چطور بر طول عمر باتری ابزار الکترونیکی خود بیافزاییم؟

دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۴
مطالعه 4 دقیقه
استفاده صحیح از باتریهای یون-لیتیوم که در انواع گوشی‌های هوشمند و گجت‌ها یافت می‌شوند موضوعی است که با وجود حرف و حدیث های بسیار هنوز بسیاری از ما را درگیر خود کرده و حقیقتاً تصویر درستی از این موضوع نداریم. نقل قول‌های زیادی شنیده و خوانده‌ایم که چطور، چه زمان و چقدر باید باتری مربوطه را شارژ کنیم اما اینکه ایده‌آل چیست هنوز شاید بسیاری از ما ندانیم. در این مطلب قصد داریم تا در این باره قدری کندوکاو کنیم.
تبلیغات

در تلفن‌های همراه و گجت‌های نسل گذشته از باتری‌های نیکل استفاده می‌شد که نسبت به نحوه ی استفاده بسیار حساس بودند، موضوعی که خوشبختانه در باتری‌های یون-لیتومی به چشم نمی‌خورد. البته کارکرد ناصحیح از این باتری‌ها نیز می‌تواند به کاهش عمر مفید آن‌ها منتج شود؛ اما اغلب باتری‌های لیتومی می‌توانند بدون مشکل چند سالی برای مان کار کنند. اگر مایلید تا عمر این بخش کلیدی از دستگاه خود را افزایش دهید با ما همراه باشید.

باتری را کاملاً خالی نکنید!

برخلاف باور عمومی، به جای آنکه همیشه اوقات باتری لیتومی خود را کاملاً خالی کنید، بهتر است قدری که انرژی ذخیره شده آن کاهش یافت، کمی آن را شارژ و دوباره استفاده کنید. اگر به جدول ضمیمه که از «دانشگاه باتری» گرفته شده نگاهی بیاندازید، درخواهید یافت که در حالت ایده‌آل تخلیه باتری تا 50 درصد برای سلامت این قطعه بهتر از تخلیه‌های بسیار کم یا بسیار زیاد است. پس از این به بعد اگر امکانش برایتان وجود داشت نگذارید شارژ باتری گجت شما تا انتها مصرف شود و در عوض وقتی میزان شارژ باتری گجت شما به حدود ۵۰ درصد رسید آن را به برق متصل کرده و شارژ کنید.

باتری را کاملاً شارژ نکنید!

با وجود اینکه بسیاری از کاربران در زمان شارژ، باتری لیتیومی خود را صد درصد شارژ می‌کنند، نیازی به این کار نیست. بهتر است به قانون 40 تا 80 درصدی بسنده کنید و همیشه در همین محدوده باتری را شارژ یا مصرف کنید. چراکه چنین رویکردی می‌تواند به افزایش طول عمر باتری گجت شما بیانجامد. اگر احیاناً باتری را تا 100 درصد شارژ کردید، بهتر است سریعاً دوشاخه را از پریز جدا کنید. کاری که اغلب ما انجام نمی‌دهیم و شب تا صبح باتری بی نوا را به شارژر یا برق شهری متصل می‌کنیم. ابزارهایی همچون Belkin که در تصویر مشاهده می‌کنید نیز وجود دارند که بصورت خودکار زمانی که گجت شما به‌طور کامل شارژ شد، جریال الکتریسته ورودی به شارژر را قطع می‌کنند. البته ما مطمئن نیستم که این ابزار در بازار کشور نیز وجود داشته باشد اگر شما نمونه مشابهی را می‌شناسید در بخش نظرات به دیگران معرفی کنید.

یکبار در ماه باتری را کاملاً تخلیه کنید

شاید عجیب به نظر برسد، اما با وجود اینکه نباید همیشه باتری‌های لیتیومی را صد درصد خالی کرد، لازم است تا ماهی یک بار باتری خود را کاملاً خالی کنید. جالب است بدانید باتری‌های جدید هوشمند بوده و قادرند تا زمان اتمام شارژ خود را به دستگاه اعلام کنند. اما دقت این اندازه گیری زمانی، پس از بارها شارژ نصفه و نیمه با اشتباه همراه می‌شود و آنگاه است که باید اجازه دهیم باتری کاملاً از انرژی تخلیه شود تا دوباره دقت اندازه گیری سابق باز گردد.

باتری را خنک نگه دارید!

اغلب ما از این موضوع اطلاع درستی نداریم که دمای بالا می‌تواند به سلامت باتری لطمه بزند. دقیقاً مانند پردازنده‌ها که دمای زیاد آن‌ها را اذیت کرده و از عمر مفیدشان می‌کاهند، باتری‌ها نیز به این شرایط حساس هستند. اگر بار دیگر به جدول ضمیمه دوم نگاهی بیاندازید، درخواهید یافت باتری که در گرما نگه‌داری می‌شود، به مراتب زودتر از باتری که در خنکا است از بین می‌رود.

وسواسی نشوید و سخت نگیرید

باوجود تمام این توصیه ها اگر در شرایطی قرارگرفتید که مجبور به نقص موارد فوق شدید، مثلاً باتری کاملاً تخلیه شد یا اینکه پیش از مسافرت و عدم دسترسی به برق باتری را کاملاً شارژ کردید، نگرانی به دل راه ندهید و وسواسی نشوید. در ذهن داشته باشید که این باتری چند سالی به شما خدمت خواهد کرد و بعد از سپری شدن عمر مفید به هر حال از کار می‌افتد. تمام راهکارهای بالا می‌تواند در دراز مدت بر این عمر مفید بیافزاید. خوب است با توجه به نیازتان از باتری کار بکشید و تنها در صورتی که می‌توانید بدون دردسر موارد بالا را رعایت کنید، این کار را حتماً انجام دهید، اما خود را به زحمت نیاندازید که دنیا محل گذر است و همه بالاخره روزی رفتنی هستیم!

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات