آموزش غیرفعال‌کردن بیکسبی در گوشی‌های سری گلکسی اس و نوت سامسونگ

سه‌شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
اگر از دستیار صوتی بیکسبی و اجرای ناخواسته‌ی مداوم آن به‌ستوه آمده‌اید، این آموزش می‌تواند شما را نجات دهد.
تبلیغات

از زمان معرفی گلکسی اس ۸ سامسونگ با دستیار صوتی پیش‌فرض خود، بیکسبی، بسیاری از کاربران به‌دنبال پیداکردن راهی برای غیرفعال‌کردن و کنارگذاشتن کامل آن هستند. با عرضه‌ی گلکسی اس ۹ و نوت ۹ کاربران بیشتری به این جمع پیوستند و با عرضه‌ی گوشی‌های گلکسی اس ۱۰ و گلکسی نوت ۱۰ پلاس، جمعیت عظیمی از مشتریان سامسونگ خواستار غیرفعال‌کردن بیکسبی روی دستگاه‌های خود هستند.

اگرچه با دکمه‌ی سخت‌افزاری این دستیار صوتی کاری نمی‌توان کرد، قطعا ازنظر نرم‌افزاری امکان غیر‌فعال‌سازی آن وجود دارد. در این مطلب زومیت، نحوه‌ی رهایی یافتن از بیکسبی را به شما آموزش می‌دهیم.

چرا باید بیکسبی را غیرفعال کرد؟

یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که دکمه‌ی بیکسبی برای کاربران ایجاد می‌کند، محل قرارگیری آن است: درست زیر دکمه‌های صدا و تقریبا رو‌به‌روی دکمه‌ی پاور. این مسئله در گوشی‌های بزرگی مثل گلکسی اس ۱۰ پلاس اغلب باعث فشاردادن تصادفی این دکمه و اجرای ناخواسته‌ی بیکسبی، به‌ویژه هنگام دوبار فشاردادن دکمه‌ی پاور برای راه‌اندازی دوربین گوشی می‌شود. ناگفته نماند در گوشی‌های نوت ۱۰ و نوت ۱۰ پلاس دکمه‌ی پاور با دکمه‌ی بیکسبی ادغام شده است و مشکلات و سردرگمی‌های بیشتری برای کاربران به‌همراه آورده است.

گوشی شما چیست؟

اگر شما از یکی از گوشی‌های گلکسی اس ۸ یا اس ۸ پلاس، نوت ۸، اس ۹، اس ۹ پلاس، نوت ۹ و اس ۱۰ استفاده می‌کنید، دستورالعمل گفته‌شده در زیر را دنبال کنید. این دستورالعمل به‌نوعی خاص است؛ چراکه گوشی شما دکمه‌ی پاور و دکمه‌ی جداگانه‌ای برای بیکسبی دارد که غیرفعال‌کردن آن را دشوارتر می‌کند؛ ولی بازهم امکان این کار وجود دارد.

توجه کنید که این آموزش برای گوشی‌هایی با اندروید ۹ پای تهیه شده است؛ بنابراین، اگر تاکنون گوشی خود را به‌روز نکرده‌اید، برای غیرفعال‌کردن بیکسبی طبق این آموزش، باید دستگاه خود را به‌روز کنید. اگر از گلکسی نوت ۱۰ یا ۱۰ پلاس استفاده می‌کنید، دستورالعمل قرار داده‌شده برای شما اندکی متفاوت، ولی آسان‌تر است؛ چراکه در این دستگاه‌ها کلیدهای پاور و بیکسبی ادغام شده‌اند و می‌توان بیکسبی را به‌طور کامل غیرفعال کرد. برای انجام این کار حتی نیاز دارید به حساب کاربری سامسونگ وارد شوید.

آموزش غیرفعال‌کردن بیکسبی در گلکسی نوت ۱۰ و گلکسی نوت ۱۰ پلاس

غیرفعال کردن بیکسبی

شاید چون سامسونگ می‌دانسته است نبود امکان غیرفعال‌سازی کامل بیکسبی در گوشی‌های قبلی چقدر آزاردهنده بوده یا صرفا به‌دلیل ادغام‌کردن دو دکمه‌ی پاور و بیکسبی، غیرفعال‌کردن دستیار پیش‌فرض صوتی‌اش را در گوشی‌های سری نوت ۱۰ آسان کرده است. در این گوشی‌ها، نه‌تنها به ورود به حساب کاربری سامسونگ نیازی نیست؛ بلکه پس از غیرفعال‌شدن، دیگر نیازی به سروکله‌زدن با بیکسبی چه به‌طور ناخواسته و چه عمدی وجود ندارد. درادامه، نحوه‌ی انجام این کار را توضیح می‌دهیم.

غیرفعال‌کردن دکمه‌ی بیکسبی

بیکسبی در گوشی‌های سری نوت ۱۰ به‌شکل پیش‌فرض فعال است. برای فعال‌سازی اپلیکیشن Home بیکسبی، باید دکمه‌ی پاور را دوبار و برای فعال‌سازی حالت صوتی آن نیز باید دکمه‌ی پاور را مدت طولانی فشار دهید. خوشبختانه امکان غیرفعال‌کردن هر دو کاربرد اشاره‌شده وجود دارد.

  • صفحه‌ی نوتیفیکیشن‌ها را پایین بکشید؛
  • در پنل تنظیمات سریع، دکمه‌ی منو پاور را لمس کنید؛
  • در منو پاور، گزینه‌ی Side key settings را لمس کنید؛
  • حالت Double press را به یکی از کاربردهای اجرای سریع دوربین (Quick launch camera) یا بازکردن اپلیکیشن (Open app) تغییر دهید. اگر حالت «بازکردن اپلیکیشن» را انتخاب کردید، روی کلیدی شبیه به چرخ‌دنده کلیک کنید و اپلیکیشنی را برای اجرا با دوبار فشاردادن دکمه‌ی پاور انتخاب کنید؛
  • حالت فشردن و نگه‌داشتن (Press and hold) را به منو خاموش‌کردن (Power off menu) تغییر دهید.
غیرفعال کردن بیکسبی

اکنون با فشاردادن یا نگه‌داشتن دکمه‌ی پاور، دیگر بیکسبی به‌طور ناخواسته بازنمی‌شود. آخرین کاری که باید انجام داد، حذف‌کردن Bixby Home از روی صفحه‌ی اصلی است که در پایان این مطلب به آن اشاره می‌کنیم.

آموزش غیرفعال‌کردن بیکسبی در گوشی‌های گلکسی اس ۸ ، اس ۹، اس ۱۰، نوت ۸ و نوت ۹

غیرفعال کردن بیکسبی

تمامی گوشی‌های سامسونگی که از رابط کاربری One UI استفاده می‌کنند، مبتنی‌بر اندروید پای هستند و به نسخه‌ی دوم بیکسبی به‌روز شده‌اند. اگرچه این نسخه قابلیت‌های جدیدی دارد و امکان غیرفعال‌کردن کامل بیکسبی در آن از بین رفته است، هنوز روشی برای غیرفعال‌سازی این دستیار صوتی وجود دارد. دلیل این امر آن است که بیکسبی ۲.۰ فقط به شما اجازه می‌دهد فعال‌سازی آن را از حالت یک‌بار فشار دکمه، به دوبار فشار دکمه تغییر دهید و امکان غیرفعال‌کردن کامل دکمه‌ی بیکسبی وجود ندارد. بنابراین، با هر فشاردادن تصادفی دکمه‌ی بیکسبی به‌جای دکمه‌ی کاهش صدا، این دستیار صوتی ناخواسته اجرا نمی‌شود. درادامه، نحوه‌ی این کار را آموزش می‌دهیم.

قبل از هر کاری، به حساب کاربری سامسونگ خود وارد شوید

سامسونگ باهوش است: برای غیرفعال‌سازی بسیاری از قسمت‌های بیکسبی، شما ناچارید ابتدا به حساب کاربری سامسونگ خود وارد شوید. وقتی اولین‌بار به گوشی خود وارد شده باشید، انجام این کار به شما پیشنهاد شده است؛ ولی اگر این مرحله را نادیده گرفته‌اید، باید اکنون وارد حساب کاربری خود شوید.

  • دکمه‌ی بیکسبی را فشار دهید یا صفحه‌ی اصلی را به‌سمت راست بکشید؛
  • دکمه‌ی فلش‌مانند را لمس کنید؛
  • اطلاعات حساب کاربری سامسونگ خود را وارد کنید یا حساب کاربری بسازید. اگر می‌خواهید حساب کاربری بسازید، اطلاعات موردنیاز را وارد و با شرایط و قوانین موافقت کنید و اطلاعات حساب خود را ازطریق ایمیل تأیید کنید؛
  • اگر از شما برای استفاده از اطلاعات بیومتریک سؤال شد، گزینه‌ی Not now را لمس کنید؛
  • روی دکمه‌ی فلش‌مانند کلیک کنید؛
  • شرایط و قوانین را مرور و دکمه‌ی فلش‌مانند را لمس کنید؛
  • اگر تمایل دارید، صدای خود را به بیکسبی یاد دهید و دکمه‌ی فلش‌مانند را لمس کنید؛
  • در مرحله‌ی آخر، باردیگر دکمه‌ی فلش‌مانند را لمس کنید.

اکنون به حساب کاربری سامسونگ خود وارد شده‌اید و برای غیرفعال‌کردن بیکسبی آماده هستید.

غیرفعال‌کردن دکمه‌ی بیکسبی

در این مرحله به قسمت مهم کار می‌رسیم. اگرچه امکان غیرفعال‌سازی کامل دکمه‌ی بیکسبی در رابط کاربری وان (One UI) وجود ندارد، شما می‌توانید با تغییردادن حالت فعال‌سازی آن به دوبار فشاردادن دکمه، تا حدودی از شر آن خلاص شوید. در زیر به نحوه‌ی انجام این کار اشاره می‌کنیم.

  • تنظیمات (Settings) گوشی را بازکنید؛
  • گزینه‌ی Advanced Features را انتخاب کنید؛
  • روی Bixby key کلیک کنید؛
  • گزینه‌ی Double press to open Bixby را انتخاب کنید.

کار تمام است. برای غیرفعال‌کردن کامل دکمه‌ی بیکسبی می‌توان از اپلیکیشن‌هایی مثل bxActions استفاده کرد؛ ولی دست‌کم سامسونگ روشی رسمی برای آسان‌ترکردن تحمل بیکسبی روی رابط کاربری وان قرار داده است. درست است که بیکسبی بازهم با دوبار فشاردادن دکمه قابل‌اجرا است، رخ‌دادن این اتفاق به‌صورت ناخواسته احتمال کمتری دارد.

تعریف وظیفه‌ی دیگر برای دکمه‌ی بیکسبی

غیرفعال کردن بیکسبی

رابط کاربری وان دیگر امکان غیرفعال‌کردن کامل بیکسبی را نمی‌دهد که بسیارآزار دهنده است؛ اما شما می‌توانید این دکمه را به بازکردن اپلیکیشنی مثل دوربین یا حتی دستیار گوگل اختصاص دهید. نحوه‌ی انجام این کار بسیار آسان است و به‌خوبی نیز کار می‌کند؛ بنابراین، به دانلود اپلیکیشن‌های جانبی یا هک‌کردن نیازی نیست.

  • تنظیمات (Settings) گوشی را بازکنید؛
  • به Advanced Features بروید؛
  • Bixby key را لمس کنید؛
  • گزینه‌ی Double press to open Bixby را انتخاب کنید؛
  • Use single press را فعال کنید؛
  • بخش درونی Use single press را لمس کنید؛
  • روی Open app کلیک کنید؛
  • روی آیکون چرخ‌دنده‌شکل کلیک کنید؛
  • اپلیکیشن دلخواه خود را انتخاب کنید.

اکنون با دوبار فشاردادن دکمه‌ی بیکسبی، دستیار صوتی سامسونگ و با یک‌بار فشاردادن آن، اپلیکیشن دلخواه شما بازمی‌شود. حال کافی است Bixby Home را از صفحه‌ی اصلی دستگاه حذف کنید.

حذف‌کردن Bixby Home از صفحه‌ی اصلی

  • در صفحه‌ی اصلی، قسمتی خالی از صفحه را لمس کنید و نگه دارید تا منو ظاهر شود؛
  • صفحه را به‌سمت راست بکشید تا آخرین پنل اصلی سمت چپ ظاهر شود؛
  • Bixby Home را غیرفعال کنید.

جایگزینی مناسب

بیکسبی قطعا از زمان معرفی در سال ۲۰۱۷ به‌همراه گلکسی اس ۸ رشد چشمگیری کرده است؛ بااین‌حال، دستیار صوتی گوگل هنوزهم برای بسیاری از افراد گزینه‌ی مطلوب‌تری به‌شمار می‌رود. ازآنجاکه این دستیار با همه‌ی گوشی‌های اندرویدی مثل سری گلکسی اس و گلکسی نوت یکپارچه شده است، می‌توان در هر زمان با فشاردادن و نگه‌داشتن دکمه‌ی هوم آن را فعال کرد و از آن بهره برد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات