارژ است، از آن برای فعالیت‌های شدید (مانند بازی یا برنامه‌های سنگین) استفاده کنید. متأسفانه بسیاری از ما نمی‌توانیم تا شارژ کامل گوشی صبر کنیم؛ اما باید بدانیم انجام مداوم این کار باعث ایجاد آسیب‌های جبران‌ناپذیر به باتری تلفن‌همراه خواهد شد و میزان شارژ قطره‌ای را نیز افزایش خواهد داد. اگرچه این موضوع به زمان تعویض تلفن‌همراهتان بستگی دارد، اگر نمی‌خواهید کمتر از یک یا دو سال دیگر گوشی خود را عوض کنید، بهتر است مراقب باتری آن باشید.

سعی کنید هنگامی که گوشی در شارژ است، از آن برای مدت طولانی کار نکشید. در این مواقع، کارهایی که از انرژی باتری زیاد استفاده نمی‌کنند، اشکالی ندارد؛ کارهایی مثل بررسی ایمیل‌ها و پیام‌ها.

افزایش طول عمر باتری

افزایش عمر باتری

شرکت‌ها به‌ندرت به شما اجازه می‌دهند از ظرفیت کامل باتری دستگاه‌هایتان استفاده کنید؛ بنابراین، برای اینکه شارژ دستگاه شما از ۸۰ درصد بیشتر نباشد، باید همیشه مراقب آن باشید. زیرنظرگرفتن گوشی چندان روش ایدئالی نیست و شما می‌توانید به‌کمک بعضی نرم‌افزار‌ها طول عمر باتری‌تان را مدیریت کنید. در این زمینه برای دستگاه‌های اپل گزینه‌های کمتری وجود دارد؛ اما حداقل برای لپ‌تاپ مک می‌توانید از اپ FruitJuice استفاده کنید.

در تنظیمات BIOS برخی از لپ‌تاپ‌ها، گزینه‌ای برای انتخاب حداکثر شارژ باتری وجود دارد. به‌عنوان مثال، لنوو این گزینه را برای ویندوز با نرم‌افزار مدیریت انرژی خود آسان‌تر کرده است که می‌توانید با نصب آن و انتخاب گزینه Optimize for Battery Lifespan، باتری لپ‌تاپ خود را تا ۸۰ درصد شارژ کنید.

به‌غیر از زیرنظرگرفتن دما و میزان شارژ دستگاه، می‌توانید عمر باتری را با کاهش میزان دفعات شارژ آن افزایش دهید. شارژ‌کردن کمتر به‌معنای چرخه‌های شارژ کمتر است که به طول عمر بیشتر برای دستگاهتان منجر می‌شود. کاهش زمان استفاده از دستگاه و تنظیم روشنایی آن در این امر تأثیر پررنگی می‌گذارد.

علاوه‌بر‌این، اکثر تلفن‌های هوشمند و برخی از لپ‌تاپ‌ها گزینه‌ای برای صرفه‌جویی در مصرف باتری دارند که به‌ندرت بر تجربه‌‌تان در استفاده از دستگاه تأثیر منفی می‌گذارد. در iOS می‌توانید به‌کمک Screen Time، استفاده از باتری را با محدود‌کردن بعضی اپ‌ها و کنترل عادت‌های نادرست مدیریت کنید.

نگه‌داری از باتری دستگاه‌هایی که استفاده نمی‌شوند

شارژ باتری / Charging

اگر قصد دارید زمان طولانی از دستگاهتان استفاده نکنید، باید مراقب باتری آن باشید. برای این منظور، باید دستگاه را در جای خنک‌تری نگه‌داری کنید؛ زیرا باتری‌ها با محیط‌های خنک‌تر بهتر کنار می‌آیند؛ اما اگر این امکان وجود ندارد، آن‌ را در دمای محیط نگه دارید. پیش از کنار‌گذاشتن دستگاه، آن را ۱۰۰ درصد شارژ نکنید. به‌یاد بسپارید که شارژ ۵۰ درصد مطلوب‌ترین حالت است؛ اما بازه‌ی ۴۰ تا ۶۰ درصد نیز مناسب است.

هرچند دنیا به‌سمت مصرف‌گرایی می‌رود و مجبوریم برای کنار‌آمدن با تکنولوژی دستگاه‌هایمان را زودتر از گذشته عوض کنیم، با مراقبت از دستگاه‌های هوشمند خود آن‌ها را برای مدت طولانی‌تری می‌توانید استفاده کنید تا در نجات کره زمین نقش ایفا کنید.

نتیجه‌گیری

برای افزایش طول عمر باتری‌تان راه‌های زیر را امتحان کنید:

  • شارژ گوشی خود را بین ۲۰ تا ۸۰ درصد نگه دارید.
  • از شارژکردن تلفن‌همراه در طول شب یا استفاده از آن موقع در شارژ بودن خودداری کنید؛ زیرا به شارژ قطره‌ای منجر می‌شود.
  • گوشی را در دمای محیط نگه‌داری کنید و آن را در‌معرض حرارت زیاد قرار ندهید.
  • با خاموش‌کردن سرویس‌های استفاده‌نشدنی از کاهش شارژ باتری جلوگیری کنید.
  • برای افزایش مدت استفاده از باتری، گزینه‌‌ی ذخیره‌ی باتری را فعال کنید.

شاید به‌نظر شما پیروی از این قوانین در کوتاه‌مدت تأثیر چندانی نگذارد؛ اما وقتی‌ متوجه شدید گوشی شما بعد از یک سال با یک بار شارژ می‌تواند یک روز کامل کار کند، خوشحال خواهید شد.

امیدوارم این مطلب زومیت برایتان کاربردی باشد. اگر کسانی را می‌شناسید که به‌تازگی گوشی خریده‌اند یا از روش‌های صحیح شارژ و نگه‌داری گوشی اطلاع ندارند، این مقاله را با آن‌ها به‌اشتراک بگذارید. برای افزایش کارایی باتری‌ها به دوستان و اطرافیانتان قانون شارژ‌نکردن دستگاه‌ها در طول شب و شارژ ۲۰-۸۰ را آموزش دهید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات